Egy árus integet. Üdvözlet Tunéziából Fotó: K. CS.
Észak-Afrika, Tunézia, Monastir. Harminc fok, dús mediterrán levegő és metszően
éles kora délutáni fények. Erre érkezünk. A forróság mégsem olyan
elviselhetetlen, mint a budapesti flaszteren. A tengerparti város éppen sziesztázik.
Még a vakítóan fehér, ultramodern apartmanházak övezte jachtkikötő is szokatlanul
csendes. Ez a mindent átszövő mélázó nyugalom elsőre talán bosszantó is egy
felpörgetett életstílushoz szokott kelet-európainak. Aztán lehiggad, mert nincs más
választása.
Sőt, ha magyar az illető, még otthon is érezheti magát. A monastiri repülőtér
előtti műúton Ikarus pöfög, a síneken magyar gyártmányú HÉV zakatol. De hogy
messzebb ne menjünk, az 1956-os évszám is legalább annyi érzelmet kavar egy
szabadságszerető tunéziaiban, mint egy magyarban. Észak-Afrikának ebben a
csücskében ugyanis 1956 a nyolcvanöt évig tartó francia gyarmaturalom végét
jelöli, bár a franciák utolsó katonai támaszpontja még 1963-ig működött
Bizertán.
Az új köztársaságban annak idején mélyreható politikai, társadalmi és gazdasági
változások indultak. Kinyilvánították a nők egyenjogúságát, megszüntették a
poligámiát, betiltották az iszlám vallásos pártok működését, és a termőföldek
államosítása után - kisebb-nagyobb hibákkal - megindult a szövetkezesítés,
majd a magánosítás. Az azóta eltelt évtizedek nem szűkölködtek belpolitikai
viharokban. Az ország égető gazdasági problémákkal küzd. Mindemellett a mai modern,
szekularizált Tunézia szinte az egyetlen nyugalmat árasztó „liberális sziget” az
arab világ háborgó tengerében.
Tunézia, a fiatal
Alig százötven kilométerre délre az ősi Karthágó romjaitól és Tunisz nyugatias
nyüzsgésétől, felkapaszkodunk Monastir hatalmas középkori erődjébe, amit kétezer
évvel ezelőtt már Caesar is támaszpontként használt afrikai hadjárata során.
Iskoláscsapat érkezik. Kék köpenyes lányok várakoznak türelmesen az iszlám múzeum
előtt, és csendesen nevetgélnek a történelmi falakat csatakiáltással megrohamozó
fiúkon. Azok pedig, miután rájönnek, hogy magyarok vagyunk, büszkén és laza
angolsággal vetik oda nekünk: Tunézia bizony kijutott a franciaországi
futball-világbajnokságra. Apró köveket rugdalva arrébb oldalgunk.
A pun, római, ókeresztény, bizánci, muszlim és arab történelmi emlékekben
dúskáló Tunéziában az utóbbi években generációs robbanás történt: az ország
8,5 millióra becsült lakosságának közel negyven százaléka húsz év alatti. Erről
magunk is meggyőződhettünk. Bármerre jártunk, libasorban iskolába vagy iskolából
igyekvő gyerekekkel találkoztunk. Ez persze néhány év múlva nem kis feladat elé
állítja az országot. Az iskolahálózat kiépült, a munkalehetőségek azonban
szerények. Ennek ellenére az emberek bizakodnak. Többek között azért, mert Tunézia
egyre jelentősebb idegenforgalmi centrum (a szállodai férőhelyek száma közel 144
ezer, csak német turista egymillió fordul meg itt évente), ahol - mint mondják -
minden együtt van: történelmi korok és mítoszok, forró napsütés és fövenyes
tengerpart, vendégszeretet és mérsékelt árak. Ahol pedig nagy a vendégjárás,
vallják, ott munkahely is terem.
Harissa, a méregerős
Alkonyodik. Komppal kelünk át a közel 70 ezer lakosú Dzserba szigetére. Majd
másnap délelőtt a Turisztikai Minisztérium terepjárójával begördülünk Houm
Soukba, a sziget üzleti központjába.
