Nyakunkon a jövő. A közelgő ezredfordulóval foglalkozó sorozatunk e mostani
része arra figyel: a misztikus XXI. század közeledtével minden árucikk piacképes,
ami valahogy a holnaphoz kapcsolható. Vevőre találnak a világ eszmepiacán a nagyívű
fejtegetések és a silány jósolgatások egyaránt. Mindez érthető, hisz a nemzedék,
mely tanúja lehet egy ezredfordulónak, joggal érezheti különlegesnek magát és
korát.

A jövő kútjánál
Ugyan sok víz lefolyt a Dunán a legutóbbi ezredforduló óta, de a jövőkutatás
módszertára a látszat ellenére sem bővült sokat. Az alapkérdés változatlan: a
mindig rejtélyes jövő - legalább kis százalékban - olyan lesz-e majd, amilyennek
előzőleg vélik a szakemberek. Nagy tanulság a tudományos jövőkutatás
„szakterületén”, hogy a jövő jelenné érve legtöbbször teljesen más jelleget
mutat, mint amit húsz, ötven évvel ezelőtti futurológiai szakmunkák előrejeleztek.
Főként nagyot lehet tévedni, ha a lázas jövőkutató egyszerűen „négyzetre
emeli” a mai folyamatokat, s azt gondolja, hiteles ismerője lesz így a holnapnak. A
múlt századvég futurológusai például komolyan úgy vélték: a sűrűsödő
nagyvárosi közlekedés miatt pár évtized múlva méter magas „lócitromszőnyeg”
lepi el a párizsi utcákat.
A film- és a szórakoztatóiparnak azért ropogós kenyeret biztosít a „nagy téma”.
A „mi lesz ezután”-t látványos-elrettentő képekben felvillantani busás hozamot
biztosít - még mielőtt a kérdéses jövő megérkezhetne. Önmagában már az is
kortünet, hogy a celluloidra álmodott holnap ma már szinte soha nem bizakodó, annál
inkább depressziós, életveszélyes, sőt reményhervasztóan haldokló. A monstre
alkotások persze szabvány panelekből építkeznek. Olyannyira, hogy a néző szinte
húzza a száját, ha kimarad a „világcégek piszkos hatalma”; „az ember és gép
keveredése, genetikai visszaélésekkel súlyosbítva”; vagy „az eliszaposodó,
szeméthegyekkel borított, ősemberszerű hordák uralta metropolisok” és „a
törvény illúzióját lézerrel és ágyúval felvillantó páncélos-rendvédelmiek”
motívuma. Mert a levegőben lóg, hogy a holnap lényege: a túlélés, a „mindenki
mindenki ellen” küzdelem.
Világgazdaság: globalitás „über alles”?
Nem is oly régen, az iskolai ünnepélyen, piros nyakkendős díszben kellett indulót
zengenünk a világ nemzetközivé válásáról. Ma úgy néz ki, ez meg is valósul. Ám
akik az Internacionálét ránk kényszerítették, aligha így gondolták.
Az egységes világrend ugyanis távolról sem a kommunizmus vágyképeit, hanem a tőke
és a piac nagyon is kézzelfogható mozgástörvényeit követve alakulgat a szemünk
láttára.
Az egyik leggyakoribb jövőbe tekintő vita mégis magát a kapitalizmust boncolgatja.
Mégpedig a mostanában újra emlegetett Milton Fiedmann-féle erőteljesen
szabadversenyes, az államot hátrébb tessékelő válfaját, mely ma jószerivel az
egyedüli sikerrecept minden növekedni vágyó nemzet számára. Korunk világgazdasága
ugyanis a világcégek gazdasága. A nemzetek felett átívelő (transznacionális)
vállalatbirodalmak játéktere, amelyek kritikusaik szerint képesek szétzúzni
ezredéves nemzeti és kulturális hagyományokat, miközben semmibe veszik a
nemzetállamot. Mások viszont üdvözlik a villámsebességű pénzmozgást lehetővé
tévő globális piacot, hisz a tőke nagy tömegben beáramolva képes fellendíteni az
elmaradt régiókat, így Kelet-Európát is.
A transznacionális tőke lassanként saját ideológiákat sző, mi több: egyes
államhatalmi funkciókat is kezd átvenni, „magánosítja az államot” -
legalábbis kritikusai szerint. Jó néhány, elsősorban európai elemző véli úgy,
hogy az állam visszavonulása, s a szuperkapitalista magántőke előretörése miatt
gyors ütemben kezdenek el sorvadni az eddig állami támogatással fenntartott ágazatok,
így a kultúra is.
