Magyarországon egyre nagyobb kereslet van a használt autók iránt. Sokan döntenek
anyagi okok miatt a másod-, harmadkézből való vásárlás mellett. Ha el szeretnénk
kerülni a vásárlás utáni csalódásokat, nem árt tisztában lenni néhány fontos
tudnivalóval.
Például jó, ha tudjuk, hogy az árnak és a feltüntetett adatoknak megfelelő
műszaki állapotban van-e a jármű, esetleg nem lopott-e, vagy nem hamisak-e a
papírjai. Ennek érdekében célszerű olyan kereskedőket, autóközvetítő cégeket
felkeresni, amelyek már több éve foglalkoznak gépkocsi adásvétellel. Vadász
Levente, az ország legnagyobb autókereskedő cégének, az Autó Néro Kft.-nek a
vezetője szerint fontos, hogy szakemberrel nézessük át az autót. Soha ne „első
szerelemből” vásároljunk, mert az olcsó kocsi is lehet igen drága, ha utólag
derülnek ki a rejtett hibák! Az ismertebb, megbízhatóbb cégeknél általában helyben
végeznek vizsgálatokat, de abban az esetben is a vevő rendelkezésére állnak, ha a
kiválasztott autó eredetét, műszaki állapotát esetleg szerelővel vagy
szakszervizben szeretné átnézetni.
Vadász tapasztalata szerint az autókereskedés egyre inkább olyan üzletté válik,
ahol a pénz dominál, és semmitől nem riadnak vissza a kereskedők. Ha a
gépjárművekhez csupán kissé vagy egyáltalán nem értő személy egyedül vág bele
a vásárlásba, körülbelül ugyanazt a kockázatot vállalja, mint aki a délutáni
csúcsban nyitott pénztárcával utazik a hetes buszon. A leghírhedtebb hely az
autópiac, ahol általában nem maguk a tulajdonosok az eladók, hanem olyan kereskedők,
akik a legkülönbözőbb fortélyokkal képesek elrejteni a gépkocsik hibáit, és
nagyobb az esélye annak is, hogy az autó lopott, vagy a papírok nem hitelesek. Az
„üzletág” fejlődésével ma már egy harmincöt éves Trabantra is könnyedén
lehet kétéves műszaki vizsgát szerezni.
Vadász Levente tanácsa alapján feltétlenül meg kell nézetnünk leendő autónkon,
hogy hányszor fényezték, van-e rajta karambolra utaló jel (különös tekintettel a
futóműre), a sérülések milyen mértékűek, az esetleges korábbi törés felületi-e
vagy szerkezeti, mekkora a motorkompresszió, tapasztalható-e olajfolyás. A listát
tetszés szerint bővíthetjük, de az alapelv ugyanaz marad: minél többet pipálhatunk
ki, annál jobb a vétel. Tanácsos a járművet autópályán is kipróbálni, nagyobb
sebesség mellett, mert ilyenkor a rejtett hibákra is fény derülhet. A fékek
ellenőrzését se hagyjuk ki. Kívánatos még a sebváltót, kormányművet és a
kuplungot is megnézetni: kopog-e, zörög-e, szorul-e, lötyög-e és így tovább.
A Magyar Autóklub I. sz. műszaki állomásának vezetője, Bratincsák György a
Heteknek beszámolt arról, hogy telepükön három olyan fontos vizsgálatot végeznek,
amelyek együtt korrekt képet adnak az autó műszaki állapotáról. Az első a
közlekedésbiztonsági vizsgálat, ahol a balesetmentes vezetést befolyásoló minden
alkatrészt megvizsgálnak. A motordiagnosztikai vizsgálaton a motor pillanatnyi
állapotát mérik fel, és végül a futómű adatainak ellenőrzése következik, ahol a
titkolt karambolokra, a rosszul helyreállított hibákra, karosszéria-sérülésekre és
egyéb nem látható problémákra derül fény. Ezeket a vizsgálatokat az Autóklub
munkafelvételi irodájában egy-két napos előjegyzéssel lehet igényelni. Ára ötezer
forint, ami csekély ellenszolgáltatás testi és anyagi biztonságunk megőrzéséért.