Indokolt, ha országgyűlési választások
alkalmával a magyarországi zsidóság felelős képviselői
megvizsgálják a politikai helyzetet, és levonják a kellő
következtetéseket. Habár e sorok írásakor úgy tűnik, hogy
a Magyar Szocialista Párt többségben lesz az új parlamentben,
és így a kormány eddigi politikája folytatódik,
kétségtelen, hogy a jobboldal különféle árnyalatú pártjai
együttvéve nagyobb erőre tettek szert a korábbinál. Ez akkor
is megfontolást érdemlő tény, ha megállapítható: a
jobboldal erősen megosztott.
A diaszpórában élő zsidóság a modern korban mindenütt
erősen tagolt - mind a valláshoz való viszonyát és
önazonosságának értelmezését tekintve, mind politikailag. A
konzervatív, a liberális és a szocialisztikus irányzatok a
különböző országokban (már ahol zsidók egyáltalán
élnek) mind számíthatnak a zsidóság kisebb-nagyobb
részének a támogatására is. Ez természetes, és nem igaz,
hogy a zsidóság mindenütt a baloldal, pláne a baloldali
radikalizmus támasza, vagy az lett volna. Ennélfogva a mai
Magyarországon sem lehet arról beszélni, hogy a zsidók a
maguk zsidó mivoltánál fogva csakis bizonyos politikai
pártokat támogatnának, vagy hogy ilyen egyoldalú
preferenciák előírhatók lennének számukra akár vallási,
akár etikai, vagy bármilyen más alapon. Ám egy dologban a
magyar zsidóság egységes tud lenni, és annak is kell lennie:
a politikai antiszemitizmus és a rasszizmus elutasításában.
A rendszerváltás kezdeteitől eltelt idestova tíz év fontos
fejleményeket és tanulságokat hozott ebből a minden magyar
zsidó számára lényeges, sajátos szempontból. Felszínre
kerültek a magyar politikai élet utolsó száz évének a
legrosszabb hagyományai, közöttük a politikai antiszemitizmus
- annak elegáns” úri változatától a durva
hitlerista-nyilas változatig. És míg az utóbbi megmaradt
teljesen marginális, törpe kisebbségnek, ez előbbi
meglehetős teret kapott egyes politikai pártokban, a
közéletben, a sajtóban. Az Antall-Boross-éra alatt
tapasztalhattuk, milyen bántó és aggasztó jelenségeket
produkált mindez - még akkor is, ha mondjuk épp a néhai
Antall József legbensőbb szándékaival nem egyezett meg.
A zsidóság számára a rendszerváltás szűk egy évtizedének
a legfontosabb tanulsága a politikai antiszemitizmus
tekintetében az, hogy az önmagukat kereszténynek és
nemzetinek mondó politikai erők többnyire képtelenek voltak
egyértelműen és határozottan, elvileg és a politikai
gyakorlatban egyaránt fellépni a politikai antiszemitizmus
ellen és személy szerint annak képviselőivel szemben. Mi
több, nem is igen akartak, és nemegyszer tudatosan
felhasználták ezeket befolyásuk növelésére.
A legutóbbi években a szélsőjobboldal agresszívabb
csoportjai egyre arcátlanabbul léptek fel: az újnyilasok
szervezkedése, utcai agitációja és masírozása, a holocaust
szemérmetlen és hangos tagadása mellett a zsidók elleni
vérvád propagálása, a Mein Kampf és más hitlerista
szellemű kiadványok tömeges és nyílt terjesztése azonban
még nem minden. Arcátlanságukat azzal tetézték, hogy
következetesen és módszeresen visszaélve a demokratikus
állam nyújtotta szabadságjogokkal, a bíróságok
segítségével kezdték üldözni az őket érdemük szerint
minősítő antifasisztákat, illetve feloszlatással fenyegetni
a hitközségek szövetségét. Ráadásul az állam, valamint a
zsidók és más antifasiszták pénzét követelik rasszista és
antiszemita propagandájuk folytatásához. Ez a példátlan
pimaszság azért vált lehetővé, mert a magyar jobboldal
mérsékeltebb csoportjaitól sem idegen az a mentalitás és
ideológia, amelynek a szélsőjobb oly durván ad hangot. Nem
önmagában Szabó Albert vagy Kunszabó Ferenc, netán Mónus
Áron jelent politikai veszélyt a demokráciára, hanem az a
tény, hogy egyes politikai, közéleti és kulturális
szereplők nyugodtan támogatják őket, antiszemita
kiadványaikat terjesztik, bátran mernek közreműködni
rendezvényeiken, mert nem kell félniük attól, hogy ezzel
végképpen ellehetetlenülnek és ujjal fognak rájuk mutogatni.
