Darvasi Ferenc
Vathy Zsuzsa: Életünk,
halálunk
Helikon Kiadó, 2007
Nincs könnyű helyzetben a kritikus,
amikor Vathy Zsuzsa új kötetéről kell írnia, mentegethetném
magam, ám az ilyesfajta szabadkozás meglehetősen szánalmas
lenne. A problémát inkább úgy illenék felvetni: milyen
nehéz lehetett megszülni a szerzőnek az Életünk,
halálunkat. Mert nem titok, a kisprózákból kiderül, hogy
Vathy a férje, Lázár Ervin betegsége, valamint elhalálozása
idején vetette papírra ezeket az egyszerű, letisztult modorú,
„csupán” a lényegi kérdésekre, főként a halál
mibenlétére, megértésére (mondanám, hogy misztériumára
– de valahogy úgy érzem, nem illik ide ez a szó)
koncentráló szövegeket.
A Veres Ágnes tervezte borító maga is a
pusztulás metaforájaként fogható fel: elhagyatott táj,
emberek sehol, jobbra fent egy fa, hullnak róla a levelek, alul
pedig egy lépcső – nem tudhatjuk, legfeljebb ha sejtjük,
hová vezet. A Helikon kiadványának első és hátsó
borítóján ugyanaz a kép szerepel. Ugyanaz a látvány
mindkét helyen. Talán nem túlzás azt állítani, utalhat ez
Vathy Zsuzsa és Lázár Ervin együttes életére, közös
szemléletmódjára is. Két különböző individuuméra,
akiknek a sorsa összefonódott. Ezt a
szétválaszthatatlanságot jelzi a cím többes szám első
személyű alakja is. „Két óra óta »vagyunk«
kórházban” – mondja az elbeszélő (mit elbeszélő,
felesleges itt ilyen kategóriákat használni: nem elbeszélő,
hanem Vathy) egy helyütt, a szövegben is megfogalmazva ezt az
összetartozást.
„Míg a halál el nem választ” – hangzik
el a házasságkötések során a közismert formula. Nos, itt
még a halál sem választja el a két félt. Ezt mutatja a cím
megjelenítése is, ahol az életünk és a halálunk
szavak ugyanolyan színű (barna és fekete) betűkkel vannak
szedve, s a két árnyalat úgy játszik át egymásba, úgy
egészíti ki egymást, mint ahogy férfi és nő a
párkapcsolatban. „Ha meghalok is szeretni foglak. (…) A
szeretet túléli a testünket, nem földi tájakra, tájakról
is átsugárzik. És nemcsak van, hanem lesz is, semmi sem
tüntetheti el. Időtlen” – hangzanak el a Paradicsommadár
című novellában a védtelen önfeltárás katartikus – és
nem patetikus! – sorai.
De talán túlságosan is előreszaladtam.
Hiszen a kötet kilenc írásából igazából az utolsó három
foglalkozik konkrétan (és értelmezi visszafelé a többi
prózát – de erről majd később) az általam eddig tárgyalt
témával. Vathy Zsuzsa úgy volt képes gyászát irodalmi
formába önteni, hogy közben pontosan tudta: miből mennyi
tartozik a külvilágra. Számba vette, meddig mehet el, miről
(és mennyit) kell, lehet szólnia, és mi az, amiről már nem.
Mint alkotó egyáltalán nem szorul rá a sajnálatra vagy a
jogtalan, őszintétlen dicséretre. Hiszen miközben legmélyebb
érzéseiről vall, végig odafigyel rá, hogy novellái
szépirodalomként is olvashatóak legyenek. És valódi
kötetként. Az Életünk, halálunk valóban egységes
kötet lett, amelynek történetei közt mindig egy-egy motívum
(és nem csak a halálé) vagy szereplő teremt kapcsolatot.
