A Kerti Sírbarlang
Kelet-Jeruzsálemben. Üres
Az emberi élet egyik alapvető, megoldhatatlan gondja és
tragédiája a halál. Senki nem képes a saját erejéből
elfogadhatóan megoldani azt a bajt, amit a valamikori biztos
elhalálozás jelent a számára. Az ettől való félelem
főszerepet tölt be a közömbös és vakmerő emberek
életében is, még akkor is, ha a meghalás esélyét
tudatukból, érzelmükből kiiktatták, vagy mint a
sátánisták: igyekeznek minél szorosabb szövetségbe kerülni
vele. Sokan ismerik azt a szívet-lelket megrendítő fájdalmas
érzést, ami akkor keríti hatalmába az embert, amikor
szeretett rokonától, családtagjától vagy felebarátjától
kénytelen végső búcsút venni.
A halál földi útja nehezen kiszámítható, gyakran
váratlanul tör gyanútlan áldozatára. A gyászolókba pedig
mélyen befészkeli magát a bánat és a szomorúság, sőt a
vigasztalhatatlanság. Nem csoda, hogy az ilyen emberek az idő
múltával egyre komorabbak lesznek, mert fölsejlik előttük,
hogy az addig lakóhelyül, munkahelyül szolgáló Föld egyszer
számukra is temetővé válik. A halálhíreket az emberek
gyakran egy rezignált „ennyi az egész” reakcióval
fogadják, amit általában ez a kérdés követ: „Érdemes
volt?”
Az ember földi sorsának vége kegyetlenebb és
kiábrándítóbb, mint a virágoké vagy a fáké. A Biblia
szerint „...a fának van reménysége; ha levágják, ismét
kihajt, és az ő hajtásai el nem fogynak. Még ha megaggodik is
a földben a gyökere, és ha elhal is a porban törzsöke: A
víznek illatától kifakad, ágakat hajt, mint a csemete. De ha
a férfi meghal és elterül; ha az ember kimúlik, hol van
ő?” (Jób 14,7-10, Károli Gáspár fordítása.) Ha ezután
a semmi lesz mindannyiunk osztályrésze, és az emberi sorsot
végső állomásként a halál teszi egésszé, akkor igazat
kell adnunk a prédikátornak, bölcs Salamonnak, aki az
aggódás klasszikus kérdésére így válaszolt: „Felette
nagy hiábavalóság, minden hiábavalóság.”
Az emberi életet egyedi vonatkozásában, látható szinten az
teszi értelmetlenné és botránnyá, hogy a halál nem
differenciál ember és ember, valamint ember és állat
között. Egyenlő bánásmódban részesíti a jó és a gonosz
embert és az oktalan állatot is. Az ember életének végét
gyalázatossá teszi az is, hogy a Földről való eltűnésének
anyagi helyzete azonos azzal, ahogyan anyjának méhéből
világra jött: nincstelenül érkezett és nincstelenül
távozik. Semmit sem képes átvinni a halál utáni sorsába. Az
ember dolgainak ilyetén való állása miatt jogos Salamon
kérdése: „Mi haszna van néki abban, hogy a szélnek
munkálkodott?” (Préd 5,16)
A Bibliából kiemelt szemelvények azt mutatják, a modern
nyugati kultúrával ellentétben a zsidó-keresztény
kinyilatkoztatás illúziók nélkül, bátran néz szembe a
halál eseményével, állapotával és következményeivel. A
nyugati életstílus olyan magatartási mintát, értékrendet
közvetít, ami a halál mindennapos tényét - mint
értelmezhetetlen vagy értelmetlen kérdést - figyelmen
kívül hagyja. Sikerült olyan szervezettségre szert tenni,
hogy békés körülmények közepette az emberek halála és
eltemetése egyre inkább észrevehetetlen esemény lett a
jóléti társadalmakban. Az elhalálozás és temetkezés
magánügy, melynek lebonyolítására vállalkozások
specializálódtak, és a szomorú tény egyre kevésbé zavarja
az életben maradottakat abban, hogy az élvezetek hajszolása
iránti felfokozott igényüket továbbra is kielégítsék. Az
elhalálozottakkal szembeni csökkenő mértékű gondoskodás
és részvét egy új típusú barbárság irányába való
menetelést is jelez. Az életerős embertömegeket társadalmi
intézmények választják el a „sorból kidőltektől”. Ez a
berendezkedési mód is gátolja az egyéneket abban, hogy a
halállal kapcsolatos aggályaikat számba vegyék, és azzal
szemben tudatosan megszervezzék és megvalósítsák a földi
boldogulásukat.