Viviane Forrester „Gazdasági horror”című divatos kötete csak egy - de tipikusan
európai hangvételű - segélykiáltás a „neoliberális világtőke” ellenében.
Forrester, aki a „Femina” irodalmi díj zsüritagja, és a Le Monde irodalomkritikusa,
országhatárokon átívelő mozgalomfélét és a nemzetközi közvélemény
megdolgozását szorgalmazná a nagytőke szemmel tartására. Az OECD (vagyis a
legfejlettebb államok) és a WTO (a Világkereskedelmi Tanács) ugyanis a közelmúltban
suba alatt kishíján tető alá hozta az „új tőkés világrend” alkotmányát,
amely a befektetések engedélyezését kivonná az adott állam jogköréből és egy
nemzetek feletti, az óriástőke által kézben tartott döntőbíróság hatáskörébe
utalná. Vajon ez már a sci-fi képregényvilág „elszabadult óriáscégek kontra
elnyomott tömegek” első, életre kelt fejezete volna…?
A egyre kevesebb kézben koncentrálódó világtőkét különösen Európában
előszeretettel anglo-amerikainak titulálják. Ezen azt értik, hogy e beruházások
leple alatt igazából világméretű, erőltetett amerikanizálás folyik. Tény, hogy a
nyolcadik éve töretlen amerikai fellendülés a szociális piacgazdaságra épülő
európai kapitalizmusoknak egy látványosan sikeres, európai szemmel nézve túlságosan
szabadjára engedett alternatíváját kínálja. A kevesebb, de szigorúan behajtott
adó, a minimális állami beleszólás a vállalkozásokba, a lazább
társadalombiztosítási és munkanélkülisegély-háló nagyobb munkavállalói
találékonyságot és mobilitást eredményez. Az átlagban hétévente új szakmát és
lakóhelyet választó amerikai polgárok közt egyre több a kisrészvényes tőzsdéző,
aki a maga sorsát kezébe véve nem az állami osztogatásból kíván sarcot hasítani,
hanem kihasználva a fellendülést, osztalékra és nyereségre szert téve biztosítja
be magát. A polgárok ilyen kiterjedt - fölemelkedésre és bukásra egyaránt
érvényes - szabadsága kétségkívül borzongást kelt Európában. Kontinensünkön
igazából e modell beszivárgásától, s nem a Bill Gates, Soros György- féle
moguloktól félnek, mikor a neoliberalizmus ellen farkast kiáltanak. A tét egyébként
valóban nem csekély: a jövő kapitalizmusa ezekben az években ölt hosszú távú -
meglehet végleges - alakzatot.
Civilizációk háborúja
Hol van már ezerkilencszáznyolcvankilenc? Ahogy leomlott a vasfüggöny, az amerikai
történész, Francis Fukuyama bestsellere nyomán a „történelem végéről”
lehetett egy ideig hallani. A fogalmon ő azt értette, hogy miután eldőlt a nagy
kérdés, azaz bizonyítást nyert, hogy a társadalmi formációk csúcsa és
betetőzője mégis a tőkés világrend, az élet ettől kezdve nagyobb csetepaték
nélkül halad tovább a földön. Aztán jött az Öböl-háború, a délszláv
öldöklés, és a békés unalomról szőtt illúzió hamar elillant. Az újabb divatos
paradigmát az évtized közepére az amerikai politológus, Samuel Huntington dolgozta
ki. Szerinte a jövő század nem az ideológiák, hanem a civilizációk harctere lesz. A
Nyugatra - egyes bírálók szerint azonban csak az USA-ra - igen nagy veszélyt az
önálló regionális egységekké összeforró, vallási és nemzeti köntösbe
öltözött erőcsoportok jelentik majd. Huntington szerint fel kell végre hagyni a
globalizációs mániával. Az északatlanti civilizációnak be kellene zárkóznia az
iszlám, a kínai, a szláv-ortodox, az afrikai és a más irányokból áradó
fenyegetések elől. Az eredmény: a Huntington-féle „nyugati önvédelem” tézissé
lett, amelyről divat ellenkönyveket írni. A multikulturális hullám idején merőben
„szokatlan és udvariatlan” ugyanis efféle etnikai-vallási alapokra visszavezetni a
globális konfliktusokat.
Hamish McRae a brit Independent munkatársa, A világ 2020-ban című sikerkönyvében a
szintézist kísérli meg a különféle (derűlátóbb és pesszimistább) jövőképek
között. Igen valószínűnek véli, hogy nemsokára hatalmas földrengés pusztít a
Tokió és a Los Angeles alatti mélységekben húzódó két legveszélyesebb
törésvonal mentén. De másfajta veszélyek is lesújthatnak: az atomenergia
elszabadulása, az AIDS és a terrorizmus egyszerre jelent fenyegetést. A fejlődés
viszont McRae szerint nem áll meg, csak átalakul: az elöregedő Európa, az
egységesülő észak-amerikai földrész, s a vallási hagyományaiba beburkolózó
Japán előtt a hatalmas Kína válhat a világ szupergazdaságává.
