Vissza a tartalomjegyzékhez


Műanyag buszok az Újszász utcából
Jövőre Mátyásföldön készül a világ legmodernebb buszkarosszériája.

Az egykori mátyásföldi Ikarus telephelyen alakult Észak-amerikai Járműipari Rt. amerikai leányvállalata, az Alabama államban működő North American Bus Industries Inc. (NABI) nemrégiben Budapesten bejelentette, hogy nyolcmillió dolláros beruházással megkezdi a világújdonságnak számító szálerősítésű műanyag-karosszériás városi autóbusz kifejlesztését. A NABI-t 1993-ban egy zárt végű kockázati tőkealap, az Első Magyar Alap (FHF) hozta létre, elsősorban a világ legkifinomultabb piacának számító észak-amerikai városokban használatos tömegközlekedési buszok tervezésére, gyártására és forgalmazására. A NABI részvényeinek 56 százaléka az FHF, 44 százaléka pedig több magyar és nemzetközi befektető kezében van. A NABI-részvények közel egy éve szerepelnek a Budapesti Értéktőzsdén és a BUX-kosárban. Az öt év alatt öt főről nyolcszáz főre növekedett az alkalmazottak száma, és technológiailag a világ legjobb városi buszgyártójává fejlődött NABI buszai ma már utasok tízezreit szállítják Washingtonban, Philadelphiában, Miamiban, Houstonban és számos más amerikai városban. A cég most újabb lépéssel szeretné megelőzni a világot: olyan szálerősítésű műanyag buszokat dobnak piacra, melyek súlya három tonnával kevesebb a hagyományos buszokénál, és karosszériájuk jobban ellene áll az oldalütközéseknek, mint az acéllemez. A szabadalommal védett új műanyag-technológiát az amerikai TPC Composite Inc. szállítja, mellyel a NABI kizárólagos szerződést kötött Európára és Észak-Amerikára. A buszok karosszériájának súlycsökkentése azért jelentős, mert a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt az ezredforduló után a városi buszokat olyan újonnan kifejlesztett erőforrá-sokkal kell majd hajtani, melyek jóval nehezebbek a hagyományos dízelmotoroknál. A világ legszigorúbb környezetvédelmi előírásait alkalmazó Kalifornia állam 2001-től csak „nulla emissziójú” buszokat enged forgalomba állítani, tehát olyanokat, melyek egyáltalán nem bocsátanak ki káros anyagot. Ez a trend valószínűleg jellemzővé válik az egész világon. A Kaliforniában tanító Nobel-díjas Oláh György kémikus találmánya, az üzemanyagcella (Fuel Cell) segítségével azonban ez a képtelennek tűnő intézkedés is betartható. Az üzemanyagcellás motor hidrogénből és oxigénből vizet és elektromos áramot állít elő. A kísérleti fázisban lévő erőforrás súlya egyelőre olyan nagy, hogy csak a műanyag karosszériával kombinálva lesz versenyképes a piacon, mivel a városok azt is megsínylik, ha túlsúlyos buszok rongálják az úthálózatot.
A motorfejlesztés egy másik iránya az úgynevezett elektro-hibrid motor (dízel troli), amelyben egy kisebb dízelmotor állandó fordulatszámon egy áramtermelőt, az pedig egy elektromotort hajt, így csökkentve a hirtelen gázadásokból eredő füstfelhőket. Mivel ez a motor is jóval nehezebb a hagyományos dízelmotornál, a NABI-nak minden esélye megvan arra, hogy az első műanyag busz, amely jövő májusban gördül le a futószalagról, nagy sikert arasson a megrendelők körében. Az első három darab már most elkelt. (G. S.)