Éttermek, bankok, tömött bazársorok és piacterek. A mindig zsúfolt kávéházakban
jellegzetes arab zene szól. Sétálunk, alkudozunk, úgyszólván céltalanul. Az egyik
félig nyitott, csempézett üzlethelyiségben halárverés. Idős kikiáltók ülnek az
emelvényen merev, rezzenéstelen arccal, körülöttük tömeg, szinte csak férfiak.
Egyik kezükkel magasba tartják az áruba bocsátott halfüzért, majd rikácsoló
fejhangon vezénylik a licitálást. Mindenki feszülten figyel. Semmi jelét nem
tapasztaljuk annak, hogy valaki is vásárolni akarna, mégis gazdára találnak a frissen
fogott tengeri halak. Aztán megoldódik a rejtély: a férfiak számunkra szinte
észrevétlen fejbiccentéssel jelzik, hogy tartják az árat. Aki utoljára biccent, az
fizet, és már viheti is haza az ebédre valót.
Kora délután - vendéglátónk tanácsára - stílusosan mi is számos tengeri
csemegét, polipot, rákot, kagylót, halat rendelünk egy, a piachoz közeli mediterrán
étteremben. A tunéziai jellegzetességek persze ilyenkor sem hiányoznak az asztalról.
A legtöbbször előételként fogyasztott méregerős harissa (más fűszerekkel kevert
darált paprika sok fokhagymával - magyar megfelelője Erős Pistaként ismert), az
olívabogyó és a kis tányérokba porciózott párolt vagy nyers salátafélék. A halra
félszáraz arab fehérbort ajánlanak, majd utolsó fogásként tejszínhabos
gyümölcssalátát szolgálnak fel. Egyvalamit rendelni sem kell: az étkezést
szertartásszerűen lezáró édes és forró mentateát. Ezzel a tradicionális arab
itallal a bazárok sűrű forgatagában is meglephet bennünket a tulajdonos, aki egy
közös teázás után úgysem enged bennünket üzletéből üres kézzel távozni.
A távoli utazó biztos nem csalódik, ha belekóstol a tunéziai konyha megannyi
remekébe. Mi az első briket, ezt a rendkívül finom, tojással, darált hússal vagy
zöldségpéppel megtöltött, háromszög alakú lángostésztában ropogósra sütött
előételt valahol Matmata környékén egy sivatagi szálloda kupolás éttermében
ettük. Bírtunk vele. Nem úgy a főételként felszolgált nemzeti eledellel, a
kuszkusszal (búzadara leöntve a mi pörköltünkhöz hasonló lédús bárányhússal,
párolt zöldségfélékkel), amely ízletes volt nagyon, de hát akkora adag, hogy egy
családon is kifog.
Ghriba, az idegen
Tunézia toleráns ország. A sziget pár száz fős zsidó közössége is
háborítatlanul teszi a dolgát egy olyan társadalmi közegben, ahol a lakosság több
mint 95 százaléka muzulmán. Egyes vélemények szerint a dzserbai zsidóság
kreativitásával és szakértelmével inspirálóan hatott a sziget berber eredetű
őslakosságára és az itt élő arabokra. Olyannyira, hogy Tunéziában számos
vállalat, szálloda, kereskedelmi egység elvándorolt dzserbaiak kezén van.
Az országban elszórtan, de főleg Tuniszban élő zsidók minden évben, pészach után
harminchárom nappal a festői Dzserba szigetére zarándokolnak. Az ünnepre.
Elhagyjuk Guellalát, a fazekasok faluját és a La Ghriba elnevezésű zsinagóga felé
tartunk. Színes zászlócskákkal díszített poros út vezet a hagyomány szerint több
mint kétezerötszáz évvel ezelőtt emelt, de kívülről teljesen modern
épületegyüttesnek tetsző imahelyhez. Itt őrzik a világ egyik legrégibb
Tóra-tekercsét. Rendőrök irányítják a forgalmat, az olajfák alatt rohamkocsi áll.
Teljes a nyugalom.
