Mintegy tíz éve tartó szakmai vita és kétéves
törvény-előkészítés után a parlament tavaszi
ülésszakának utolsó pillanatában megszületett a
kockázatitőke-törvény.
A törvény lehetőséget biztosít arra, hogy a
tőkehiánnyal küzdő, de dinamikus fejlődésre képes
vállalkozások úgy jussanak pénzhez, hogy azt ne hitelként,
kamattal növelve kelljen később a visszafizetéskor kivonni a
cégből, hanem a tőkét hozó befektető egy másik
befektetőnek adja el megszerzett tulajdonhányadát.
Annak érdekében, hogy mindez megvalósulhasson, a törvény új
jogi személyeket hozott létre: a kockázatitőke-társaságot
és a kockázatitőke-alapot. Ezek a minimálisan hat évig
működtetendő, az Állami Pénz- és Tőkepiaci Felügyelet
által engedélyezett intézmények arra hivatottak, hogy az
említett ígéretes vállalkozások feljavításához tőkét
gyűjtsenek, majd hozzájuk betársulva „fel is futtassák”
őket. A sikeres feljavítás után a remények szerint
sokszorosára drágult részesedés nagy haszonnal adható
tovább.
Az ilyen típusú befektetések megtérülése az egyéb
lehetőségekhez képest azonban lassú és bizonytalan. Ezért a
törvény a feltételeknek megfelelő
kockázatitőke-intézmények társasági adókulcsát nulla
százalékban határozta meg, befektetéseikre pedig azok
maximálisan ötven százalékáig állami garanciát is
biztosít.
Az új törvény azonban nagy valószínűséggel nem fogja
gyökeresen megjavítani a kis- és közepes vállalkozások
finanszírozási gondjait. Még az optimista szemlélők is úgy
látják, hogy csak az erős középvállalkozásokat - 100
millió forintos tőkenagyság fölött - érdemes megcéloznia
a kockázati tőkének, míg az ennél kisebb cégek legfeljebb a
megélénkülő középvállalati szektorral folytatott üzleti
kapcsolataikban érezhetik majd a kockázatitőke-törvény
jótékony hatását.