L. Simon László
A
kultúra nyilvánossága – kulturális nyilvánosság
A kultúra, a közművelődés, de
elsősorban az úgynevezett magaskultúra nyilvánosságáról
beszélve érdemes distinkciót tennünk egyrészt a kultúra
belső fórumainak nyilvánossága, másrészt a kulturális
nyilvánosságnak a nyilvánosság egészét formáló korszerű
kommunikációs felületekben betöltött szerepe, harmadrészt a
kultúra belső kiválasztódási folyamatainak a
tömegkommunikációban való leképeződése között.
A kultúra belső fórumainak
nyilvánosságára – a jelenlegi magyar társadalom erkölcsi
és gazdasági válságjelenségei ellenére is – viszonylag
gazdag rétegződés jellemző. Ezek a belső, elsősorban
szakmai nyilvánosságot jelentő terek, fórumok a
nyilvánosság egészének törvényei szerint működnek,
megteremtve a saját belső hatalmi csomópontjaikat,
erőcentrumaikat, kitermelve a referenciaszemélyeiket. Ez a
rendszer természeténél fogva folyamatosan alakul, változik,
új szereplők lépnek bele s hagyják el, szerzők, alkotók
tűnnek fel, lapok, galériák, intézmények, szellemi körök,
műhelyek, egyesületek, alapítványok jönnek létre vagy
éppen szűnnek meg. Erőteljes az ágazati differenciáltság, s
bizonyos területeken, különösen az irodalomban és a
folyóirat-kultúrában mély szakadékok teszik
átjárhatatlanná az egyes körök, táborok közti területet.
Az irodalomban ma például párhuzamos nyilvánosságok vannak,
s ezek egy része gyakorlatilag személyes és szakmai viszonyban
sincsen egymással. Madártávlatból nézve a magyar irodalom
olyan, mintha több irodalmunk lenne, saját szervezetekkel,
külön szerzőkörrel rendelkező lapokkal, saját kritikusok
és értelmezők által megerősített kánonnal stb.
Ha a kulturális nyilvánosságnak a
nyilvánosság egészét formáló korszerű kommunikációs
felületekben betöltött szerepére tekintünk, azt
tapasztaljuk, hogy a gazdag kulturális kínálatnak a belső
nyilvánosságában szelektált legjobbjai is alig képesek
elérni a nyilvánosság egészét formáló korszerű
kommunikációs felületek, a tömegeket megszólító média
ingerküszöbét. Természetesen itt megint nem a populáris
kultúráról, a tömegkultúráról s a mainstreamről van szó.
A kereskedelmi rádiókban és televíziókban alig van szó
magaskultúráról, a közművelődés problémáiról; a
közszolgálati rádióban pedig az egykori művészeti
szerkesztőség felszámolásán túl, a műsoridők
megkurtításán, illetve a nagyobb hallgatottságú műsorsávok
elvételén is látszik a rádió új vezetésének szándéka: a
nyilvánosságot itt is a közbeszédet egyébként is uraló
politika határozza meg. Hasonló tendenciákat látunk az
utóbbi években a közszolgálati televíziók esetében is,
például a Duna TV műsorstruktúrájának erőteljes
megváltozásában. A Magyar Televízióban pedig a földi
sugárzással nem rendelkező m2-re szorult az egyre fogyó
műsoridejű kulturális kínálat. A híradókba már évek óta
nem kerülnek be kulturális hírek, a szerkesztőket a bel-, a
kül- és a gazdaságpolitikán kívül csak a katasztrófák és
a sport aktualitásai érdeklik. A vezető internetes portálok
kulturális kínálatáról beszélni is alig érdemes,
gyakorlatilag a celebvilág, illetve populáris kultúra
médiaszereplőinek élete és kétes értékű teljesítménye
vált ezen lapok témájává, miközben a politika vagy a
gazdaság területén hasonló bulvárosodás nem jellemzi őket.
