„Bárcsak én találtam volna fel a jeanst!” - panaszkodott keservesen Yves Saint
Laurent. És miközben a párizsi divatcézár kreációi négy évtizedes múltra
tekinthetnek vissza, addig az indigókék gyapotkülönlegesség éppen háromszor annyi
idős: 125 éve „találták fel” a jeansnek nevezett nadrágot. Ami annak idején
aranyásók és állattenyésztők ruhadarabja volt, az mára az amerikai kultúra
szimbóluma, valóságos ikon lett, és még mindig nem kopott ki a divatból, sőt,
nimbusza még csak meg sem fakult... Kezdődött az egész a varrattal. Levi Strauss, aki
mint gyermek vándorolt ki szüleivel a bajorországi Buttenheimből Amerikába, San
Franciscóban textíliákat adott el szerencsevadász aranyásóknak. 1873. május 20-án
szabadalmaztatta egyik kuncsaftja elgondolását: varratokkal erősítette meg a
nadrágzsebek szegleteit. Megszületett a jeans! „Semmi nem kelt olyan elhanyagolt
benyomást, mint amikor egy munkás nadrágzsebei szakadtak”- helyeselt a jeans
megjelenésére egy helyi lap. Később nevezték el a ruhadarabot „Levi’s”-nek, az
időközben elhunyt Strauss emlékére, akit a munkásai csak keresztnevén szólítottak.
Az egykori kisvállalkozás ma 30 ezer embert foglalkoztat világszerte, és tavaly 6,9
milliárd dollárnyi forgalmat bonyolított le. 1873 óta a világ sokat változott, a
jeans ellenben alig. Már az első daraboknak is volt farzsebe, órazsebe, és gombokat is
varrtak rá nadrágtartó viseléséhez. A farzseb varratait 1937-ben lágyítani kellett,
mert számos vevő arra panaszkodott, hogy a varrat karcolja a nyerget vagy a széket.
Tulajdonképpen csak annyit változott a jeans, hogy ma nadrágtartó helyett övvel
viselik, és második farzseb is került rá. „Ma már több színben is készítik és
eltérő szabással, de az alapminta nem változott 125 év alatt” - nyilatkozta Lynn
Downiw, a Levi’s „történésze”. Amióta a jeans leszállt a nyeregből és
szalonképes lett, mások is részesülni akarnak a sikerből. Az örökösök
vetélytársainak kínálata az olcsó utánzatoktól egészen a méregdrága divatházak
által készített „klasszikus” jeansekig terjed. A kék színű nadrág immár
kultusz lett, és óriási reklámmal népszerűsítik. Élenjár ezen a téren a filmipar
- Batman és Forrest Gump is viselte. Nem egy filmsztár - mint például Kiefer
Sutherland és Bruce Willis - kezdte karrierjét mint jeanst reklámozó modell.
Találó reklámmal emlékeznek meg a 125. évfordulóról Amerikában: „Calvin wore
them” („Kálvin viselte”) - mármint Calvin Klein -, olvasható az országszerte
látható plakátokon. A jeans sikerének titka különben az is, hogy szorosan kötődik
a soha nem fakuló álomhoz: a cowboyok és az amerikai vadnyugat világához.
(MTI)