Az emberek jelentős része nem képes a boldogulás jogos és
kötelező feladatát megoldani pusztán zárt, földi
perspektívában. Ezen kívül azonban már a vallások
hivatkozási területe található. Így a halál kérdésével
kapcsolatos szellemi-erkölcsi kutatások mindig is a meglévő
vallási szokások megváltozását eredményezték.
Teljesítménycentrikus fogyasztói világunkban a kérdéssel
szembeni hivatalos közömbösségnek racionális gazdasági okai
is vannak. Ezt Salamon a következőképpen fogalmazta meg:
„Aki a szelet nézi, nem vet az; és aki sűrű fellegre néz,
nem arat.” (Préd 11,4) Vagyis a halálcentrikus gondolkozású
egyének nem tudnak dolgozni és képtelenek gazdasági sikerre
szert tenni. Az ilyen életellenes, improduktív magatartással
szemben a materialista társadalom részben úgy védekezik, hogy
túlértékeli a munka valós jelentőségét, és a halál
kérdésével való foglalkozást bomlott elmék felesleges,
értelmetlen időpocsékolásának véli.
A kérdés az, lehet-e az embernek a pusztító szelet figyelve
is a földi értékek gyarapításáért fáradoznia? Salamon
minden illúziótól megfosztott bennünket a szóba jöhető
megoldásokkal kapcsolatosan. Végső következtetése a
„minden hiábavalóság” lett - amennyiben a kérdések
megoldására kizárólag a nap alatti (vagyis az időbeli,
látható) realitásban teszünk kísérletet. Salamon
negativizmusa nem vonatkozik az Isten és ember közötti
kapcsolatra. Erről vizsgálódásainak mintegy végső
összefoglalásaként így szól: „A dolognak summája,
mindezeket hallván, ez: az Istent féljed, és az ő
parancsolatit megtartsad; mert ez az embernek fődolga!” (Préd
12,15) A halálnak alávetett emberi élet értelmének
forrását Salamon a „nap fölötti” világban, az
örökkévalóságban fedezte fel.
Jeruzsálemi domboldal
A Biblia mindenkié
A Szentírás az emberi lét leglényegesebb alkotóelemeinek, az
életnek és a halálnak a földi útját mutatja be. A
különböző vallási felekezetek teológusai még ma is
vitatkoznak azon, hogy kié a Biblia, és kik hivatottak arra,
hogy az Írásokat magyarázzák és tanítsák az embereknek.
Eme lázas apologetikus tevékenység közepette gyakorta
elfeledkeznek a vitapartnerek arról, hogy a teljes Szentírás
se nem vallási, se nem felekezeti könyv, hanem azoknak a
kijelentéseknek, eseményeknek, történelmi tényeknek az
összegzése, amelyeken keresztül az Istennel szövetségben
álló ember halállal szembeni küzdelme haladt előre a
történelem során. Mivel ez mindenki ügye, ezért a Biblia
minden emberé.
Pál apostol azt állította, hogy Isten a beszédét a zsidókra
bízta, de Isten Igéjének a kisajátítása sem az
ószövetségi Izraelnek, sem az újszövetségi alapokon álló
kereszténységnek, sem más vallási felekezeteknek nem áll
jogában. Meggyőződésünk, hogy a Biblia üzenetének
tartalma, jelentősége messze felülhaladja mindkét
szövetségi nép valós történelmi értékeit. Az teljesen
más kérdés, hogy ki vagy kik értelmezik helyesen az
Írásokat. A végső szót ezzel kapcsolatban maga a Szentírás
szerzője mondja ki.
