A Newsweek múlt heti Élet a Szentlélekben című cikke
szerint az összes amerikai keresztény 47 százaléka állítja,
hogy személyesen megtapasztalta a Szentlelket. A világ más
országaiban, ha nem is az amerikai mérték-
ben, de mindenképpen növekedő számban állítják egyre
többen, hogy pünkösdi megtapasztalásban volt részük, ami
megújította az Istennel való közösségüket, személyes ima-
és szellemi életüket. A Szentlélek-hívő mozgalom szerint
prófétai időben élünk, Joel próféta kijelentése
napjainkban teljesedik be: „És lészen az utolsó napokban,
azt mondja az Isten, kitöltök az én lelkemből [Szellememből]
minden testre és prófétálnak a ti fiaitok és leányaitok, s
a ti ifjaitok látásokat látnak és a ti véneitek álmokat
álmodnak.” (Joel 2,18.)
A természetfölötti (vagy transzcendencia) iránt
megnövekedett igényt a keresztény világban nem nézi mindenki
jó szemmel. A régivágású egyházi emberek között számosan
a pneumatikus megtapasztalásokat sátáni megcsalattatásnak
ítélik, ami teljesen idegen a keresztény
kinyilatkoztatástól. Tóth Károly volt református püspök a
The Boston Globe című újságnak adott nyilatkozatában a
Közép-Kelet-Európában legdinamikusabban növekedő
közösséget, a Hit Gyülekezetét is az alternatív vallások
és kultuszok kategóriájába sorolta. Az expüspök szerint a
rendszerváltás után „az emberek elkezdtek felfedezni más
vallási alternatívákat, de ez az érdeklődés annak volt
köszönhető, hogy az emberek vágytak az új gondolatokkal
való megismerkedésre”.
Nyelveken szólás
A nyelveken szólás (glosszolália) nem a
pünkösdi-karizmatikus mozgalom újítása. Az Újszövetségben
26 ízben találunk említést a nyelveken szólásról.
Pünkösd napján Jeruzsálemben Jézus 120 követője egy
felházban imádkozott először nyelveken. Péter apostol Joel
fent idézett próféciájával igazolta azt, hogy a nyelveken
szóló hívők se nem bolondok, se nem részegek, hanem
Szentlélekkel betöltekezett emberek. Pál apostol is
imádkozott nyelveken, sőt kiválóan, amiért hálát is adott
Istennek a korinthusiakhoz írt levelében.
A vitát többnyire a Szentlélekkel való betöltekezés
ismérvei élezték ki a különböző keresztény irányzatok
között. Különösen a protestánsok és az evangéliumi
keresztény csoportok sérelmezték azt a pünkösdi
álláspontot, amely szerint a gloszszolália a Szentlélekkel
való betöltekezés kezdeti jele. A katolikus álláspont ebben
a kérdésben rugalmasabb. Az egyház képviselői mindig is
hangsúlyozták, hogy a csodák és a jelek a keresztényi hit
és a szent élet elmaradhatatlan igazolói közé tartoznak, a
glosszolália pedig mindig is jelen volt a történelem során az
egyházban. Katolikus részről főleg a hangsúlyeltolódást
vetették a pünkösdiek szemére.
A korai keresztény életről az Apostolok cselekedetei és az
apostoli levelek adnak hiteles képet. Ezek alapján a
pünkösdi-karizmatikus álláspont sokkal megalapozottabbnak
tűnik, mint a többi. A megtérés és újjászületés a
Szentlélekkel való betöltekezéstől elkülöníthető
élmény volt. Tehát a kettő nem ugyanaz. Az apostolok Jézus
feltámadása után jutottak teljes hitre és ezután második
eseményként érte őket a Szentléleknek a kiáradása.
Szamariában is - Filep evangélista szolgálatának
gyümölcseként - megtértek az emberek Istenhez és vízzel
megkeresztelkedtek. Csak ezután vettek a szamariai hívők
Szentlelket Péter és János apostolok imáin keresztül.
