Békés Márton
Németh
László heroikus realizmusa
„A valószínűség számtani fogalom, hiányzik
belőle a számokkal megfoghatatlan: a heroizmus. Az észérvek
aránya a magyarság ellen szól. […] A történelem népekben
él, és népekben gondolkozik, népével az egyén földi
halhatatlanságának is vége; semmiféle nemzetközi megváltás
sem mentheti meg a rajtunk átszálló életet a jövőnek, ha a
népnek, melyben atomok voltunk, magva szakadt. Reménytelen a
harcunk? A nagyság, mint maga az élet is, reménytelen, s a
reménytelenségben, a falhoz állított népek harcában van
valami kétszerkettő fölötti remény. A történelem a
tragikus életérzés csodája. Marathonnál a reménytelenség
győzött.”
(Németh
László)1
Dolgozatunkban azt igyekszünk kimutatni,
hogy Németh László a ’30-as években az európai
válságtudat egyik radikális krízismeghaladási
kísérletéhez nagyon hasonló – vagy épp azzal teljesen
azonos – álláspontot foglalt el, amelyet Ernst Jünger
iránti tiszteletünktől vezetve heroikus realizmusnak
nevezünk, s amely terminus Némethtől sem volt idegen.
Tanulmányunkban Nietzsche, Ortega, Unamuno és Hamvas
viszonyítási pontjaihoz orientáljuk Németh recepcióját,
mivel előbbiekkel igencsak egybehangzó állításokat
fogalmazott meg, utóbbi pedig árnyalhatja és magyar
kontextusba helyezheti Németh felfogását.
1.
Amikor Nietzsche Zarathustrája az
„emberfeletti ember” hírét viszi az „utolsó ember”
állapotában lévő, azaz az „emberalatti ember” szintjén
élőknek, akkor közönnyel, meg nem értéssel találkozva
visszavonul barlangjába, ahol tíz évig készülődött
elmondani, hogy mi az ember: „Az ember kötél, mely állat és
emberfölötti ember közé feszíttetett – kötél mélységes
mélység fölött.”2 Hamvas világít rá, hogy
Nietzschénél az „Über” emelkedést, önlegyőzést
és önátlényegítést, azaz vertikális emelkedést, tehát
belső értéktelítődést jelent. A nietzschei Übermensch
is e tett végrehajtását, a hozzá feltétlenül szükséges
akarat realizálását célozta meg, és semmi olyasmit, amit
esetleg ebbe azóta beleláttak. Ezzel az akarat által
diktált tettel az ember kiemelkedhet a bomló
környezetből, a válságból, és túljuthat azon.
Meggyőződésünk, hogy Németh László is ezt az
aktivista–voluntarista utat járja, amikor „új
nemesség”-ről beszél, amely nála is egyéni
megnemesülés, vertikális kiemelkedés, „felfelé élés”
(Hamvas), metaforikusan „göröggé levés” – ahogyan Kerényi,
Hamvas és ő is vallotta. Az már csak külön érdekesség, és
a Nietzsche-párhuzam teljessé tétele, hogy Némethnél erre
szintén csak az „akarat nemesei” képesek.3
Amikor Németh heroikus realizmusáról
beszélünk, akkor egy rá jellemző alkatra gondolunk, amely a
főként a ’30-as években született, a görögség és a
magyar sorskérdések köré szerveződő írásaiban – ha nem
is rögtön azok konkrét kifejezéseiben, hanem
atmoszférájában, hermeneutikusan megközelíthető
lételméleti tanításában – mutatkozik meg.