Pedig éppen a digitális technológia
térnyerése segíthetne a magaskultúra nyilvánosságának
növelésében, a kulturális javakhoz való hozzáférés
demokratizálásában, az esélyegyenlőség javításában. „A
digitális technológia elősegíti a legkülönbözőbb
kulturális alkotások közös diszkurzív kontextusba
helyezését, a köztük lévő kapcsolatok aktív, egyedi
megteremtésével. Ez a kultúra és a tudáselsajátítás soha
nem látott távlatait nyitja meg az aktív felhasználó
számára, és felveti az oktatási rendszer gyors
átalakításának szükségességét is” – írja Heller
Mária az Új kommunikációs helyzetek és szükségletek: a
hierarchikus nyilvánosságok kialakulása című
tanulmányában.1 Ugyanakkor mégis azt
tapasztalhatjuk, hogy a reklámerővel nem rendelkező s így
egyre kisebb forrásokhoz jutó kulturális élet – sem
technológiai értelemben, sem a tartalomfejlesztés terén –
nem képes felvenni a versenyt a jobb anyagi helyzetben levő
ágazatokkal s az óriási méretekben termelő, az ízlést és
a befogadást mesterségesen manipuláló tömegkulturális
iparágakkal. Bármely területre nézünk, láthatjuk, hogy az a
vágyálom, ami az információs sztráda kiépülésének
hőskorában fogalmazódott meg, azaz hogy a digitális
technológia hozzájárul a kulturális javak széles körű
fogyasztásához, nálunk két ok miatt sem tud megvalósulni:
egyrészt mert a szolgáltatói helyzetbe kerülő művészeknek,
alkotóknak, közművelődési dolgozóknak, kis kiadóknak nincs
forrásuk a digitális fejlesztéshez, másrészt mert a nemzeti
kulturális emlékanyag nagyobb arányú digitalizálásához
mind a mai napig hiányoznak az átfogó, jelentős állami
támogatások.
Heller Mária már idézett tanulmányában
kiemeli, hogy „a nyilvánosság léte szorosan kötődik a
köz- és a magánszféra elkülönüléséhez: létrejöttéhez
e két életszféra megkülönböztetésére, elhatárolására
volt szükség. Jürgen Habermas A társadalmi nyilvánosság
szerkezetváltozása című művében a klasszikus polgári
nyilvánosság kialakulásában is ezt a dichotómiát tartja
döntőnek: a nyilvánosság szerinte olyan kommunikációs
térként jött létre, amelyben a magánemberekből szerveződő
közönség a köz ügyeit vitatta meg, racionális vitára
kényszerítve az államhatalmat. Habermas a klasszikus polgári
nyilvánosság kiüresedésének legfőbb okaként éppen a
köz–magán dichotómia összeomlását, a köz- és a
magánérdek, a politikai és a gazdasági érdekek
összefonódását látja. A magánélet szinte minden
területét szabályozása alá vonó állam, valamint a
magánérdekek szolgálatában álló reklám és PR a
tömegkommunikációs eszközök segítségével a magánélet
legbelsőbb tereibe, a kiscsaládi intim szférába való
behatolása által megváltoztatta a nyilvánosság szerkezetét.
[…] A konszenzuskereső vita, a tematikus és részvételi
korlátozottságot nem ismerő nyilvánosság helyett a
tömegkommunikációs eszközök olyan tömegfogyasztásra szánt
konzum-kulturális nyilvánosságot alakítottak ki, amely a
befogadóktól passzív fogyasztói magatartást kíván.
Összekeverednek a köztémák és a magántémák, az
állampolgárt politikai és a fogyasztót gazdasági érdekek
alapján megcélzó kommunikációs aktusok. A
tömegkommunikációs eszközök között erősödő
konkurenciaharcok következtében a kulturális témák
kommunikációját is gazdasági érdekek vezérlik, itt is
jellemzővé válik a korábbi határvonalak feloldódása,
létrejön az információ és a szórakoztatás
összekeveredése, az infotainment.”2
Mindez átvezet a harmadik szemponthoz, a
kultúra belső kiválasztódási folyamatainak a
tömegkommunikációban megjelenő leképeződéséhez.