Keresztelő János tanítványai, miután Pál apostol
felvilágosította őket a kereszténnyé válás
alaplépéseiről, megkeresztelkedtek, majd Szentlélekkel is
betöltekeztek.
A vízkeresztség és a Szentlélekkel való betöltekezés
tehát nem ugyanaz az esemény, bár a sorrend felcserélhető,
mint ahogy az Kornélius házában is megtörtént. Az időrend
változtathatósága is azt támasztotta alá, hogy két,
egymástól elkülönülő élményben volt részük a korai
keresztényeknek. A Szentlélekkel való betöltekezés bibliai
körülményeire hivatkozva állítják a pünkösdiek azt, hogy
a nyelveken szólás a Szentlélekkel való betöltekezés
kezdeti jele, és ez nem csupán egyesek számára, hanem
mindenki számára elérhető karizma. Ezt az állítást nehéz
bibliai alapon megkérdőjelezni.
A protestánsok álláspontja sokkal inkább távol áll a
Szentírástól. Vélekedésük szerint a glosszoláliának ma
már nincs jelentősége, szerepe a keresztény
istentiszteleteken és hitéletben, mert az apostolok kora
lejárt, ezért a nyelveken szólás nem lehet Istentől. Ez a
logika azonban magával a klasszikus protestáns felfogással is
szembenáll. Ugyanis a nyelveken szólással kapcsolatban
protestáns barátaink furcsa módon nem az Igét veszik a
legfőbb mérőzsinórnak, hanem az egyház történelmi
tapasztalatát és állapotát. Az, hogy évszázadokon
keresztül nem volt általános gyakorlat a nyelveken szólás a
kereszténységben, egyáltalán nem a Szentlélekkel való
betöltekezésnek az időszerűtlenségét bizonyítja, sőt,
ellenkezőleg: a reformáció folytatásának szükségességét
indokolja. A Szentlélek ajándékainak időszerűtlenségét nem
lehet az újszövetségi kijelentésekkel alátámasztani, ezért
a pünkösdiek, karizmatikusok nyelveken szólása mögött
semmiképpen nem egy új vallási gondolat és gyakorlat
húzódik meg, hanem az alapvető keresztény igazságok mélyebb
és valóságosabb átélése.
A Szentlélek ajándékát, a nyelveken szólást olykor okkult,
kultikus gyakorlatnak is feltüntették a kritikusok. Egyes
lelkészek, teológusok által előadott történetek szerint
valaki valahol nyelveken szólás által káromolta az Istent.
Ezeknek a történeteknek a valóságos alapját nehéz
kideríteni. A céljuk azonban eléggé nyilvánvaló. Így
kívánnak alaptalan, vallásos félelmet elültetni a
Szentlélekkel és bizonyos közösségekkel szemben a híveikben
és a kívülvalókban. Ez egyszerű manipuláció. Minden
teológus tisztában van azzal, hogy a különböző vallási
kultuszokban, okkult praktikákban fellelhető
megnyilvánulásokat nem lehet az újszövetségi nyelveken
szólás megfelelőiként beállítani.
Ez a kérdés már a korinthusi gyülekezetben is felvetődött,
amelylyel kapcsolatban Pál apostol álláspontja a következő
volt: „...senki, aki Istennek Lelke által szól, nem mondja
Jézust átkozottnak;” (1Korinthus 12,3). Bibliaellenes azt
feltételezni, hogy azok a közösségek, amelyek Istent
dicsérik és az Ige szerint élnek, valamint az Atyától
kérnek Szentlelket, kígyót, skorpiót kapnának. Ha ennyire
bizonytalan és kiszolgáltatott a keresztények szellemi élete,
akkor csak a rettegés, a tévedésektől való félelem lesz a
biztos pont az egyházban.
