Délutáni kávézás Jancsó Miklóssal, aki
demokráciáról, szabadságról, hitről beszél. Fiatalos
derűvel, az öreg emberek bölcsességével.
Beszélgetés Jancsó Miklós filmrendezővel
TIHANYI PÉTER
Jancsó Miklós. „Úgy érzem, mintha egyedül
lennénk.” Fotó: Somorjai L.
- Kevesebbet látunk mostanában. Mi izgat, mi érdekel
téged mostanában? Elsősorban nem mint filmest kérdezlek,
hanem mint magánembert és közéleti személyt.
- Elég furcsa, de van egy tinédzser fiam.
- Ez miért furcsa?
- Mert már a legtöbb unokám is idősebb, mint ő. Szóval
nagyon érdekel az élete, a jövője. Érdekes, ahogy a világot
látja ez a korosztály. Elég zárkózott srác, olyan, mint
én, nagyon nehéz kihúzni belőle valamit. De talán rajta
keresztül meg tudom érteni és meg tudom ítélni a tinédzser
furcsa világát. A társadalomban meg, mondjuk így, a
„hendikeppeltek” érdekeltek, a cigányok, a kisebbségek,
tehát akiket úgy általában nem nagyon szeretnek, akiket
elnyomnak és leírnak az emberek.
- Miért izgat ez téged?
- Mielőtt a magnót bekapcsoltad volna, beszélgettünk a
filmszemléről, emlékszel?
- Persze.
- Azt mondtam, hogy az amerikai filmek soha nem szolgálnak
emberellenes dolgot. Sőt, még ha mondjuk emberellenes dologról
beszélnek, akkor is a szabadság szemszögéből teszik és a
szabadság mellett állnak, és soha nem az elnyomást
prédikálják. Még a rossz amerikai filmek is üzenetükben
tisztességesek. Tehát érdekel az, hogy a szabadság, az
elfogadás különböző szituációkban - egy népcsoport, egy
felekezet, vagy egyszerűen valami módon másképp gondolkozók
közössége esetében - miért működik olyan nehezen?
- Ez mintha mindig így lett volna. Valakik mindig
elnyomnak másokat. Téged a miértek izgatnak?
- Igen, a miértek, és ezeknek a csoportoknak, embereknek,
rétegeknek a társadalomban való elhelyezkedése. Meg az, hogy
az emberiség nagy álmai, hogyan és miért csúsznak el
állandóan, és miért futnak vakvágányra. Most a március
15-ét fogjuk csinálni, és az idén a francia forradalom
jelszavai lesznek kiírva: „Szabadság, testvériség,
egyenlőség.” Ez lesz a szlogen. Tehát érdekel, hogy ezek a
gyönyörű nagy álmok miért ilyen nehezen egyeztethetők
össze. A szabadság az egyenlőséggel, vagy a testvériség az
egyenlőséggel. Az engem érdeklő egyik alapkérdés, hogy az
emberiség nagy kátyúiból van-e kiút és mi a kiút. Azok az
utópiák, amiket az emberiség ez ügyben megkísérelt, enyhén
szólva nem nagyon sikerültek. Itt van például ez a
szocializmusnak nevezett akármi. Ezzel kapcsolatban van egy
jópofa sztorim. Tudod, én sokáig éltem Itáliában. Mikor
elmentem Magyarországról, az volt mindenütt kiírva:
„Szocializmust építő hazánk”. És mikor megjöttem, ez
volt kiírva: „Szocialista Magyarország”. Első alkalommal,
amikor Aczéllal találkoztam, megkérdeztem tőle: mondja, ki
döntötte el azt, hogy ez már a szocializmus? Akkor azt mondta
nekem: „Maga ne hülyéskedjen velem.” Szóval ez volt a
válasz.
- A szolidaritás, illetve a gyengék, az elesettek vagy az
el nem fogadottak mellé való elvi odaállás mikortól vált
ilyen fontossá az életedben?
