Vissza a tartalomjegyzékhez

LOCSMÁNDI ANDREA
Tovább fényesítjük az aranyrögöt

Beszélgetés Szedleczky Lászlóval, a Jorgos Travel utazási iroda alapítójával, Görögország díszpolgárával a cég sikereiről, kínálatáról, a mediterrán utazási lehetőségekről.

- Magyarország újabban utazik. Azt gondolná az ember, hogy a rendszerváltás hozta meg az utazási kedvet Magyarországon.
- Az idegenforgalom területén 1962 óta - amióta a szakmában dolgozom - nagy hullámvölgyek és csúcsok váltották egymást. Átéltem már néhány „rajzást”: azóta sem láttam annyi embert utazási irodában, mint az 50 és a 70 dolláros útlevelek idején. Igaz ugyan, hogy kisebb rádiusszal mentek az utazások: Csehszlovákia, NDK, Szovjetunió, Románia, aki tehette Ausztria felé. Manapság sem ritka, hogy reggel 8 óra előtt sorban állnak az irodánk előtt, de ez még semmi ahhoz képest, amikor rendőrök rendezték a várakozókat, hogy elfogadható módon rohamozzák meg az IBUSZ-irodákat. Pedig ennyire jól felszerelt, minőségi utazásokra nem volt lehetőség. Különösen ilyen könnyedén nem, hogy valaki fogja az útlevelét és máris mehet Angliába, Görögországba. Mindez óriási élmény.

- Az önök neve már jó ideje jól cseng a magyar piacon. Hogyan esett a választás épp a Jorgos névre?
- A Jorgos egy görög név, Jorgos Nanakos nevű görög üzlettársunk keresztneve. Görögországban ez az egyik leghétköznapibb név, olyan, mint nálunk a János. De Magyarországon jól hangzik és nekünk szerencsét hozott: 1991-ben, az első teljes évünk után 3 ezer vendégünk volt, ez 1997-ben harmincszorosára emelkedett. Reményeink szerint az idén köszönthetjük majd az ez évi 100 000. utasunkat. Ez nagy öröm, hiszen a mi igazi mércénk mindig is az utaslétszám volt. Ha az utasok elégedettek, máskor is hozzánk jönnek.

- Talán szokványos a kérdés, de biztosan nem érdektelen: mi a Jorgos Travel sikerének a titka? Mennyiben nyújt többet az önök irodája, mint a piacon levő többi?
- Bennünket is foglalkoztat, hogy mi a sikerünk alapja, hiszen ennek a tevékenységnek ezer oldalán kell hogy megmutatkozzék az a plusz, amit mi kínálunk az átlaghoz képest. Ebben a szakmában néhány év leforgása alatt elsülylyedt több nagy „csatacirkáló” a környezetünkben, mi pedig igen nagyra nőttünk, és az ország legnagyobb kiutaztatással foglalkozó irodájává fejlődtünk. Ha őrizni akarjuk a színvonalat, márpedig erre nagy gondot fordítunk, szinte alig tudunk lépést tartani a tempóval. Évente 25-30 százalékkal nő a forgalmunk, s feltételezzük, hogy ezek az utasok máshonnan hiányoznak, és természetesen az új generáció is felnő. Cégünk egyébként családi vállalkozás, amely egy igen értékes teamet alkot, s abban kiemelkedő szerepe van Havas Tamás ügyvezető igazgató lendületes, lelkes és szakszerű munkájának.

- A siker egyik kulcsa lehet, hogy az önök irodája szakosodott. Miért éppen Görögországra esett a választás?
- A Jorgos Travelnél mindig is a mediterrán országok voltak előtérben, ez teszi ki a forgalom több mint kilencven százalékát: itt találtuk meg azt a kis aranyrögöt, amit fényesítgetünk, jóllehet szervezünk utakat a világ más tájaira is. Görögország saját megérzésem alapján merült fel lehetőségként, pedig soha nem jártam addig ott, de valahogy vonzott ez a gyönyörű ország. Elmentem körülnézni, hogy hol és mivel lehetne kezdeni itt valamit. Néhány évvel ezelőtt például Korfut még hagyományosan az angolok üdülőszigeteként tartották számon, és nagy erőfeszítésekbe került az angol és skandináv közönség mellett szerződéshez jutni, partnerre lelni. Minden jobb hely foglalt volt, már évtizedek óta. A bizalmat meg kellett szerezni, mégis sok szerencsével jártunk, és sikerült gyökeret verni. Azóta szinte kézről kézre adnak bennünket, és előállt az a helyzet, hogy már - az angolok előtt - mi kapjuk az újonnan épült, jó szobákat. Mára, úgy tűnik, jobban szeretik a magyar vendégeket, mint a gyakran elvaduló nyugati túristákat. Egy kicsit szolidabb közönség a miénk és szívesen fogadják őket a vendéglátók.

