Vasy Géza
Illyés Gyula Babitsról
Közelítés a témához
Babits Mihályt zárkózott emberként
szokás számon tartani, bár mint irodalmunk meghatározó
szereplőjének, majd egyik vezérének, a Nyugat
szerkesztőjének, kiterjedt irodalmi kapcsolatai voltak. Ha ez
utóbbiakat vizsgáljuk, akkor az egyetemista évek alatt
Kosztolányi Dezsővel és Juhász Gyulával kialakult, majd
megfakult barátság után a legfontosabbá nyilván az Ady
Endre–Babits Mihály kettős vált, s ezt idővel az irodalmi
közélet, majd az irodalomtörténet-írás is így látta. Ha
előítéletek nélkül próbáljuk felidézni ezt az írópárt,
legcélszerűbb, ha Székely Aladár 1917 nyarán készült
fotóira gondolunk, ahol nem alig egymás mellé állítható
ellenfelekként, hanem költő-testvérekként láthatjuk őket.
S ezt igazolhatja az a dokumentumgyűjtemény is, amely 1975-ben
jelent meg Gál István szerkesztésében, s Babits Adyról írott
gondolatait gyűjti össze.
A Babits Mihályról készült fotókat
szemlélve még egy olyan kettős portré létezik, amelyben
jelentős kortárs író áll mellette. A felvételt Török
Sophie készítette 1931 tavaszán a Reviczky utcai lakásban. A
könyvesfal előtt ül Babits, s Illyés Gyula egy könyvet mutat
neki. A beállítás talán ugyancsak Török Sophie ötlete. A
könyv motívuma látszólag elcsépelt, de a háttér
természetessé teszi, s az is lehetséges, hogy tudatos
rájátszás az Adyval készített fotók könyveire.
Ady Endre és Babits Mihály – hol egymás
mellé állítva, hol egymás ellen kijátszva – lassan száz
éve tárgya a magyar irodalomszemléletnek. S bár
hasonlóképpen közismert Babits és Illyés kapcsolata, ezzel
érdemlegesen meglepően keveset foglalkoztunk idáig.
Tanulmányokból, monográfiákból – Kardos
Pál, Sipos Lajos, Tüskés Tibor és mások munkáiból tudható
e kapcsolat történetének vázlata. A Párizsból hazatért
Illyés Gyulára Füst Milán hívta fel 1927 tavaszán egy
Gellért Oszkárhoz írott levélben a Nyugat szerkesztőinek
figyelmét. Illyés novemberben előbb egy kritikával, majd 1928
januárjában versciklussal mutatkozott be, s szinte azonnal a
folyóirat egyik legtöbbet foglalkoztatott munkatársa lett.
1928 és 1932 között, tehát jelenlétének első öt évében
a lapban – ha jól számoltam – 68 verse jelent meg, s
számos más írása. (Összehasonlításul: ugyanezekben az
esztendőkben Erdélyi Józseftől 74, Gellért Oszkártól 74,
Fenyő Lászlótól 27, Babitstól 24, Kosztolányitól 14,
Szabó Lőrinctől 13 verset olvashatunk.)
Babits hívására József Attila vitte el
Illyést először a Reviczky utcai lakásra. Tudjuk,
szenvedélyes pedagógusként, ám a tanári pályától
eltanácsolva Babits kereste legalább az irodalmi
tanítványokat. Jó értékítélete volt, de a legjobbak
idővel rendre fellázadtak a mester ellen, mint Szabó Lőrinc,
Németh László s a legvadabbul József Attila. Illyés Gyula
kivételnek számít: ő vállalta a tanítvány, majd a
fiatalabb barát, a közeli munkatárs, végül a Nyugat ügyét,
eszmeiségét továbbvivő szerepet a Magyar Csillag
szerkesztésével, majd mindhalálig a nemzeti költő
feladatkörének felvállalásával.
