A keresztény világ ünnepre készül. Az elkövetkező napokban a
Szentlélek első, közel kétezer évvel ezelőtti, nagyhatású jeruzsálemi
eljövetelére emlékeznek a hivők.
Jelentős keresztény tömegek számára a pünkösdi élmény több mint emlék, sokkal
inkább mindennapi valóság. A „pünkösdi-karizmatikus mozgalom” néven
közismertté lett keresztény irányzat tevékenysége felé az elmúlt hónapokban a
média olyan világorgánumai is, mint a Time és a Newsweek folyóiratok vagy a CNN
hírtelevízió kitüntetett figyelemmel fordultak - kinyilvánítva egyúttal, hogy e
mozgalom egyes megnyilvánulásai (konkrétan például az egymillió férfi
részvételével Washingtonban tartott konferencia vagy a szintén egymilliós brazíliai
istentisztelet) immár átlépték azt a határt, amelyen túl társadalmi hatásuk
megérdemli a világ figyelmét. Az elmúlt évtizedekben - mintegy a semmiből -
„ismeretlen eredetű”, de annál gyorsabban növekvő, „magas hőfokú”
keresztény közösségek léptek a társadalom porondjára, jelenlétük immár a világ
legtöbb nemzetében, így Magyarországon is érzékelhető. Kik ezek? - teszik fel
sokan a kérdést. Honnan kerültek elő ilyen hirtelen?
A pünkösdi-karizmatikus mozgalom e század elején indult el, nem előzmények nélkül.
Létrejöttét megelőzte a kereszténység múlt századi világméretű válsága,
amelyben a túlhajtott racionalizmus, a bibliakritika, a materialista világnézet
egyeduralkodóvá válása a hívők elbizonytalanodásához, a hitélet intenzitásának
elvesztéséhez, a keresztény értékrendből való kiábránduláshoz és az egyház
elvilágiasodásához vezetett. Sok keresztény kezdte intenzívebben keresni az Istennel
való személyes, szoros kapcsolat örömteli, inspiráló és életet adó élményét,
amely oly szembetűnően jellemzi a Biblia beszámolóit.
A század elején indult pünkösdi mozgalom fő üzenete a keresztény világ számára a
Szentlélekről (Szent Szellemről) kinyilatkoztatott bibliai tanítás újrafelfedezése
és a hitnek a mindennapok során való alkalmazása, egy keresztény életmód
megvalósítása volt. Sokak érdeklődése a Szentléleknek az Újszövetségben gyakran
említett természetfeletti „ajándékaira”, „karizmáira” terelődött, amelyek
működése az ősegyház mindennapjainak „természetes” részét képezte, és
erősítette a Jézus Krisztus feltámadásáról szóló tanúság hitelességét. Talán
érdemes számba venni - a Szentírás leírása alapján - azt a kilenc ajándékot
- azaz karizmát -, melyek a pünkösdi-karizmatikusok hite szerint a Szentléleknek a
mi nemzedékünk számára is elérhető megnyilvánulásai. Lássuk melyek ezek.
A nyelveken szólás (gloszszolália), amely lehet egy a beszélő számára ismeretlen,
de mások számára érthető földi nyelv, vagy lehet egy természetfeletti, a világban
használt nyelvektől eltérő „angyali” beszéd képessége is, amellyel az ezt
használók „Istennek nagyságos dolgait” hirdetik, tanúságot téve Jézus Krisztus
halálból való feltámadásáról. A nyelvek magyarázata, vagyis az előbbinek valamely
ismert nemzeti nyelvre való „lefordítására” vagy interpretálására kapott
képesség, amellyel a hallgatóság számára egyébként érthetetlen üzenet
érthetővé, sőt a hitet erősítővé válik.