Amiről fogalmat alkotni igyekszünk, az
európai válság radikális feloldására javasolt egyik
megoldás. Az akarat nyomán előálló tett végrehajtására
irányul az új életérzés, a tragikus, heroikus, nietzschei
értelemben akaratos és realista szemléletmód. Ez az, amit
Hamvas úgy nevez – s mi sem tudjuk jobban megfogalmazni,
azért idézzük –, hogy a tragikus életérzés olyan
magatartásmód, amikor az ember nem önvigasztaló hiedelmekbe
menekül (Keats Hyperionjában áll: a valót elviselni
„s a helyzettel szembenézni, / az a legfőbb erő”4),
hanem önmagából-önmagától vezérelve áll szembe a „lét
tiszta valóságával”. Azaz az életet frontálisan
tapasztalja meg. Másképpen fogalmazza ezt meg Ortega, amikor
úgy ír, hogy a heroizmus (amit ő „vitalizmus”-nak hív)
„az élet immanens értékeinek felfedezése”, egy
„nagyszerűen sportszerű magatartás, amellyel az ember az
életét odadobja”, és ezzel „hervadhatatlan vitális
szépséget” jelenít meg.5 Hamvas szerint a
heroizmus a görög atlétheia fogalmát meríti ki, amely
az ókori görögség lelki alapstruktúráját jelenti, vagyis heroikus–aszketikus–realista
létszemléletet s ezzel együtt a lét tragédiájának
vállalását.6
Hamvas szerint a görögök úgy éltek, hogy
saját életük összekapcsolódott a Léttel, egyéni idejük a heideggeri
Lét-Idővel szinkronban volt. Mindez úgy valósulhatott meg,
hogy a saját maguk megtapasztalta idő nem volt elszakadva a
transzcendens-kozmikus Időtől. „A görög idő: a pillanatban
az örök, és az örökben a pillanat.”7 Spengler A
Nyugat alkonyában ugyanígy szemlélteti a görög időt,
vagyis hogy az pontszerű időélményt tett lehetővé, míg a
hanyatló fausti civilizáció embere az időfolyamnak alávetve
elvész a folytonos „haladásban”. Hamvas szerint
lehetséges, hogy a soha meg nem halt görögséghez, a be nem
fejezett görög történethez újrakapcsolódjék az
ember, s ezzel átlépjen a halhatatlanságba: „az ember csakis
annyiban léphet át a halhatatlanságba, amennyiben magát át
tudta görögösíteni. Csak a göröggé lett ember
halhatatlan” – írja.8 Hasonló gondolatot
találunk Némethnél is, amikor a görög „pajtáshagyomány”
nyomán indul el az ember archetipikus lényegét felfedezendő: „A
görög volt az egyetlen nép, amely a természetesből nem
torzítással csalta ki a természetfölöttit, hanem úgy, hogy
az időhöz tartozót, a mulandót elhagyta belőle. A görög
istenszobor: ember-alak, amelyből elmaradt minden, ami istenhez
méltatlan, emberi. […] A görög nem ismert test és
lélek közt ilyen különbséget.”9 Ortega a
„görög” metafora jelentését kevésbé mitikusan
fogalmazza meg, amikor a heroizmust a világ szubjektummal való
összekapcsolódásának hívja.
2.
Ezek után lássuk Némethnek a fentiekkel
párhuzamos vélekedését! Ennek legegyszerűbb és a legtöbb
sikert ígérő módját választjuk, azaz megvizsgáljuk,
miként közelíti meg Németh a történelmet mint az emberi
akarat és az isteni Gondviselés alkotta koordináta-rendszert.
Németh történelemszemléletét 1935-ben
foglalta össze,10 ezt a szövegét elemezve rögtön
közelebb kerülhetünk a tragikus életérzés, a heroikus
magatartás és a realista szemléletmód megértéséhez. A
sors és a kivételes ember már címében is irányt ad arra
vonatkozóan, hogy Németh történetfilozófiájában milyen
előkelő helyet szán a realitást („sors”)
felismerő és adott esetben magát azzal szemben meghatározó
egyénnek („kivételes ember”), illetve az ilyen
egyén akaratának („döntés”). Németh az egyén és
a történelem – elsősorban az egyes, spengleri értelemben
vett kultúrák történetét értve az utóbbin – időbeli
menetét sem ciklikusnak, sem pedig lineárisnak nem tekinti,
hanem ún. „cirkulusok”, csigavonalak szerint
kibontakozó spirálként szemléli mindkettőt.