- Pontosan fogalmaztál, mert azért ez valóban csak egy elvi,
erkölcsi odaállás. Hogy mikortól? Talán akkor kezdődött,
amikor Antall Jóskáék egy olyan társadalmi képletet akartak
itt megvalósítani - illetve visszaállítani -, amivel egy
egész ország szemben állt. Akkor azt gondoltam - sok más
barátommal együtt -, hogy talán nem kéne az országot még
egyszer belevinni olyan dolgokba, amik egyszer már
tragédiákhoz vezettek. Egyes emberek hirtelen kinevezték
magukat „jujj de magyarnak” meg „mély magyarnak”, minket
meg szépen leidegeneztek, hogy nem vagyunk igazán magyarok. Na,
ezt nem akartuk, hogy ez a világ visszajöjjön. Hála Istennek,
az ő médiájuk most szűkebb, mint azelőtt volt, így csak
reménykedni tudok benne, hogy nem terjed ez a gondolat. Nem
vagyunk különbek másoknál, éppannyira emberek vagyunk, mint
például a szlovákok, zsidók, angolok, romák vagy bárki
más.
- Két évvel ezelőtt Jeruzsálemben részt vettél egy
jubileumi konferencián. Ez is valamiféle elvi vagy erkölcsi
„odaállás” volt részedről?
- Igen, ez teljesen konkrét dolog volt. Azt a politikai
álláspontot próbáltam demonstrálni szerény személyemmel
- sok ezer barátommal együtt -, hogy Jeruzsálem Izrael
fővárosa. Mellesleg nagyszerűen éreztem magam.
- Hosszú évek óta nem csináltál nagyjátékfilmet. Mi
az oka ennek? Nincs igazán kedvedre való téma vagy
forgatókönyv? Vagy valamilyen művészi, emberi megfáradás,
vagy egyszerűen csak nincs kedved pénz után futkosni?
- Nézd, 77 éves vagyok. Mondhatom, a kenyerem javát már
megettem. Már az, hogy ennyit éltem és elértem, nagyon nagy
ajándéka az életnek, pláne így, hogy teljesen egészséges
vagyok. De tulajdonképpen semmilyen értelemben nem érzem magam
fáradtnak. A konkrét kérdésedre válaszolva, tudod az a kor,
amikor az úgynevezett nagy filmeket csináltam...
- A „Szegénylegények”-re és a„ Csillagosok és
katonák”-ra gondolsz?
- Pontosan. Szóval az a kor egyszerűbb volt. Ugye, a
szembenálló felek tiszta képletet jelentettek. Volt egyszer az
úgynevezett hatalom és voltak az elnyomottak. Ebben a
helyzetben könnyű volt eligazodni. De ma hogyan fogod meg a
dolgok lényegét, mi a mai világ problémáinak lényege?
Nagyon nehéz meglátni, megfogalmazni, és egy történetben
mindezt elmondani. Azt mondhatod, hogy ez egy rettentő „tohu
va bohu”, látod a nagy elszegényedést, bűnözést,
reményvesztettséget, perspektívátlanságot. Ezek olyan
konfliktusok, amikre nagyon nehéz válaszolni. A mozgókép,
mint műfaj, igazából nagyon primitív dolog. Ha filmet nézel,
mindenképpen keresel benne egy sztorit, akkor is, ha nincs
benne. Igazából nem tudom, hogy egyetlen film fel tudja-e
vállalni azt, hogy válaszol ezekre a kérdésekre. Olyan
egyszerűen lecsupaszítani egy sztorit, amilyen például a
„Szegénylegények” volt, ma már szinte-szinte lehetetlen.
Az igazság az, hogy nagyon nehezen tudnám megragadni egy
történetben a mai helyzetet. Nem nagyon szeretnék például
két gyilkosról vagy három prostituáltról filmet csinálni.
Erre én alkalmatlan vagyok. Ennek ellenére, már elkezdtünk
volna forgatni tavaly egy játékfilmet, de a munkák megkezdése
előtt hirtelen meghalt a főszereplőm, Marcello Mastroianni.
- És miről szólt volna a film?
- Az alapsztori az a jópofa ötlet volt, hogy Szent Péter
megjelenik a mostani Budapesten, és mindenféle furcsa
helyzetekbe keveredik. Teljesen a Mastroianni szerepe lett volna.
- Most akkor ugrott az egész?