Több mint két és fél milliárd ember, úgy zsidók, mint
keresztények, sőt muszlimok is többé-kevésbé egyetértenek
azzal, hogy a halál eredetileg nem volt szerves része az emberi
életnek. Ádám bűne nyitotta meg az ajtót a halál előtt,
ami idegen és ellenséges realitásként közel 6000 éve
gyökeret vert az emberben, beékelődött a világba, és
dominánssá vált az ember történelmi sorsában. A halál
tudományos és materialista értelmezése napjainkban is
kisebbségi álláspontnak számít. A tisztán tudományos
megközelítés mellőzi a kategorikus állásfoglalást a halál
eredetével kapcsolatban, míg a materialisták határozottan
tagadják a halál természetfölötti eredetét és szellemi
természetét. Szerintük a halál lényegét tekintve anyagi
természetű, és a létezés megszűnését jelenti vagy
eredményezi.
A Bibliából kiinduló világvallások szellemi halálról is
beszélnek, amin az ember szellemének Istentől való
elszakadását és Isten jelenlétéből való kirekesztését
értik. Felfogásuk szerint ez az állapot nem a szellem
megsemmisülését vagy az azonnali fizikai halál beálltát
jelenti. A szellemi halál uralma alá került ember
elveszítette a szellemi-lelki képességeit arra, hogy Isten
jelenlétét befogadja, és így az Úrral személyes
közösségben éljen. Ádám sem szenvedett azonnal fizikai
halált a bűnbeesése után. Holott Isten azt állította, hogy
„amely napon ejéndel arról [a tiltott fáról], bizony
meghalsz”.
Az első bűn napján Ádám szelleme szakadt el Isten
jelenlététől. Az Írás szerint a szellemi és a testi halál
között több évszázad telt el Ádám életében. Azóta ez az
időtartam jelentősen lerövidült, a szellemi halál egy ember
életében általában hetven-nyolcvan év alatt
manifesztálódik fizikai formában is. Az úgynevezett
kinyilatkoztatás vallásai a testi halálon nem az ember teljes
megsemmisülését értik, hanem az ember személyiségét
alkotó hármasság (szellem, lélek, test) felbomlását. Az
ember teste a föld porából vétetett, ezért ismét porrá
lesz, míg a szellem-lélek az alvilágba (Seolba, Hádészba)
vagy a Paradicsomba költözik.
Húsvét vasárnapja
A halálból való föltámadás tana már az Ószövetségben is
fellelhető. Ezt az állítást csupán néhány ószövetségi
szemelvénnyel támasztjuk alá. Elsőként Jób könyvéből
idézünk. Az alábbi sorokból egyértelműen kitűnik, hogy
Jób a föltámadás alatt fizikai testének újjáteremtését
érti: „Mert én tudom, hogy az én megváltóm él, és
utoljára az én porom felett megáll. És miután ezt a
bőrömet megrágják, testemben látom meg az Istent. A kit
magam látok meg magamnak; az én szemeim látják meg, nem
más.” (Jób 19,25-27) Jób tisztában volt azzal, hogy
halála után a teste porrá lesz. Tudta azt is, hogy a Messiás
él, egyszer majd eljön a Földre, ő pedig testben áll meg
Istene előtt.
Dániel prófétát főleg Izrael és Jeruzsálem jövője
izgatta. A választott nép sorsának végkifejletéről így
írt: „És sokan azok közül, akik alusznak a föld porában,
felserkennek, némelyek örök életre, némelyek pedig
gyalázatra és örökkévaló útálatosságra.” (Dán 12,2) A
föld porában alvók fölserkenése alatt szintén fizikai
föltámadást kell értenünk. Dániel a föltámadás két
szakaszáról is beszél: az egyik az örök életre, míg a
másik az örökkévaló kárhozatra szól.
Az ószövetségi kijelentések a föltámadást mint
eszkatologikus eseményt ábrázolják, amely a Messiás
eljövetele után teljesedik be Izrael és az emberiség
sorsában.
A keresztény tradíció húsvét vasárnapján ünnepli Jézus
Krisztus föltámadását és a halál felett aratott
győzelmét. A húsvéti ünnepek világméretű népszerűsége
ellenére azonban a kereszténységnek csak bizonyos része hisz
ténylegesen a test föltámadásában.