- Ki gondolná a jelenlegi magyar viszonyokból kiindulva?
- Más az utazási mentalitásunk. A magyarok igencsak megnézik, hogy itthon mire költik a pénzüket, és szeretik az olcsóbbnak tűnő megoldásokat. De ha utaznak, elvisznek magukkal kétszer annyi pénzt, mint amennyibe az utazás kerül, és azt elköltik. Egy német utas még otthon előfizet minden programra, és csak valamennyi pénzt vesz magához, amit nagyjából vissza is hoz. Más nyugati országokból is többnyire kész programokkal érkeznek, azokat szigorúan betartják utazás közben, és mindent azonnal kipipálnak. Nem sok variációt engednek meg maguknak az előírtakhoz képest. A magyarok ilyen szempontból sokkal nagyvonalúbbak, alkalmazkodóbbak.

- Milyen ajánlatok, kedvezmények szerepelnek az idei kínálatban?
- A teljes kínálatunk döntő hányada apartmanos elhelyezés: egy vagy kétszobás, első osztályú apartmanok konyhával, fürdővel és előszobával. Általában hétéjszakásak a programok, de lehetnek ennek többszörösei is, igény szerint. Az utazások színesíthetők egyéni programokkal, például a Peloponészosz-félszigeten vagy bárhol máshol szállodai helyfoglalással. Egyébként nem lépünk ki abból a „csapásból”, amit kialakítottunk. A szállodai elhelyezés valamelyest drágább, és azt a lezserséget sem engedheti meg ott magának a vendég, mint egy apartmanban. Ez a szálláslehetőség kínálja a lagnagyobb önállóságot, lévén, hogy önellátásra ad lehetőséget, ami egyben a legolcsóbb megoldás is. Általában kertes, erkélyes, kényelmes, a tengerparthoz és mozgalmas városrészekhez közeli szállásokat tudunk ajánlani. A tájékoztató leírásainkban részletesen utalunk a környezetre, amelyben az utasok sohasem csalódnak. Tavaly 83 ezer utasunk közül több mint 70 ezer döntött az apartman mellett. Árpolitikánkban a kedvezményekre alapozunk, hiszen négyezernél több ágyat kötünk le garanciával, s mivel aki többet vásárol, az olcsóbban vásárol, ezt az árainkban érvényesíteni tudjuk. Emiatt is megéri inkább velünk utazni, s mi nem engedhetjük meg magunknak, hogy a vendég csalódjon.

- Járnak-e kedvezmények hosszabb vagy többszöri utazások esetén?
- Aki velünk másodszor utazik, az már 8 százalék kedvezményt kap, s aki többször is, az eleve 10-12 százalék csökkentett áron üdülhet. A bennfentes törzsvendégeink számára pedig rendkívüli kedvezményeket kínálunk fel.

- Melyik a legkedveltebb hely Görögországban? Mit tud ajánlani az idei szezon előtt?
- Ez mindenkinek az egyéni ízlésétől függ. Mi a teljes választékot felkínáljuk, de a legtöbben Korfura utaznak. Négy év alatt nagyon sokat fejlődött a turizmus, ami együtt járt a görög idegenforgalom robbanásszerű növekedésével. Igaz ugyan, hogy itt a vendéglátásnak mindig is hagyományai voltak, de évtizedek óta fogadnak turistákat például Korfun is.

- Vannak még felfedezetlen, paradicsomi állapotú helyek?
- Annyira felfedezetlenek már nincsenek, de Görögország tengerpartja több ezer kilométer hosszú, és a sziklás partszakaszok között mindig találhat az utazó csendes öblöket, jóllehet csupán pár száz méterrel van odébb, mint a strand. Mi a legkülönbözőbb kínálatokra hívjuk fel a figyelmet, hogy hol találni nyugodtabb, kevésbé zajos területeket. Cégünk nagyságánál fogva a legspeciálisabb igények kielégítésére is képes. Ajánlataink jószerivel teljesnek mondhatók. A tengerparttól persze nagyon nehéz elszakadni, de nagyon sokan mégis elindulnak kirándulni. Igaz, hogy ez a melegben (napközben 30-35 fok) nem könnyű vállalkozás, mert a part mentén kellemesen tölthetnék a meleg nappalokat is a fürdőzők. Vannak olyan kis forgalmú helyek is, ahol azok fürdőzhetnek, akik nem kedvelik a tömeget, vagy zavarja őket a fürdőzők esetleg hiányos öltözete.