Keresztény kritikusok részéről az is inkorrekt magatartás,
amikor a nyelveken szólást szembeállítják az Igével és a
szeretettel, azt mondván, hogy az utóbbiakra van szükség és
az előző ezektől elválaszt. Ez a megközelítés teljesen
idegen a Szentírás szellemétől és kinyilatkoztatásától
is. A kettő között semmiféle ellentét nem áll fenn, sőt,
kölcsönhatásban állnak egymással. Az Igétől, szeretettől
elszakadt nyelveken szólás - ha netán előfordul is az
egyházban - szélsőséges, úgynevezett testi
megnyilvánulásnak számít, amivel vádolni, sőt kárhoztatni
az egész pünkösdi-karizmatikus mozgalmat több mint
igazságtalanság.
Az Újszövetség egyik alaptanítása, hogy Jézus Mennybe
menetele után a Szentlélek eljött a világba. A Vele való
találkozás és beteljesedés után válik egy hívő Jézus
föltámadásának tanújává a világban. („Hanem vesztek
erőt, minekutána a Szentlélek eljő reátok: és lesztek
nékem tanúim...” - Apostolok cselekedetei 1,8.)
A csodákat, jeleket, valamint a természetfölöttit tagadó
keresztény materialisták a nyelveken szólásra is természetes
magyarázatot találtak ki. Szerintük a glosszolália
pszichológiai torzulás, egyfajta elmezavar következménye,
amikor az eksztázisba, traumába került páciensből
„motorikus beszéd” tör fel a tudatalattiból. E diagnózis
szerint Jézus Krisztus valamennyi korai tanítványa, így az
apostolok, sőt, az anyja, Mária is ebben a „lelki
defektusban” szenvedett. Ugyanis mindannyian imádkoztak
nyelveken. Nehezen érthető, hogy Jézus miért pontosan
ilyen„elmebetegekre” bízta az evangéliumát, és az is
nehezen érthető, miként történhetett meg, hogy ezek a
traumára és eksztázisra hajlamos személyiségek az egész
római impérium területén képesek voltak az egyház alapjait
lerakni és a kereszténység mai napig érvényes
alaptanításait kifejteni. Azt hiszem, számos őszinte
keresztény szeretne ilyen „defektusból” részesedni. A
glosszoláliának semmi köze nincs sem a kultuszokhoz, sem pedig
a pszichológiai torzulásokhoz, hanem a hívőknek olyan
szellemi képessége, ami a Szentlélek karizmájából ered és
egyben a Szentháromság harmadik személyének a jelenlétét
jelzi a hívőben.
Az sem felel meg az igazságnak, hogy a glosszolália alatt
kizárólag olyan természetes nyelven való szólást kell
érteni, amit az imádkozó sohasem tanult, hanem a Szentlélek
természetfölötti megnyilvánulásakor képes más érthető
nyelven szólni Istenhez. Egyesek szerint az apostolok, a korai
egyház kizárólag ilyen értelemben imádkoztak más nyelveken.
Ez a vélekedés is ellentétes az újszövetségi tanítással.
Pál apostol szerint „aki nyelveken szól, nem embereknek
szól, hanem az Istennek; mert senki sem érti, hanem lélekben
[szellemben] beszél titkos dolgokat.” (1Korinthus 14,2.)
Ebből az idézetből is egyértelműen kiderül, hogy a
nyelveken szólás szókincse titkos, érthetetlen marad az
imádkozó és a hallgató értelme előtt is, mert az lényegét
tekintve szellemi dialógus és kommunikáció a hívő szelleme
és az Isten között.
Mi szükségük van a keresztényeknek erre a titkos,
érthetetlen nyelvre? Pál apostol válasza: önmaguk
építésére. Ugyanis az Isten szellem, akivel sem a test, sem a
psziché (elme, érzelem) nem képes közvetlenül közösségbe
(koinoniába) lépni és abban maradni. Míg a természetes
nyelven való szólásban a beszélő szíve és pszichéje
tárulkozik fel embertársa előtt, addig a pneumatikus
szólásban vertikális irányban, a hívő szelleme lép
közösségbe, egységbe az Istennel. A kommunikáció során
Isten jelenlé-tének hatalmából, erejéből és
tisztaságából megújul és megerősödik a nyelveken szóló
szelleme, amiből a lélek és a test is hasznot húz. A
glosszolália pozitív gyümölcsei miatt kérte Pál apostol a
korinthusiakat arra, hogy „a nyelveken szólást se
tiltsátok”.