Pál apostol teológiája szerint a keresztény hit Jézus
Krisztus halálára és föltámadására épül. Ha az
evangéliumi hit tárgyának nem volna történelmi alapja, akkor
a keresztény hit és igehirdetés értelmetlen dolog lenne, mert
szinte egyetlen keresztény állításnak sem lenne
igazságtartalma, és az egyház prédikátorai, papjai Isten
hazug bizonyságtevői lennének. Mivel azonban a Názáreti
Jézus halála és föltámadása megtörtént, ezért a
keresztény egyház azt valóságos történelmi tényként
hirdeti.
Pál apostol is határozottan állította, hogy Jézus
feltámadott a halálból az Írások szerint. Ha a Názáreti
csupán szellemi és erkölcsi győzelmet aratott volna a halál
fölött, akkor győzelme nem vonatkozott volna a fizikai
halálra. A test föltámadása jóval nagyobb jelentőségű
esemény, mint a szellem-lélek halál utáni továbblétezése
vagy akár üdvössége, a kárhozattól való megmenekülése.
A kereszténység a Szentírás alapján azt tanítja
Krisztusról (a Messiásról), hogy a megtestesülése (emberré
válása) előtt már szellemi (mennyei) lényként élt az
örökkévalóságban. János apostol a Messiás
preegzisztenciájáról így írt: „Ő kezdetben az Istennél
vala. Minden Ő általa lett és nála nélkül semmi sem lett,
ami lett. Ő benne vala az élet, és az élet vala az emberek
világossága.” (Jn 1,2-4) A Messiás elméletileg
visszatérhetett volna emberi test nélkül is a Mennybe, de
akkor egyrészt a halál fölötti győzelme nem lett volna
teljes, másrészt az egyház is csupán a szellemnek és
léleknek a halál uralma alóli megszabadulását hirdethetné.
Jézus föltámadása pontosan azért döbbentette meg a
tanítványait, mert a Názáreti jelenései során a kétkedő
követői számára bebizonyította, hogy ugyanabban a testben
támadott fel a halálból, amelyben keresztre feszíttetett.
Ugyanakkor régi testének fizikai tulajdonságai megváltoztak,
amikor szelleme és lelke a testével újraegyesült.
Húsvét vasárnapján nem csak egy „szokványos”
föltámadás történt, hiszen ilyen csodákról már az
Ószövetség is tudósított. Jézus föltámadása magasabb
rendű volt, mint a többi feltámadás, mert az utóbbiaknál a
test tulajdonságaiban nem következett be minőségi változás
- a fizikai test továbbra is alávetve maradt a halálnak.
Ezzel szemben Jézus föltámadása egyben újjáteremtés is
volt, melynek során a szellem, lélek és test halál által
szétszakított egységét Isten egy magasabb rendű létezési
módban állította helyre. Jézus föltámadott teste nincs
alávetve a természetes, földi test anyagi törvényeinek, sőt
új tulajdonságai miatt - mint a halhatatlanság,
romolhatatlanság - épp a halál lett alávetve a dicsőséges
emberi testnek. A húsvéti vasárnap rendkívüli örömhírét
ez az esemény szolgáltatta, amire a hívők azóta is
emlékeztetik a világot.
A kereszténység Jézust - szellemi, erkölcsi és fizikai
szinten is - a halál legyőzőjeként ünnepli. Pontosan a
Názáreti Jézus testben való föltámadása miatt
beszélhetünk az élet diadaláról a halál felett. Az egyház
ugyanakkor zavarban van, amikor a világ számon kéri tőle a
föltámadás bizonyítékait, illetve ennek a történelmi
ténynek az emberiség sorsára gyakorolt kedvező befolyását.
A világ és az emberiség általános állapota azt mutatja,
hogy ha Jézus fel is támadt a halálból, annak - legalábbis
egyelőre - nincs különösebb hatása az emberi létezésre.
