Az elmúlt héten egy a jeruzsálemi óvárosban kirobbant politikai feszültség
borzolta fel a kedélyeket Izraelben. Hogy lehet, hogy ez az alig néhány
négyzetkilométernyi terület újra és újra a nemzetközi média figyelmének
középpontjába kerül? Miért és kinek fontos, hogy a régészek feltárják, illetve
ne tárják fel itt a történelmi múlt értékeit? Egyáltalán ki e terület jogos
tulajdonosa? Alábbi cikkünkben erre keressük a választ.
Az Óváros madártávlatból. Békésnek tűnik
Palesztin akció
Izraeli politikai elemzők felhívják a figyelmet arra, hogy az elmúlt héten a
jeruzsálemi óváros arab negyedében kitört viszály egy dologban feltétlenül új: a
Palesztin Törvényhozó Testület 15 tagja ugyanis személyesen (zakóban, nyakkendőben,
ahogy komoly államférfiakhoz illik) csapott össze az izraeli karhatalommal. A palesztin
vezetők éppen reggeli ülésüket tartották Ramallahban, amikor meghallották, hogy az
izraeli körökben is szélsőségesnek tartott Ateret Kohanim jesiva (Talmud-iskola)
tagjai a Heródes kapu közelében deszkákból és hullámlemezből ideiglenes
kalyibákat emelnek, nyilván a földfoglalás szándékával. Több se kellett a derék
törvényhozóknak, sebtiben a helyszínre siettek, ahol még néhány tucatnyi palesztin
csatlakozott hozzájuk, és megkezdték a jesiva sátrainak lebontását. Ekkor léptek
közbe a rendőrök, akiknek gumibotjaik segítségével sikerült a palesztin
tiltakozókat az egyik viskóba betuszkolniuk. A dulakodás során Fejszál Husszeini,
Arafat személyes tanácsadója, a jeruzsálemi ügyekért felelős miniszter is
megsérült.
Izraeli válasz
Az incidens után a helyszínre siető Ehud Olmert, Jeruzsálem polgármestere
huszonnégy órát adott a jesiva tagjainak, hogy bontsák el az építményeket,
amelyekre nem kaptak építési engedélyt: „Ha nem bontják le, és nem viszik el
azokat, akkor le fogjuk rombolni” - nyilatkozta a polgármester a rádiónak. Benny
Elon a knesszet jogi bizottságának tagja, aki késő éjjel látogatta meg az
építkezést, azonnal replikázott: ha a zsidóktól építési engedélyt kér a
polgármester, tegye ugyanezt az arabokkal is, akik tömegével építkeznek illegálisan.
Az ügy kapcsán természetesen magasabb fórumok is nyilatkoztak. David Bar-Ilan,
Netanjahu miniszterelnök tanácsadója az oslói békeszerződés megszegésével
vádolta a palesztin hatóság embereit, mivel azok tevékenységét a szerződés
kizárólag Ciszjordániára és a Gázai-övezetre korlátozza. Az arab fél
„természetesen” ugyanezzel vádolta az izraelieket, mondván, hogy a
területfoglalás sérti az oslói szerződésben foglaltakat.
A jesiva érvei
Az Ateret Kohanim jesiva tagjai történelmi érvekkel felfegyverkezve folytatták Don
Quijote-i küzdelmüket a színtiszta arab lakosságú keresztény óváros kellős
közepén. Szerintük ugyanis Jeruzsálemnek ez a része mindig is zsidók által lakott
volt, csak a britek adták azt arab kézbe 1936-ban. Ők - mármint a jesiva tagjai -
pedig egy előretolt hadállásként csak azt próbálják visszaszerezni, ami mindig is
őket illette. Ez a történelmi érvelés azonban nem győzi meg az arabokat, akik
időnként fegyverrel támadnak a betolakodókra. Tavaly egy magyar származású
fiatalembert öltek meg itt, május 6-án pedig egy Chaim Kerman nevű jesivatagot
késeltek halálra. Ez utóbbi eset indította a tanház vezetőit arra, hogy újabb
épületet emeljenek elhunyt tagjaik tiszteletére, amelyben tizenkét lakás, és egy 400
diákot befogadó kollégium kap majd helyet terveik szerint. Ezért a tulajdonukban
lévő kis telken előbb sátrakat emeltek, de mert ezt nem találták eléggé
biztonságosnak, betonalapokat öntöttek, hogy arra bádogházakat építsenek. Az így
elkészült viskókat lakásra is alkalmassá tették: széket, ágyat, hűtőgépet
tettek azokba, és egy fiatal házaspár, valamint néhány elszánt jesivatanuló be is
költözött.
Békét most!
