Vissza a tartalomjegyzékhez

PÁSZTY ÉVA
Tények vagy manipuláció?

Sokan azt gondolják, hogy a közvélemény-kutatás nem komoly dolog. Mások fontos döntéseket hoznak különböző intézetek eredményeire támaszkodva. A választási kampány forgatagában arról kérdeztünk néhány pártot, hogy ők hogyan viszonyulnak a hivatalos és nem hivatalos kutatási eredményekhez.

Wiener György, az MSZP országos választmányának elnökhelyettese szerint a közvélemény-kutatások jól tükrözik a választópolgár pártpreferenciáit. Úgy véli, elsősorban azokban a közvélemény-kutató cégekben lehet megbízni, amelyek havi rendszerességgel nyilvánosságra hozzák eredményeiket.
Gulyás József, az SZDSZ országos elnökségének tagja lapunk kérdésére kifejtette: pártja rendszeresen feldolgozza és másodlagos elemzéseknek veti alá az eredményeket. Mint mondta, a közvélemény-kutatások nem eredményezhetik azt, hogy egy párt annak hatására folyamatosan változtasson az általa korábban képviselt értékeken. A szabaddemokraták arra használják a felméréseket, hogy megismerjék, mi az, amit másképp, hatékonyabban kell tenniük, képviselniük ahhoz, hogy a választók elfogadják a párt politizálását.
Nem tartja reálisnak a közvélemény-kutatás eredményeit Hasznos Miklós, a KDNP alelnöke, mondván, az mindig a megrendelő szája íze szerint készül. Ezért a kereszténydemokraták helyi szervezeteik által küldött információkra alapozzák véleményüket és döntésüket. Hasonlóképpen nyilatkozott lapunknak Endrei Katalin, az Új Szövetség Magyarországért kampányfőnöke is, aki rendkívül negatívnak tartja, hogy a parlamenti pártok túl nagy prioritást kapnak a közvélemény-kutatásban.
Horváth Béla, az FKGP kabinetfőnöke egyenesen közvélemény-manipulációnak tartja a felméréseket, melyekkel - megfogalmazása szerint - egyes, a kormánypártokhoz tartozó cégek próbálják befolyásolni a választásokat. Mint Horváth Bélától megtudtuk, a hivatalosan megjelenő „manipulációk” nem befolyásolják a párt stratégiáját, a kisgazdák saját országjáró körútjaikat, illetve a kopogtatócédulák gyűjtését tekintik közvélemény-kutatásnak.
Herényi Károly, az MDF szóvivője szerint a másodlagos elemzések segítik igazából a kampány taktikájának kialakítását, a lapokban megjelenő statisztikákkal legfeljebb azt lehet mérni, hogy az adott párt politikai kommunikációja mennyire hatékony.