Ez a megközelítés rögtön hosszabb kitérő
megtételét követeli, mi azonban most csak arra szorítkozunk,
hogy a spirális történelemszemlélet egyediségét a többihez
képest aláhúzzuk. A görög, az indiai, a perzsa és
általában az indoeurópai történetfelfogás ciklikus, azaz
egy időben önmaga ki- és beteljesítése felé haladó, örök
visszatérések által meghatározott fogalmat alkot a történet
változásairól. A válságirodalomban ezt a
történetfilozófiát követi Nietzsche, Julius Evola, Eliade, René
Guénon, Spengler, Toynbee. A judaizmusra és a kereszténységre
jellemző lineáris történelemszemlélet a transzcendens
végpont és a permanensen megnyilvánuló emberi bűnösségtől
való megfosztatás képzetében hozta létre a humanizmustól a
felvilágosodáson és a liberalizmuson át, a hegeliánus
tanításon alapuló marxizmuson keresztül a posztmodernitásig
ívelő progresszivista történetfelfogást. Ez nem a válságra
való reagálás narrációja, hanem maga a válság. A lineáris
történetfelfogás teista krizeológiai adaptációja Bergyajevnél
jelenik meg (Az ember rabságáról és szabadságáról,
1939). Végül a viszonylag periferikus és számos mechanikus
torzításra okot adó modell, a történeti hullámelmélet
következik, amely egy duális történeti szerkezetben
gondolkodik, ahol egymást váltják a szétesés (krízis) és
az egység korszakai. Ennek finomabb változatát mutatja Othmar Spann
és az ő nyomán Bácskay Bencsik Béla (Rend vagy káosz?
1940), valamint a spengleriánus építész, Ligeti Pál (Der
Weg aus dem Khaos, 1931), a történeti hullámelmélet túlkoncepcionalizálása
látható Bodnár Zsigmond századfordulón írott és Péchy
Henrik őt aktualizáló, ’40-es évekbeli műveiben.
E három történetfilozófiai paradigmával
szakít Németh, de bizonyos elemeket át is vesz belőlük. Az
egyén és a történelem csigavonalai Németh rendszerében hol
emelkedő, hol pedig süllyedő irányba mennek, s ez
teljességgel független attól, hogy az adott ember vagy
kultúra „hány éves”. Németh Spenglerhez hasonlóan nem
mozdul el ugyan a biologikus szemlélettől, de azt csak metaforikusan
érti, nem az évet nézi, nem ismeri a kultúra elöregedését.
Németh szerint az egyes kultúrák csigavonalai lefelé vagy
felfelé mutató kúpokon nyomulnak adott irányba, s
tovahaladásuk ritmusát, a mozgás irányát egy belső mag,
azaz immanens vonzás („kultúrákba írt növésterv”)
határozza meg, amely a „sors”. A spengleri
determinizmust elveti, mivel vélekedése szerint a történelem
menetébe indokolatlan, a sors szabta iránytól független,
tervezetlen-tervezhetetlen, kihatásában is ismeretlen „növésterv”
iktatható be, ami az „élet hősies intermezzó”-jaként
beleszólhat a csigavonalak mozgásába, sőt: megváltoztathatja
irányukat, akár pozitív, akár negatív értelemben! Az képes
ezt a tettet végrehajtani, aki elég elszántsággal, akarattal
rendelkezik ahhoz, hogy a sorsot, azaz a történelem belső
magját megértve heroikusan cselekedni tudjon. Ehhez reális, a
valósággal számot vető látásmód szükséges, kiegészítve
az akarattal, a világ (át)alakításának titáni indulatával.
Németh szerint a tömeg erre nem alkalmas, mivel ők csupán a
csigavonalak konjunktúráira tudnak válaszolni, de velük
szemben létezik a „kivételes ember” típusa, aki a heroikus
realizmus képviselőjeként a lét tragédiáját, a sors
által szabott helyzet menthetetlenségét felmérve döntése
következtében tettre tudja váltani akaratát, és felelősen
vállalni tudja a konfrontációból adódó tragédiát is.