Olajfa a Gecsemáné kertben Fotó:
Molnár János
Az első kéve
A kereszténység mindig is azt állította, hogy Jézus mennybe
menetele után is - így a mostani időszakban is -
kizárólag hit által lehet behatolni a föltámadás
jelentőségébe, valóságába. A bibliai hit pedig nem emberi
tapasztalatra, érzékelésre, hanem Isten Igéjére épül. A
jelenlegi üdvtörténeti korszakot ezért hit-korszaknak is
lehet nevezni, melynek lényege az, hogy a hit tárgyát nem a
látható világ, hanem a láthatatlan, a reménylett dolgok
képezik. Ezek nem eszményképek, ideálok, hanem Isten mennyei
birodalmának alkotóelemei.
Az Újszövetség a föltámadás három fő szakaszáról
beszél. Jézus föltámadása csupán az első zsenge, és
természetesen a további szakaszoknak alapja és egyben
bevezetője is. Pál szerint az emberiség sorsát lényegében
két ember határozta meg: Ádám és Jézus Krisztus. Ádám
bűnbeesése által a halált tette egyetemessé az emberiség
fölött, míg Jézus engedelmessége által a föltámadást
hozta el minden ember számára (egyébként a föltámadás
önmagában nem jelent üdvösséget!).
Az emberiség föltámadása Isten által meghatározott
menetrend szerint valósul meg. Az első zsenge a Krisztus, amit
Pál apostol az aratásra vonatkozó mózesi törvény
rendeletével hozott összefüggésbe. Az ószövetségi
Izraelben az új termés első kévéjét át kellett adni a
papnak, aki a „szombat után való napon” meglóbálta a
kévét az Úr előtt. Az első kéve a halálból föltámadt
új teremtés kezdetét, Krisztust jelképezte, aki szombat
után, húsvét vasárnap hajnalán hagyta üresen a sírját. Ő
volt az első termése annak a gabonamagnak, amely a földbe
elvettetvén ott elhalt, hogy sok gyümölcsöt teremjen.
Krisztus föltámadása nemcsak Jézus bűntelenségét,
igazságát bizonyította, hanem az Úr halálával és
föltámadásával hittel azonosulók számára azt is lehetővé
tette, hogy Isten igaznak nyilvánítsa őket. A megigazulás
nemcsak egy Krisztus érdemei alapján az ember érdekében
eszközölt külső eljárás, hanem a hozzákapcsolódó
újjászületés során a hívő a szellemi haláltól is
megszabadul, újjászületett szellemet nyer, amely képessé
teszi arra, hogy személyes közösségben éljen az Úrral. A
kereszténység huszadik századi megújulási mozgalmaiban
fogalommá vált az „újjászületett keresztény”
kifejezés. Ezzel ők a névleges kereszténységgel szemben
kívánják magukat megkülönböztetni, és egyúttal utalnak a
kereszténnyé válás biblikus lépéseire is.
Az ószövetségi zsengének a meglóbálása az aratás sikerét
is biztosította. A szertartás garanciát jelentett Izrael
számára, hogy reménységgel foghat hozzá az aratáshoz, mert
munkája áldott lesz, és a termést biztonságban be fogja
takarítani. Ennek a természetes életképnek az újszövetségi
üzenete az, hogy Krisztus föltámadása garanciát jelent arra,
hogy Istentől kijelölt időpontokban és szakaszokban az
összes többi halott is fel fog támadni. A világ jelenleg a
föltámadás második fő szakasza előtt áll. Ez az esemény a
Messiás „parúziájával” (a Rá való várakozással)
szorosan összefügg. Ennek a szakasznak több fontos célja is
lesz. Az egyik az igazak föltámadása, a másik pedig Izrael
helyreállításával kapcsolatos, ami a zsidóság nemzeti
megmenekülését fogja jelenteni.
Mint utolsó ellenség...
