Rióban valóban mindenki megtalálhatja a kedvére való
mulatságot: a bordélyházak közönsége kiözönlik az
utcákra, a kékvérűek nagyszabású bálokon szórakoznak, a
homoszexuálisok kötélhúzó versenyeket rendeznek -
közölte a négy napig tartó riói karneválról készített
összeállításában a CNN. Bár a hamvazószerdával véget
ért karneváli időszak idei fekete mérlege még nem ismeretes,
az első baleset híre már megérkezett.
A riói karnevált - amelyet idén az egyik magyar
kábeltévé jóvoltából éjszakákon át élőben figyelhettek
Magyarországról is - sokan a turisták számára rendezett
ártatlan látványosságnak tekintik. Négy nap és négy éjjel
mindenki táncol és énekel. A rendezvényen azonban a hangsúly
nem annyira a jókedven, mint inkább az öltözeten van.
Helyesebben: az öltözet hiányán. Mindenkit arra buzdítanak,
hogy lehetőleg minél lengébb jelmezekben, vagy jelmez híján
fürdőruhában mulasson.
Idén mintegy 70 ezren voltak kíváncsiak a hiányos öltözetű
- vagy még inkább öltözetlen - szambatáncosok, zenészek
és más mulattatók felvonulására. A látvány leginkább egy
nyilvános peep-show-hoz hasonlítható. Az ifjabb Martin Luther
King, Nelson Mandela és a futball-legenda Pelé képmásai
afrikai istenek hatalmas szob-rainak társaságában, kézzel
vontatott kocsin imbolyogtak végig Rio utcáin. A CNN karneváli
beszámolója szerint Pelé, aki egyben Brazília sportminisztere
is, idén más programjaira való hivatkozással távol maradt a
riói rendezvénytől. A karnevált kísérő előadások
ihletője ebben az évben többek között a horoszkópdivat és
a szívrabló Casanova élete volt. Az AP hírügynökség idézi
az egyik legismertebb brazil szambadobost, Rogerio Cozzolinót,
aki szerint: „A karnevál a szenvedélyekről, a mágiáról
és a misztikáról szól. Valaki vagy szereti, vagy gyűlöli
ezt - ebben nincs középút.”
Nyilvános peep-show
A rióihoz hasonló látványosságot jelent az Egyesült
Államokban a New Orleans-i Mardi Gras felvonulás, amelyet
hagyományosan a város francia negyedében tartanak. Az
eseményre évente közel egymillió ember látogat el.
A Mardi Gras idején a félig - vagy egészen - meztelen
testek valaha nagy felháborodást keltő látványa ma már
szinte közhelynek számít a francia negyed kártyavetőktől
és tenyérjósoktól egész évben zsúfolt utcáin. A mind
nagyobb költségeket fölemésztő karnevál legfőbb
pénzforrását a szerencsejáté-kok, a lottó és a bingó
jelentik.
Arthur Hardy, egy népszerű karneváli kalauz kiadója szerint
az egész karnevál egy részeg orgiához hasonlítható.
„Legalább négy cég állt rá az országban a karneváli
videók terjesztésére. Tévéműsorok közvetítik a csupasz
melleikkel büszkélkedő nők és magukat mutogató férfiak
képeit” - mondja Hardy. Úgy tartják, hogy ez a „mindent
szabad” világ a fiatal turisták paradicsoma, ahol a
tradíciókat büntetlenül és gátlástalanul lehet semmibe
venni”. Az emberek hosszú utat tesznek meg azért, hogy
levetkőzhessenek és bujálkodhassanak” - idézi a CNN az
egyik New Orleans-i lakos véleményét, aki szerint az esemény
hajdani családi jellege mára teljesen eltűnt.
A legismertebb velencei fesztivál mellett Európa egyik
legnagyobb hagyományú karneváli felvonulásának hazája
Belgium. A karneváli forgatag a nemzeti színekben felvonuló
férfiakkal kezdődik. Gazdagon díszített öltözetüket
szalmával tömik ki, így olyan hatást keltenek, mintha
púposok vonulnának végig az utcákon, derekuk és bokájuk
körül csengettyűkkel, hipnotikus állapotban csoszogva.
Később felsőruhájuktól megszabadulva csipkegallérra és
magas, strucctollal ékesített kalapra váltanak, s
vörös-sárga jelmezeikben narancsokkal hajigálják a
nagyérdemű - és meglepően türelmes - közönséget. A
karneváli felvonulás 24 órán át tartó, pezsgővel és
sörrel folyó tivornyába torkollik. A binche-i hagyomány
eredetét senki nem ismeri, mégis sokan ezt tekintik a város
társadalmát összetartó egyik legfontosabb erőnek.