A prófétálás, azaz értelmes, isteni eredetű igehirdetés, melynek során az emberen
keresztül maga Isten szól - elsősorban ennek a megnyilvánulásnak köszönhetjük a
Szentírás megszületését is. A bölcsesség és a természetfeletti ismeret beszéde,
amely az előbbihez hasonlóan Isten üzenetét a múltról, a jelenről és a jövőről
különleges, szellemi belátással tolmácsolja. A gyógyítások kegyelemből származó
ajándékai, amelyek működésekor emberek a természetes gyógykezeléstől
függetlenül gyógyulnak meg. A csodatévő erők (az Újszövetség eredeti görög
szövegében egyszerűen csak: „erők”), amelyek a legkülönfélébb
természetfeletti eredetű megnyilvánulásokat foglalják magukban, és működésükkor
a természet törvényeivel nem megmagyarázható események történnek, amik Isten
hatalmát hirdetik. A (különleges mértékű) hit ajándéka, amely - ha csak egy
villanásnyira is - de azzal a meggyőződéssel ajándékozza meg a hívőt, hogy az
erővel kimondott és képviselt igazságoknak teremtő ereje van, ahhoz hasonlóan, ahogy
maga Isten is teremtette a világmindenséget. Végül a szellemek megkülönböztetése,
amelynek működésekor valaki bepillantást nyerhet az emberek szívének állapotába,
illetve a szellemi világba.
A pünkösdi-karizmatikus mozgalom képviselői elutasították azt a velük szemben
felhozott érvet, amely szerint ezek a „képességek” ma már nem működhetnek az
egyházban, mivel a Biblia ezt az ellenérvet sehol sem igazolja. Intenzíven keresni
kezdték az eredeti kereszténység ezen elvesztett értékeit. „Posztmodern”
mozgalmukat, úgy tűnik, siker koronázta: a Szentlélek említett kilenc ajándéka
újra működni kezdett összejöveteleiken, és mára mintegy 460 millió keresztény
hitéletét forradalmasította. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy teológiai
szempontból klasszikus, ortodox kereszténységet képviselnek.
A Szentlélek manifesztációinak hangsúlyozása mellett a mozgalom vezető áramlatai
erőteljesen hirdették azt is, hogy szükség van az aposztáziába, a hittől való
elszakadásba merült keresztény egyház megújítására. A kereszténység történelmi
elszakadását a szentírási tartalomtól nem tekintették kikerülhetetlen és
fátumszerű végállomásnak, hanem csak átmeneti kisiklásnak, amelyből elsősorban
éppen a Szentlélekről hirdetett igazságok reformálása tudja kimozdítani az
egyházat. Az egyház megújításában jelentős eredmények születtek századunkban. A
mozgalom néhány év alatt világméretűvé szélesedett; első szakaszában független
közösségeket hozott létre, mivel a „pünkösdistákat”, azaz a Szentlélek
keresztségében bibliai módon részesült keresztényeket saját felekezeteik
hierarchiája 95-100 százalékban kirekesztette. Ez a tendencia az 1950-es években
visszafordult: ekkor jött létre az úgynevezett „karizmatikus mozgalom”, amely a
hagyományos felekezeteken belül képviselte és terjesztette a „pünkösdi”
üzenetet. Napjainkban - úgy tűnik - újra a független közösségek a
sikeresebbek, mivel a hagyományos egyházak hierarchiájával, illetve azok
teológiájával kötött kényszerű kompromisszumok a karizmatikus hívők belső
meghasonlásához, a pünkösdi „tűz” elvesztéséhez vezettek, ezért újra egyre
többen választják hitük megélésének környezetéül a független közösségeket.
A pünkösdi-karizmatikus megújulás napjainkra a kereszténység történelmének egyik
legnagyobb - az első-második század missziós sikereivel vetekedő - expanzióját
érte el. A századfordulón még a semmiből indult mozgalom 1987-re az
összkereszténység 21 százalékát tette ki, és növekedése ma is dinamikus.
„Fontos felismerni, hogy a pünkösdizmus nem felekezet vagy protestáns szekta.
Valójában a kereszténység negyedik fő ágát képviseli - az ortodoxiával, a
római katolicizmussal és a protestantizmussal együtt...” - írja James Dunn, A
kereszténység története című mű egyik szerzője. A kereszténység e friss
mozgalmát elemző szerző megjegyzi, hogy a közelmúltban a nemzeti egyházak sok
vezetőjének óvatos tartózkodását az a nézet váltotta fel, hogy a század utolsó
évtizedében a karizmatikus mozgalom jelenti a legnagyobb reménységet a keresztény
egyház megújulására.