Babits és Illyés kapcsolata nem
villámcsapásszerűen vált bensőségessé. A fiatal
írók Nyugat szervezte és Babits által bevezetett
estjén 1928 decemberében a Zeneakadémián Illyés még nem
kapott helyet a 14 bemutatkozó között, de 1930 februárjában,
a Nyugat-esten már ő is fellépett. A Babits szerkesztésében
1932-ben megjelent Új anthológia 33 fiatal költője
közül pedig ő kapta a legtöbb helyet (Illyés 19, Erdélyi
József 18, Szabó Lőrinc 12, Török Sophie 11, Bányai Kornél
7, Fodor József 7, Sárközi György 7 lap). Van olyan
vélemény is, hogy Illyés kapcsolata Osvát halála után vált
szorosabbá Babitscsal. Ezt a lapban való publikációk száma
önmagában nem igazolja, mert 1929-ben is gyakori szerző már
Illyés. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy e kapcsolatot az idő
múlása mellett az is mélyíti, hogy Babits szerkeszti a Nyugat
vers- és kritikai rovatát. Ettől kezdve válik Illyés
rendszeres vendéggé Babitséknál, házaságkötése után
(1931) gyakran első feleségével, Mucával. Esztergomban 1930
júniusában járt Illyés először. Babitsék is többször
meglátogatták az Illyés házaspárt. Babits figyelmének
bizonyítéka, hogy Illyés már 1930-ban kap a Baumgarten
Alapítványtól segélyt, amelyből Bécsbe utazhat. Magát a
díjat először 1931-ben, majd 1933-ban, 1934-ben és 1936-ban
kapta meg. (Babits életében Illyésen kívül csak Tersánszky
kapta meg négyszer e díjat.)
Kettejük kapcsolatának jellegét lehetetlen
egyetlen fő vonással jellemezni. Voltaképpen már abban is van
valami meglepő, hogy ez a két ember tartósan ilyen közel
kerülhetett egymáshoz. Meglehetősen nagy – tizenkilenc
évnyi – közöttük a korkülönbség. Igaz, a művészeti
életben ez elég hamar mellékessé tud válni. Származásuk,
nevelődésük eléggé eltérő. Azidőben nemcsak az volt
szokatlan, hogy valaki olyan őszintén feltárja, vállalja
alacsony sorból való származását, miként azt Illyés tette
költészetében és a Puszták népében, hanem az is,
hogy egy onnan induló fiatal ennyire bensőséges kapcsolatot
alakítson ki egy nemesi-polgári, lateiner értelmiségi
körből származó idősebb emberrel. Természetesnek ható, ám
nem elégséges magyarázat sem az, hogy költők voltak,
tisztelték egymás tehetségét, sem az, hogy földiek. A
Dunántúl s szűkebben Tolna megye ugyan egyaránt szívet
dobogtatott, ám aligha ugyanazért. Szemérmesen, de nyíltan
vallott erről Babits kritikája a Puszták népéről.
Tegyük ehhez hozzá, hogy nemcsak Babits, de
Illyés is zárkózott, nehezen megnyíló, szűkebb
magánéletéről nemzedéktársai körében is alig beszélő
ember volt, vagy legalábbis ilyenné vált a Párizsból való
hazatérése utáni években. Bármennyire közel került is
Babitshoz, második feleségét, Flórát már nem vitte el
hozzá, közös fényképeik sincsenek. S az is kérdéses, hogy
beszélt-e vele első házasságának válságáról, majd
Flóráról. Babitséknak a válásról mindenesetre tudniuk
kellett, mert Muca többé nem írta alá a leveleket. Illyés
már 1937-ben más lakásba költözött, a hozzá írt
levelekben pedig 1938-tól sem szerepel Flóra neve,
köszöntése.
Az életkorbeli különbségből következhet
egy tanár–diák kapcsolat is, amely mester–tanítványivá
alakulhat át. Komjáthy Aladár erre a klasszikus, de
jelentéktelen példa. Szabó Lőrinc esetében egy időben
mintázódik egymásra e kettő, s ő lesz a nagy lázadó.
Németh László felnőttként ismeri meg Babitsot, s évek
múltán fordul szembe vele. De ő is diákja lesz egy időre, s
éppen Illyéssel, Basch Lóránttal és Farkas Zoltánnal 1930
őszén, amikor a Vergilius-olvasásban segíti őket Babits.
Illyés is felnőttnek, évek óta publikáló szerzőnek
számít, amikor közelebbi kapcsolatba kerül új mesterével.
Közelebbibe, mert a Munkácsy utcai gimnáziumban volt már egy
futó találkozásuk: a folyosó képeit nézegető diákot
elzavarta az érettségire felügyelő s ideges tanár. Babits
diákja azonban igazából ő sem lehetett.
