A koszovói válság megoldására számos hivatalos, illetve nem hivatalos javaslat
született már. A kilencven százalékban albán többségű tartomány ma kétszeres
alárendeltségben áll: mivel nem Jugoszlávia, hanem csupán az egyik tagköztársaság,
Szerbia része, így politikai és közigazgatási kérdésekben kiszolgáltatott a szerb
kisebbség akaratának. A megoldási lehetőségek elméletileg a jelenlegi helyzet
konzerválásától a függetlenség fegyveres úton történő kivívásáig
terjedhetnek. Cikkünk az eddig napvilágot látott legfontosabb terveket foglalja össze.
Tüntető szerb diákok Koszovó fővárosában, Pristinában. „Ez a föld Szerbia” Fotó:
Hetek archív
A nemzetközi közösség által kívánatosnak tartott megoldás Koszovó autonóm
státusának létrehozása az 1974-es szabályozás mintájára. A diplomáciai nyomás
hatására Albánia az autonómiát hivatalosan elfogadja egyfajta „minimális
elfogadható megoldásként” vagy a Koszovóról szóló szerb-albán tárgyalások
„kezdőpontjaként”. Az „autonómia, de Szerbián belül” tervnek két változata
létezik. Az első az 1974-es „autonómia mínusz” elképzelés, amely az
államiságról szóló részeket törölné a korábbi szabályozásból. Ezt a verziót
a jelenlegi szerb vezetés és az ellenzék nagy része is támogatja. Az „autonómia
plusz” javaslat ezzel szemben nagy hangsúlyt fektet az államiság elemeinek
megerősítésére, így átmeneti megoldás lenne a Koszovó függetlensége felé
vezető úton. Ez a megoldás elsősorban a koszovói mérsékelt szárny és a
külföldön élő albánok között népszerű. Az autonómia létrehozását azonban
mindkét oldalon sokan ellenzik: a szerbek szeparatizmustól tartanak, míg a koszovói
albánok egy idejétmúlt ötletnek tartják.
Egy fokkal nagyobb önállóságot jelentene az a megoldás, hogy Koszovót kiemelik a
szerb alárendeltségből, és önálló köztársaságként Jugoszláviához csatolják.
A „Balkániának” elkeresztelt konföderációs javaslat három egyenrangú és szabad
államot - Koszovót, Szerbiát és Montenegrót - kapcsolna össze. Minden tag
külön venne részt az ENSZ-ben és minden más nemzetközi szervezetben. Az egykori
Jugoszlávia felbomlása óta azonban ez is idejétmúlt javaslatnak tűnik a koszovói
albánok számára.
Bár a nemzetközi közösség tagjai a független Koszovó lehetőségét nem zárják
ki, hangsúlyozzák, hogy a határokat csak békés úton lehet megváltoztatni, mindkét
érintett fél egyetértésével. A radikális szerb és jugoszláv politikai tényezők,
köztük a miniszterelnök-helyettessé előlépett Seselj vajda és követői ezt
kategorikusan elutasítják, ezért Koszovó függetlensége csak fegyveres konfliktus
árán lenne megvalósítható. A független Koszovó létrejötte nemcsak Belgrád
ellenállását váltaná ki, hanem veszélyes lehetne a térség biztonsága és
stabilitása szempontjából is, amennyiben az új tagköztársaság megkísérelné a
szomszédos albánok lakta területek egyesítését is. Ezt a megoldást támogatja a
koszovói albánok legerősebb politikai szervezete, a Koszovói Demokratikus Párt.
Az albán nacionalista mozgalom kemény vonalas szárnya szerint Koszovónak a Balkánon
létező egyetlen albán állam, azaz Albánia részévé kellene válnia. Így valamennyi
albán többségű terület egyesülne Albániával. A közelmúltbeli albániai
zavargások után az ötlet a határ mindkét oldalán veszített népszerűségéből: a
biztonságos életfeltételekért küzdő albániai albánok nem tekintik elsődleges
politikai kérdésnek Koszovót, míg a koszovói albánok nem szívesen csatlakoznának
az anyaországbeli szegény és veszekedős testvéreikhez.
A koszovói albánok többsége - köztük a Koszovói Demokrata Párt elnöke, Ibrahim
Rugova is - egy nemzetközi protektorátus felállítását javasolná átmeneti
megoldásként. E terv szerint Koszovó egy olyan demilitarizált zóna részét
képezné, amely meghatározott ideig ENSZ-kormányzás alatt állna, majd később a
koszovói lakosság döntene a terület végleges státusáról.
A fegyveres konfliktus az utolsó, nem a legvalószínűtlenebb, de a legkevésbé
áhított megoldás. Noha mind a szerbek, mind az albánok szeretnék elkerülni a nyílt
összetűzést, az elképzelhető forgatókönyvek közül nem lehet kizárni a fegyveres
konfliktust sem. Egy háború - még ha helyi jellegű is lenne - a gerilla- és
terroristaakciók mellett újra a „felégetett föld” Horvátországból már ismert
hadműveleteit idézné fel. Még ennél is súlyosabb következményekkel járhat, ha a
harcok a Balkán további, albánok lakta térségeire - így a 25 százalékos albán
kisebbséggel rendelkező Macedóniára is - kiterjednének.
Az utóbbi hónapok során fokozatos átrendeződés ment végbe a koszovói
erőviszonyokban. Az elszakadásért harcoló Koszovói Felszabadítási Hadsereg, az UCK
felemelkedéséig a koszovói albánok nagy része Ibrahim Rugovát követte, aki a
békés ellenállás híve volt. Rugova azonban rohamosan veszít népszerűségéből,
miközben a gerillák megvetéssel tekintenek az erőtlennek tartott „pristinai
intellektüelekre”.
A nyugati hatalmak tudják, hogy a koszovói függetlenség kivívásához nyújtott
segítség súlyos következményekkel járhatna. Egyrészt felbátorítaná az egykori
Jugoszlávia területén élő többi kisebbséget, így a horvátországi szerbeket, a
bosznia-hercegovinai horvátokat és a macedóniai albánokat az elszakadásra. Emellett
veszedelmes nemzetközi precedenst is teremtene: a koszovói példára hivatkozva
Belfasttól a Baszkföldig európaszerte fellángolhatnak a függetlenségi harcok.