A pünkösdi-karizmatikus mozgalomnak volt olyan időszaka,
amikor a karizmák fontossági sorrendje felborult, s a nyelveken
szólás nagyobb hangsúlyt kapott a többi pneumatikus karizma
előtt. Az ajándékok működése közötti egyensúlyt azonban
nem az elutasítás, a tagadás, hanem az értékesebb
ajándékokra való törekvés hozza létre és tartja fenn a
hívő, illetve az egyház szellemi életében. Így a nyelveken
szólást a Szentlélekkel való betöltekezettség kezdeti és
nem teljes vagy végső jelének kell látni. Egyébként a
nyelveken szólás nem kaotikus, értelmetlen halandzsázás,
hanem belső szellemi logikája szerint olyan értelmes
természetfölötti beszéd, amit a Szentlélek magyarázói
karizmájával érthetővé lehet tenni a hallgatók számára
is.
Érzelmi reakciók
Az utóbbi években a pünkösdi-karizmatikus mozgalom nemcsak a
növekedése, hanem a Szentlélek vételét kísérő látható,
fizikai manifesztációk miatt is magára hívta a média
figyelmét és a kritikusok haragját. Az intenzív érzelmi,
fizikai megnyilvánulások kapóra jöttek az
antikarizmatikusoknak, hogy megújítsák támadásaikat a
pünkösdi-karizmatikus mozgalom ellen. Az eksztatikus és
karizmatikus megnyilvánulásokkal szemben mindig is jelen voltak
bizonyos irracionális félelmek és ellenszenvek -
különösen az európai és észak-amerikai kultúrában.
Őszintén be kell vallanunk, hogy a természetfölötti világ
veszélyes zóna. Számos jószándékú, tudatlan, Isten-kereső
ember súlyos sérüléseket szenvedett ezen az aknamezőn, mert
szellemi útja során figyelmen kívül hagyta vagy
félreértette Isten Igéjének a rendelkezéseit,
útmutatásait.
A karizmatikus világ nem látja szívesen a karrierista
utánzókat, akik Isten szellemi javai után testi módon
törtetnek vagy azokat saját egomániás céljaik számára
megragadják és kisajátítják. Az ilyen magatartás joggal
irritálja a hívőket és a kívülvalókat egyaránt. A
szellemi és a vallási csalások, szélsőséges
megnyilvánulások azonban egyáltalán nem azt bizonyítják,
hogy minden eksztatikus, karizmatikus megtapasztalás, élmény
káros és rossz lenne, mint ahogy azt a rosszindulatú
kritikusok negatív példák felhasználásával igyekeznek
kimutatni.
A Biblia tele van karizmatikus élményekkel,
manifesztációkkal, mert a halhatatlan és a halandó, a
természetfölötti és a természetes realitások egymással
való találkozásának és kölcsönös megismerésének
szükségképpen látható, fizikai kísérőjelenségei is
lesznek. Legalábbis a Szentírás példái ezt mutatják.
Elenyésző azoknak a száma, akik azért járnak a
pünkösdi-karizmatikus jellegű istentiszteletekre, hogy a
földön fetrengjenek vagy sírjanak-nevessenek.
Meggyőződésem, hogy a karizmatikusok döntő többsége nem
ezt keresi Isten helyett.
Emellett teljesen tisztában vagyunk azzal, hogy olyan
élményeknek lehetünk részesei, melyeket embertársaink -
finoman szólva - furcsállnak és értetlenül állnak
előttük. Tisztában vagyunk azzal is, hogy ezek a karizmatikus
élmények kiszolgáltatottakká és támadhatóvá tesznek
bennünket embertársaink részéről. Ezért is számos
természetes és társadalmi hátránnyal jár a
pünkösdi-karizmatikus típusú kereszténység. Tisztességes
hívők az ezzel kapcsolatos megpróbáltatásokat csak abban az
esetben vállalják, ha a karizmatikus megtapasztalások által
valóságos szent és szellemi javakkal, értékekkel
gazdagítják az életüket és emberi kapcsolataikat. Erre is
vonatkozik Jézus megállapítása, hogy gyümölcseiről lehet
megismerni a fát.
