Vissza a tartalomjegyzékhez

LOCSMÁNDI ANDREA
Képcsőnemzedék

Hogyan érhető el az a felnövekvőben lévő „képcsőnemzedék” Magyarországon, amely még nem sajátította el, hogyan válogathat a leghasznosabban és leghatékonyabban napjaink információdömpingjében? „Az ifjúság a (multi)média hálójában” címmel szerdán Budapesten tartott tanácskozáson a hozzászólók arra kerestek megoldást, miként lehet ismeretként és tapasztalatként, nem pedig mumusként kezelni a médiát. A tanácskozáson résztvevő szakemberek: nyelvészek, rendezők, újságírók, pedagógusok egyetértettek abban, hogy a fiatalok immár egy évtizede kikerülhetetlenül belegabalyodnak a médiahálóba Magyarországon. A Miniszterelnöki Hivatal Gyermek és Ifjúsági Koordinációs Tanács Titkársága és a Magyar Médiapedagógiai Kutató Intézet közös konferenciáján többek között elhangzott az is, hogy az „információs forradalom” révén a világon olyan tömeges tanulási folyamat indult el, mely a könyvnyomtatás feltalálásához hasonlítható. Koncz István államtitkár a Hetek kérdésére a médiapedagógia eredményeivel kapcsolatban a következőket mondta el: Magyarországon a makarenkói közösségvizsgálatot váltotta fel a médiapedagógia, ehhez pedig a pedagógus muníciót igényel. Arra kell megtanítani a gyerekeket, hogyan tudnak felnőni, élni, a médiától pedig nem kétségbeesni kell, hanem kihasználni a pozitívumait, hiszen a veszélyek mellett óriási lehetőséget is rejt magában a „háló”. „A kormányok változnak, de a kérdéskör nem változik” - szögezte le az államtitkár.
Horváth Péter médiaszakértő lapunknak elmondta: „A tanár ugyanúgy a médiadzsungelben él, mint a diákok. Ezért közösen próbálunk eligazodni, hiszen ennek is megvannak a maga szabályai”. Hozzátette még: rengeteg újságíró-iskola, számos videokör és iskolaújság működik, de a célszerű médiafogyasztás és felhasználás kérdéseivel annál kevesebben foglalkoznak. „A médiaháló ápol és eltakar” címmel tartott előadásában szólt az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban folyó médiaoktatásról, melyben elmondta: a szülők érdeklődése is azt jelzi, hogy nekik legalább akkora szükségük van a média világában való eligazodásra, mint a fiataloknak. Az előadást követő beszélgetés során többen arra hívták fel a figyelmet az elektronikus világhálóval kapcsolatban, hogy a fiatalok valódi társadalmi kapcsolatok helyett könnyen egy olyan virtuális valóság részeseivé válhatnak, amelynek szabályai olykor szöges ellentétben állnak az általánosan elfogadott normákkal. Szó esett ugyanakkor arról is, hogy az internetben rengeteg, ma még feltáratlan lehetőség rejlik. Ezek között említették, hogy a tartósan munkanélküli fiatalok e hálózat segítségével gyarapíthatják ismereteiket vagy találhatnak munkát.