Vissza a tartalomjegyzékhez

STRBIK LÁSZLÓ
Ígérgetések földje

Nehéz helyzetbe kerül az, aki alaposan megvizsgálja a Független Kisgazdapárt gazdaságpolitikai téziseit. Az abban foglalt változtatások és adócsökkentések ugyanis minden magyar állampolgár legmerészebb álmait tükrözik, felmerül ugyanakkor a kérdés, hogy mindez megvalósítható-e.
Szabadi Béla, a párt gazdasági szakértője a Heteknek összefoglalta, mit tennének, ha a választók bizalma kormányra emelné őket. Először is 25 százalékkal csökkentenék az adó és járulék jellegű elvonásokat, ami azonban nem jelentené a költségvetési bevételek visszaesését, inkább emelkedését, mivel az alacsonyabb adókat készségesebben fizetnék be az emberek. Másrészt ez a lépés várhatóan a láthatatlan gazdaság szereplőit is bekapcsolná a gazdaság vérkeringésébe, ami megteremtené az adócsökkentések miatt kieső bevételek forrásait. Becslések szerint ugyanis a Magyarországon egy év alatt megtermelt össztermék (GDP) 30 százaléka a feketegazdaságban keletkezik (körülbelül 2000 milliárd forint), ami után nem fizetnek sem adót, sem járulékokat.
A kisgazdák adócsökkentési elképzelései az egyes adónemekre lebontva az alábbi képet mutatják.
A személyi jövedelemadózásban a legalacsonyabb jövedelműek esetében újból bevezetnék a nullaszázalékos adókulcsot. Megemelnék az adótábla jövedelemhatárait is, ami azt jelenti, hogy a jelenleginél magasabb jövedelemnél lépne be a magasabb adókulcs, és így több maradna az adózók zsebében. Ráadásul a jövedelemhatárokat az infláció emelkedésével évente emelnék. Az önálló tevékenységet folytató magánszemélyek (többségében egyéni vállalkozók) adóbecslését, ami már második éve borzolja a vállalkozók és a közvélemény kedélyét, megszüntetnék.
Az általános forgalmi adó (áfa) nemzetközi átlaghoz mérten igen magas, 25 százalékos felső kulcsát (az Európai Unió tagországainak átlaga 15 százalék körül van) első lépésben 5 százalékkal csökkentenék, ami az áfa-köteles termékek és szolgáltatások fogyasztói árát arányosan mérsékelné. A lakásépítés során kifizetett áfát újból vissza lehetne igényelni, ami friss lendületet adna a mélyponton lévő magánerős építkezéseknek.
A társadalombiztosítás jelenlegi 39 százalékos munkáltatói járulékát első lépésben 10-15 százalékponttal csökkentenék, és egyben megszüntetnék az egészségügyi hozzájárulást, továbbá a szakorvosi és a kórházi térítési díjakat. A tb-járulék mérséklése ellenére itt is ugyanazt a bevételnövelő hatást várják, mint az szja csökkentése esetében.
A jelenlegi pénzügyi kormányzat véleménye szerint a fentiek felelőtlen ígéretek, megvalósításuk több mint 400 milliárd forinttal rövidítené meg a költségvetést. Bár a jelenleg kormányzó pártok pénzügyi programjában is szerepelnek adó- és járulékcsökkentési elképzelések, mértékmegjelölést azonban itt nem találunk, mivel a szocialisták szerint ez tisztességesebb a számszerű megnevezésnél.
A kisgazdáknak az az elmélete, mely szerint az adó- és járulékcsökkentés hatására emelkednének a bevételek, nem nevezhető teljesen alaptalannak, mivel az elmúlt évek magyar gazdasága már szolgált erre példákkal: a társasági adó 50 százalékos mérséklése (36-ról 18 százalékra) 1995-ről 1996-ra a pénzügyi tárca várakozásainál lényegesen magasabb adóbevételt jelentett, és adóbevétel-növekedés történt a nemesfémek fogyasztási adójának csökkentésekor is. Ennek az összefüggésnek a vizsgálatával azonban a jelenlegi kormányzat is foglalkozik.