Báró László
Papírhulladékok
a XXI. századból
2007. április 3. Hatvanhárom éve, azaz
1944-ben, ezen a napon először érte Budapestet légitámadás.
Én több mint két hónappal később, 1944. június 13-án,
pénteken születtem, mert nem vagyok babonás. De sajnos,
repeszálló sem.
Életünk célja: a zokni
Miért van az, hogy az irodalomban a
valóság idegenszerűnek és valószínűtlennek hat, szemben a
hazugsággal és az ábrándokkal, amelyeket azonnal értünk,
és készpénznek fogadunk el? Hányszor éltem át azt, hogy
miként a tejszerű ködből felénk rohanó házfal, hirtelen
elém ugrik a szürke szavak mögül a valóság, amely ha
rémisztő is, de hideg izzásba hoz, kiélesíti az eszemet, és
ironikusra hangol!
A valóság ilyenkor olyan, mintha egy távcső
csapdájába esett volna, ahol tovább éli saját
valószínűtlen életét a tubusban. Bent a csőben minden olyan
meghitt és nagyszabású, de elég letenni a készüléket, és
minden távoli, jelentéktelen és esetleges lesz.
Talán a valóság olyan, mint a vírusok,
amelyek a maguk láthatatlan és rejtett módján megölik a
látszatot: az embert? Ezt a közönséges és tolakodó lényt,
aki úgy himbálódzik végig az életen, mint a parafa dugó az
óceán irdatlan mélységei felett. Az emberben és az ember
alatt hihetetlen mély és bonyolult világok vannak, de ő
minderről semmit sem sejt, és ilyeneket mond például:
„Talán jobb lenne, ha a másik zakómat venném fel?” Vagy:
„Tessék mondani, merre van a Kazinczy utca?”
Hihető-e vajon, hogy a geológiai korszakok
drámája, a történelem véres és okos vonata, a magányban
és a visszatartott közösülésekben edződött lángelmék
minden felvonulása csak azért volt, hogy most autón járjunk
gyónni, vagy fehér zoknit húzzunk, ha teniszezni megyünk?
A horog
Tulajdonképpen akaratom ellenére
történt a dolog. A kérdés úgy vezetett, amint vak és ideges
szamarat vonszol erőszakos gazdája keresztül a bűzös és
zajos piactéren át. Nevetségesen hangzik, de most, életem
végén, mikor belátom a megtett utat, és visszapillantva
világosan kirajzolódik mindaz, ami korábban kitalálhatatlan
volt, és pillanatról pillanatra úgy csapódott az arcomba,
mint valami láthatatlan, tüskés bokor ága – bár néha
fürtös virág is akadt utamba, hogy orrom és lelkem
felüdüljön –, mondom, most se tudok lényegében többet,
mint a kezdet kezdetén. Úgy fogok meghalni, mint az egyszeri
állomásfőnök, aki tudta, hogy a sínpár, amely mellett
tisztelegni szokott, jön valahonnan, és tart valahová, de
sohasem jutott el egyik helyre sem. Éppen azért, mert nem
hagyhatta el őrhelyét.
Valamikor én is gyerek voltam. Az is maradtam
volna, ha engednek. Miért is ne maradtam volna? Mindenem
megvolt, amit csak kívánhattam. Igaz, alig kívántam bármit
is. Hiszen olyan tökéletes volt a világ! Nem kellett tennem
semmit sem azért, hogy enni adjanak, hogy aludni hagyjanak.
Később sok öröm ért az életben, de egy sem volt fogható
ahhoz, amit úgy nyolcévesen éltem át.