A zsinagóga előterében már kora reggeltől élemedett korú rabbik várják az
odasereglő zarándokokat. Az asztalon fügepálinka, pisztácia és sütemények - az
áldás dzserbai kellékei. Fiatal lányok, idősödő aszszonyok és meglett urak
vándorolnak, beszélgetnek vagy egyszerűen csak ücsörögnek a templom misztikus
félhomályában. A rabbik fáradhatatlanul áldást osztanak, majd minden zarándok
egészségére szaporán kortyolnak az ajándékba kapott fügepálinkából.
Belül, a szentélyben, ahová csak cipő nélkül és fedett fővel lehet belépni,
többen imakérésekkel teleírt tojásokat helyeznek el egy föld alatti szűk üregbe.
Időnként megjelenik a zsinagóga egyik alkalmazottja, majd néhány perc múlva megindul
egy teli vödör tojással a szemetes felé.
Mások némán gyertyát gyújtanak. Talán a szent életűnek hitt idegen (arabul:
ghriba) lányra emlékeznek, aki a hagyomány szerint valamikor kétezerötszáz évvel
ezelőtt halt meg egy tűzvészben. Úgy, hogy a lángok sértetlenül hagyták a
ruháját és a testét. A rabbik eltemették, és zsinagógát emeltek a sírja fölé.
A karneváli hangulat a késő délutáni órákban tetőzik. Akkor, amikor a zsinagóga
melletti fogadóépület négyszögletes belső udvaráról énekelve, kurjongatva,
táncolva megindul a zarándokok zsúfolt körmenete, közrefogva a színes sálakkal
teleaggatott tóraszekrényt.
Serceg a bárányhús a tűzön, sül a kenyér és éget a nap. A belső udvaron vágni
lehet a füstöt. Egy rabbi éppen kóservágáshoz készülődik. Kifordulunk a főkapun,
és hazafelé tartunk. Még látjuk, ahogy a gyermekek beletapicskolnak a bárány
kifröccsenő vérébe, és odatapasztják kezüket az épület vakítóan fehér
falához.
Dzserba, a menedéksziget
A hagyomány szerint már a Második Templom idején éltek zsidók
Karthágóban. Később, a római korban ez a különös sziget, Dzserba lett Afrika egyik
legfontosabb zsidó települése. Sokan az üldöztetések hatására vándoroltak ide. Az
itt élő punok és berberek közül számosan még a zsidó vallást is felvették. A
katolikus befolyás terjedésével azonban Tunéziában is növekedett a zsidókkal
szembeni üldözés. Változást az arab uralom hozott, ahol a muszlimok hosszú ideig
békében éltek a zsidókkal, akik az akkori gazdasági növekedésben is fontos szerepet
játszottak. Sok híres tunéziai zsidó tudósnak jelentős befolyása volt az egész
mediterrán térségben.
A századok során - rövid megszakításokkal - a zsidók jó körülmények között
éltek a szigeten. Dzserba kereskedelmi központ lett, ők pedig vezető szerepet
töltöttek be a Hispánia és Afrika közötti kereskedelemben. A XIV. századi spanyol
üldözések miatt nagy bevándorlási hullám indult Afrikába, ahol a zsidó
közösségek nagyfokú autonómiát élveztek, zárt és jól szervezett közösségben
éltek.
A XX. században a francia protektorátus idején sokan felvették a francia
állampolgárságot, és a legtöbben nyitottá váltak az emancipációra is. A náci
megszállás idején az itt élő zsidók is komoly üldöztetést szenvedtek, a háború
után azonban közéleti aktivitásuk ismét megújult.
1948 és 1970 között mintegy 40 ezer tunéziai zsidó telepedett le Izraelben. A
Tunézia függetlenségének kikiáltása (1956) után beindult arabosítás is
érzékenyen érintette közösségüket. A XX. században csak Dzserbán maradtak fenn
hagyományos zsidó iskolák.
1921-ben a tunéziai zsidóság még a lakosság 2,6 százalékát tette ki. Számuk
1968-ra hétezerre, mára néhány százra apadt.