December 2006 Vallás – bölcselet |
Bevezető Kézemelés Istenre? Rigán Lóránd Emberi méltóság – filozófiai gondolkodás Gáspár Csaba László „Ki a bölcs közületek?” Bakos T. Gergely Az egyháztörténet a teológia és a történetírás metszéspontjában Jakab Attila Ricardo Reis Tahitin (vers) Bogdán László A prototeológiától a vallásbölcseletig Mezei Balázs (1.) Talált vers az utazásról; Harmincöt Lászlóffy Csaba Devóció, hitvallás, poézis – karácsonyi énekeink értékszerkezete Farmati Anna Az ökumenikus állapot és párbeszéd Európában Nagypál Szabolcs Vallás, antropológia, politika Losonczi Péter 1956–2006 Kiket is üldözött a „dolgozók állama”? Koczka György Közel és távol: 1956 Kántor Lajos Tájoló Lükő Gábor alapműve és aktualitása a jelenlegi csángókutatásokban Kinda István–Peti Lehel História A kisebbségi kérdés megoldásának egy pozitív példája: Dél-Tirol esete (I.) Gulyás László Világablak A magyar kultúra irányvételének kérdései európai és finanszírozási összefüggésekben Egyed Péter Emberek, emberek... Dobos László Mű és világa Az örök élet keresztény hite Boros István Egy lírikus ’56-ban Burján–Gál Emil Levelestár „Az idő őrlésének kitéve” Sümegi György bevezetőjével Téka Fricska Vallasek Júlia Kortörténeti diagnózis Soós Amália Egy pad, két szereplő Bálint Enikő Olvasószolgálat A Korunk könyvajánlata Talló Blogoszféra Ferencz Enikő Rajzfilm ’56-ról S. L. Trágár szavak szótára R. L. Abstracts Számunk szerzői | Bevezető A keresztény egyház megannyi kisebb földi császárságra való feloszlása, elvasárnapiasulása ellenére mégiscsak egységes, kimeríthetetlenül jelentésgazdag üzenetet hordoz. Ez az üzenet ugyanakkor sokat is veszített a maga egykori, sőt mindenkori radikalitásából éppen a róla való beszéd intézményesülése, közhelyes ismertsége folytán. Jóllehet manapság egyre több ember eleve kereszténynek születik, mégsem lesz soha valójában azzá, amennyiben a hite nem minden esetben tudatosan átélt, megértésre törekvő megtérés eredménye. Felkért tanácsadóinkkal, Gáspár Csaba László és Losonczi Péter vallásfilozófusokkal való együttműködésünk elsősorban arra a kérdésre összpontosított, hogy milyen üzenete van jelenleg a hitnek az értelmiségi számára. Évzáró lapszámunk szerzői, legalábbis közvetve, válaszolnak. Helyet kapnak benne a személyes, esszé vagy tanulmány formáját öltő meditációk mellett a vallásközi, hit és gondolat közötti párbeszéd iránt elkötelezett szövegek, de még a bírálat hangja sem hiányzik. Részleges talán mindez a szigorú értelemben vett tematikus teljességhez, bármiféle reprezentativitáshoz képest, mint ahogy az a fajta spekulatív lendület sem lezárható, melyet a kérdés hordoz. Reményeink szerint korántsem töredezett összképet nyújt ellenben vallásbölcseleti összeállításunk, figyelembe véve, hogy a közölt írások szinte egyöntetűen, műfajuktól és konkrét problémafelvetésüktől függetlenül a hitbeli, dogmatizmustól mentes hitelesség igényével szembesítenek. Karácsonyi énekeink poétikájáról, értékrendszeréről, késő középkori gondolkodókról, magyar nyelvű egyháztörténet-írásunk hiányosságairól, rendszeres filozófiai eredményeiről, Habermas és Ratzinger vitájáról, korunk ökumenikus törekvéseiről szólnak többek között a tanulmányok. R. L. |