Még egy lehetőséget szükséges említeni: a
virtuális apa–fiú kapcsolatot. Illyés szüleinek házassága
1916-ban végleg megromlott, a fiú a kapcsolatból menekülő
édesanyát választotta, s Budapestre költözött vele. Ettől
kezdve csak ritkán találkozhattak, tizennégy éves korától
apa nélkül növekedett. Az 1928-ban huszonhat éves Illyés
majdnem a fia lehetett volna Babitsnak, aki valóságosan is
segíthette a magyarországi pályakezdést, nemcsak
publikálással, hanem tanácsokkal, barátsággal is. A
tehetségében bizonytalan fiatalember pedig örömmel fogadta az
irányítást alkotásbeli, poétikai kérdésekben s másban is.
Például Babits javaslatára kezdett el szépprózát írni.
Amikor 1933 tavaszán a Társadalmi Szemle szerkesztőségében a
megbeszélésre odahívott Illyést is letartóztatták, a
házkutatás után felesége Babits segítségét kérte, aki
viszont Schöpflinhez fordult, az pedig országgyűlési
képviselőket riadóztatott, s így a valóban „ártatlan”
költőt kiengedték.
Babits és Illyés kapcsolatában a leginkább
meghatározó alighanem ez a virtuális apa–fiú viszony. S ez
magyarázza azt is, hogy bár nem kevés világszemléleti,
mesterségbeli kérdésben eltérő volt a véleményük,
tolerálták egymást. S mint az igazán jó tanár, Babits
tanult is Illyéstől s más fiatalabbaktól is.
Magának Illyésnek a megnyilatkozásai sem
egészen egyértelműek kapcsolatukról. Érdemes idézni a
Babits-emlékkönyvből azt az írását, amely idáig csak ott
jelent meg. Az ismeretlen. Naplójegyzetek versben és
prózában vége felé olvasható a következő:
„Mindabból, amit így rámondtak, egy
bizonyos: magányos volt. Nem volt barátja. Én sem voltam az.
Sosem tudtam megmondani neki, mit gondolok róla, mennyire
szeretem. Az utóbbi tizenkét évben ilyen mondandó előtt
mindenki zavarba esett: amivel a véletlen sors megadta végre
neki, amire testének szüksége volt, azzal vette el, amire
lelke vágyódott, azzal, hogy pénzt kellett kezelnie, írói
díjat. Soha hívás nélkül nem mentem hozzá, minden január
előtt három-négy hónappal hívásra is alig. Említettem,
mennyi támadás érte; most kezdhetnék csak bele. A levegő
megromlott, csak gyanú úszott benne, szellemi életünk
bebizonyította, hogy mecénásra, egy nemes szellem
ajándékára sem méltó. Igen szenvedett ettől is. De nem
rántok gyanút azzal is magamra, ha melléállok s vigasztalni
próbálom? – ilyen esetlenül gondolkozhatott bennem a lélek.
Gyávaságom büszkeségbe öltözködött, majdnem ridegségbe.
Vigaszom az, hogy megértette okát; mintha a világot akarta
volna lesóhajtani magáról s aztán, amit ritkán tett,
átölelt. Most bontakozik a magányból, az ezerféle
elzártságból és bezártságból. Első alkalom, hogy szabadon
írhatok róla. Csak most lesz mesterem. Most próbálok érdemes
lenni barátságára.”
1964-ben hasonló szellemben foglalta össze
kapcsolatukat:
„Én nem voltam Babits-tanítvány; vagy –
nehezebbfejűségem folytán – csak később, már halála
után. Szerkesztőhelyettese voltam, majd szerkesztőtársa,
végül szerkesztőörököse. Közelségünk mégis
látszólagos. Nem volt egyetlen eset sem, amikor meghívás
nélkül kerestem föl. Éreztem szeretetét, de ezt annak
tulajdonítottam, hogy földik vagyunk. Védelmét pöre
újrafölvételében két ellentétes szóval így fejezhetem be:
mégis és épp azért.” (Babits szemébe nézni)
Illyés nagyon hamar megnyilatkozott
írásban is mesteréről. A Nyugat 1928. december elsejei
számában jelent meg első méltatása Az istenek halnak, az
ember él című kötetről. (Később ugyanerről közölte
József Attila a maga önmegsemmisítéssel felérő
„tárgyi-kritikai tanulmányát”.) 1932 decemberében pedig
ő mutatta be egy-egy Nyugat-esten Móricz Zsigmond, majd Babits
Mihály munkásságát.
