Vissza a tartalomjegyzékhez

SZIKORA MÁRTON, MORVAY PÉTER
Hírgyár

210 országban több mint 700 millió nézőt ér el a világ egyik legfontosabb hírforrásának tekintett CNN műholdas tv-hálózat. A napokban Budapesten, a Független Médiaközpontban tartott előadást Bailey Barash, a CNN tudományos hírszerkesztőségének producere, akit többek között a politika és a „hírgyártás” kapcsolatáról kérdeztünk.

Bailey Barash az indulástól kezdve, 1980 óta dolgozik a CNN-nél: „Amikor elindultunk, mi voltunk az egyetlen 24 órás hírcsatorna. Ted Turner néhány profi mellett csupa frissen végzett egyetemistából állította össze csapatát, így kerültem én is fiatal genetikusként a szerkesztőségbe. Orvosi hírekkel kezdtem, majd a nyolcvanas évek közepén társaimmal együtt megalakítottuk a CNN tudományos hírszerkesztőségét.” A kezdet nem volt könnyű: jóllehet már 1985-ben elkezdték sugározni nemzetközi adásukat, több mint tíz éven keresztül szinte ismeretlenek maradtak. „Sok nehéz pillanaton és válságon mentünk keresztül. Ezeken a helyzeteken az alapító, Ted Turner eltökéltsége és céltudatossága segített át bennünket. Személyesen küzdött minden esetben a túlélésért.”
Barash felidézte, hogy a tévétársaság számára az első és döntő jelentőségű áttörést az Öböl-háború közvetítése hozta meg 1991-ben. Az élőben közvetített hadjárat képei egy csapásra nemzetközi hírnevet szereztek a CNN-nek. Ettől kezdve mind többen kezdték el világszerte figyelni az élőadásban sugárzott vezető híreket, amelyek gyakran a szemtanú helyzetébe emelték a nézőket. Felméréseik szerint az elmúlt években a legnagyobb sikert O. J. Simpson maratoni tárgyalássorozatának közvetítése, a San Fransisco-i földrengésről szóló tudósítások és legutóbb a Marsra küldött űrszonda felvételei hozták.
A konkurencia is hamar felfigyelt a globális televíziózásban rejlő lehetőségekre. A kilencvenes években szinte valamennyi nagy tévétársaság, így a BBC, a Sky News, az NBC és mások is elindították saját nemzetközi műholdas adásukat. A hírverseny a költségeket is alaposan megemelte. Bár a szerkesztő asszony a társaság éves költségvetéséről nem kívánt nyilatkozni, példaként említette, hogy a Diana hercegnő balesetéről és temetéséről szóló tudósítás kereken 25 millió dollárba (5 milliárd forintba) került a CNN-nek.
Lapunk kérdésére, miszerint többen - legutóbb például Milosevics jugoszláv elnök - megvádolták a CNN-t azzal, hogy befolyásolja, vagy éppen előidézi a híreket, Barash elmondta: valóban elhangzottak ilyen vélemények. „Voltak akik azt állították, hogy az Öböl-háborúban a CNN atlantai központjában határozták meg, hogy mikor lőhetnek a katonák. Mások egyszerűen a CIA alszervezetének tekintettek bennünket. Ezek természetesen alaptalan híresztelések. Azt azonban látni kell: a tévékamerák jelenléte befolyásolja az emberek, így a politikusok viselkedését is. Úgy tűnik, az események folyamatos élőközvetítése arra készteti a döntéshozókat, hogy gyorsabban határozzanak. Ez aztán néha javára van az adott ügynek, néha viszont valóban jobb lenne, ha több idő maradna a döntések alapos előkészítésére.”
Mások azt kifogásolják, hogy a tévécsatorna hírközlése azért nem fedi teljesen a valóságot, mivel nem közvetíti elég árnyaltan az adott ország helyi kultúráját. A CNN munkatársa erre a felvetésre azt válaszolta: ha a teljes képet nem is tudják tökéletesen visszaadni, helyi tudósítók és lakosok megszólaltatásával törekednek az „élet egy szeletének bemutatására”.
Az atlantai központ mellett 24 órás stúdió működik New Yorkban, Washingtonban, Londonban és Berlinben is, amelyek állandó kapcsolatban állnak a CNN helyi - sokszor szó szerint a frontvonalban álló - tudósítóival. A hálózat nem közvetít szórakoztató műsorokat: minden a hírek szolgálatában áll. A folyamatos hírtovábbítás nehéz feladat: „Ez a hivatás nagyon sok stresszel jár, de nagyon sok megelégedést és sikerélményt is okozott a számomra” - foglalta össze Barash az elmúlt 18 évben szerzett tapasztalatait.