- Sokszor felmerül a kérdés: mivel érdemes utazni?
- Itt, azt hiszem, hogy a pénztárca dönt. Az úticél túl távoli ahhoz, hogy autóval vágjanak neki, és meggondolandó a magas úthasználati díjak miatt is. A bizonytalan szerb helyzet miatt hosszú várakozásnak van kitéve busz és személygépkocsi egyaránt, nem beszélve arról, hogy csak egy rossz mozdulat, és máris ötven márka büntetést kérnek az utastól. Sajnos, szinte senki sem ússza meg a hosszú utat enélkül. Vannak külön repülőgépjárataink: 17 chartergép szállítja az utasokat, mivel a magyarországi charter-piacon is az elsők vagyunk. Emellett 30 emeletes autóbusz jár folyamatosan oda-vissza. Az évek során ezen a területen is sikerült a legmegbízhatóbb partnereket kiválasztanunk, az idén először pedig már saját buszokat is vásárolunk. Az autóbusszal utazók létszáma alig haladja meg a repülővel utazókét, ami szintén jelzi a fizetőképes keresletet. A helyi közlekedés úgyszintén kényelmes, légkondicionált, hűtött étellel, itallal felszerelt görög autóbuszokkal történik. De aki az egyéni megoldásokat választja, azoknak a gépkocsibérlés is járható út, nem túl költséges megoldás. Egy 500-1000 lakosú helységen belül is legalább 10-15 egymással versenyző autókölcsönzőt találni, s elképzelhető, hogy a nagy konkurencia miatt kedvezményes feltételek mellett sikerül autót bérelni.

- Mit tükröznek a visszajelzések: ha például elégedetten érkezik haza egy vendég, elképzelhető, hogy legközelebb már másokat is hoz magával?
- Így van, ebben a szakmában nagyon erős a „szájpropaganda” hatása. És semmi sem olyan fontos nálunk, mint az utas. Őket meg kell tartanunk. Nagyon sok visszajelzést kapunk és kérjük is, hogy értékeljék ki szolgáltatásainkat az ábrákkal ellátott kérdőíveinken. Ezek összesítése után megtudhatjuk az elégedettségük fokát. S ha bárhol gyűlnek a „morgó” arcok, rögtön megnézzük, mi lehet a helyzet a helyi idegenvezetővel vagy a buszsofőrrel kapcsolatban. Sokszor írásban is közlik, mi volt a bánatuk oka. Ekkor azonnal küldjük a jelzést oda, ahova kell. Ha ezek ismétlődnek, leváltjuk az érintett személyt. De kevés a panaszosunk: átlag negyven busz utasai közül háromnak van valamilyen sérelme. A közönséget meg kell becsülni, és még ha panaszosként érkeznek is az irodába, akkor is érezniük kell, hogy fontosak számunkra.

- Kik tartoznak az utasaik közé?
- Rendkívül összetett az utazóközönségünk. Az irodánkra a fiatalos lendület jellemző: munkatársaink átlagéletkora 24 év, de a közönségünkét sem teszem 30-35 fölé. Családosok, fiatalok, nászutasok, de nagyon sok nyugdíjas is szívesen utazik ebbe a vidám, barátságos országba. A görögökre nem az a bizonyos „kereskedelmi” mosoly jellemző, amivel sok helyen lehet találkozni a világban, hanem szívből adják magukat a legkisebb tavernában is. S ha a magyarok szíveslátást éreznek, akkor maradnak, és legközelebb visszamennek. A vonzalom kölcsönös: megszerették a magyar turistákat Görögországban, és úgy tapasztalom, hogy a magyarok is kellemes emlékekkel jönnek haza. Szívesen megemlítem még, hogy tavalyelőtt Görögország díszpolgárává választottak Asprovaltában. Emellett az évenkénti budapesti Utazás kiállításon rendszeresen részt veszünk, és a Turizmus című lap által meghirdetett versenyben, a közönség szavazata alapján, négy-ötszáz kiállító közül rendre az első vagy a második helyet kapja a standunk. Amibe igazán semmilyen beleszólásunk nincs. Nem ritka egyébként, hogy valaki már 8-10-szer járt Görögországban, sőt az sem, hogy legalább két hónapot tölt kinn, mondván: olcsóbb, mintha otthon fizetné a gázt. Egyik vendégünk pedig már mindenkit ismer arrafelé, és minden évben ő „zárja le” Görögországot - tavaszig mintegy kulcsra zárja az apartmanokat.