Vissza a tartalomjegyzékhez

RUFF GABRIELLA
Guruló dollárok

Igazi népi játék, és megabiznisz - így foglalható talán össze a foci vb lecsupaszított lényege. A bajnokságon ugyanis nemcsak a csapatok versenyeznek, hanem a szponzorok, a multinacionális cégek is futnak a pénzük után. Nem kérdés, hogy a világcégek hatalmas üzletnek tekintik az évezred utolsó foci vb-jét, és minden bizonnyal a több milliárd dolláros beruházásból mind a befektetők, mind a játékosok lendületesen kaszálnak majd. A francia tőzsde is bizakodó; a bajnokság előkészítő szakaszában a részvények árfolyama 35 százalékkal emelkedett.

A vb 12 hivatalos támogatója és nyolc hivatalos szállítója becslések szerint összesen 280-300 millió fontnak megfelelő (több mint 100 milliárd forint) összeget fizettek a jogokért. Így például a tejtermékek hivatalos szállítójaként a Danone reklámozhatja magát, a vb hivatalos bankja a Credit Agricole, az informatikai fejlesztéseket a France Telecom finanszírozta. A legnagyobb reményeket azonban a sportszergyártó cégek fűzik a rendezvényhez: az Adidas az Európa-bajnok német, és a Nike a brazil csapat szponzora. Mivel az előbbi megszerezte a hivatalos támogató címét is, logója díszíti majd a labdákat, a szervezők ruházatát és látható lesz szerte az országban. A főszponzorok a Financial Times szerint egyenként mintegy 20 millió fontot (7 milliárd Ft) fizethettek, ennél azonban sokkal többet elköltenek a vb-re: a kapcsolódó promóció költségei a jogdíjak három-négyszeresét is kitehetik. Ezzel együtt minden bizonnyal megtérülnek majd ezek a ráfordítások: a hivatalos termékek eladásából 25 és 50 millió font (8,5-17 milliárd forint) közötti bevételre számítanak a vállalatok.
Figyelemre méltó az a szakértői vélemény, miszerint a hamisított áruk készítői közel ugyanennyit kaszálhatnak majd. Kína és a délkelet-ázsiai országok mellett a hamisítványokból befolyó összegek Írországba, Nagy-Britanniába és Csehországba vándorolnak majd.
A Newsweek szerint a vb hatalmas marketing-bulivá vált, ahol még a dél-afrikai színekben pompázó Kellogg’s kukoricapelyhek is gazdára találnak a pólók, ékszerek tömegei mellett. A legnagyobb szponzorok, mint a McDonald’s és a Coca-Cola Co. 20-25 millió dollárral is támogathatták a rendezvényt.
A focisták számára a fő motiváció ma sem a pénz. Sok focista már most is milliomos, ezért nem arra számítanak, hogy a vb-ből fognak megélni. (A munkáscsaládból származó brazil gólkirály, Ronaldo kb. 8 millió dollárt keres évente, és megfogadta, édesanyjának sem kell többé dolgoznia…)
A franciák a vb-re 9,4 milliárd frankot költöttek el, ennek mintegy kétharmadát fordították az infrastruktúra fejlesztésére (ebből a Saint-Denis-i vadonatúj sportcsarnok, a Stade de France 2,6 milliárd frankot emésztett fel, amelytől egyébként az amúgy lepusztult városrész fellendülését is várják), a szervezési költségek 2,7 milliárd frankra rúgnak. A költségek több mint felét különböző állami forrásokból finanszírozzák, jelentős a szervezőbizottság (CFO) hozzájárulása (2,4 milliárd frank), illetve a Stade de France konzorciumé (1,4 milliárd frank). Eredetileg nullszaldósra tervezték a vb-t, de a szponzorálásból származó bevételeknek és a jegyeladásoknak köszönhetően most már némi nyereségre is számítanak.