Karácsony volt, de ne gondoljatok semmi
nyúlósra vagy ájtatosra. Az csak egy nap volt a
végeláthatatlan ünnepek sorában, amiket anélkül éltem meg
akkoriban, hogy törődtem volna velük. Este vacsorához
vonszoltak a frissen kapott építőszekrény mellől. Ujjaimban
még ott bizseregetek az anyáscsavarok elmés recéi, a menetek,
amelyek a bambaságig lefoglaltak. Föléjük görnyedve a
padlón csavargattam az anyákba ki-be a szárakat. Nem tudtam
betelni az érzéssel, ahogy ujjaim oldalsó fordulása nyomán a
csavar nem oldalra, hanem előre mozdult el, sőt akár
visszafelé is megtette ugyanezt. Az a finom csillogás, az a
halk nesz, ahogy a dobozba öntött csavarok közül némelyik
lejjebb furakodott a többi közé, ha ki akartam emelni éppen
őt!
Evés közben is állandóan a cserépkályha
mellé tett építőszekrény felé bámultam. Szinte semmit sem
hallottam az asztalnál folyó illedelmes beszédből, amely a
szokástól eltérően olyan kimosdott és oldalra fésült volt,
mint amikor egy elszegényedett családnál előveszik az
eldugott arany evőeszközöket, hogy pacalt lapátoljanak vele.
Mikor végre elengedtek az asztaltól, és a kissé avas
kenetteljességbe mártogatott falatok mind leérkeztek a
helyükre, bizony már alig tudtam az ölembe emelt
építőszekrény fölött ébren maradni. Hamarosan ágyba is
parancsoltak, talán azért is, mert ez tapintatos jelzés
lehetett a felnőttek számára, hogy a pax menza véget
ért.
A másnap reggelt sohasem felejtem. Este úgy
aludtam el, hogy a hosszú álmot legszívesebben egyetlen
harapással leszakítottam és magamba tömtem volna, még ha
megfulladok is, csak hogy újra a dobozom fölé görnyedhessek.
Reggel egyedül eszméltem az ágyban. Bár
korán volt még, nagyanyám már kikelt mellőlem, és a helyén
maradt melegben elvegyült a saját melegem. A szoba ezzel
ellentétben kellemesen hűvös volt. A hatalmas ablakon lógó,
zöld virágos függönyön átsejlett a képzeletemben frissen
hullott hó által felragyogtatott fény. A sötétes, kútszerű
udvarnak ezek szerint valami véletlen ajándékként éber
figyelemmel és élettel kellett megtelnie. Valaminek készülnie
kell odakint, ami előbb-utóbb hozzám is beszivárog. Hiszen
egyébként miért habzanának olyan üdén a függöny hatalmas
zöld levelei, ígéretesen szertetekergő indái? Minek zsongana
az ágyban is érezhető dorombolással a lakás és a ház
felettem, miért pendülne halkan kint egy kanál a konyhában?
És akkor egyszerre hatalmas
kinyilatkoztatásként döbbent belém mindezen készülődés
értelme: rám vár, és enyém az építőszekrény! Ettől
hirtelen összenőtt a sok esetleges és kedves részlet, és az
egész világmindenséget egyetlen kristálytiszta önzés
fűtötte fel, olyan, amely nem ártott senkinek, de amelynek én
feküdtem a közepében, és amely úgy sugározta szét
értelmét, mint a kelő nap.
Ilyen volt, nem csak ilyennek látom, az egész
gyerekkorom. Pedig már akkor sem voltam ártatlan. A kérdés
már akkor belém akadt, de mint a buta hal, még csak a csali
édességénél tartottam. A horog még nem is érintette a
szájpadlásomat. Gyanút kellett volna fognom. Vajon szükség
van az építőszekrényre ahhoz, hogy az önzés napocskája
melengessen? Miért nem sodorhatnak az öröm hullámai
anélkül, hogy valami nehéz és brutális horgonyt vonszolnék
magam alatt? Miért van az, hogy minden öröm ellobban? Bár
még egyre gyulladnak újabbak. Igaz, egy árnyalatnyi, egyre
növekvő késéssel. Közöttük hosszabbodnak a fűrészporos,
homokkal felhintett szakaszok, amik az út piszkát, a kiontott
vért és az unalmat illedelmesen elfedik. Közbevetőleg:
sohasem értettem, ha valaki meghal az utcán, miért takarják
le szinte azonnal újságpapírral vagy gazdagabb országokban
műanyag fóliával. Vagy ha valaki a földalatti alá ugrik, és
kifolyik a vére, akkor egy jóságos tűzoltó miért hinti be
azt fűrészporral vagy homokkal? Miért gondolják, hogy a
fűrészpor vagy a homok illedelmesebb, mint a vér? Miért kell
fűrészporos homokot hazudni oda, ahol vér folyt, amely
ráadásul eleve nemesebb mindkettőnél?
