Baán Tibor
Szigeti Lajos: Barbár
téridő
Orpheusz, 2006
„Látványosság, próza, botrány: /
Csak ez kell most, ez kapós ma. / Divatod múlt, óh,
költészet!” A boldog emlékezetű Reviczky Gyula jószerével
alig olvasott Levél egy barátomhoz című, az
érdeklődés hamuja alatt pislákoló verséből való idézet
van olyan aktuális diagnózis, hogy elgondolkodjunk rajta, s
nyilvánvalóvá váljék előttünk, hogy a dezillúzió nem a
mi korunk privilégiuma. Sem a régi korok alkotói, sem az
újabbak nem kerülhetik el a szembenézést a mindent megfojtó
közöny, amoralitás és disszonancia rémeivel, amelyek
alighanem emberi természetünk legsötétebb tárnáiból
törnek elő. A diagnózisra (ha elfogadjuk) számos válasz
adható.
Szigeti Lajos ötödik verskötete, a Barbár
téridő a tudományosság és a líra szempontjait
érvényesítő kozmikus látásmódjával, az objektív
valóság finoman megérzékített képeivel fejezi ki
harmóniavágyát. Hogy miképpen, arra vonatkozólag álljon itt
a kötetnyitó Szemhatár első versszaka:
Ferde tengelyű bolygóval
elakadunk kavargó hóban.
Jég virágzik, giccses dércsokor,
pillán jégszemcse-mikropont.
A szerencsésen megtalált, a mikrovilágtól a
makrovilágig táruló költői képben az égi és a földi, a
fenséges és a kisszerű, a nagy és a kicsi aránylik
egymáshoz. Példázhatják ezt az évszakváltás drámáját
ellenpontozó, jelentéktelennek tetsző, ám emberi világunk
játékos esendőségét példázó kisebb-nagyobb történések,
mint: „pillán jégszemcse-mikropont” vagy:
„Léckerítésen fönnakadva sír / egy szárnyszegett angyal
– krepp-papír”. A versnek ugyanaz az erőssége, mint amire
Bella István utalt a költő jóval korábbi, Vízjelek
nyári égen című, második kötetéről szólva
(Széphalom, 1996), vagyis „az egyedi nyelv, az egyéni
szóképzés, meghökkentő metaforavilág”, amely azonban,
teszem hozzá, nem vagy csak ritkán válik – miképpen erre
számos példát találni e líra mintaadó nagyjainál, Nagy
Lászlónál, Juhász Ferencnél és követőinél – a képeket
összegző modern vízióvá. Vajon miért nem, ha erre minden
lehetőség adva van? A kérdésre a válasz a költő
önismerete, arányérzéke. Példának okáért a versben
elhangzó, mitikus utalást és természeti képet egymásba
fonó költői kérdésnek: „Egyszemű szörnyek: hurrikánok /
merre forgatják e világot?” alig tulajdonít társadalmi,
történelmi jelentőséget, megmarad a tél tárgyilagosan
pontos, képszerű leírásánál. Vajon miért? – teszem fel
ismételten a kérdést. Alighanem azért, mert Szigeti Lajos
valami mást kíván közölni, mint kortársai. A zeneileg
képzett költő úgy ír verset, hogy közben komponál,
ezúttal a téli természet témájára. Hogy ez a fajta,
alapvetően realista, a programzene aktualitását idéző
szemlélet mennyire áthatja gondolkozását, arról sokat
elárul a következő metafora: „Szólóhangszerek a tárgyak /
szélvihar zenekarában.” Vagyis a vers-én az objektív
valóságot költőiesíti, de saját magát nem veti bele a
gigászi energiatenger örvénylésébe. De úgy is
fogalmazhatok, hogy a földtörténet képeit lapozva nem
azonosulni kíván, hanem megérteni. Ez a távolságtartó,
alapvetően intellektuális kíváncsiság jellemzi a versek
mögött rejtőző személyiséget, aki a három ciklusra (Nyitány,
Földúton, Tűnődések) tagolt könyvében a keletkezés
és elmúlás filozófiai kérdéseit ostromolva az ént
meghaladó gigászi erők és energiák természetét faggatja. A
Magaslatokban így: „Miféle gigászi erők / fűzik
hegyláncra e Föld / masszív domborzatát?” Erről a
kilátópontról érkezik el az emberig, pontosabban a látvány
történeti, vallástörténeti tanulságaihoz: „Istenek
lakhelye – / tízparancsolat kőtábláival / lavina zúdul,
mennydörög…”, mely túl a didaktikus leckefelmondáson időbevetettségünk
drámáját hangsúlyozza.