A „kivételes ember” egyedülálló
képességét Németh a történet belső összefüggését
felmérő „cirkuluslátás”-nak hívja. Kisebbségben
című művében úgy fogalmaz, hogy minden „mélymagyar”
(konkrétan: Berzsenyi, Széchenyi, Kemény, Vajda, Arany, Ady) „realista,
nem rémlátó és nem bizakodó”, jellemzője a „zord
lényeglátás”, a komor és realista gondolkodó erő,
amely magányossággal, kivételességgel és a sors elleni
küzdelem felőrlő hatásával jár együtt.11 A „kivételes
ember” olyan, mint Berzsenyi, aki „a magyar alkat mélyiből
leng föl az éteri görög héjázásba. De éppen mert vakmerő
s rendkívüli volt: világító. […] a lehetőségek
éjébe villámlott bele, magát elégetve.”12
A látás pedig kötelez: amint már Nietzsche
is írja a Bálványok alkonya harmadik lelkiismereti
kérdésében, a dilemma az, hogy:
Olyan ember vagy-e, aki csak néz? Vagy aki
cselekszik? – vagy aki félrenéz, arrább sétál…13
Németh válasza a nietzschei kérdésre
egyértelmű. Ortega El Espectador (= Figyelő) című
lapjának címére reflektál, amikor saját folyóirata címét
– ami különben görögül mártírt jelent! – elemzi: „Nem
Figyelő, hanem Tanú. Nemcsak szemtanúja
annak, ami van, hanem bizonyságtevő amellett, ami örök. Azon
túl, hogy írás: erkölcs!”14
A sorslátó („cirkuluslátó”)
ember tehát beavatkozik, feladatvállalása a sorssal szemben, a
nemzetért történik, ahogyan Ortega is fogalmaz: a heroizmus
feladata az, hogy kitartsunk helyünkön, híven ahhoz, „amik
vitálisan vagyunk […] vállaljuk, amit a sors ránk szabott: korunk
feladatát”.15 Némethnél a „kivételes
ember” számára az a feladat, az az egyéni üdvösség
forrása, hogy a közösség érdekében „a nagy
csigavonalakat meghajthassa, kitéríthesse vagy
megfordíthassa”.16 Megfordítani – azaz
Németh metaforáit használva Szalamisznál győzelmet elérni,
megvalósítani Isten országát a földön, az Ideát
lehozni/fölhozni a földre/felszínre, rést ütni a valóságon
és áttörni, és: az akaratot tettre váltani, a pillanatban
jelen lenni, frontálisan élni.
De micsoda erő feszül meg a „cirkulus”
megfordításakor! Arról beszélünk ugyanis, hogy Németh
lehetőnek tartja a történeti sors felismerését és a
válság meghaladását. Ez olyan kivételes képességet,
akaratot igényel, amellyel valóban csak a „kivételes
ember”, az „ember feletti ember” rendelkezik.
3.
Németh László a heroikus realizmust és
az aktivizmust főképpen a Tanú-korszakban élte át,
egyfajta aktivista korszak nagyon is megállapítható
nála a ’20-as évek vége, ’30-as évek eleje tájékán.17
Ám Németh egy 1939-es levelében is heroizmust javasol az
elkövetkező évekre!18
A heroizmusra vonatkozó egyik ars poétikus
kulcsszöveg André Gide kapcsán, 1928-ban írott esszéjében
olvasható. Az idézett részlet rávilágít arra, mit is jelent
számára a tragikus életérzés, a heroikus magatartás, a
realista látásmód: „A heroizmus hinni akar. Amiben hisz,
az változik. […] Hiszek az életgesztus tüzes szépségeiben.
Hiszek a minden pillanatot fogantatássá avató érzékelésben.
Hiszek a nietzschei büszkeségben. Hiszek a keresztény
önfeláldozásban, az aszkézisben, a protestantizmus
erjesztőiben, az evangélium lappangó anarchizmusában. Hiszek
mindenben: […] ami nekem csak megfeszült izmot, fölajzott
életet jelent”19 – vagyis mindenben, ami a
Lét egészének meg- és átlátására, megértésére, a
pillanat teljes átélésére képesít.
Ez az új, realista látásmód és a vele
párosuló tragikus életérzés egyértelmű lázadás, a
bomlással szembeni forradalom, az „értékek teljes
átértékelődése” utáni tett, ami visszafordíthatja a
folyamatokat, és új életet indíthat el. Németh írja, hogy a
válság, az értékek elhalványodása ellen egy lehetőség
van: „az új élet, az örökegy élet
forradalmárjának lenni”, amihez „a civilizáció
mai förtelmei ellen lázadó heroizmus” kell.20
A heroizmus tehát az „élet
forradalma”, a teremtés akarata, lázadás a hanyatlás
ellen. A kitörési pont újabb összegzése, az egész
kérdéskör integrálása úgy fejeződik ki 1935-ben a Magyarság
és Európában, hogy ez az új látásmód nem pesszimista,
de nem is bizakodó, hanem realista, ám a valóságot a heroikus
akarattal korrigálja. Németh világosan kifejezi, hogy a
tragikus életérzés „tudatában van az élet
haláloldalának”, de azzal is tisztában van, hogy ez
ellen egy új teremtés, vagyis újrateremtés szögezhető csak
szembe. Gondoljuk el: a halál legyőzéséről beszél egy eddig
ametafizikusnak, racionalistának tartott szerző! Németh
ugyanitt a görögséghez való visszatérést javasolja: „Görög
akarok lenni, kiáltja ez az új, heroizmust parancsoló
sorsérzés.”21 Azaz archaikusnak lenni a modernitásban,
amelyet logikátlanság volna úgy kommentálni, mint valamiféle
posztmodern dekonstrukciót vagy a modernitással kapcsolatos
óvatos kritikai lábjegyzetet. Ez nem más, mint a modernitás
okozta válság és a „modernitás mint válság” (Leo Strauss)
együttes és konzekvens meghaladásának követelése.