Az emberiség magasabb életszintre való felemeltetését az
teszi lehetővé, hogy Krisztus (a Messiás) emberi természetben
és testben lépett a halhatatlanságba, és dicsőíttetett meg
az Atya által, és mint örökkévaló ember, garantálja a
halál fölötti teljes győzelmet azok számára, akik a
megváltásban játszott kizárólagos szerepét elismerik és
tisztelik. A jövő - az igazak föltámadása, Izrael
megváltása, a Messiás korszaka, továbbá minden test
föltámadása - Jézus húsvét vasárnapi föltámadásán
alapul. Az elkövetkező világkorszakban a Messiás
enyészhetetlen életereje tölti be az egész Földet, a
Krisztus uralma alatti emberiség pedig már nem Ádámra, hanem
Krisztusra fog hasonlítani: megszűnik számára a halál.
A megváltás művének megértését erősen korlátozza a
halálról széles körben elterjedt materialista kép. A bibliai
események nem ágyazódnak be a mai világnézetbe, így
evilági fogalmainkkal keveset tudunk megérteni a halál
kinyilatkoztatott természetéről. A Biblia a halált a pokolhoz
hasonlóan az emberi nemnél hatalmasabb és intelligensebb
szellemi lényként, személyként láttatja. A halál olyan
láthatatlan természetfölötti realitás, szatanisztikus lény,
aki Isten és az emberiség legmakacsabb, leghosszabban működő
ellensége.
A halál egyik fegyvere a bűn, ami által jogszerűvé válik
uralma az ember fölött. Jézus föltámadása azt is
bizonyította, hogy az ember feletti befolyásával szemben a
korlátot az igazság állítja fel. Ahol - biblikus
értelemben - igazságban élnek az emberek, ott már most
véget ér a halál szellemi jelenléte és működése:
„Bizony, bizony mondom néktek, ha valaki megtartja az én
beszédemet, nem lát halált soha örökké.” (Jn 8,51.) A
fenti állítás azonban nem a fizikai halál ideiglenes
megtapasztalása alól mentesíti a tanítványokat. Mindaddig,
amíg az igazak testi feltámadására sor nem kerül, a testi
halál, mint állapot, a hívő ember pályafutásának egyik
fájdalmas állomása marad.
Jézus azt ígérte követőinek, hogy „nem látnak halált
soha örökké”. A kijelentés akkor válik érthetővé, ha
azt a halál személyére vonatkoztatjuk, és nem arra az
állapotra, amikor a földi élet befejeződik. A jelenlegi
üdvkorszakban halálnak minősítjük azt az eseményt is,
amikor a szellem elválik a testtől. A fenti idézet azonban azt
állítja, hogy az igazak szelleme-lelke az elköltözés
pillanatában is el van különítve, mert eltávozó
szellemüket - a Biblia szerint - Isten angyalai kísérik a
mennybe. A halál azokért jön el, akik nem fogadták el
legyőzőjét, és figyelmen kívül hagyták életvezetésükben
Isten beszédét. A bűnös ember szellemét - az illető
földi pályafutásának végén, miután a szelleme és lelke
elválik a testtől - jogosan követelheti magának a halál. A
testi halál utáni létezésben a nem igazak szelleme fölött a
halál és a pokol rendelkezik, ami az Isten jelenlétéből
való kizárást jelenti. Ezért a halál és pokol birodalmát
egyfajta alvilági börtönként is bemutatja a Szentírás.
Az emberi faj utolsó ellenségének hatalma fokozatosan
zsugorodik össze. Ez nem linerális folyamatként valósul meg,
sőt, jelentős hatalmi térvesztését az emberiség sorsa
felett éppen világméretű térnyerése előzi meg. A halál
szolgáival és követőivel együtt végül a föltámadás
harmadik szakasza után - Isten utolsó ítéletekor - kerül
a végső kárhozatba.
A Szentírás nem ad részletes leírást a halál eszkatologikus
útjáról és végzetéről, mert Jézus megváltásának az
volt a fő célja, hogy az üdvösség pályáját az ádámi faj
számára biztosítsa. A húsvéti föltámadásnak legteljesebb
és leguniverzálisabb manifesztációja az új ég és az új
föld teremtése lesz, amelyben nemcsak az ember teljes
személyisége, hanem az anyagi világ és a természet is
megdicsőül, és „maga a teremtett világ is megszabadul a
rothadandóság rabságától”. Ez jelenti majd a halál
végső, totális vereségét.