Ez a kozmoszélmény, tán mondanom se kell,
számos forrásból táplálkozik. A költő pontosan érzékeli,
különös tekintettel Juhász Ferenc páratlan költészetére,
hogy nemcsak a tudományban ment végbe információrobbanás,
majd szakosodás, hanem a költészetben is. Elég itt a
biológia, őslénytan, csillagászat, anatómia,
vallástörténelem, lélektan, mítoszkutatás témáira
utalnom, melyek korunk költészetére karakteres erővel
hatottak. A nagy kérdés ezek után csak az, hogy ez a
sokirányú műveltségi anyag nem vált-e ballaszttá a
verseken, tud-e mindezzel együtt repülni a líra.
Szigeti Lajosnál a tudományos anyag
(szakkifejezések használata) nem teng túl, mi több, az
eredeti költői képek – például „Kint madárhang
modulál, / a szárnyak eget nyitnak, / ejtőernyő-lombjukkal /
földet érnek a fák” (Golgotavirág) – vagy ezek
fogalmi meghosszabbítása – „Hány természeti csapás az
ára, / hogy kitavaszodjon e Föld?” (Vízkereszt) – a
kötetben előrehaladva egyre jobban köthetők jeles napokhoz,
népszokásokhoz, történelmi emlékekhez. A Földúton
verseiben ugyanis emberléptékűre szűkül a korábban szinte
kortalan földtörténeti távlat, mikor a költő falusi
kötődéséről, emlékeiről ad hírt. A képi tapasztalást e
témakörben szerencsésen kiegészíti, magyarázza a fogalmi
gondolkodás, ítéletalkotás. A József Attila örökségében
így: „Nehezebb lett a múlt, e gyors jelenben / mind a
tudás fáját fosztogatja, / a csillagközi tér sem ismeretlen,
/ csak a föld lesz meddő, lakhatatlan, / vagy fordul a
honfoglalók sorsa – / közös álmunk egy új Európa.” A
vers a lehetőségek tudatos számbavételével kerüli ki a
konfliktust, hatástalanítja a drámai fejleményeket, csipetnyi
eufemizálással táplálja a reményt.
Mindezek alapján már képet alkothatunk e
líra világképi összetevőiről. A személyiség, mint ez a Tűnődések
című ciklus darabjaiból kiolvasható, szisztematikusan kerüli
a konfliktusok drámai kiélezését. Így lesz a vers
„élmény s emlékezet / szólója, kettőse, kóruséneke /
változatok magányos szívhangra…” (Harmóniák).
Mindebben tudatos harmóniakeresés nyilvánul meg, olyasfajta
szemlélődő bölcsesség, mely pontosan érzékeli a létezést
fenntartó erők jóindulatát, hogy „Napóra, virágóra
mosolyog ránk, / mert bölcs a természet: / lassan alkonyul,
őszül. / Atomok, kromoszómák / felezési idejével / minek is
/ törődünk?” (Az óra járása).
A kötet utolsó ciklusának versei
visszakanyarodnak a tűnődésnek távlatot adó, az emberlét
keretein túlmutató okfejtéshez, amelyben az én helye
és szerepe sajátos aránypárba kerül a kozmosszal,
mely az élet bölcsője és magyarázata, hol „milliárd
világjelenség között / a cikázó fény terjed, / múlt és
jövő / a nullán fordul kétfelé”.