Hogyan érhető el az a felnövekvőben lévő „képcsőnemzedék”
Magyarországon, amely még nem sajátította el, hogyan válogathat a leghasznosabban és
leghatékonyabban napjaink információdömpingjében? „Az ifjúság a (multi)média
hálójában” címmel szerdán Budapesten tartott tanácskozáson a hozzászólók arra
kerestek megoldást, miként lehet ismeretként és tapasztalatként, nem pedig mumusként
kezelni a médiát. A tanácskozáson résztvevő szakemberek: nyelvészek, rendezők,
újságírók, pedagógusok egyetértettek abban, hogy a fiatalok immár egy évtizede
kikerülhetetlenül belegabalyodnak a médiahálóba Magyarországon. A Miniszterelnöki
Hivatal Gyermek és Ifjúsági Koordinációs Tanács Titkársága és a Magyar
Médiapedagógiai Kutató Intézet közös konferenciáján többek között elhangzott az
is, hogy az „információs forradalom” révén a világon olyan tömeges tanulási
folyamat indult el, mely a könyvnyomtatás feltalálásához hasonlítható. Koncz
István államtitkár a Hetek kérdésére a médiapedagógia eredményeivel kapcsolatban
a következőket mondta el: Magyarországon a makarenkói közösségvizsgálatot
váltotta fel a médiapedagógia, ehhez pedig a pedagógus muníciót igényel. Arra kell
megtanítani a gyerekeket, hogyan tudnak felnőni, élni, a médiától pedig nem
kétségbeesni kell, hanem kihasználni a pozitívumait, hiszen a veszélyek mellett
óriási lehetőséget is rejt magában a „háló”. „A kormányok változnak, de a
kérdéskör nem változik” - szögezte le az államtitkár.
Horváth Péter médiaszakértő lapunknak elmondta: „A tanár ugyanúgy a
médiadzsungelben él, mint a diákok. Ezért közösen próbálunk eligazodni, hiszen
ennek is megvannak a maga szabályai”. Hozzátette még: rengeteg újságíró-iskola,
számos videokör és iskolaújság működik, de a célszerű médiafogyasztás és
felhasználás kérdéseivel annál kevesebben foglalkoznak. „A médiaháló ápol és
eltakar” címmel tartott előadásában szólt az Alternatív Közgazdasági
Gimnáziumban folyó médiaoktatásról, melyben elmondta: a szülők érdeklődése is
azt jelzi, hogy nekik legalább akkora szükségük van a média világában való
eligazodásra, mint a fiataloknak. Az előadást követő beszélgetés során többen
arra hívták fel a figyelmet az elektronikus világhálóval kapcsolatban, hogy a
fiatalok valódi társadalmi kapcsolatok helyett könnyen egy olyan virtuális valóság
részeseivé válhatnak, amelynek szabályai olykor szöges ellentétben állnak az
általánosan elfogadott normákkal. Szó esett ugyanakkor arról is, hogy az internetben
rengeteg, ma még feltáratlan lehetőség rejlik. Ezek között említették, hogy a
tartósan munkanélküli fiatalok e hálózat segítségével gyarapíthatják
ismereteiket vagy találhatnak munkát.