A Babitscsal foglalkozó írások első
gyűjteménye 1964-ben, az Ingyen lakoma I–II. lapjain
jelent meg. Az itt olvasható hat szöveg mellé az
életműsorozat Iránytűvel I–II. kettős kötetében
további négy társult (1975). Illyés Gyula Babits-képe e
tíz, 1928 és 1961 között keletkezett mű alapján vált
áttekinthetővé. Az világosan megmutatkozhatott ezek alapján
is, hogy Petőfi Sándor után a legtöbbször Babitscsal
foglalkozott. Az említett gyűjteményben Babits 80,
Kosztolányi 50, Veres Péter 40, Nagy Lajos, Németh László
35, Ady Endre, Móricz Zsigmond 20 lapnyi helyet kapott. S
megerősíti e két vezércsillag együttállását egy 1959
végi kifakadás. Szülőföldjén járt Dobozy Imrével, az
újjáalakult Írószövetség főtitkárával. Illyést
Kádárék akkor már három éve ellenségként kezelték, új
munkáit nem adták ki, hűségnyilatkozatára, 1956 miatti
bocsánatkérésére vártak. Ez ügyben fakadt ki a
gépkocsiban: „Jönnek-mennek az államtitkárok, de én
Babitsnak és Petőfinek felelek!” (Naplójegyzetek, 1959.
december 29.) Tegyük hozzá: Babits neve és műve
azokban az években ugyancsak gyanús volt.
A sok műfajú Illyés alkotói életművében
az esszéírás is elsőrangú, irodalomtörténészként azonban
nem szokás őt számon tartani. Bár azt hiszem, e szakma
képviselőinek többsége kiegyezne akkora teljesítménnyel,
mint az ő Petőfi-monográfiája. Tverdota György
szerint Illyés Babitsról írott esszéi „a bennük foglalt
termékeny felismerések dacára sem sorolhatók a
Babits-irodalom élvonalába”. Nyilván van ebben igazság, de
ha például Illyés legelső írását Az istenek halnak, az
ember él című kötetről összehasonlítjuk Németh
László, Sárközi György és főként József Attila
kritikájával, vitathatatlanul Illyésé veti fel a legtöbb
szempontot. Szemlélete diakron, mert megkülönbözteti a
költői korszakokat, és szinkron, mert azt is kijelenti, hogy
Babits „e kor egyetlen hazafias költője, abban az
értelemben, ahogy Vörösmarty és Petőfi vették ezt a
szót”. Világszemléleti, poétikai, verstani megfigyelései
egyaránt vannak. A további esszékben visszatérően szó van a
mű és a személyiség megfeleléséről, a sorsproblémák
iránti érzékenységről, a hazaszeretet, a katolicizmus, az
egyetemesség, a humanizmus, a műveltség, az igazság, az
Európa-eszme központi szerepéről, a tárgyiasságról, a
valóság tiszteletéről, az elefántcsontorony-vád
hamisságáról, a méltatlan félreismerésekről,
vádaskodásokról, tehát az irodalmi élet mocskosságáról. S
gyakran felelteti meg az életmű tanulságait az esszé
megírásának jelenkorával. 1954-ben például így: „Olyan
országokban azonban, ahol a levegőben járó szó fele hazug, a
költő nem mozdulhat el a verse mögül: nincs érvényes mű
emberi födözet nélkül.” (Babitsról a fiataloknak)
Az említett tíz írás azonban korántsem a
teljessége Illyés megnyilatkozásainak Babitsról. Az Emlékkönyv
három írása közül is csak egyet tartalmaz. Pedig ott
olvasható a már idézett Az ismeretlen, valamint a
ravatalnál elmondott beszéd. Az ismeretlen, talán a
halál keltette zaklatottságnak is köszönhetően, alighanem a
legizgalmasabb Illyés Babits-tárgyú írásai közül. Négy
vers is van benne, ezek közül csak kettő került kötetbe, Az
első hajnal… és az Istenek haltak… nem. A Szabad
halott és Szekszárd címmel A drága föld… olvasható
az 1947-es Szembenézve megjelenése óta kötetekben is.
