"A nyelvek elpusztításának, illetve elnyomásának egyik leghatékonyabb eszköze mindig is az oktatás volt -- állapította meg Tove Skuntnabb-Kangas, a kisebbségi oktatás és a nyelvi jogok kérdésének világhírű szaktekintélye a Nemzetközi Emberjogi Bizottsághoz 1990-ben benyújtott jelentésében. -- A világ legtöbb oktatási rendszere szervezeti és ideológiai szinten is a domináns többségi nyelv vagy a hivatalos nyelv normatív egynyelvűségére rendezkedett be." A Trianon utáni helyzetben az új nemzetállami környezet mindenütt alárendelt jogi státusra kárhoztatta a magyar nyelvet. Használata a tűrés és tiltás végletei között mozog még ma is, a helyi körülményektől vagy a politikai konjunktúrától függően. Holott a rendszerváltás után a kárpát-medencei kisebbségek abban reménykedtek: a nyelvcsere irányába mutató kétnyelvűség helyett újra visszaállíthatják régi jogaiba minden szinten az anyanyelvet. A kilencvenes évek elején úgy tűnt, hogy a nagy garral meghirdetett oktatási reform Romániában kedvező feltételeket teremt ehhez. Azonban sem a tantervek, sem a tankönyvek nem változtak alapvetően. Az 1998-as botrányos romániai érettségi(ztetés) újólag felvetette: a tanintézetek padjaiból kikerülő fiatal évjáratok csak akkor tudnak életképes jövőstratégiát kidolgozni maguknak, ha az oktatás mélyenszántó lesz; ha a továbbképzésig alaposan átgondolunk mindent. És jelszavak sztereotíp ismétlése helyett -- összehangoltan cselekszünk. Ehhez az együttgondolkodáshoz és összehangolt cselekvéshez kíván hozzájárulni oktatás súlypontú számunk, amely örvendetes módon fiatal oktatáskutatókat, friss szemléletű tankönyvírókat mutat be egyúttal az olvasónak. Cs.P. |
HARMADIK FOLYAM IX/9. 1998. SZEPTEMBER
JÁNK KÁROLY -A kamaszlány (vers) PÉNTEK JÁNOS - A tankönyvírás csapdái és dilemmái SZÉKELY GYŐZŐ - Közoktatási reform Romániában FÓRIS-FERENCZI RITA - (Tan)tervek átértékelődése LÁSZLÓFFY ALADÁR - Azok a könyvek lapról lapra (vers) DEÁK-SÁROSI LÁSZLÓ - Végtelen; Megtérés; Szerelem teste (versek) FEJÉR ÁDÁM - A szabadelvű Kemény Zsigmond és a rajongónak mondott Petőfi KISZELY GÁBOR - Három izraeli költő JEHÚDA ÁMIHÁJ - A Jeruzsálem 1967 című ciklusból; Miféle ember (versek) JÁÁKOV BESZER - Éjszakai visszavonulás; Terrorversek fehérben (versek) ÁÁRJÉ SZÍVÁN - Javaslat turistáknak; Házrombolás Tel Avivban (versek, Kiszely Gábor fordításai) UJVÁROSSY LÁSZLÓ - Üzenet a TÚLSÓ P'ART-ról TÁJOLÓ FRIED ISTVÁN - Márai Sándor a Geniusban TOLL POMOGÁTS BÉLA - Tankönyvek nélkül, tankönyvek ellenére KÁNTOR LAJOS - Kövezzenek meg... LÁSZLÓ NOÉMI - Levélféle kötött témában SZABÓ GÉZA - Mit ne olvassunk? LENDVAY ÉVA - A százéves Brassai VILÁGABLAK KARLOVITZ JÁNOS TIBOR - Tankönyvvilág Magyarországon KÖZELKÉP TÖRÖK KATALIN - Szeptemberi áhítat -- 1998 BARA KATALIN--CSUTAK JUDIT--SÁNDOR DÉNES - Tanterv--reform--alternativitás IULIAN COM-RNESCU - Kiadók háborúja DARVAY ZSOLT - A számítástechnika oktatásának dániai módszere HISTÓRIA KISS ELEMÉR - Bolyai Farkas és Bolyai János matematikai tárgyú levelei TÉKA KÁSA ZOLTÁN - Egyetemi jegyzetek, régi és új formában SZÁSZ-MIHÁLYKÓ MÁRIA - Miért ír valaki tankönyvet? FARMATI ANNA - Alternativitás a középiskolai irodalomtanításban KOLCSÁR IRÉN - Munkáltató tankönyvek TALLÓ VALKAI KRISZTINA - Tanítani vagy manipulálni? Cs.P. - Újraindult az Ifjú Erdély Cs.P. - Taxner-Tóth Ernő szép utópiája Cs.P. - Mit ér az ember, ha felvidéki magyar pedagógus? KÉP BORGÓ GYÖRGY CSABA (72); WIM CATRYSSE (61); GALLUSZ GYÖNGYI (82); IMRE MARIANN (39); MIKLÓSI DÉNES (103); NAGY GYÖRGY GÁBOR (128); ROBERT NOVAK (45); UJVÁROSSY LÁSZLÓ (49) |