A könyvet nyitó Angyali történet a
Rákosi-kor Magyarországán, 1951-ben játszódik. Egy külső
narrátor meséli el az internált Meskó Imre kereskedő
sorsát, aki „betegségének hála” és a hétköznapi
emberek szolidaritásának köszönhetően juthat haza
családjához, mely egy távoli városban, az Aradi u. 13. [!]
alatt lakik. Az Angyali történet alapmotívumát viszi
tovább a Bolgár kalauzom, mindjárt az első mondatban:
„Két éve keresek valakit, aki el tudja mondani, mire képesek
a vasutasok, ha szolidárisak egymással.” De más mondatok is
(„Haza tudnak juttatni [a vasutasok] egy beteget, aki a nevét
se tudja megmondani?”; vagy egy könyvecske címe:
„Utasítások az élőállatok és a hullák fuvarozására”)
vissza-visszautalnak az előző szövegre, s arra, mintha az
itteni első személyű narrátor – a vasutastól
összegyűjtött élményekkel a tarsolyában – lenne a
harmadik személyű elbeszélője az Angyali történetnek,
melyet a fikció szintjén a vasúti főnökkel való
találkozása alapján írt meg. Mintha a két elbeszélés
ugyanannak a találkozásnak a dokumentatív (Bolgár
kalauzom), valószerűbb, illetve a fikcionáltabb (Angyali
történet) változata lenne. A Bolgár kalauzom,
akár a cím által is felidézett Esti Kornél-történet, a
kommunikáció csődjéről, pontosabban arról szól, hogy a
kommunikáció csak kismértékben nyelvi jellegű.
A két vidéki történet után fővárosiak
következnek. A Klauzál tér ’56 Gérecz Attiláról
íródott. A dokumentatív jegyekből építkező, mégis
érzelmes írás a költő hősies helytállásáról, az
egyszerű emberek szolidaritásáról, de már az árulásról is
vall. A Ha újra forradalom lesz napjaink Budapestjén
játszódik, és egy kinézetre Szent Vazulra hasonlító, öreg
hajléktalan, valamint egy huszonöt éves bírósági
gyakornoklány párbeszédére alapoz. Szintén valóságszagú
történet, mely a Klauzál tér ’56 tárgyalta
hősiesség ellenkező oldalát is megmutatja: főszereplője, az
Egér és Túlélő becenévre hallgató otthontalan a forradalom
héroszának állítja be magát, de lassacskán lelepleződik:
egy szájhős, aki összevissza hazudozik. Egy másik
hajléktalansorsot vázol fel az Az a sokféle zöld című
újabb szociosztori, a dokumentatív vonalat, a szolidaritás
motívumát továbbgöngyölítve. Vathy igyekszik több
oldalról körbejárni a felvetett problémákat: ahogy korábban
különbséget tesz hősiesség és hősködés közt, úgy a
hajléktalanok tekintetében is lát differenciát: a Ha újra
forradalom lesz hazudozó férfijával szemben (bár az elemi
szintű együttérzés itt is megvan) az Az a sokféle zöld
napjait fedél nélkül tengető nője sokkal elfogadhatóbbnak,
szerethetőnek, sajnálhatónak ábrázolja.
A Minerva temetője helyszíne Svájc, s
ez alkalmat ad rá, hogy az elbeszélő összevesse az ottani és
a hazai közállapotokat – melyből persze Magyarország kerül
ki vesztesen. A Joyce és Thomas Mann alakját is felidéző
szöveg napló- és úti jegyzetek, bédekkerrészletek
együttese. Míg az első öt kispróza főhőse sohasem az
elbeszélő, innentől már ő (és férje) lesz a
középpontban. Az Életünk, halálunk ebben a
tekintetben is jól szerkesztett kötet: az első fele
távolságtartóbb, a második személyesebb hangvételű. Az
utóbbi öt történetben teljes mértékben azonosítható a
narrátor személye Vathy Zsuzsáéval (azt az elméleti
problémát most nem részletezve, hogy a nyelv képes-e teljesen
visszatükrözni a valóságot, valamint az ember gondolatait). A
Töröttkezű kalandjai a nem teljes értékű létezés
nehézségeivel szembesít, a személyes sorsot – a
kéztörést – némiképp az ország állapotával – a
politikai töréssel, kettészakadással – állítva
párhuzamba. Ez a szöveg is, akár a többi, morális
kérdéseket feszeget; és a Minerva temetőjéhez
hasonlatosan bédekkeres, helytörténeti betéteket tartalmaz. A
szavak értelmével való játék pedig már a Lázár Ervin
emlékének szentelt, intim hangvételű Paradicsommadár
című novellához köti.
Az Életünk, halálunk (a kötetet
záró A seholse ideje mellett) a leginkább felkavaró,
megrázó írás, végtelenül őszinte, önéletrajzi vallomás.