Az akarat önmagát tételező volta, a
teremtés eredőjeként való felfogása Schopenhauerra,
Nietzschére megy vissza, majd ott vibrál Sorelnél, és Moeller
van der Bruck vagy Jünger politikai eszkatológiájában. Jünger
frontélmény inspirálta egzisztenciális voluntarista
aktivizmusa a Wille zur Wille jegyében áll;
Magyarországon Németh mellett szintén megfogalmazta ezt az
érzést Hamvas.22 Második világháborús élménye
alapján ő Némethnél egyszerűbben, világosabban, metaforák
nélkül fejti ki nézetét az akarat központi
jelentőségéről:
A katona szemtől szemben áll a
Gondviseléssel.
Az emberi létet nem a tény határozza meg,
hanem az elhatározás [= döntés, akarat Hamvasnál – B. M.].
A tény külső körülmény […] az elhatározás belső. […]
Elhatározás annyi, mint Én-emet minden
hamis praktikákból egyszer s mindenkorra kivonom. […]
Szembefordulok éppen azzal a valósággal, amely elől
rettegésemben mindig elrejtőztem. Az életbe belehajítottam az
Én-emet, aki eddig minden erejével éppen e valóságos,
meztelen elemi élet ellen tiltakozott és a biztosításokat
kereste. […] Teljes értékű ember akkor vagyok, ha a
valóság egész szigorát felismerve, önmagamat minden
negatívumból kitépve szabadon állok, önmagamért és
közösségemért az egész felelősséget önként vállalom.
Az elhatározás jelentősége, hogy az
élet középpontjába a morális felelősségében felébredt
ember önmagát állítja, tudva, hogy ez az ember az, aki elől
a tények meghátrálnak. […] Nincs többé lehetetlen!
A katona megérti a realitás abszolút
konkrét voltát. […] Nincs többé világszemlélete:
elhatározása van. A világ körülötte nem a szemlélet
tárgya, hanem a cselekvés tere. Ő maga pedig nem a tények
függvénye, hanem az elhatározás személye.23
Az akaratnak az egzisztencia
szubsztanciájává, sőt: okává, feltételévé, értelmévé
(„Akarok, tehát vagyok!” – mondhatnánk) tétele
abból fakad, hogy az emberi cselekvés, a tett – aminek
előzetes forrása a döntés nyomán megszülető akarat –
terének tekintjük a világot. Mindennek normatív oldala is
feltehető, s Némethnél ez nagyon is jól kitűnik. Az akarat
önmagából való és önmagának elég volta Némethnél is
megjelenik, az akarat tettként való realizálását ő is az
élet élének tekinti; de azt a belső üdvösség és a
közösség minőségi megújulása felé irányítja. Ezzel
filozófiailag részben Németh is azok sorába lép, akik
„hősies szubjektivizmusukkal” az ember formateremtő
akaratát és a tettet helyezik az emberi létezés
középpontjába.24 Németh szövegeiben az akarat
tettre váltását és a heroikus realizmus aktivista
dimenzióját a nép jelenére vonatkoztatja, amikor saját
üdvösségkeresését és a magyarság ügyét összekapcsolja.
4.
Röviden összefoglalva az eddigieket: a
tragikus életérzés szemléletmódja a realizmus, és
princípiumának, a tettre váltott akaratnak a motorja a
heroizmus. Mindez Némethnél görög értékként tételeződik.
