Főhajtás XXIX.
A régi Nemzeti Színház
Ódivatú asszony volt két
világháborút túlélt anyai nagyanyám: vasárnap
délelőttönként – a múlt század ötvenes éveiben –
„sétálni” a Szépművészeti Múzeumba jártunk,
alkalmanként „kirándulni” a Nemzeti Színházba. A régi
Nemzeti Színházba a Blaha Lujza téren, a valamikori
Népszínházba, amelyet 1965-ben földig rombolt az
országpusztító politikusok ostobasága.
Kívül-belül titkokat rejtett számomra az
épület. A negyvenes évek végén, talán néhány évvel
később is – „ott, ahol a hatos megáll” – a színház
Nagykörút felőli oldalán, szabadtéri műhelyében egy
cipőtisztító üldögélt (ha jól emlékszem: féllábú
hadirokkant), és tízévesen arról morfondíroztam, hogy ha
majd nagy leszek, én is kipucoltatom a cipőm a mogorva
bácsival.
Egyszer láttam, amint kitárult a hátsó
nagykapu, és megpillantottam hátulról a hatalmas színpadot, a
magasban lengő díszleteket, a sötéten hallgató nézőteret.
Mint a költő az ég kapujában:
„szájtátva álltam…”
Kamaszlelkem számára a színház elvarázsolt
világ, a színész megközelíthetetlen varázsló. Előadás
után, a hirdetőoszlop mögé bújva, meglestem a színészeket:
kedélyesen mosolyogva gurult ki a kapun Tompa Sándor, gőgösen
baktatott a hatos villamoshoz Balázs Samu, arcát kendőbe
takarva suhant el Mészáros Ági.
Torokszorító pillanat kamaszéletemben a III.
Richárd bemutató előadása. (A megőrzött, megsárgult
Színház és Mozi tanúsága szerint 1955. november 4-én.) Az
írnok egyperces jelenete végén véget nem érő vastaps
zúdult a riadtan álldogáló színészre, a ma már csak
néhányunk emlékezetében élő, törött arcú Baló
Elemérre. Némán ült mellettem nagyanyám, aztán hazafelé
menet elmagyarázta, valójában mi történt a színházban:
azért tapsoltak az emberek – mondta –, mert Shakespeare
írnoka (négyszázötven évvel ezelőtt) a mi boldogtalan
korunkról beszélt. Akkor is, most is hatalmuk megtartása
érdekében ártatlan embereket ítéltek, ítélnek halálra
gazember politikusok. Már elkészültek – akkor is, most is
– a halálos ítéletek, amikor a halálraítéltek még
szabadon járnak-kelnek, s nem sejtik a rájuk váró szörnyű
véget.
Nagyanyám könnyeiből értettem meg, miről
beszél. Ötéves koromban távozott életemből örökre
édesapám.
1956. április 9-én, hétfőn este a Nemzeti
Színházban az erkély első sorában, a legszélső széken
feszengtem vadonatúj sötétkék öltönyömben – szemben
velem a díszpáholyban Rákosi Mátyás és gömbölyded mongol
felesége – a már többször betiltott, most újra
engedélyezett Madách-mű, Az ember tragédiája bemutatóján.
Tizennégy éves voltam: bölcs nagyanyám nevelt, és próbált
eligazítani a népi demokráciának nevezett diktatúra
mindennapi zűrzavarában. Értettem: Rákosi miért maradt
tüntetően a díszpáholy külső termében a falanszterjelenet
alatt; értettem: Kálmán György, aki a Tudóst játszotta,
miért kapkodja a fejét, és pislog folyton a díszpáholy
felé; értettem: miért van riadt csend a nézőtéren.
Gondosan megőrzött színházjegyeim
tanúsága szerint 1956. április 27-én még láttam a Mirandolinát,
aztán október 23-ig már nem jártam a Nemzeti Színházban. De
november 2-án egész nap a városban csavarogtam, aznapi
újságokkal – ma is őrzöm a megsárgult lapokat –
teletömött táskámmal a nyakamban bámultam a romokat, a
sétáló, bámészkodó, mosolygó embereket, órákig
álldogáltam a Nemzeti Színház mellett. Úgy emlékszem,
néhány percre – „forradalmi” bátorság – le mertem
ülni a színészbejáró melletti padra. Ma sem értem, miért
nem álltam be a kalapáló emberek közé, s miért nem
gyűjtöttem magamnak egy darabka Sztálin-törmeléket.