A szöveg két részből építkezik: az első huszonöt-harminc
év feljegyzéseiből szemelget. A Csillagmajor és
számos mesekönyv szerzőjének jegyzeteiből, melyekből most
Vathy Zsuzsa tett közzé néhányat: a férje Istenről vallott
gondolatait, a művei keletkezését megvilágító
szöszszeneteket, vicces versikéket, álomleírásokat,
szómagyarázatokat, aforizmákat (a kedvencem:
„Lélekvándorlás. Már olyan sok ember van, hogy nem mindnek
jut lélek.”) és kuriózumként Lázár Ervinnek a
kergemarhakórról kialakított elméletét [!]. Az elbeszélés
másik, hosszabb részét Vathy Zsuzsa férje kórházi ápolása
alatti és utáni naplója teszi ki, melyben saját írói
hivatását alig említve, főként a betegségről, a
kezelésről (és a halálról is) szól. A Lázár
Ervin-jegyzeteket LÁVA, saját naplóját ÁRVA álnéven
közli, mert, mint mondja, ebben a két szóban „mind a
kettejük neve benne van”. Vathy naplójában felvillannak
olyan momentumok is, amelyek a kötet többi novellájának
keletkezésére világítanak rá. Az írónő ad a kórház
előtt egy ötvenest egy hajléktalannak, aki megígéri,
legközelebb elmeséli neki az életét (az Az a sokféle
zöld alapötlete), ugyanehhez a helyhez közel áll egy
Thomas Mann-szobor (a német írót a Minerva temetőjében
látjuk viszont), van itt egy ősz hajú hajléktalan is (ő a Ha
újra forradalom lesz „hőse”), Gérecz
Attila-emlékavatásra megy Vathy (így születik a Klauzál
tér ’56), s arról beszél: csak illúzió, hogy
léteznének a magyar politikában, a pártok közt
alternatívák (a Töröttkezű kalandjai narrátora is
ezt taglalja).
A seholse idejéből ugyanígy
láthatjuk, hogyan lelt rá Vathy Szent Vazul alakjára egy
könyvben (mint már említettem, a Ha újra forradalom lesz
hajléktalanja hasonlít a szentre), vagy a Dzsumbujban lakó
Kutasi láttán mi jut eszébe az alkotónak (a Dzsumbuj is a Ha
újra forradalom leszben szerepel), így a szokásosnál
kicsit jobban is bepillanthatunk az írói műhelybe. A
seholse idejében az egyes szám első és harmadik személye
között ingázik a szerző, nem tud még kívülről beszélni,
nem képes egyelőre távolabbról látni a (Lázár Ervinnel)
történteket. Kísérletet tesz a halál tényének
megértésére, a halállal való szembenézésre, amiről,
mondja, korábban „mintha semmi igazán fontosat nem tudtam
volna meg”. Valahogy folytatnia kellene az életet is: „akkor
most merre? Most merre menjek?” – kérdezi, és az olvasónak
rögtön Ady Két kuruc beszélget című verse ugrik be
(és távolabbról talán Pilinszkytől a Merre, hogyan?).
A könyv utolsó bekezdésében a
könyvtárban félóra múlva zárnak, ezért féláron
adják a süteményeket – talán mert Vathy Zsuzsa is félembernek
érzi magát párja nélkül. Talán megbocsátható, hogy ezen a
ponton, végképp szakítva azzal a látszattal, hogy kritikám
egy korrekt irodalmi elemzés lenne, csak annyit jegyeznék meg
(arra példaképpen, miért nem kell félembernek éreznie magát
az írónőnek), újra idézve a Paradicsommadarat: „Ha
meghalok is szeretni foglak [mondja a Férfi]. Egy másodpercre
eláll az Asszony lélegzete a földön inneni és földön túli
ígérettől. A Férfi szeme fényes, és még fényesebb lesz,
mintha, amíg a szívét vágták, varrták, faragták,
elsétált volna egy – a saját létezésén túli – világba
is, és megtudott volna valamit, amit mi, itteniek nem tudhatunk.
Az Asszony – igaz, nem azonnal, csak később – megérti,
hogy soha nem várt ajándékot kapott a Férjéről. Amit
mondott, nem mást jelent, mint hogy a szeretet túléli a
testünket, nem földi tájakra, tájakról is átsugárzik. És
nemcsak van, hanem lesz is, semmi sem tüntetheti el.
Időtlen.” És ez nem is kevés.