Németh írásaiból a magyarság és a
görögség összekapcsolása könnyen kiolvasható –
gondoljunk csak Berzsenyi mitizált alakjára –, főképp mivel
elfogadta Unamuno tételét, hogy „vannak egész népek,
amelyeket szintén a tragikus életérzés jellemez”.25
S ha már Unamuno szóba került, említsük meg, hogy Németh a
spanyol filozófus kereszténységről írott könyvét
kritizálva ugyan, de méltatja, mivel nála is felfedezi, hogy „szemében
csak az él, ami harcol”.26 A
kereszténységről Unamuno által írottakból Németh most is
– ahogyan Gide-ból – magát olvasta ki. Kivételes
világosságú mondatban bonja ki Németh a kereszténység
heroikus dimenzióját, egyszersmind a pillanat- vagy
Lét-megragadás lehetőségét is odaajándékozza a jézusi
vallásnak, ezzel az „élet forradalmának” frontjára
állítva azt is: „A kereszténység az ember dolga
Istennel: a kereszténység fölfelé néz s nem hátra
és előre. Az ő számára nincs múlt és jövő. Az igazi
keresztény állapot állandó készenlét a halálra, egy
szakadatlan istenkereső pillanat.”27
A kor, a XX. század első fele,
kétségtelenül világtörténeti okok miatt, de már jóval
korábban predesztinálva volt a heroizmusra mint életérzésre.
Ortega szerint Geothe és Nietzsche már rég megalapozták ezt,
és Hamvas is Nietzschében, továbbá Kierkegaard-ban, Merezskovszkijban
gyanítja a létezés új formája iránti emberi akarat
megfogalmazódását, Prohászka Lajos ehhez hozzáteszi még
Dosztojevszkij nevét. Őt, Prohászka Lajost, az utolsó magyar
válságkönyv íróját idézzük most zárásként, többes
céllal: 1. egyfelől, hogy megspóroljuk magunknak a tragikus-heroikus-realista
életérzés nietzschei ihletettségének bizonyítását; 2.
másfelől, hogy igazoljuk ennek az életérzésnek a kor
generális mentalitásaként való funkcionálását; 3. végül,
hogy Németh és Hamvas mellett egy harmadik magyar vélekedést
is bemutassunk ezzel kapcsolatban. Prohászka Lajos szintén a
válság megoldásaként javasolja a heroizmust, a következők
miatt:
Hogy [a heroizmus] vajon a jövőnek
valamilyen megoldására vezet-e, ma még eldönthetetlen. Az
azonban már kétségtelennek látszik: a jövő életet csak
heroikusan lehet majd élni, a legkisebb, a legjelentéktelenebb,
a tömegben felolvadt embernek is. Ezt a heroizmust követeli az
embertől már ma egyre növekvő mértékben nemcsak az élet,
hanem az erkölcsnek is úgyszólván minden tényezője, nem
utolsósorban maga a kinyilatkoztatáson alapuló vallásos
erkölcsiségé is. Európának valóban csak ebben az irányban
van még ígérete. Ebből a szempontból a nietzschei amoralizmus
azért, mivel ismét fogékonnyá tette a polgári kényelemben
eltespedt vagy a polgári kényelem utáni mohó és irigy
vágyban megromlott emberiséget a hősi élet iránt, csak
termékenynek nevezhető, minden „pogánysága” ellenére is.28
Németh heroikus realista vagy
aktivista-voluntarista mentalitása ’30-as évekbeli műveiben
ott rejlik, mi csak igyekeztünk megtalálni a jeleit. Nem is
arról van szó, hogy mindig és mindenhol megjelent volna ennek
lenyomata, csak azt állítjuk, hogy Németh nemzetféltése, a
néppel való azonosulása – minthogy az élet és a mű nála
összefüggött – oda hatott, hogy a válságos helyzetben a
hősies erőfeszítést a tragikus bukás kilátásba
helyeződése ellenére is vállalta. Így írt barátjának,
Gulyás Pálnak 1932-ben: „Heroikus korszak előtt állunk,
s ha semmi más szerepem nincs, mint a lappangó szellemi
energiákat felidézni, nekem az is elég – jutalomnak,
dicsőségnek is.”29
A heroikus akarat azonban Németh esetében is
számtalanszor ütközött a valósággal, amiből az író
tragédiái fakadtak. A tényleges tragédia azonban nem is az
ütközés volt – amely szükséges feltétele a heroizmusnak
–, hanem az erőfeszítés eredménytelenül maradása. A Debreceni
Kátéban mégis az áll, hogy a marathóni csatamezőn a
reménytelenség győzött. Németh számára végig axióma
maradt, hogy a magyarság heroikus erőfeszítése még a
kilátástalan sötétség mezején is győzelmet arathat, akár
a fenyegetően reménytelen realitások ellenére is –
vagy éppen azért!