Persze ezek csak amolyan utólagos
bölcsességek. Értem én, miről van szó, vagy legalábbis
érteni vélem. A forma az a kemény és konok zászlórúd, amin
ember voltunkat lobogtatja a sors. Enélkül szabadon őgyelgő
vadak lennénk, nem adóalanyok vagy átárazott szerzők.
Mondom, gyerekkoromban úgy ritkultak az ilyen
jó pillanatok, mint az idegenbe szakadt jó barát levelei.
Azok az ötvenes évek…
Egy hete elment Bene, ma pedig Gulyás.
Lőnek rám. Bene ’44-es volt, Gulyás
’42-es, én úgyszintén ’44-es vagyok. Engem akartak
elkapni, de mellément.
Gulyás a teletext szerint pár napja döntött
úgy, hogy visszavonul, és ez annyira sikerült neki, hogy ma
már nincs is a világon. Elég durva. Van valami meghökkentő
abban, ha a sportolók korán meghalnak. Mit ér a sport, ha
hatvan-egynéhány évesen ugyanúgy elmennek, mint akik sohasem
futottak még egy métert sem? Én például büszke vagyok arra,
hogy minden testmozgástól irtózom. Egész életemben csak
döglöttem. És most ugyanott tartok, mint a nagymenő
sportolók. Ezt nevezem takarékosságnak: szinte ráfordítás
nélkül fogok meghalni. Minek futni, kergetni a labdát, ha a
cél – vagy a kapu – magától elém jön? Micsoda felesleges
strapa!
Persze őket mindenki ismeri. De mit ér a
teletexthír, ha éppen a saját halálhírét nem tudja
elolvasni rajta az ember?
Tízévesen kellene híresnek lenni, amikor
még ki lehet használni, mert van rá idő. Tízévesen engem
csak a házban ismertek, ahol később ötvenöt évet laktam.
Persze akkor még csak tízet. És mégis akkor voltam a
legboldogabb. Soha többé nem éreztem azt. Szegények voltunk
persze, de akkor mindenki az volt. Még csak kilenc évvel
voltunk a háború után, és dúlt a népboldogítás. Mit
tudtam én arról? Kellett engem boldogítani? Ha volt mit
majszolni a Winnetou mellé – leginkább tejfölös
lángos, az nekem elég volt. Senki sem törődött velem.
Emlékszem: egyetlen autó állt akkor az egész Bakáts téren.
Körbeálltuk, lökdösődtünk. Én valahol a második sorban
igyekeztem valamit elkapni a képből a többiek hóna alatt. De
egyszerre csak mindenki elpárolgott. Észre sem vettem, hogy
egyedül vagyok, mert végre kikerekedett a kép. Még sohasem
láttam közelről autót. És akkor kaptam felülről,
hátulról egy nagy pofont. – Büdös kölyök! Mit tapizol
itten!? Bamba majom! – és újra nyakon vágott. A tulaj volt.
Mondanom sem kell, hogy hozzá sem mertem nyúlni a
karosszériához.
Valahogy elkotródtam.
