Vissza a tartalomjegyzékhez

MIKECZ KRISZTINA
Magosix személyautó 1928

Az Ajtósi Dürer sor és a Hermina út kereszteződésétől pár percre, a Városliget keleti csücskében várja látogatóit a Közlekedési Múzeum.
Története 1896-ra nyúlik vissza, amikor a millenniumi ünnepségsorozat alkalmából a korabeli vasúttal, hajózással és postai munkával foglalkozó kiállítás nyílt meg. Külön erre a célra építették fel a Közlekedési és Vízügyi Csarnokot, melynek nagyobbik részét a második világháborúban lebombázták, megmaradt szárnya ma a múzeum központi részét képezi.
A Közlekedési Múzeum jelenleg négy nagy állandó kiállítással várja a látogatókat, melyek a vasút, a hajózás, a közúti és a városi közlekedés témakörét dolgozzák fel, egyszerre több időszaki kiállítással kiegészítve.
Jellemző a múzeumra, hogy nemcsak technikai ismeretek gyarapítása a cél, hanem a kor atmoszférájának megidézése is. Nem csupán járműveket láthatunk tehát, hanem hozzájuk kapcsolódó eredeti tárgyakat is, legyen az egy pannóniai mérföldkő vagy egy régi hálókocsi toalettkészlete. Sőt a földszinten komplett, életnagyságú vasútállomáson ácsoroghatnak a nosztalgiázni vágyók, élethűen kopottas macskaköveken. A történetiség elvét követve a római útépítés fázisait bemutató makettől egészen az első Magyarországon gyártott Opel Astráig és Suzuki Swiftig juthatunk. Azt is megtudhatjuk, hogy a bicikli nem is két keréken kezdte pályafutását, hanem tricikli, sőt négykerekű quadricikli formájában.
Katona András főigazgató, a győri Széchenyi István Főiskola közlekedéstörténeti tanszékének vezetője a múzeum látogatottságáról és programjairól szólva elmondta, hogy intézményük évi közel 400 ezer látogatójával több éve az ország negyedik legnépszerűbb múzeumának számít. Úgynevezett „kihelyezett tagozataik” is vannak: pár száz méterre, a Petőfi Csarnokban látható a Repüléstörténeti és Űrhajózási Állandó Kiállítás (Farkas Bertalan eredeti űrkabinjával és szkafanderével), a Deák téri metró aluljárójában található a Földalatti Vasúti Múzeum, a Lánchíd tövében horgonyzott le a Kossuth Múzeumhajó (ez elsősorban étteremként üzemel), a Ferihegyen egy repülőskanzen működik (ezt azonban csak előzetes bejelentkezés alapján lehet látogatni), Szentendrén pedig, a HÉV végállomásánál a BKV üzemeltetése alatt álló Tömegközlekedési Múzeumot tekinthetjük meg.
Vidéken még a parádi kocsimúzeum, a paksi vasúti múzeum (eredeti állomásépületből kialakítva), és a nagycenki szabadtéri kisvasút-kiállítás várja az arra látogatókat. Ez utóbbi helyen működik hazánk egyetlen múzeumvasútja, ahol még a mozdonyvezetésbe is belekóstolhat az érdeklődő, sőt erről igazolványt is kap.
A pesti központi épületben kétségkívül a vasútmodellek részlege a legnépszerűbb. Minden egész órakor egy negyedórára üzembe helyezik a kisvonatokat. A terepasztalok körül bámészkodó áhítatos gyerekarcokról úgy tűnik, ilyesmivel a számítógépes játékok sem tudják felvenni a versenyt. Sokakat az időszaki kiállítások vonzanak ide, mostanában különösen a Titanic című összeállítás örvend nagy érdeklődésnek. Az 1848-49-es megemlékezésekhez a múzeum a Magyar Középponti Vasúttársaságot bemutató kiállításával csatlakozik. Magyarország első gőzvasútját ők hozták létre 1848-ban Pest és Vác között.
Vendégkiállítás is szerepel a programok között, például Németországból érkezett a kerékpározás történetét bemutató anyag. A nyár nagy újdonsága, hogy végre itthon is látható lesz a nemzetközi hírre szert tett vegyes modellkiállítás „Szebb, mint az eredeti” címmel.
Minden szombaton és vasárnap negyed 12-től megadott témájú filmvetítéssel, ezután tárlatvezetéssel vagy előadással várják a látogatókat. Vidékieknek azt sem árt tudni, hogy a múzeumba látogatóknak (nemcsak csoportoknak, hanem egyéneknek is) a MÁV 50 százalékos utazási kedvezményt biztosít.

Közlekedési Múzeum
1146 Városliget krt. 11.
Tel.: 343-0565
Nyitva tartás:
kedd-péntek: 10-17 óráig
szombat, vasárnap,
ünnepnap: 10-18 óráig