Ma már kevesen emlékezhetnek arra is, hogy
1954 késő őszén Illyés Gyula avatta fel Babits Mihály
Ferenczy Béni által készített síremlékét a Kerepesi
temetőben. Ez a szöveg is csak akkor jelent meg (Művelt Nép,
1954. december 5.). A bolsevikok részéről már 1945
májusában meginduló Babits-átkozás évei után az enyhülés
egyik jele a síremlékavatás minisztériumi támogatása, a
beszéd megjelenése. Illyés egyrészt jelképesen utalt a
sanyarú utóéletre, másrészt úgy tett, mintha Babits
köztiszteletnek örvendene:
„Tizenhárom évvel ezelőtt ezen a helyen
valamennyien Babits Mihály példája mellett, Babits Mihály
újító merészsége, csillapíthatatlan igényessége, szívós
hűsége, mély embersége és frázistalan hazafisága mellett
tettünk hitet. Nem volt okunk megbánni. Kiderült, mennyire
szükségesek ezek az értékek jelenünknek, jövendőnknek is.
Kevesen vagyunk itt, tizenhárom év után, de ennyien
tizenháromszor tizenhárom év után is lesznek itt, és Babits
Mihálynak ez volt a legfontosabb.
Mert Babits Mihály, aki mint annyi magyar –
züllő s veszendő nép fiának tudta magát, s aki tán épp
ezért az időt akarta legyőzni, s volt épp ezért már
ösztönében az idővel dacoló magyar művek híve, Babits
Mihály ilyen – nem térben, hanem időben növekvő sokaságot
kívánt magának.
Ezt megkapta s megkapja, amíg lesz magyar
nyelv, olyan, amely nemcsak napi tennivalót közvetít, hanem
eszméket és virtusokat is, a századok tennivalóit.”
Még egy emlékbeszédet mondott el Illyés
Gyula: 1967. július 2-án Szekszárdon ő avatta fel a Babits
Mihály-emlékházat. E beszédnek nincsen írott szövege, a
korabeli fotók szerint szabadon beszélt. Ha készült is
amatőr hang- vagy filmfelvétel, azok már megsemmisültek. A
megyei lap tudósítása két bekezdésben foglalta össze a
beszédet:
„Legutóbb magával Babits Mihállyal voltam
ebben a házban. Most, ahogy átléptem küszöbét, különös
változást észleltem. Mintha szentélybe léptem volna. Egy
profán, de nagyon gazdagon berendezett templomi rangra emelt
múlt jelenébe. Minden vallás az ősök tiszteletén alapul. S
azoknak az embereknek, akik nem hisznek a vallásban, a múlt
ősi öröksége szolgáltatja a jelenben a hitet.
Babits Mihály is ősi értékeket konzervált
költeményekben. S nemcsak hasznos, kegyeletből fakadó
kötelesség, de praktikus is megőrizni ezeket az aranyba
foglalt verseket. Zarándokhellyé teszik ezt a házat. Nemcsak
külsőségeiben, hanem belső emberi tartalmukkal is. Aki
lehántja költészete burkát, szenvedélyes, bátor hangú
törekvéseket talál és világirodalmat.” (Tolna Megyei
Népújság, 1967. július 4.) Méry Éva tudósítása szerint a
beszéd után Illyés „mély művészi átéléssel adta elő
Babits Mihály Nunquam revertar című költeményét”.
Mivel ez a szöveg az ötrészes Szimbólumok negyedik
darabja, lehetséges, hogy Illyés az egész művet, mind az öt
stanzát előadta. Este irodalmi műsorra került sor, s ebben
ismét megszólalt Illyés: „elmondotta, hogy az apa és fiú
viszonyában kell kettejük kapcsolatát értelmezni. »Amíg
élünk, az ő szelleme felettünk világol« – jelentette ki,
majd előadta Szekszárd felé című költeményét.” A
tudósítás befejezésül még egyszer idézi Illyést:
„Köszönjük neki a példaadást, a nagy érvényesség mai
példázását, hogy mindenkoron csak az lehet szép, ami
igaz.”
E néhány elfeledett megnyilatkozás
felidézése után ezúttal csak arra van módom, hogy soroljam,
mi mindent kellene még egy disszertáció, egy monográfia
alaposságával figyelembe venni.
Kenyeres Zoltán és Tverdota György
tanulmányainak tapasztalatait felhasználva elemezni kell
Illyés Gyula irodalomszemléletét s azon belül a
Babits-képet.