Nem is annyira a pofon fájt, hanem az
igazságtalanság. A sértett világrend. Annyira megdöbbentem,
hogy még bőgni sem tudtam. A többiek persze röhögtek a téri
fák törzse mögül. De amikor hazamentem, és sírva
elpanaszoltam, hogy mi történt velem – nem is annyira a
pofont, hanem a csalódást –, akkor a nagyapámtól kaptam
még egy pofont:
– Miért nem rúgtad tökön? Máskor ne
bőgj, hanem rúgd tökön, vagy vágj hozzá egy téglát, és
közben üvöltsed, hogy „Segítség! Cukros bácsi!” És
fuss, ahogyan csak bírsz!
Bobin
Leszakadt Visegrádon a vécéajtónk. A
kis kerti bódé harminc évig állta a sarat, de eljárt felette
az idő. Alapja megsüppedt, fémváza deformálódott, és így
az ajtó felső zsanérja, nem bírván a feszítőerőknek
ellenállni, elrepedt a varrat mentén. Két évig fityegett
szélütötten az alsó zsanéron, lazán odaláncolva az
ajtókerethez, mígnem gondos kezek kiakasztották, hogy
elvihessenek mindent, amit a kis fülkében tároltunk. Eltűnt a
csákányom, amiért hálával tartozom ismeretlen jótevőmnek,
mivel enyhén szólva nem vagyok egy csákányozó típus. De
elvitték a kaszámat is, amit fájlalok, mert holmi narodnyik,
tolsztojánus reminiszcenciáim miatt időnként kaszára kaptam.
(Kapára nem: ez már túlságosan átbökte volna az
illúziófátyolt, és világfenntartó képzelődéseim ballonja
szánalmasan összelaffanva az áldott anyafölre hullott volna.)
Érdekes módon az ipari porszívót otthagyták, pedig az egy
vagyont ér. Vagy nincs por náluk, vagy azt hitték, nem
működik a gép.
Nem volt mit tennem: neki kellett látnom a
vécéajtó feltámasztásának. Csak hát nem vagyok
vallásalapító, hiába mondtam neki: „Kelj fel, és járj
zsanérodon!” – maradt bénán függeszkedve, és
félrebillent szárnya sarka belemélyedt az agyagba. A csodák
kora végérvényesen elmúlt.
Hónapokig tartott, mire szereztem kölcsön
egy villany-hegesztőkészüléket. Leszállítottam a prérire,
felállítottam, és rögtön kivágta a biztosítékot. Na
mindegy: Ogni principe e difficile! Ahogy a művelt olasz
mondta első és utolsó nyelvleckém második sorában. Valahogy
mégis visszahegesztettem a zsanért, de akkor meg kiszakadtak a
deszkák a fémkeretből, és így ott álltam egy szakszerűen
helyreállított vécéajtóval, amit most már be lehetett
lakatolni, viszont bárki beléphetett rajta, mert nem volt az
ajtónak lapja. Nem osztott neki az úristen. Namármost! A
deszkák visszahelyezéséhez csavarok kellenek, és lukak a
deszkán meg a kereten. Ehhez fúró kell, lehetőleg villanyos,
mivel az acélkeretet a tíz körmömmel nem tudom
átlyukasztani. Belekerült további fél évbe, mire
összeszedtem magamat annyira, hogy pesti lakásomon a sok lom
között eszembe jutott megtalálni a villanyfúrót, a
fúrószárakat, valamint az amerikáner kulcsát. (Az
amerikáner nem egy USA-ba szakadt, sváb nyelvű hazánkfia,
hanem egy ötletes szorítószerkezet, amit egy nyeles
kúpfogaskerékkel lehet összehúzni, hogy megtartsa a
fúrószárat a villanyfúróban.) Persze csavarok is kellenek!
Van vagy húsz üveg csavarom. Egyenként kiborítottam őket egy
kiterített Népszabadságra (ez kellene, meg egy kis eső!), és
átválogattam, csavarok után kutatva. Akkor akadtam rá a
bobinra. A bobin! Édes istenem, a bobin! (Félreértések
elkerülése végett: nem Jelcin vagy Gagarin!)
Lehettem vagy hároméves. Vagy két és fél.
Egy vörös paplant húzgáltam magam mögött a konyhakövön.