A kommunistákat és a szovjet megszállókat
gyűlöltem. Azt hittem: márciusban újra kezdődik a
forradalom. Ősszel már tudtam – nagyanyám terelgetett a
kétségbeesés korlátozta szűk ösvényen –: életemet a
szocializmusnak nevezett kommunista diktatúrában fogom leélni.
Életben akartam maradni. Színházba jártam.
Talán karácsony előtt, talán 1958 kora
tavaszán láttam a Nemzeti Színházban – főszerepben a
fanyarságával elbűvölő Kálmán Györggyel – a
kilencvenhat telt ház után a műsorról hirtelen eltűnt
előadást, Félicien Marceau darabját, A tojást. Akkor
még volt (Katonáknak és diákoknak!) a hajdani időket
idéző filléres földszinti állóhely a Nemzeti Színházban.
Az utolsó sor mögött, az emeleti erkély alá beszorult
állóhelyről sokat nem lehetett látni, főleg ha az embernek
nem sikerült az első sorban, középen, a korlátnál helyet
szerezni magának. Az előadástól elbűvölten, gémberedő
tagokkal nemegyszer támaszkodtam erre a korlátra. És bámultam
Lotz Károly freskóját a menynyezeten. (Így kopik
emlékezetünkben a múlt: határozottan emlékszem, hogy
szünetben mindig bámultam a freskót, de arra már nem
emlékszem, mit is ábrázolt.) És sokáig nem értettem: miért
van az első és második emeleti férfivécének közös ablaka.
Később jöttem rá: az ablaknyílások méretét a homlokzat
arányaihoz igazították, s a hatalmas ablak az elsőről
átívelt a második emeletig. (Negyven év múltán nézegetem a
színházról készült fényképet: nem tudom megállapítani,
hogy az első és második vagy a második és harmadik emelet
között pompázott-e ez a hatalmas ablak.)
És láttam a nagyszerű színészt, Timár
Józsefet utolsó szerepében, Az ügynök halálában. A
harmadik emeleten ültem 1959. november 21-én. Aztán valamikor
tavasztájt – szokásom szerint időnként elfelejtettem
iskolába menni – délelőtt a színház körül őgyelegtem.
Timár József a színészbejáró melletti kispadon üldögélt.
Ott, ahol én is üldögéltem néhány percig 1956. november
2-án. Messziről néztem a színészt. Nem mertem közelebb
menni. Akkor szégyelltem, ma sajnálom, hogy nem volt
bátorságom őt rajongó tisztelettel köszönteni.
Már évek óta nem létezett a régi
színházépület, amikor egy idős öltöztető asszony
hagyatékából hozzám került a Nemzeti Színház eredeti,
kézzel színezett, jegyzetelt nézőtéri alaprajza. Elképzelni
sem tudom, honnan szerezte, miért őrizgette. (Emléktöredék:
mintha ezt láttam volna hajdan a jegypénztárban, a jegyeket
áruló szemüveges hölgy feje mellett a falon függeni.) Tőlem
is megörökli majd valaki. Remélem, ő is őrizgeti majd, mint
én.
És elkövetkezett életemben a nagy pillanat.
Már egyetemista voltam, kalandos színházi életútról
ábrándoztam, és 1963 őszén alkalmi „segédszínész”
lettem a régi Nemzeti Színházban. Horthy-baka-egyenruhában
csárdást táncolhattam a főiskolás, de már filmsikereket
magáénak tudó Moór Marival. Állhattam papírpáncélban,
rezdületlen arccal a Macbethben Sinkovits Imre mellett.
Fél méterre a nézőktől dühödten verekedtem a Lear
királyban, és véresre haraptam a számat, amikor az
előttem álló Kállai Ferenc úgy nyúlkált a nézőknek
hátát mutató Berek Kati dekoltázsában, hogy a színésznő
zavarában majdnem elájult.