Igazából senki sem vizsgálta még meg, hogy
Babits költészete miként, mivel hatott Illyésre. Ennek
részeként elemzendők Illyés emlékező, tisztelgő versei is,
tágabban pedig egész munkássága.
Adatok, szempontok találhatók a levelezésben
is. Tüskés Tibor már írt tanulmányt a
Babits–Illyés-levelezésről, amely egyébként nem túl sok
tételből áll, de feltehető, hogy a még csak elenyésző
részben ismert Illyés-levelezésben lesznek más adatok,
megnyilatkozások is.
Figyelembe veendő Illyés szerkesztői,
irodalompolitikusi munkássága is. Vallomásai szerint a
szerkesztést Babitstól tanulta. Közben az irodalmi életről
is alaposabb ismereteket szerezhetett. Ideilleszthető a
méltatlan támadások sora. Ebben Illyés idővel Babitsot is
túlszárnyalóan érintettnek tartotta magát, s nem is
oktalanul.
Illyés Babitssal fő tárgyként kapcsolatos
írásai mellett még számos alkalommal megnyilatkozott
mesteréről, szellemi apjáról. Tanulmányokban, esszékben,
naplójegyzetekben, interjúkban nem végleges adataim szerint
több mint kétszáz szöveghely található, s ezeknek csak
elenyésző része nevezhető tisztelgő névsorokba való
beillesztésnek. Ezek a megnyilatkozások sokszor és
érdemlegesen egészítik ki a közismert írásokban
megfogalmazottakat.
Befejezésül néhány típust és néhány
példát idéznék. Élet- és jellemrajzi adalékként: Babits
épület földszintjén szeretett lakni, de kedvelte a
kilátóhelyet, így Esztergomot is. Hajlamos volt arra, hogy
elsírja magát, ha valami számára nagyon szépet olvasott. –
Világszemléletéről meglehetősen ismert, hogy nem tudta
elfogadni a társadalmi osztályszemléletet. De ezt is
olvashatjuk róla: „A vallásos hajlamú Babits sosem olvasta
végig a Bibliát. Idétlen pletykák rosszul megírt
sorozatának tartotta, összevetve persze a görög
mitológiának főleg a földolgozásával.” (Naplójegyzetek,
1976. február 12.) Illetve: „Közeli tanúja voltam Babits
Mihály hosszú haldoklásának. Káprázatos műveltségében
megvolt a helye a vallások mély ismeretének is. Ő maga
azonban mindvégig mosolygóan biztos voltaire-i fölvilágosult
volt.” (Interjú 1977-ből.) „Felelős a ló a lovasáért”
– állította egy etikai vonatkozású vitában Babits. (Naplójegyzetek,
A nacionalizmusról, 1961.) Egy másik beszélgetésben azt
jelentette ki, hogy „Nagy író nem lehet nagy jellem nélkül.
Továbbment: még jó író sem lehet valaki jó jellem
nélkül.” (Naplójegyzetek, 1943. február.) –
Művekről is szó esik: „Babits a Balázsolást rímben
írta meg, de aztán mint oda nem illő cafrangot, letépte a
sorok végéről a játékos csengést. – Igaza lett.” (Naplójegyzetek,
1975. október 3.) – S természetesen nemcsak a mesterre,
hanem Illyésre vonatkozóan is sok mindent megtudhatunk
kapcsolatuk révén.
Miként egykor Babits Adyval kapcsolatos
írásait, érdemes lenne összegyűjteni és kiadni azokat is,
amelyeket Illyés jegyzett fel Babitsról. Babits Mihály
fogadtatástörténetében aligha találhatunk példát ennyire
tartós, 1928 decemberétől 1983 februárjáig tartó
figyelemre. Következetesen Ady Endrével, az idézett
kifakadásban Petőfi Sándorral egyrangúnak minősítette. S
ezzel nemcsak a fővonal-elméletet, hanem bármifajta
előítéletes méricskélést elutasított. Illyés
megnyilatkozásaiban akadhatnak ellentmondások, de a lényeg
mindvégig azonos: a legnehezebb időkben, viharos politikai,
irodalmi ellenszelekben is azt vallotta, hogy Babits Mihály
gazdagodó, majd lezárult életműve csak a legnagyobbakéval
mérhető.