- Nem, folynak már tárgyalások más színészekkel, de egy
nemzetközi szereposztásnál ez elég lassan megy.
- Ahogy így beszélgetünk, egy higgadt úr benyomását
kelted, aki fölülről tudja látni a dolgokat. Derű, nyugalom
és szeretet árad belőled.
- Kedves vagy, és nagyon megtisztelő, amit mondasz.
Különben tényleg sok mindenen túl vagyok már, sok mindent
láttam és megéltem. Bár erre azt szoktam mondani, ha tíz
évvel korábban születtem volna, tehát ha most tíz évvel
idősebb lennék, az jobb lenne, mert akkor láttam volna
Károlyi Mihályt is, meg Kun Bélát is, és így egy teljes
korszakát átláttam volna szeretett hazámnak. Az ember, amikor
fiatalabb, és elkezdi csinálni a munkáit, akkor idegesebb és
felfokozottabb állapotban van. Most már tényleg van bizonyos
rálátásom, de csak bizonyos dolgokra. De nem vagyok nagyon
nyugodt, nem is a magam sorsával, életével kapcsolatban - az
már úgy-ahogy rendben van. Inkább azok miatt a borzalmas
ellentmondások miatt, amelyek Magyarországot, de az egész
emberiséget is feszítik. Tudod, én nem vagyok hívő, de elég
sokat forgatom a Bibliát, és ha az ember az Ószövetséget
olvassa, akkor megtudhatja, hogy milyen az ember és milyen az
emberiség. Úgy látom, hogy nemcsak nálunk
Közép-Európában, hanem más, távolibb kultúrákban is
megpróbálnak az emberek valamifajta nyugodtsággal, vagy
úgynevezett „bölcsességgel” védekezni. Régen sokszor
voltam olyan hólyag, hogy azt hittem, a világ sorsába bele
lehet szólni. Hát ezen már rég túl vagyok. Azt hiszem, hogy
az embernek először is magával kell elszámolnia a saját
életével. Én rettenetesen tisztelem azokat, akik hisznek. Úgy
gondolom, talán nekik könnyebb, mert ők végül is egy
földön túli világgal kommunikálnak, és ahhoz mérik
magukat.
- Milyen belső késztetésből szoktál a Bibliához
nyúlni, hiszen feltűnően sokszor idézel belőle és beszélsz
róla?
- Nézd, ha rossz a kedvem, akkor a fejem fölött lévő
polcról leveszem az Újszövetséget vagy az Ószövetséget, de
a Tóra is ott van.
- Megnyugtat?
- Nem is tudom. Nem mindig nyugtat meg, de mindig ad valamit.
Kedvenc történetem a Dávid király története, ami egy
fantasztikus regény. De ez a könyv is inkább elgondolkoztat,
mint megnyugtat, mivel ennek a szent királynak az élete elég
ellentmondásos volt. De mint emberi történet csodálatosan
szép. Hogy miért olvasom a Bibliát? Én mindig úgy érzem,
mintha egyedül lennénk, mintha nagyon magunkra lennénk
hagyatva itt a földön. Így a zsidó-keresztény Biblia is
számomra egy kétségbeesett keresése annak, hogy talán
mégsem vagyunk egyedül. És hát természetesen a legnagyobb
kérdésekre keresem a választ: hogy mi végre vagyunk a
földön? Úgy gondolom, évezredek óta szeretne választ kapni
az emberiség, sőt azt hiszem, mindenfajta kultúra ezt a
kérdést próbálja feszegetni.
- És szerinted mi végre?
- Erre nem tudok válaszolni.
- Mondd, Miklós, tulajdonképpen te miért nem vagy
hívő?
- Egy rövid történettel válaszolok neked erre. Lehet, hogy
viccesnek tűnik, de nem így gondolom. Egy nagyon jó
barátomtól, aki hívő, megkérdeztem egyszer: mondd, te miért
lettél hívő? Erre ő azt válaszolta: azért, mert
találkoztam Jézus Krisztussal. Erre én azt mondtam neki: ha
legközelebb találkozol vele, mondd meg neki légy szíves, hogy
én is szeretnék vele találkozni.