A szerző úgy véli, hogy Európa sikeresen integrálja a most oda kívánkozók nagy
részét; sőt „Magyarország és Csehország különösképp prosperálni fog”. Az
egységesülés ellenpontjaként várható a régiósodás erősödése is Európában.
Ennek következtében Észak-Olaszország elválhat déltől, amiképp Baszkföld és
Skócia is anyanemzeteiktől; viszont Írország végre befogadhatja az északi
grófságokat. Ám Törökország már nem fér be Európába, a Balkán pedig - McRae
szerint - továbbra is a bajok fészke marad.
Beszélő fejek
Kínában járva Clinton elnök a nagyreményű egyetemi ifjúság figyelmét a nyitott
társadalom eszméjére hívta fel. Ezzel voltaképp nyilvánosan felbontotta és
átnyújtotta a kínaiaknak a XXI. század ajtaján érvényes belépési kódot. Bár a
„nyitott társadalom” fogalomszerkezetet leggyakrabban Soros Györgytől hallhattuk,
az már rég beépült a világszerte használt politikai alapszókincsbe. A gondolat
veleje a történelmi tapasztalatokon alapuló, de keserűen csengő tétel: „Mivel a
végső igazság az emberiség számára elérhetetlen (…) az igazságot nem
monopolizálhatja senki; különféle emberek különböző nézetekkel és érdekekkel
rendelkeznek, s ezért szükség van olyan intézményekre, melyek lehetővé teszik, hogy
békében éljenek együtt” - írja Soros nagy vihart kavaró politikai esszéjében.
A „kapitalista fenyegetés” címet viselő tanulmány mindenkit meglepett, hiszen
abban a legnagyobb tőzsdecápának tekintett Soros magát a gátlástalan szabad versenyt
és a piaci szemlélet mindenhatóságát nevezi az új totális elnyomás forrásának, a
nyílt társadalom jelenleg legnagyobb ellenfelének. Egy interjú szerint idejének már
csupán egyharmadát köti le az üzlet. A nagyobb részt alapítványainak és a
gondolkozásnak szenteli: „Most kell találni valamit, ami ismét egyensúlyban
tarthatná a világot.”
Más befolyásos üzletemberekre is jellemző, hogy egy bizonyos vagyonmennyiség
határát átlépve nagy távlatokban kezdenek el gondolkodni, s idejüket, energiájukat
valamely globális ügy szolgálatába állítják. Bill Gates, a föld legvagyonosabb
polgára szintén tudatosan építi a maga jövőképét. A Microsoft-főnök az
információs társadalom jövőjéről ír és beszél gyakran profetikus töltettel. E
jövőképben a legfőbb tőke és egyben a szabad verseny legfőbb biztosítéka a
tudás, az információ, melynek szabad elérhetőségéről az internet és -
természetesen - Gates egész életműve hivatott gondoskodni.
Ted Turner, a CNN alapítója már ma is befolyásolja az amerikai, s azon keresztül a
világpolitikát. Amit a globális hírcsatorna bemutat a világból, arra a Fehér
Háznak akarva-akaratlanul rá kell mozdulnia, mert szavazópolgárok milliói látják a
tragédiák és jogtalanságok felkavaró képeit. A nézők elvárják, hogy az Egyesült
Államok mint a világ legszabadabb és legerősebb nemzetének kormánya ne maradjon
tétlen!
„…A hírek azok, amelyeket mi megmutatunk” - mondta egyszer Turner, aki tavaly
nagylelkűen megajándékozta az ENSZ-et is egymilliárd dollárral, körülbelül
egyéves keresményével.
Az ideológiai hatalom ma a politikai befolyás és birtokolt tőke együtteséből áll
elő. A médiák többnyire csak a késő esti beszélgető műsorokban adnak helyt az
ilyesféle álmodozásoknak. Pedig: a „beszélő fejek” (vagyis ami ilyenkor a
résztvevőkből látható) nagyon is cselekvésre termett üzletemberekhez tartoznak…
Kéz a kézben Földanyáért
Mindaz, amiről eddig szóltunk, nem légüres térben, hanem a kor hangulatába
ágyazva történik. Oly posztmaterialista korban, mikor a természetfeletti valóság
elfogadása az évszázados száműzetésből lassan viszszaszivárog a nyugati
kultúrába, más kultúrkörökből pedig soha nem is került ki. A New Age
gyűjtőnévvel jelölt új valláspiac minderre épít, mikor nagyon is ősi, többnyire
kereszténység előtti eszköztárat melegít fel az ezredév nyelvezetével körítve. A
„konzervek” könnyen fogyaszthatók, mivel fogyasztóiktól többnyire - szemben a
zsidó-keresztény bibliai hittel - nem kívánnak következetes erkölcsi fordulatot.