A Szentírás alapján az Isten keresése az ember legfontosabb
feladata és kötelessége a Földön. Ez a tevékenység
igazából az Istennel való találkozás után, az Ő
személyével való közösségben nyeri el az értelmét.
Enélkül a vallás a legértelmetlenebb és legkárosabb
időpazarlás lenne az ember számára a Földön. Az Isten
ismerete teszi értelmessé a keresztény életet és
istentiszteletet. Az Úr megismerésébe pedig a Szentlélek
vezet be bennünket. Természetfölötti támogatás,
segítségnyújtás nélkül az ember képtelen Isten uralma alá
kerülni.
A „szenteltessék meg a te neved, jöjjön el a te országod,
legyen meg a te akaratod” - ez az embernek az Úr által
megfogalmazott alapvető igénye arra nézve, hogy Isten uralma
minél teljesebben megvalósuljon a Földön és életünk
fölött. Ezeket a célokat a Biblia tanítása szerint a hívő
akkor érheti el, ha feltétel nélkül átadja önmagát az
Úrnak, aki a teljes személyiségét Szentlélekben alámeríti.
A hagyományos teológia szerint a Szentlélekkel való
megkeresztelésnek bérmáláskor vagy konfirmáláskor kell
megvalósulnia. A pünkösdi-karizmatikus tanítás szerint
viszont ezek csupán külsőséges, cselekedeti jellegű
rítusok, amelyeknek nem sok közük van ahhoz a pünkösdi
megtapasztaláshoz, amelyből részesedett a korai egyház, az
apostolokkal az élen. Szerintük a Szentlélek-keresztség
külső és belső karizmatikus eseményből tevődik össze.
Külsőleg a Szentlélek ténylegesen rászáll a hívőre,
akinek a testét körülveszi, beborítja, elárasztja az Isten
ereje, ugyanakkor a keresztény bensejét is betölti a
Szentlélek, melynek következtében az Úr jelenléte egy
folyóhoz hasonlóan kezd kiáradni a hívő lényének
legmélyéből („...élő víznek folyamai ömlenek annak
belsejéből” - János 7,38.)
A Szentlélek-keresztséget erős érzelmi élmények, sőt,
fizikai reakciók, mint például földreesés, remegés is
kísérhetik. A külső megfigyelőkre ezek a megnyilvánulások
vegyes befolyást gyakorolnak, ezért az érzelmekre utaló
eksztázis kifejezéssel írják le a látottakat és
hallottakat. A hagyományos protestáns irodalom egyenesen
szélsőséges rajongásnak minősíti ezeket az élményeket. A
pejoratív értelemben használt fogalmak azonban
félrevezetőek. A pneumatikus megtapasztalás lényege nem
érzelmi és nem is fizikai jellegű. A sírás, a nevetés, a
földreesés önmagában semmit nem bizonyít. Ezek olyan
kísérőjelenségei az Úr valóságos megismerésének, amelyek
az ember természetének a Szentlélek jelenlétére,
kiáradására való reakcióiból származnak.
Az ember nemcsak szellemi, hanem érzelmi, fizikai lény is. Az
ember teljes személyisége kapott meghívást az Isten
jelenlétébe. Pál apostol szerint ahol az Úr Szelleme, ott a
szabadság. Vagyis Isten Lelkének jelenlétében az ember
lefojtott érzelmei is fölszabadulhatnak és a Szentlélek
gyümölcsei, mint például az öröm is, megnyilvánulhatnak
benne. De ezeknél az érzelmi élményeknél sokkal nagyobb
jelentőségű esemény a Szentlélek vétele.