Nálunk a szélsőjobb legdurvább megnyilvánulásai is
lehetségesek, mert ebben az országban még mindig nem alakult
ki az a fajta jobboldal, amely a nyugati demokráciákban - és
Németországban is! - hoszszú ideje megszokott. Itt az
antiszemitizmussal és a magyar nacionalizmussal áthatott
„keresztény nemzeti” szellemiség a jobboldal
meghatározója. Ez az 1919-es ellenforradalom szellemisége. És
aki azt remélte, hogy a Fidesz - Magyar Polgári Párt
képében végre valami csakugyan európai jellegű és nívójú
polgári jobboldal lépett síkra, annak erősen el kell
gondolkoznia a párt egyes megnyilvánulásain. Azon a röplapon
például, amely e felhívással végződik: Szavazz a nemzeti
pártokra, ők nem a hazaárulásban lesznek szakértők!”. A
röplap aláírása: KDNP - FKGP - MDF - FIDESZ - MIÉP
- A haza sorsáért aggódó magyarok”. A Fidesz - MPP
súlyos felelősséget vállal, ha - akár kormánypártként,
akár ellenzékben - a hagyományos (parlagi, nem európaias,
antiszemita, „keresztény-nemzeti”) jobboldal uszályába
kerül.
A Fidesz ilyen vagy amolyan magatartásától sokban függ, hogy
milyen lehetőségekhez jut a jobbratolódás hullámán a
parlamentbe került MIÉP, mennyire válik a politikai
antiszemitizmus nyíltan vagy kódoltan megszólaló, de mind
hangosabb szócsövévé.
A szélsőjobb különféle csoportjai végül azért is tudtak
sikeresen előrenyomulni az utóbbi években, mert a baloldali
erők (a tényleg baloldaliak) gyöngék és dezorientáltak
voltak, a liberális erők pedig doktriner módon a
szabadságjogok minden áldásában részeltették a
szélsőjobbot. Habár bizonyos, hogy Csurka megerősödésének
számos oka volt, de az egyik legelső az, hogy nyomban
emlékezetes „dolgozata” után, 1992-ben nem golyózták ki a
politikai életből, nem deklarálták politikailag persona non
gratának. A liberalizmus hazai erői azzal áltatták önmagukat
és az országot, hogy a szélsőjobb antiszemita, nacionalista
és náci uszítása iránti türelem még mindig kevésbé
ártalmas, mint az ellenük való fellépés jogi eszközökkel.
A liberális és baloldali erők a halálbüntetés ellenzése
tekintetében a nyugat-európai normákhoz igazodnak, a
szélsőjobb iránti tolerancia terén viszont az amerikai
normákhoz. Holott jól tudhatják, hogy Nyugat-Európában nem
egy, nem is két példa van olyan törvényi szabályozásokra,
amelyekkel a szélsőjobb uszítás, a nyílt náci propaganda
elhallgattatható.
Teljesen elhibázott úgy tenni fel a kérdést, hogy van-e
belátható időn belül esélye a szélsőjobbnak a hatalom
megszerzésére a magyar politikai erőviszonyok mellett, a mai
nemzetközi helyzetben. A szélsőjobb antiszemita és náci
propagandája akkor is elfogadhatatlan és akkor sem
tolerálható, ha semmi ilyen esélyük nincs. De ki mondhat
bizonyosat a jövőről? A hazai és a közép-kelet-európai
viszonyokban hirtelen változások következhetnek be, új
nemzetközi konfliktusok támadhatnak, új erőtényezők
léphetnek fel. Amellett a hagyományos magyar (úri, parlagi,
antiszemita) jobboldal felerősít(het)i a szélsőjobb
társadalmi hatását.
„A bűn útja hamis szavakkal van kikövezve” - mondja
Konrád György egy nemrég adott interjúban. - „Azok az
emberek, akik a XX. században a legiszonyúbb tetteket
elkövették, nem voltak eredetileg ilyen iszonyú gonosz
emberek, gyermekekként átlagosak voltak: ami őket erre a
gonoszságra képessé tette, az a belső felmentés volt, amit
egy retorika, egy demagógia szolgáltatott nekik. Jelszavak
vitték őket a bűnre.”
A magyar zsidóságot elviselhetetlen módon sérti emberi és
társadalmi önérzetében, kegyeleti érzéseiben a vérvád, a
holocaustnak a zsidóság megrágalmazásával kapcsolatos
tagadása, magyar voltának és hazafiságának az az
elvitatása, amire a szélsőjobboldal és részben a
mérsékeltnek mondott jobboldal propagandája, magatartása
szinte naponta produkál példákat. Mindezt tűrhetetlennek
tartja. Követeljük, hogy az új országgyűlés megfelelő,
hatékony törvénnyel vessen gátat ezeknek. Már akkor, amikor
még semmi esély nincs a szélsőjobb részesedésére a
hatalomból, amikor még a „verbális cselekmények” nyomán
nem következnek be tettleges atrocitások. Azt talán mondanunk
sem kell, hogy mindez elsősorban nem is zsidó érdek, hanem
magyar. A magyar demokrácia érdeke.