Az amúgy sem egyszerű helyzetet tovább bonyolította, hogy a helyszínen hamarosan
megjelentek az izraeli „Békét most!” mozgalom tagjai, akik együtt tüntettek a
palesztinokkal a jesiva ellen, és szinte megszállták a területet, mondván, hogy ők
csak a polgármester rendeletének betartását jöttek ellenőrizni. A baloldali zsidó
szervezet szóvivője úgy nyilatkozott: „Addig nem hagyjuk abba a tüntetést, amíg
ezeket a viskókat le nem bontják. Az Ateret Kohanim az, ami megosztja Jeruzsálemet, nem
Simon Peresz [mármint a volt kormányfő]. Ők azok, akik nem akarnak békében élni az
arabokkal Jeruzsálemben, ők azok, akik nem tekintik őket egyenlőknek.”
Jönnek a régészek
A jesiva építkezése kapcsán az izraeli régészeti hatóság is azonnal hallatta
hangját, felszólítva a zsidókat, hogy bontsák le a sátorházakat. Az Ateret Kohanim
igazgatója, és a hatóság azonban hamarosan tisztázta, hogy félreértés történt.
Ha csak néhány centiméteres betonréteget húztak a sátrak alá, az őket nem zavarja,
és viszont, a jesiva hozzájárul, hogy a területen ásatásokat végezzenek a
régészek. Az ásatások pünkösd hétfőn kezdődtek, és egy hónaposra tervezik
őket. „Ez egyike az óváros azon szögleteinek, ahol nem végeztek ásatásokat” -
nyilatkozta Osnat Gaoz, a hatóság szóvivője. A kutató szerint főként bizánci
leletek előkerülése várható, de elképzelhető, hogy a Második Szentély korából
származó (i. e. 6. század és i. sz. 70 közötti) tárgyak is előkerülhetnek. A
jesiva szóvivője is derűlátó a régészeti feltárásokkal kapcsolatban: szerinte
ugyanis az első keresztes háborúig (i. sz. XI. század vége) komoly zsidó közösség
lakott az óvárosnak ebben a részében. „Ezt a földet zsidó vér áztatta -
nyilatkozta Matti Dan, a jesiva vezetője -, ezért valóban izgalmas lesz olyan
leleteket találni, amelyek összekötik majd Izrael népét az óváros más zsidó
területeivel. Ez majd segít eloszlatni azt a tévhitet, hogy Jeruzsálem részekre volt
osztva, és hozzájárul majd Jeruzsálem egységének megteremtéséhez.”
Történelmi lecke
Hogy a régészek találnak-e izgalmas leleteket a jeruzsálemi óvárosnak ebben a
szögletében, azt természetesen ma még senki sem tudhatja. A történelemkönyvek
tanulsága szerint azonban az óváros lakossága, amely fennállása óta mindig is
sokszínű képet mutatott, igen sokat szenvedett az elmúlt évszázadokban egymást
váltó vallások, birodalmak és uralkodók elnyomásától. A rómaiak a második
században az összes zsidót kitiltották a városból. Az őket felváltó bizánciak
sok keresztényt telepítettek be a falak mögé (az V. században Örményországból
érkező zarándokok közössége mindmáig virágzik az óvárosban); a VII. században a
perzsák szinte teljesen kiirtották a keresztényeket, a zsidóknak viszont megengedték
a letelepedést. Röviddel ezután a muszlim hódítók vették át az uralmat, akik
egészen a XI. századi keresztes háborúkig viszonylag toleránsak voltak a
Jeruzsálemben lakó vallási kisebbségekkel. A katolikus frankok uralma alatt szinte
valamennyi zsidót és muszlimot kiirtották a városban. A XIII. században pedig a
muszlim uralom következett: ekkor Jeruzsálem szinte elnéptelenedett, 300 évig falak
nélkül állt a város. Az 1516-tól kezdődő oszmán uralom fellendülést hozott a
város életében: Szulejmán szultán újra felépítette a ma is látható falrendszert,
amelyen belül viszonylag békésen megfértek a legkülönbözőbb felekezetekhez
tartozó (latin, görög ortodox, örmény, kopt, abesszin, szerb, szír, grúz, stb.)
keresztények, a lakosság többségét kitevő muszlim arabok és a zsidók. A XX.
századi tömeges zsidó bevándorlás és letelepedés Jeruzsálem arculatát is
megváltoztatta: a zsidó lakosság többségbe került, de nem az óvárosban, hanem a
falakon kívül. Az 1948-as függetlenségi háború után teljesen ki is szorították
őket az óvárosból, amelyet - véres harcok árán - csak 1967-ben sikerült
visszafoglalniuk. Ám az arab lakosság a helyén maradt, és a jelek szerint nem
hajlandó megválni évszázados lakóhelyétől. A zsidók viszont nem mondanak le arról
a természetes jogukról, hogy saját fővárosukban ott és akkor építkezzenek, amikor
nekik tetszik. Egyelőre maradnak tehát a nem történelmi érvek: gumibotos rendőrök,
vérző áldozatok, felbőszült tömeg - mindkét oldalon.