A valóság átalakítása a heroizmussal a
magyarság életesélyeit növelendő nem mindig – történeti
visszapillantó tükörből nézve pedig sohasem – tudta
megvalósítani azt, amit a tett végrehajtójának akarata
célként tűzött ki. Valószínű, hogy az emberi akarat
mellett még valami más is szükséges a valóság
átalakításához. A realizmus ugyan felméri a lehetőségeket,
a történeti keretet s benne a „növéstervet”, de
ott „lappang” a megfejtetlen titok, amiről Németh is
tudott. 1942-ben írja Naplójába a következőket,
akkor, amikor a kereszténység és Jézus alakja bevonul az
elmélkedések közé: „a magyarság ügyét hittel kell
összekapcsolni. Valószínűsége nincsen a megmaradásunknak; a
titkok azonban megmozdulnak a javunkra.”30
Sohasem tudjuk, mi „az Ismeretlenség
mélyén készülődő”31 jelenségek
természete, de a heroikus realizmus az akarat horizontján
felmerülő tettel a lappangó erőket felszabadíthatja –
akár a magyarság javára is.
Jegyzetek
1 Debreceni
Káté (1933). Sorskérdések. 1989, 71–72.
2 Nietzsche, Friedrich:
Imigyen szóla Zarathustra. Ford.: dr. WildnerÖdön
(Reprint). Göncöl, Bp., é. n. 13.
3 „A
nemesség nemcsak aszkézisből áll, nemcsak az »én« gőgös
hozzáférhetetlenségéből, hanem a képzelet és
ösztön-élet fejlett harmóniájából is. Az erkölcs ne
zsarnoka legyen a lélek mélyebb rétegeinek, hanem illata
inkább. Az egész természetnek kell nemesnek lenni, nemcsak az
akaratnak. Proust nagy tanulság az akarat nemeseinek.
[…] Proustom azoknak szól, akik azt akarják, hogy
nemességük harmónia legyen s ne meghasonlás.” (Proust
[1932]. Európai utas [Tanulmányok, kritikák,
vallomások I–II.]. 338. [Kiemelés tőlem.]) Vö. „A nemes
pedig már magatartás és akarat új lovagrendjébe akar
tartozni, s nem ismer privilégiumot, mely a történelmi feladat
és a személyes példa alól felmentené.” (Új nemesség
[1932]. Életmű szilánkokban. 1989, I. 243. [Kiemelés
tőlem.])
4 Keats: Hyperion.
Ford.: Vas István. In John Keatsversei. Szerk.: Kardos László–Kéry
László. Magyar Helikon, Bp., 1962. (A töredékes eposz Németh
„minőség forradalmának” alapmetaforáját
szolgáltatta azzal, hogy Apolló megistenülését és az őt
megelőző istengeneráció legyőzését énekli meg profetikusan.)
5 Ortega, y Gasset:
Korunk feladata (1923). Ford.: Puskás Lajos. ABC, Bp.,
1944. 80–87.
6 Hamvas
Béla: Hérakleitosz helye az európai szellemiségben. InHamvas
Béla művei. 21. Az ősök nagy csarnoka, III. Medio,
Szentendre, 2005, 314–317.
7 Hamvas
Béla: A hiteles görögség. In Hamvas Béla művei.
5. A babérligetkönyv– Hexakümion. Életünk kvk.,
Szombathely, 1993. Hexakümion-ciklus. 329.
8 Uo. 321.
9 San Remó-i
napló (1935). Európai utas, 726.
10 A sors
és a kivételes ember (1935). Életmű szilánkokban, I.
436–442.
11 Kisebbségben
(1939). Sorskérdések, 450., 449. és 455.
12 Uo. 412.
13 Nietzsche, Friedrich:
Bálványok alkonya, avagy Hogyan filozofálunk a
kalapáccsal? In uő: Bálványok alkonya. – Nietzsche
kontra Wagner. Ford.: RomhányiTörök Gábor, Holnap, Bp.,
2004, 15.
14 Beköszöntő
(1932). Életmű szilánkokban, I. 513.
