Bátor népnek van hazája
Aki mer, az nyer – így tartja a
közmondás. A merészség, a bátorság emberemlékezet óta a
legfőbb erények között szerepel, számtalan műalkotást is
ihletett. Az erényeket már az ókorban megszemélyesítve
ábrázolták, a képeket a kereszténység is átvette, és
kiegészítette az általuk legyőzött bűnök allegóriáival.
Szent Pál az erényeket (jóság, szeretet, hit, alázat,
bátorság, önfeláldozás, mértéktartás, tisztaság stb.) a
bűnök elleni harc fegyvereiként értelmezte. Az
ábrázolásmódot az újkorig lényegében meghatározta a
felfegyverzett, győztes, lábát a legyőzött bűn nyakára
helyező erény képe. Ezt az allegorikus képi világot
eleveníti föl Balassagyarmat főterén Párkányi-Raab Péter Civitas
Fortissima című szobra. A gyarmati származású művész a
Bátorságot (Fortitudo) a hagyományoknak megfelelően
fegyveres, pajzsos fiatal nőként formálta meg, aki a
gyávaság legyőzött szörnyének hátára lép. A 2002
októberében felavatott szobor méltó emléket állít az 1919
januárjában zajlott honvédő harcoknak, amikor a város
polgárai – vasutasok, tisztviselők, diákok a közelben
állomásozó kisebb katonai alakulatokkal összefogva –
kiűzték a városból a megszálló cseh légiót. A magyar
kormány behódolást sürgető magatartása ellenére fogtak
fegyvert, és szorították az Ipoly túlpartjára a
demarkációs vonalat átlépő cseheket. E hősi tettel
érdemelte ki Balassagyarmat a Civitas Fortissima, a Legbátrabb
Város megtisztelő címét, melyet 2005-ben a Magyar
Országgyűlés szavazása is megerősített. Idén szeptemberben
a hajdani honmentő akciót Magyar Örökség-díjjal ismerték
el.
Nagyra értékelte a bátorságot Ady Endre is,
aki éppen azokban a napokban hunyt el, amikor a határ menti
kisváros a szuverenitásáért küzdött, megmentve egyúttal
egy jókora darab hazai földet az utódok számára. A
győzelemmel végződő fegyveres ellenállás nélkül ugyanis a
határ a mainál is jóval délebbre – a
Vác–Gyöngyös–Miskolc– Sátoraljaújhely vonalig –
tolódott volna. A harc halálos áldozatokat is követelt.
„Csak akkor születtek nagy dolgok, ha bátrak voltak, akik
mertek” – írja a költő A tűz csiholója című
jól ismert versben, majd így folytatja: „Ez a világ nem
testálódott / Tegnaphoz húzó rongy pulyáknak. / Legkülönb
ember, aki bátor / S csak egy különb van, aki bátrabb.” Ady
talán Balassagyarmatot, a Legbátrabb Várost is versbe foglalta
volna, ha el nem ragadja őt a korai halál.
Költemény nem született, ám egy jóval
későbbi műfaj, a film immár örök emléket állít a
hősöknek. A honvédő harc ihlette Matúz Gábor
újságíró-rendezőt a Civitas Fortissima című film
létrehozására, amely részben dokumentumfilmes, részben
játékfilmes eszközökkel dolgozza föl a történetet. 1919
januárjában tehát az akkoriban alakuló csehszlovák állam
antant fennhatóság alatt álló hadserege átlépte a
demarkációs vonalnak számító Ipoly folyót, és elfoglalta
Nógrád vármegye akkori székhelyét azzal a szándékkal, hogy
megszerezze a délebbre fekvő vasútvonalakat is. A
balassagyarmati csomópontnak stratégiai jelentősége volt
Észak-Magyarország vasúti közlekedésében. Ezzel egyúttal
kész helyzet elé állították volna a párizsi
béketárgyalásokon a háború utáni helyzetet rendezni
kívánó nagyhatalmakat. Ezt a szándékot torpedózta meg a
gyarmati ellenállás. A bátorság ragályos volt, hiszen több
környező település követte a példát, s űzte el az
idegeneket. A dicső emlék mellett máig kézzelfogható
eredménye volt a hősi helytállásnak: ezt a győzelmet
semmilyen idegen hatalom nem írta felül.
A csaknem százperces filmben történészek,
levéltárosok, a harcok résztvevőinek leszármazottai idézik
föl az eseményeket, archív filmfelvételek, fotók s egyéb
dokumentumok teszik teljessé a történelmi tablót. A rendező
a világ színpadán zajló események és a magyar
politikai-közéleti aktualitások közé is beillesztette a
„gyarmati szín” történéseit. Filmrészletet látunk,
például Ady Endre temetéséről, ugyanakkor játékfilmes
jelenetek is segítenek a helyi események jobb megértésében.
