Az Ajtósi Dürer sor és a Hermina út kereszteződésétől pár percre, a
Városliget keleti csücskében várja látogatóit a Közlekedési Múzeum.
Története 1896-ra nyúlik vissza, amikor a millenniumi ünnepségsorozat alkalmából a
korabeli vasúttal, hajózással és postai munkával foglalkozó kiállítás nyílt meg.
Külön erre a célra építették fel a Közlekedési és Vízügyi Csarnokot, melynek
nagyobbik részét a második világháborúban lebombázták, megmaradt szárnya ma a
múzeum központi részét képezi.
A Közlekedési Múzeum jelenleg négy nagy állandó kiállítással várja a
látogatókat, melyek a vasút, a hajózás, a közúti és a városi közlekedés
témakörét dolgozzák fel, egyszerre több időszaki kiállítással kiegészítve.
Jellemző a múzeumra, hogy nemcsak technikai ismeretek gyarapítása a cél, hanem a kor
atmoszférájának megidézése is. Nem csupán járműveket láthatunk tehát, hanem
hozzájuk kapcsolódó eredeti tárgyakat is, legyen az egy pannóniai mérföldkő vagy
egy régi hálókocsi toalettkészlete. Sőt a földszinten komplett, életnagyságú
vasútállomáson ácsoroghatnak a nosztalgiázni vágyók, élethűen kopottas
macskaköveken. A történetiség elvét követve a római útépítés fázisait
bemutató makettől egészen az első Magyarországon gyártott Opel Astráig és Suzuki
Swiftig juthatunk. Azt is megtudhatjuk, hogy a bicikli nem is két keréken kezdte
pályafutását, hanem tricikli, sőt négykerekű quadricikli formájában.
Katona András főigazgató, a győri Széchenyi István Főiskola közlekedéstörténeti
tanszékének vezetője a múzeum látogatottságáról és programjairól szólva
elmondta, hogy intézményük évi közel 400 ezer látogatójával több éve az ország
negyedik legnépszerűbb múzeumának számít. Úgynevezett „kihelyezett tagozataik”
is vannak: pár száz méterre, a Petőfi Csarnokban látható a Repüléstörténeti és
Űrhajózási Állandó Kiállítás (Farkas Bertalan eredeti űrkabinjával és
szkafanderével), a Deák téri metró aluljárójában található a Földalatti Vasúti
Múzeum, a Lánchíd tövében horgonyzott le a Kossuth Múzeumhajó (ez elsősorban
étteremként üzemel), a Ferihegyen egy repülőskanzen működik (ezt azonban csak
előzetes bejelentkezés alapján lehet látogatni), Szentendrén pedig, a HÉV
végállomásánál a BKV üzemeltetése alatt álló Tömegközlekedési Múzeumot
tekinthetjük meg.
Vidéken még a parádi kocsimúzeum, a paksi vasúti múzeum (eredeti
állomásépületből kialakítva), és a nagycenki szabadtéri kisvasút-kiállítás
várja az arra látogatókat. Ez utóbbi helyen működik hazánk egyetlen
múzeumvasútja, ahol még a mozdonyvezetésbe is belekóstolhat az érdeklődő, sőt
erről igazolványt is kap.
A pesti központi épületben kétségkívül a vasútmodellek részlege a
legnépszerűbb. Minden egész órakor egy negyedórára üzembe helyezik a kisvonatokat.
A terepasztalok körül bámészkodó áhítatos gyerekarcokról úgy tűnik, ilyesmivel a
számítógépes játékok sem tudják felvenni a versenyt. Sokakat az időszaki
kiállítások vonzanak ide, mostanában különösen a Titanic című összeállítás
örvend nagy érdeklődésnek. Az 1848-49-es megemlékezésekhez a múzeum a Magyar
Középponti Vasúttársaságot bemutató kiállításával csatlakozik. Magyarország
első gőzvasútját ők hozták létre 1848-ban Pest és Vác között.
Vendégkiállítás is szerepel a programok között, például Németországból
érkezett a kerékpározás történetét bemutató anyag. A nyár nagy újdonsága, hogy
végre itthon is látható lesz a nemzetközi hírre szert tett vegyes modellkiállítás
„Szebb, mint az eredeti” címmel.
Minden szombaton és vasárnap negyed 12-től megadott témájú filmvetítéssel, ezután
tárlatvezetéssel vagy előadással várják a látogatókat. Vidékieknek azt sem árt
tudni, hogy a múzeumba látogatóknak (nemcsak csoportoknak, hanem egyéneknek is) a MÁV
50 százalékos utazási kedvezményt biztosít.
Közlekedési Múzeum
1146 Városliget krt. 11.
Tel.: 343-0565
Nyitva tartás:
kedd-péntek: 10-17 óráig
szombat, vasárnap,
ünnepnap: 10-18 óráig