15 Ortega, 99.
(Kiemelés az eredetiben.)
16 A sors
és a kivételes ember, 441.
17 Lásd bőv.:
Füzi László: A szerep. Németh László írói-gondolkodói
világának jellemzői. Kortárs, 2000. 6. szám.
18 Németh
László levele Gulyás Pálnak. Bp., 1939. augusztus 31. Németh
László élete levelekben, 1914–1948. Szépirodalmi, Bp.,
1993, 316.
Másutt, 1943-ban
a Tanú íróját úgy jellemi, mint akit „fiatalos
robogás” hajtott előre. (A második kiadás elé
[1943]. Életmű szilánkokban, II. 108–109.) Ám ezt
ekkor már jóindulatú emlékezéssel nyugtázza, mint aki ehhez
már nem fog visszatérni többé.
19 André
Gide (1928). Európai utas, 381. (Kiemelés tőlem.)
Az ilyen és ehhez
hasonló, általunk itt és most különös figyelemben
részesített idézetek mutatják meg az olyan közkeletű
méltatások többé-kevésbé tarthatatlan voltát, amilyen a
következő is: „Nem értett egyet az egyéni öncélú
tettvágy, a szabad vágykiélés akkori divatjaival, a
művészeti izmusokkal, aktivizmusokkal. Nem hitt a
transzcendenciában, a magukat a katolicizmusnak odadobókban. Az
életet transzcendencia nélküli közvetlenségben szemlélte.
Ateista volt és racionalista.” (GERGELY András: „Érdemes-e?”
Németh László életének és életművének talányai.
Világosság, 1996. 8–9. szám, 150.)
20 Új
reformkor felé (1928). Sorskérdések, 40.
(Kiemelések tőlem.)
21 Magyarság
és Európa (1935). Sorskérdések, 253. (Kiemelés
tőlem.)
Németh László
görögségélményére lásd bőv.: Ritoók Zsigmond: Németh
László és a görögök. In Németh László
Emlékkönyv. Szerk.: Monostori Imre–OlaszSándor (Tiszatáj
kvk.) Németh László Ts.–TiszatájAlap, Szeged, 2001.
Továbbá: Ember és szerep (1934). Homályból
homályba I. (1977), 418.
22
Szemléletükkel bizonyos mértékben egyetért Németh is,
amikor Ortega Max Schelerrelszembeni kritikáját semlegesíti. (Ortega
y Gasset[1930]. Európai utas, 401.) Ortega azért
bírálta Schelert, mert a háborúnak pozitív szellemi
tartalmat tulajdonított.
23 HAMVAS
Béla: A háború nagysága és az ember kicsinysége.
Oroszországi feljegyzések. Társadalomtudomány, 1943.
1–2. szám, 60–61., 62., 65.
24 de BENOIST,
Alain: Zarathustra nyomában. Példabeszéd a jó
európaiakhoz. Ford.: Gazdag István. Europa Authentica, Bp.,
2002.
Gondolunk itt
Schopenhauerre, Nietzsche fragmentumaira, Sorelre, Jüngerre, van
der Bruckra, Evolára, újabban a fiatal de Benoist-ra. (Lásd bőv.:
SCHOPENHAUER, Arthur: A világ mint akarat és képzelet. Osiris,
Bp., 2002. és NIETZSCHE, Friedrich: A hatalom akarása.
Minden értékek átértékelésének kísérlete. Cartaphilus,
Bp., 2002.)
25 de Unamuno,
Miguel: A tragikus életérzés. Tragikus életérzés az
emberekben és a népekben. Ford.: Farkas Géza. Európa,
Bp., 1989, 21. (Kiemelés tőlem.)
26 UNAMUNO: L’agonia
du christianisme (1930). Európai utas, 441.
27 Uo. 442.
(Kiemelés tőlem.)
28 Prohászka
Lajos: A mai élet erkölcse (1944). (Reprint) Universum,
Szeged, 1991. 211.
29 Németh
László levele Gulyás Pálnak. Bp., 1932. október 20. Egy
barátság levelekben. Petőfi Irodalmi Múzeum, 1990, 25.
30 Naplók
(1942. február). Homályból homályba, II. 498.
31 Az Ady-vers genézise
(1925). Két nemzedék. 1970, 24.
Részlet egy nagyobb
lélegzetű tanulmányból.