Fizikai reakciók
A Szentlélek-keresztséget kísérhetik erős fizikai
jelenségek is, amelyek az ember testében játszódnak le. A
Biblia számos olyan esetet jegyzett fel, amikor Isten jelenléte
erős fizikai reakciókat váltott ki emberekben. Többek
között Salamon templomának fölszentelésekor a Szenthelyre
leszálló sekína, az Úr dicsősége hatására az Úr
házában szolgálatot teljesítő papok a földre estek.
Jeremiás próféta saját magáról azt írta, hogy „...olyan
vagyok, mint a részeg férfi és mint a bortól elázott ember,
az Úrért és az ő szent igéjéért”(Jeremiás 23,9).
Jeremiásban ezt a fizikai instabilitást, imbolygást az
Örökkévaló jelenlétének közelsége idézte elő. Dániel
próféta pedig arról számolt be, hogy az Úr látogatása
erőteljes fizikai reakciókat váltott ki benne, a
környezetében pedig rémületet.
Az újszövetségben számos ezekhez hasonló fizikai reakcióval
találkozhatunk. Például Saul megtérésekor vagy János
apostol Pathmos szigetén való elragadtatásakor: „Mikor pedig
láttam őt, leesém az ő lábaihoz, mint egy holt.”
(Jelenések 1,17.) Az Újszövetség alapüzenete az, hogy Isten
országa (és ezzel együtt dünamisza, vagyis ereje) behatolt a
világunkba, és életünk a föltámadott Krisztus erejéhez és
hatalmához került közel. Ez a magasabb rendű realitás
felülhaladja a látható világot, a törvényei pedig
felülmúlják a természetes törvényeket. A szellemi
felülmúlja az anyagit.
A Szentlélek vételekor az Isten Országának sajátosságai
manifesztálódhatnak az ember fizikai részében is. Ezeket a
külső jelenségeket igyekeznek a materialista kritikusok
tömeghisztériának vagy hipnózisnak beállítani, a vallási
bírálók pedig szélsőséges, fanatikus jegyeket vélnek ebben
felismerni. Ezzel kapcsolatban a döntő kérdés az, hogy
jogában áll-e bárkinek is ilyen mértékben egy ember
életébe, lelkébe behatolnia és azt hagyományos
állapotából kimozdítania. A kereszténységnek a kérdésre
adott válasza az, hogy az ember sem fizikai, sem lelki, sem
szellemi erővel nem avatkozhat be ilyen mértékben embertársa
életébe, mert az alapjaiban sérti Isten szuverenitását az
ember élete fölött. Az Úrnak vagy a Szentléleknek viszont
jogában áll, hogy ilyen mértékben is behatoljon vagy
beavatkozzon az ember életébe. Ezért a vizsgálódás
tárgyának a fizikai reakciókat kiváltó tényezőt kell
tekinteni. Ha valóban a Szentlélek megtapasztalása idézte
elő a reakciókat, akkor a hívők tudomásul veszik azt, hogy
Isten munkáját az emberben furcsa és szokatlan jelenségek is
kísérhetik, de ezek a reakciók semmiképpen nem azonosak a
Szentlélek jelenlétével, hanem általa előidézett
megnyilvánulások az emberi testben.
A pünkösdi-karizmatikus teológia szerint az érzelmi, fizikai
reakciók jelezhetik azt is, hogy a Szentlélek, mint személy,
az ember testét elfoglalta lakóhelyéül és azt templomának
nyilvánította, hogy a hívő ember teljes személyiségét
használja szent céljai számára, és az emberi test-templom
belsejéből szóljon a hívőhöz vagy rajta keresztül a
világhoz. Ilyen értelemben a Biblia és a hit hősei
valamennyien eksztatikus, karizmatikus személyiségek voltak,
akik mindig is kortársaik támadásainak, kritikáinak
kereszttüzében álltak. Úgy tűnik, hogy a dinamikusan
növekedő pünkösdi-karizmatikus mozgalom sem ússza meg ezeket
a vitákat.