Modern dionüszosz
A részeges, erotikus orgiákhoz hasonló jelenetekben
bővölködő karneváli népünnepélyek önkívülete nem a
modern kor terméke. Hagyománya az ókori Görögország
Dionüszosz-ünnepeihez nyúlik vissza, amikor az istennek
álcázott főpap állatmaszkos kísérőivel vidám menetben
vonult be az ünneplő városba. A görög Dionüszosz-kultusz
Rómában Bacchus tiszteletére rendezett féktelen orgiákká
fajult. Ezeket eleinte titokban, rendszerint éjjel tartották,
előbb csak nők, később nők és férfiak együttes
részvételével. Az időszámítás előtti második században
tarthatatlanná vált helyzetet a szenátus több ezer ember
börtönbe zárásával, sokak kivégzésével és a
Bacchus-kultusz állami ellenőrzés alá vonásával igyekezett
megoldani. Ugyanekkor az ősi észak-európai népek is
megrendezték saját termékenységisteneik és istennőik
tavaszi vonulásait, méghozzá általában hajót utánzó
szekéren. Erre a Dionüszosz-kultuszban is fellelhető
hajómotívumra - tengeri hajó latinul: carrus navalis -
vezethető vissza a mai „karnevál” elnevezés.
A farsang, amely a legtöbb helyen vízkereszttől, január
6-ától hamvazószerdáig tart, az ókori római Saturnalia
ünnepéhez is kapcsolódik, amelyen a rómaiak a hajdan volt
aranykorra emlékeztek Saturnus istennek áldozva, majd
nyilvános lakomát adtak állami költségen az egész nép
számára. Az ünnep tradíciójához az emberek annyira
ragaszkodtak, hogy a római katolikus egyház végül keresztény
színezettel ellátva integrálta a pogány kultuszt. Ez a
forrása a máig is évente megrendezett velencei karneválnak,
amely a riói karnevál és a New Orleans-i Mardi Gras
kisöccsének is tekinthető. A hagyományosan viselt maszkok is
az antik Róma téli Saturnus-ünnepségeit idézik. Az idei
velencei fesztivál különlegessége, hogy a rendezvényt a 200
éve meghalt Giacomo Casanova, a féktelen szexuális életéről
elhíresült kalandor emlékének szentelték.
A karneválok napokon keresztül tartó orgiái sokszor
emberáldozatokat is követelnek.
A bűnözés melegágya
A riói karnevál után rendszeresen beszámolók jelennek meg
arról, hány százan vesztették életüket közlekedési
balesetben, gyilkosság áldozataként, vagy egyszerűen csak a
nagy meleg, az izgalom, a kimerültség és a sodró tömegben
szükségszerűen előforduló balesetek következtében.
Statisztikai adatok bizonyítják, hogy a karnevál idején
radikálisan növekszik a bűnözés is. Bár a
hamvazószerdával véget ért karneváli időszak idei fekete
mérlege még nem ismeretes, az első baleset híre már
megérkezett. Az olasz főváros közelében fekvő Settecami
karneválján egy táncoló, gyermekekkel teli karneváli kocsi
borult fel. A helybéli plébános vezette vontatóról lezuhant
gyermekek és felnőttek viszonylag szerencsésen -
zúzódásokkal és csonttörésekkel - megúszták a farsangi
balesetet.
A karneváli programok nemcsak balesetek forrásai, hanem a
szabad szex és a különféle szexuális perverzitások
népszerűsítésének hatásos eszközei is. Eugenio Sales, Rio
de Janeiro érseke a Jornal de Brasil című napilapban keményen
ostorozta a tömegtájékoztatást a túlfűtött erotika
hirdetésében betöltött szerepéért. A brazil kormány
tízmillió óvszert osztott szét a karnevált megelőző
hónapban az AIDS megelőzését szolgáló felvilágosító
kampánya során. Az érsek véleménye szerint: „A felelőtlen
és szabados nemi kapcsolatok, a szexuális örömökben való
tobzódás helyett a hívőknek ebben az időszakban ott kell
hagyniuk a nagyvárosi káoszt, hogy lelki elmélyülésükkel
elősegíthessék a húsvétra való felkészülést.”