Az elődök bátorságáról hírt adó
filmkockák alkalmat nyújtanak arra, hogy a régi dolgok
fényében a máról gondolkozzunk. Jó kiindulás ehhez Ady
idézett verse, de Párkányi-Raab Péter szobra is. Az első
gondolatunk óhatatlanul az, hogy ma nem születnek nagy dolgok,
mert nem vagyunk bátrak. Allegorikus képpel kifejezve: jelenleg
sokkal inkább a gyávaság szörnye győzedelmeskedik. Mint
minden emberi helyzetről, erről is szól egy – verssorból
született – mondás, amely szerint „Gyáva népnek nincs
hazája”. Nem lett volna saját, magyar hazája a mai
gyarmatiaknak, hogyha az elődök nem vívják meg harcukat, nem
ontják vérüket, nem kockáztatják az életüket.
Akik nem kockáztatnak, talán nem veszítenek,
de nem is nyernek. Erkölcsi értelemben biztosan nem. Adyval
szólva: a „tegnaphoz húzó rongy pulyák” azok, akik nem
mernek újítani, nem hallják meg a kor szavát, nincs
bátorságuk a jelen kihívásaira reagálni. Ily módon örök
kicsiségre ítéltetnek. Mernek kicsik lenni – mondhatjuk a
jól ismert szlogennel, de nem a szó jó értelmében, hogy kis
ország, kis város önmaga kicsiségét vállalva tehet nagy
dolgokat, hanem abban az értelemben, hogy mer gyáva lenni:
nincs mersze önállóan, az aktuális helyzet követelményeinek
megfelelően cselekedni. Csupán egy megjegyzés: az aktuális
helyzet ma nem azt követeli meg a döntéshozóktól, hogy a
különböző „megoldási képletekből” minden eddiginél
teljesebben kivonják az emberi, lelki, erkölcsi tényezőt.
(Miközben ezen megnyomorító „képletek” hatálya alól
kivonják magukat, családi, baráti és üzleti körüket.) A
gyarmati vasutasok, katonák és civilek egykor vállalták a
kihívást. Az akkori kormány felszólítása ellenére sem
hódoltak be. Küzdöttek és bízva bíztak. Mertek és nyertek.
Az igazságosság, a bátorság, az önfeláldozás, a
hazaszeretet és az összefogás erejével-erényével fényes
győzelmet arattak. Mert – Berzsenyivel szólva – lélek s
szabad nép tesz csuda dolgokat. Ma mindkettő eltűnt, és így
csuda dolgok sem történnek.
Sokan elmondták már, hogy az újkori
természettudomány kifejlődése, a technika vívmányai, a
darwinizmus, a polgári és a marxista közgazdaságtan
megjelenése mennyire megváltoztatta a nyugati ember
világnézetét és életérzését. A lelkes világ
képzete egyre inkább kiszorult a köztudatból. A környező
világ fenyegető, jobb esetben közömbös és legfőképpen
lélektelen. Ebben a kultúrában az ember magányra
ítéltetett, csak a saját túlélésére koncentrálhat.
Bármilyen fejlődés pusztán racionális vagy praktikus,
pragmatikus okokból megy végbe. Minden küzdelem csakis a
fizikai túlélésért és gyarapodásért folyhat, s a
megkérdőjelezhetetlen modell, a „metafizika”, amelyre az
egész világ épül, most a Gazdaság, a gazdasági növekedés.
(Bizonyára sokan emlékeznek még arra az írásra, amely
Surányi Györgyöt mint IMF-Atya Egyszülött Fiát jelenítette
meg, kinek küldetése volt közgazdasági dogmákkal a magyar
népet megváltani.) A haszonelvű világkép nemigen tud mit
kezdeni a lelki tartalmakat kifejező erényekkel, bűnökkel
vagy magával a lélekkel. A túlélésért folytatott
racionális és fizikai harcban milyen szerep juthatna az
önfeláldozásnak, a jóságnak vagy más, a kereszténység
által erénynek nevezett lelki minőségnek? Nem színes
költői metafora többé, hogy eléd vágnak, legázolnak, sőt
meggyilkolnak, ha gyengébb vagy, ha esetleg másokra is
figyelsz. Hihetetlen bűnökkel – gyilkosságokkal, lopásokkal
– szembesülünk nap mint nap. A magyar életben az
Igazságosság erénye tökéletesen háttérbe szorult.
Allegorikusan szólva: egyesek brutálisan a nyakára léptek
ezen erénynek, régóta lábbal tiporják, s nem látszanak a
Ludas Matyik, szegénylegények, kis királyfik, akik józan
ésszel és bátor szívvel helyreállítanák a világrendet.
Az észközpontú, haszonelvű beállítottság
minden eddiginél esztelenebb és haszontalanabb világot szült.
