Velkey György
Fiatal írók
találkozója, Lakitelek, 1979–2009
Antológia Kiadó,
2009
„S a bölcsőd s koporsód közti ür
Századoknak szolgált mezsgyeül”
(Arany János: Fiamnak)
Mélyen a Kádár-korszakban, jóval
azelőtt, hogy a színhely a rendszerváltás körüli események
és csoportok egyik meghatározójává vált volna, számos
fiatal és kevésbé fiatal író Lakitelekre utazott, hogy a
FIJAK és Lezsák Sándor házigazda szervezésében a korszerű
nemzeti önismeret kérdéséről tanácskozzék. A találkozón
részt vettek az Írószövetség vezetői és a hatalom emberei
is, de mégis alulról jövő kezdeményezésről volt szó, s a
meghívott előadó, Illyés Gyula tekintélye is kellett ahhoz,
hogy megérkezzen a politikai ámen. Az előadók beszéltek, a
résztvevők vitáztak irodalomról, esztétikáról,
demográfiáról, nemzeti történelemről és határon túli
magyarokról. Az egyik visszaemlékező szerint ez volt a
hatalommal való nyílt konfrontáció előtti utolsó pillanat,
a történelmi nullpont. Mindennek tavaly májusban volt harminc
éve, s ez alkalomra az Antológia Kiadó Tóth Erzsébet és
Agócs Sándor szerkesztésében ünnepi kötetet jelentetett
meg: összegyűjtöttek jó néhány emlékező írást az
egykori felszólalóktól és résztvevőktől, illetve
mellékletben újra kiadták a Forrás korabeli tematikus
különszámát, mely annak idején a tanácskozás legnagyobb
részét hozta (szó esik arról is, hogy mit és miért nem).
Bár maga a matéria kissé szegényesre sikeredett, a
megemlékezés sem kapott nagy publicitást, mégis – a
jelenség szintjén – sokkal fontosabb ez a kiadvány, mint egy
szokványos kerek évfordulós nosztalgiakötet.
Jelen és múlt egyszerre legalább három
szinten felelget egymásnak. Egyrészt a textus szintjén: a két
szövegkorpusz – az emlékezés a főszövegben és az egykori
felszólalás a mellékelt Forrás-különszámban – az írás,
olvasás, újraírás, újraolvasás alakzataiból kirajzolódó
összetett kapcsolatrendszert alkot. Van, aki szégyelli egykori
szavait, más azt bánja, hogy nem szólalt meg, de a legtöbben
pontról pontra vállalhatónak érzik ma is, amit akkor mondtak.
Egyvalami közös: a felidézés minden esetben a harminc év
előtti szöveg olvasásán keresztül történik meg.
Másrészt – ami a biográfiát illeti –
harminc év nagy idő. Szép pillanatai a könyvnek, amikor az
emlékezők szóba hozzák az öregedés, az elvesztett
fiatalság fölötti bánatnak a maga banalitásában is
helyénvaló toposzát, mikor Alexa Károly „döbbenetesen sok
hajról”, Nagy András pedig tavaszról, fiatalságról,
„valami hormonálisról” beszél. A szerkesztés az olvasót
is szembesíti az eltelt idő testi vonatkozásaival, mert Bahget
Iskaneder korabeli lakiteleki képei és az egyes szerzőkről
készült mai portrék egyaránt szerepelnek. A különbség
pedig jól látható. Ez a harminc év ugyanakkor egy-egy
irástudópálya majdnem teljes íve is. Különös alkalom, hogy
ki-ki számot vessen saját hivatásával, azzal, hogy honnan
indult, és hová érkezett. S persze egymásra is pillanthatnak
az egykori résztvevők: ki mire vitte. Találó Tóth Erzsébet
metaforája: nem más ez, mint egy „harmincéves érettségi
találkozó”. Hét József Attila-díj, két Kossuth-díj,
több mint száz megjelent kötet, egyetemi katedrák, parlamenti
bársonyszékek és szerkesztőségi íróasztalok. Siker és
kudarc, népszerűség és dekanonizáció. Egyáltalán: maga a
kérdés, hogy lehet-e nemzedékről beszélni Lakitelek
kapcsán.
Végül a szimbolikusnak nevezhető helyszín
és az egykori téma – a nemzeti identitás – nyilván
politikai es kultúrhistóriai kontextust is rajzol az eddigiek
köré, vagyis a személyes sorsok mellé belép a nagybetűs
történelem. Ez lehetne a jelen és múlt ütközésének
harmadik szintje. S e tekintetben az azonosság–különbség
fogalmaival operáló emlékező tudat számára egy olyan
narratíva kínálja fel magát, mely a legújabb kori magyar
történelmet épp a felidézett pillanat és a felidézés
pillanata mint kezdő- és végpont közé feszítve gondolja
elmondhatónak. Magyarán, a legtöbb visszatekintő írásban,
túl a ’49 – ’79 – 2009 nagyon is plasztikus
számmisztikáján – az egykor: tíz évvel a rendszerváltás
előtt, és a most: húsz évvel utána – egymás
tükörképeként jelenik meg a mindenen innen mit sem
sejtő reménytelensége és a mindenen túl mindent tudó
kiábrándultásága. Mert az írások jellemzően
hanyatlástörténetként beszélik el az elmúlt három
évtizedet. Árnyalatnyi különbségek vannak, kivétel aligha.
Nem áll szándékunkban erőszakosan
homogenizálni a kötetet, hiszen nagyon különböző
(esztétikai stb.) szemléletek képviselői ültek le együtt
Lakiteleken. Olyanok, akik ma lehet, hogy szóba sem állnának
egymással. S bár sok fontos résztvevő nem adott írást a
kötetbe, azért megmaradt valami ebből az értékes
sokszínűségből. Az egységesítő megközelítés ellen szól
az is, hogy többen valami kevéssé ideillőt küldtek el, ahogy
az emlékező kötetek esetében szokás (utalunk itt
mindenekelőtt Kulin Ferenc nagy ívű tanulmányára a nemzeti
identitásról, a kötet egyik legkidolgozottabb szövegére). De
mégis, az írások nagy részéből kitetszik egy karakteres
csapásirány, mely a fenti részkérdésekre rendre hasonlóan
válaszol. Eszerint a személyes alkotói sors legtöbbször a
dekanonizáció, az irodalmi közelmúlt története
intrikatörténet, és a történelem egy sokszoros hanyatlás.
Nem is harag, inkább szomorúság, hogy fel kellene szállni a
vonatra, visszamenni Lakitelekre, és onnan kezdeni újra
mindent. Hátha ezúttal majd jobban sikerül.