Vissza a tartalomjegyzékhez


Nem kopott el a jeans

„Bárcsak én találtam volna fel a jeanst!” - panaszkodott keservesen Yves Saint Laurent. És miközben a párizsi divatcézár kreációi négy évtizedes múltra tekinthetnek vissza, addig az indigókék gyapotkülönlegesség éppen háromszor annyi idős: 125 éve „találták fel” a jeansnek nevezett nadrágot. Ami annak idején aranyásók és állattenyésztők ruhadarabja volt, az mára az amerikai kultúra szimbóluma, valóságos ikon lett, és még mindig nem kopott ki a divatból, sőt, nimbusza még csak meg sem fakult... Kezdődött az egész a varrattal. Levi Strauss, aki mint gyermek vándorolt ki szüleivel a bajorországi Buttenheimből Amerikába, San Franciscóban textíliákat adott el szerencsevadász aranyásóknak. 1873. május 20-án szabadalmaztatta egyik kuncsaftja elgondolását: varratokkal erősítette meg a nadrágzsebek szegleteit. Megszületett a jeans! „Semmi nem kelt olyan elhanyagolt benyomást, mint amikor egy munkás nadrágzsebei szakadtak”- helyeselt a jeans megjelenésére egy helyi lap. Később nevezték el a ruhadarabot „Levi’s”-nek, az időközben elhunyt Strauss emlékére, akit a munkásai csak keresztnevén szólítottak.
Az egykori kisvállalkozás ma 30 ezer embert foglalkoztat világszerte, és tavaly 6,9 milliárd dollárnyi forgalmat bonyolított le. 1873 óta a világ sokat változott, a jeans ellenben alig. Már az első daraboknak is volt farzsebe, órazsebe, és gombokat is varrtak rá nadrágtartó viseléséhez. A farzseb varratait 1937-ben lágyítani kellett, mert számos vevő arra panaszkodott, hogy a varrat karcolja a nyerget vagy a széket. Tulajdonképpen csak annyit változott a jeans, hogy ma nadrágtartó helyett övvel viselik, és második farzseb is került rá. „Ma már több színben is készítik és eltérő szabással, de az alapminta nem változott 125 év alatt” - nyilatkozta Lynn Downiw, a Levi’s „történésze”. Amióta a jeans leszállt a nyeregből és szalonképes lett, mások is részesülni akarnak a sikerből. Az örökösök vetélytársainak kínálata az olcsó utánzatoktól egészen a méregdrága divatházak által készített „klasszikus” jeansekig terjed. A kék színű nadrág immár kultusz lett, és óriási reklámmal népszerűsítik. Élenjár ezen a téren a filmipar - Batman és Forrest Gump is viselte. Nem egy filmsztár - mint például Kiefer Sutherland és Bruce Willis - kezdte karrierjét mint jeanst reklámozó modell.
Találó reklámmal emlékeznek meg a 125. évfordulóról Amerikában: „Calvin wore them” („Kálvin viselte”) - mármint Calvin Klein -, olvasható az országszerte látható plakátokon. A jeans sikerének titka különben az is, hogy szorosan kötődik a soha nem fakuló álomhoz: a cowboyok és az amerikai vadnyugat világához. (MTI)