A lelki fejlődés lehetőségét ma már szinte csak a vallások
berkein belül ismerik el. Az irodalom, a művészet ilyesmivel
általában nem számol, mivel – úgymond – nincsenek
szilárd alapok, amelyekhez viszonyítani lehetne a fejlődés
irányát. Valóban: a gazdaság kategóriarendszerén belül,
amely egész életünket meghatározza, nemigen lehet értelmezni
a lelki fejlődést. Az irodalom is rendkívüli mértékben
intellektualizálódott (bizonyos értelemben lepusztult), a mai
közegben lelkileg felszabadító, katartikus művek ritkán
születnek. Nem valószínű, hogy bárkinek könnybe lábadna a
szeme (lelkének a tükre) az utóbbi évtizedekben publikált
művek olvastán. Az alkotó jobbra és balra, előre és hátra
forgatva, eltartott kisujjal, ironikus mosollyal tolja elénk a
közlendőjét, melybe a lelkét, a meggyőződését nem rakta
bele. Az intellektus túlhajtott és céltalan játszadozása egy
idő után végtelenül fárasztó, kiábrándító és
depresszív életérzést kelt. Nem ad hitet, nem emel föl, nem
segít életben maradni. A minden téren túlburjánzó irónia
– az ész fegyvere – önmagában semmire sem elég. A
cselekvéshez, a túléléshez az erőt, a hitet, a szenvedélyt
a szív, a lélek adhatná.
Madách (szintén Balassagyarmathoz kötődő
alkotó) műve, Az ember tragédiája részben azt mutatja
meg, hogy az élethez az intellektus, a ráció önmagában
mennyire kevés. Jól csak a szívével (lelkével) láthat az
ember. A fejlődés iránya a szem és a ráció számára
láthatatlan. „Mondottam, Ember, küzdj és bízva bízzál!”
– szól az Úr, s mondását manapság szkeptikusan és
kétkedve fogadjuk. Ádám mégsem lett öngyilkos a mű végén,
bár – ha racionálisan nézzük – talán egy társas
öngyilkosság lett volna a legjobb megoldás. Hihetetlen sok
szenvedést megspórolt volna. Ám a ráció mellett létezik
valami más is, ami a nyomorúság, a szenvedés és gyötrődés
ellenére továbbviszi az életet. Ez a valami a bizalom, a hit,
a remény, a bátorság, a szeretet. Olyan minőségek, amelyek a
lélekhez kapcsolódnak, nem a testhez, nem az észhez. Ezért
nem illeszthetők a mai világképbe, és csak fájdalmas
hiányukat érzékeljük. A közönyt, a sivárságot, a
részvétlenséget, a gyávaságot.
Gondolkodhatunk úgy is, ha elődeink nem verik
ki a megszállókat, talán jobban jártunk volna: ma már ebben
a régióban euróval fizetnénk. Hogyha racionálisan,
közgazdaságilag nézzük, talán ez lett volna a jobb
megoldás. Igen ám, de van itt egy megfoghatatlan és
érthetetlen dolog. Tiltakoznánk, mert az anyanyelv
használatában korlátoznak minket. Nemcsak a jogérzékünk,
hanem a lelkünk, az emberi méltóságunk is berzenkedne a
nyelvtörvény ellen. Hány százalék cserélné le a magyar
nyelvet euróra?
Ez év tavaszán részt vettem Matúz Gábor
és Siklósi Beatrix Hóhér, vigyázz! című filmjének
bemutatóján. Lenyűgözött, ahogyan Wittner Mária emberi
minősége, hitelessége átsugárzott a vásznon, s az utána
következő közönségtalálkozó ugyancsak felemelő élményt
nyújtott. Középiskolás gyerekekből állt a közönség, akik
figyelemmel követték a főhős (nyugodtan illethetjük ezzel a
régies kifejezéssel Wittner Máriát, aki a Hit, a Hűség, a
Bátorság, az Igazságosság megtiport erényét próbálja ma
életben tartani) elbeszéléseit, forradalom utáni életének
történeteit. A végén vastapssal zárult a program, s a
diákok még az utcán is kérdésekkel ostromolták. Ez azt
jelenti, hogy ma is van igény hősökre, nagyszerű tettek
megmutatására (talán sokkal inkább, mint valaha), s a
fiatalok nem csupán kereskedelmi szempontok szerint működő
sztárokra kíváncsiak.
A bátorság témájában született ez az
írás, így azt is le kell szögezni: bátrak azok a
képzőművészek, filmesek, gondolkodók és átlagemberek, akik
a fősodor részvétlen, közönyös vagy éppen cinikus, netán
gyilkos megnyilvánulásaival szembehelyezik szívüket,
lelküket, meggyőződésüket. A legkülönb ember ma is az, aki
erényekkel fegyverkezik fel . Szükség van rájuk a bűnök
szörnyei (legfőbbek: kevélység, irigység, fösvénység,
bujaság, torkosság, harag, jóra való restség) ellen, melyek
már félig-meddig elpusztították a világot.
Varga Mária