Inkább ön- és környezetbefolyásoló technikákat (agykontrollt, asztrológiát,
jógagyakorlatokat, transzcendentális meditációt, természetgyógyászatot stb.)
alkalmaznak, amelyek a felerősödött szabad versenyben az individualista,
karrierépítő világpolgár-alkatnak épp kapóra jönnek. Ezekből az elemekből egy
új életstílus, a „Vízöntő-korszak öntudatos emberének” a képe áll össze.
Ez a trend a világfolyamatokat is megszólítja. A kulcsszó a környezetvédelem, a
Föld védelme. A Földé (Gaiáé), melyet az utóbbi harminc évben elterjedő
Planetáris Tudat tanítása alapján egyre többen és mind komolyabb emberek látnak
élő, organikus létezőként, élőlényként, melynek személyiségi jogai vannak.
A planetáris gondolkodás egyik bábája minden bizonnyal a Római Klub. A
tudóstársaságnak az 1972-ben kiadott, a növekedés határairól szóló
„próféciája” szerzett világtekintélyt. Ez volt első globális ökológiai
vészharangkongatás. S bár rémképei közül - szerencsére - egyik sem jött be, a
tanulmány óriási hatást gyakorolt a világszervezetek, köztük az ENSZ
„elzöldülésére”- melyet így sokan a globális tőke ellen használható
akciószervezetté szeretnének átalakítani. Kétség nem fér hozzá, hogy a természet
védelme elsőrendű feladat. Azonban jól látható, hogy e nemes törekvéshez mily
előszeretettel kötődnek az olyan újra spiritualizálódó természet- és
halottkultuszok, mint a keleti sámánizmus és a lámaizmus, a nyugati (kelta)
druidamozgalom, vagy az afrikai gyökerű, de ma már latin-amerikai közvetítéssel az
Egyesült Államokba is betelepedett woodoo-mágia.
Bár az 1992-es riói, majd a 97-es New York-i Föld-csúcstalálkozókon valós
döntések nemigen születtek, az ENSZ adminisztrációja kidolgozta az első mentő
lépteket a Földért. A Fenntartható Fejlődés Bizottság (nevét a Római Klub
elméletéről nyerte) a kijelölt fórum, mely összefogja az ENSZ egészében futó
„földmentő” résztevékenységeket, és nyomon kíséri a jövő századra
előirányzott környezetvédelmi haditerv, az Agenda 21 megvalósulását.
Játékpolc
A jövő század iparága sokféle csecsebecsével készül az ezredfordulóra. A
bolognai vásáron immár hagyományossá vált „Future show” egyik slágere például
a 2998-as foci-vb, s azon is (a természetesen virtuális) brazil-olasz elődöntő.
Amerikában a Megváltó második eljövetelét a keresztények egynegyede várja a
kétezredik év tájékára, és száznál több internet-honlap figyelmeztet az idők
végére. Ám vannak, akik az „odafelvalók keresését”, az odafelvalókon
kereséssel cserélik fel, és úticsomagot kínálnak a második eljövetelre saruval és
a várható mennyei ragyogást enyhítő napszemüveggel együtt…
Maga a kettőezredik év - mint dátum is problémákat önt a számítógépes
rendszerekre -tehát az egész világra. A korábbi gépeken ugyanis
helytakarékosságból csak az év utolsó két számjegye szerepel: pl. 1998 helyett csak
98. De kétezerben a számlálók (bankkártya, telefon stb.) egyszerűen lenullázhatnak
vagy 1900-nak érzékelve a két nullát százévi kamattal - vagy telefonszámlával
- ajándékozhatják meg a fogyasztókat. A millennium-bombának nevezett feszültségre
világszerte készülnek; a megoldás összesen kb. 600 milliárd (!) dollárba kerül.
Már idehaza is kapcsoltak. Az idén több, mint 200 millió forintot szánnak e célra, a
Matáv pedig beindította az ismerős nevű AD 2000 projektjét.
Jóllehet a probléma nagyon is valóságos, a gyermekek figyelmét a szoftvercégek
izgalmasabb mulatsággal vonják el. Nemrég kerültek ugyanis piacra az Apocalypsis Now
és az Armageddon II. nevű videojátékok…