Láthattuk, hogy a kultúra belső nyilvánossága nagyon sok,
egymás mellett létező értéket hoz létre, s azt is, hogy
ezek zöme alig éri el a média ingerküszöbét. Ami viszont
eléri, s valamelyik nagy közönséget vonzó csatorna vagy
nyomtatott médium témája lesz, az már rögtön egy hatalmi
kérdéseket felvető térben értelmeződik. Nagyjából arról
van szó, amit Monok István vetett fel a könyvtárak kapcsán:
„a könyvtárak nyilvánossága minden korban összefüggött a
hatalmi kérdésekkel: ki birtokolja a kultúrát? Hogyan, milyen
módon, milyen mértékben hozzáférhetők az újító eszméket
tartalmazó kiadványok?”3 Egy korábbi
dolgozatomban írtam, hogy „a kultúra nyilvánossághoz
juttatásának átalakuló, szélesedő, ugyanakkor továbbra is
ellenőrizhető módjai, a kulturális közvetítés erős
mediatizálása, s ilyen módon a közízlés felülről
történő alakítása is erős hatalmi centrumok létrejöttét
eredményezhetik. Tehát annak ellenére, hogy a kultúrát
egyesek a pénzügyi források – nemzetgazdasági mértékkel
nézve – igen csekély mértéke miatt nem tekintik fontos
politikai felvonulási területnek, bizonyos körök éppen a
kibontakozás, a hatalmi pozícióból történő építkezés
elsődleges terepének használják.
Akarva-akaratlanul ezen politikai tőkére is
konvertálható pozíciószerző célokat szolgálják a
nyilvánosságot mesterségesen alakító médiumok, illetve azok
a nemzeti kultúrát, művelődést, a kortárs magyar irodalom,
művészet gazdagságát elfedő műsorkészítők is, akik
anyagilag is érdekeltek egy torz és nem teljes kép
közvetítésében.”4
A kulturális értékek médiatámogatottsága
tehát sokszor nem tükrözi a kultúra belső
értékkiválasztódását, sem a kultúra belső gazdagságát.
Így ha a belső fórumokat, folyóiratokat, kiállításokat,
színházi repertoárokat, múzeumi eseményeket stb. nem
követők csak a tömegmédiumokból tájékozódnak, akkor
bizonyos fontos alkotókról, művekről nem is hallanak. A
sztárolt vagy a más típusú nyilvánosságot adó
területeken, például a politika berkeiben is otthonosan mozgó
szerzők nevét könnyebben jegyzik meg. Ez idővel hatással
lesz az ezen szerzők, csoportok piaci pozícióira is (például
könyv- vagy képeladásban), illetve a média által
felerősített sznobizmus és konformizmus miatt mindez
erőteljesen visszahat a kultúra belső nyilvánosságára,
saját kánonjára is. Így a tömegmédiumok jelentőségét
felismerő s azzal élni is tudó szerzők, közösségek
helyzeti előnyöket képesek teremteni önmaguknak, már ha
beleillenek az erősen átpolitizált médiumok hatalmi
koncepciójába is.
Mindezeken túl egy olyan új jelenséggel is
szembe kell néznünk, amikor a tömegmédia, illetve a széles
értelemben vett nyilvánosság gyakorol nyomást a szakmára,
mert előbb-utóbb például az irodalomtörténetnek is választ
kell adnia a Wass Albert-jelenségre, amelynek külön
pikantériája, hogy alternatív nyilvánosságot volt képes
teremteni a baloldali többségű médiatérben. De az irodalom-
és művészettörténetnek, a kultúratudomány képviselőinek
egyre több feladatot fog adni a magaskultúrát is tematizáló
médiavalóság, a populáris kultúra aktuális kérdéseinek,
az elmosódó határoknak az értelmezési kényszere.