Az aggastyán Gózon Gyula színpadra lépés
előtt – Orvos a Macbethben – a folyosón
sétálgatott, és hosszú perceken át memorizálta
hárommondatos szerepét. A színpadon másfél méter magas
emelvényen állt, jelenésemre várva én az emelvény alatt
guggoltam. És Gózon Gyula minden alkalommal úgy mondta el azt
a három mondatot, hogy fejem fölött remegett az emelvény. Én
is remegtem.
A szünetben – ha idejében érkeztem – a
büfében a legendás Herti néni legendás réteseiből
falatoztam, és szemlesütve hallgattam Kálmán Györgyöt, aki
egy áhítattól dadogó, tisztelettől sápkóros
színművészeti főiskolásnak próbálta kedvesen
elmagyarázni, hogy Darvas József Részeg eső című
darabjáról nincs véleménye, a szerepét nem érti, a darabot
nem olvasta, de nem baj, mert a politika – tudja, kisfiam,
azzal én nem foglalkozom! – nem érdekli, rá annyi
tartozik, hogy valami megalkuvó értelmiségit kell játszania
– hát, tudja, ez egy ilyen szakma, a színészet!
Értettem a színészt. Akkor már talán a
kort is értettem, amelyben éltem.
Több mint négy évtizede, 1964 tavaszán volt
a Darvas-darab bemutatója. Akkor valószínűleg – bár
tudtam, hogy politikai fércmű – nem sejtettem: nagyon hamar
örökre lomtárba kerül. Azt sem sejthettem 1964-ben, hogy lesz
még idő hazánkban, amikor a kommunisták álarcot cserélnek,
és megtagadva, sőt leköpve apáikat és korábbi, lakájlelkű
önmagukat, krokodilkönnyeket hullatnak október 23-án, és
saját maguk megigazulása ünnepének tekintik azt a napot,
amikor elvtársaik a forradalmat vérbe fojtották, és szovjet
tankok segítségével örökre meg akarták semmisíteni a
magyarok szabadságálmát.
A régi Nemzeti Színházban – valaha
dalszínház volt – hatalmas zenekari árok húzódott a
színpad és a nézőtér között. A Részeg eső
előadásain befedték, s én, mint ellenforradalmár diák
(szép szerep, jó szerep!), a színpad szélén ültem, nagyon
közel a nézőkhöz, és némán pucoltam kellék
géppisztolyomat. Az egyik utolsó próbán a rendező, Kazimir
Károly – aki még vígszínházi díszítőmunkás koromból
ismert – azt mondta: Maga, amikor Básti művész úr
bejön, ordítson egy nagyot!
Boldog voltam. Feladatot kaptam. Ordítottam: Ruszkik
haza!
Igyekeztem a próbán, de kevés sikerrel. A
rendező indulatosan kérdőre vont: Nem tud dühösebben
ordítani?!
Bátorító instrukció! Teli torokból,
dühösen ordítottam: Ruszkik haza! Egy kicsit minden
este úgy éreztem: hős vagyok. Géppisztolyomat pucolva ültem
a régi Nemzeti Színház színpadán, és felszabadultan,
őszinte hittel, boldogan ordítottam: Ruszkik haza!
Sikerem volt. Éreztem, ahogy velem együtt
vesz egy mély lélegzetet a nézőtér.
Negyvenöt éve a régi Nemzeti Színház
színpadán huszonnégy alkalommal estéről estére átéltem:
hazug világban élek, ahol az emberek többsége – magában,
titokban, de – gyűlöli a hatalmat bitorló moszkovitákat. A
régi Nemzeti Színház színpadán lettem felnőtt férfi.
Ordítottam, ahogy a torkomon kifért, és átéltem az évekkel
később, 1983 szeptemberében Cs. Szabó László Erdélyben című
könyvében megtalált, olvasott, megértett mondat igazát:
„Más a szülőföld és más a haza: az egyik gyerekkori
emlék, a másik férfikori gond.”
A lerombolt régi Nemzeti Színház: gyerekkori
emlék. A romhalmazzá tett haza: férfikorom gondja.
Szigethy Gábor