Leterítettem valahol egy sarokban, és elbabráltam valamivel,
amit odaadtak, hogy ne zavarjam a munkát. A konyhában ugyanis
nem annyira főztek, mint inkább varrtak. Egész gyerekkoromban
berregett a varrógép. És berregett az egész család is a
varrás körül. Soha nem volt nyugvás vagy csend vagy idill.
Én persze mindig ott akartam lenni, ahol nem kellett volna.
Leginkább a varrógép bűvölt el, ahogy szédítő ütemben
döfködte az anyagot, mint egy eszement kéjgyilkos az
áldozatát. Nem hinném, hogy már akkor tudtam, hogy mi az a
kéjgyilkos, de bizony isten éreztem. A szúrásról már volt
fogalmam a sok földre hullott gombostű miatt. De milyen
ártalmatlan egy gombostű a varrógép tűjéhez viszonyítva!
Milyen aluszékony, rest, esetlen és kisipari! Milyen
veszedelmesen villanva csapott le egymás után ötvenszer a
géptű, ha keresztanyám válaszul nagyanyám valamilyen hegyes
megjegyzésére indulatosan beletaposott a pedálba! Azok a
rövid, dühödt futamok, ahogy Ella a benne felvillanó
képzetek ütemére neki-nekieresztette a szerencsétlen
szoknyát a gép orgyilkos döféssorozatainak! Persze megkaptam
én is a magamét tőle. – Menj innen! – kiáltott rám
mindannyiszor, amikor a lendkerék elmosódott küllői közé
kaptam volna, vagy arrafelé tapogattam, ahol a bobin körül a
vetélő ördögi módon ide-oda rángva hurkolta a két fonalat
a szoknya korca mentén. „Men innen, men innen! Mindig csak
»men innen«!” Állítólag ez volt az első önálló
méltatlankodásom, amit azután annyi más követett.
A magányos szoba
Valamikor, réges-régen volt egy kisfiú.
Különös gyerek volt, pedig látszatra ugyanolyan, mint a
többiek. Nem volt a fejében neki sem más, csak kolbász,
foszlós, meleg kenyér, meg lecke, meg hogy mi lehet most a
téren: ki várja őt labdával vagy valami más érdekes
dologgal. De sokat volt egyedül, és szeretett gondolkodni.
A lakás, amiben éltek, esténként meg
ünnepnapokon általában tele volt emberekkel, mert volt idő,
amikor heten laktak benne. De napközben mindenki dolgozott
valahol, úgyhogy egy délután a fiú egyedül maradt a
lakásban. Az udvari nagyszoba ablakán besütött a nap a
függönyön keresztül, és ettől ragyogni kezdett minden. Arra
gondolt – és szinte látta magát, ahogy ott áll és
gondolkodik –, hogy mennyire szereti ezt a többnyire sötét,
agyonzsúfolt lakást, amelynek minden zugát ismeri, mégis,
igazában még mindig felderítetlen a számára. Voltak
például szekrények, amikhez nem nyúlhatott, mert nem voltak
az övékéi.
Szép és ígéretesen rejtélyes volt most a
szoba, mint a nagyvilág. És mindez azért volt, mert nem voltak
otthon a lakói. És akkor hirtelen arra gondolt, hogy ezt a
szépséget csak úgy lehetne fokozni, ha ő sem lenne otthon!
Vajon milyen lehet ez a szoba olyankor, amikor nincs benne senki,
még ő, a fiú sem? Megpróbálta elképzelni. De akárhogy
erőlködött, nem tudta üresen elképzelni a lakást, mert
ahhoz, hogy láthassa maga előtt, neki is ott kellett lennie
valahogyan! Mintha a látvány olyan lenne, mint a hegedűszó:
hegedű nélkül, gyerek nélkül nem zeng. Pedig milyen édes
szomorúság ülheti meg a zugokat, és milyen magába nézően
kedves lehet olyankor ez a szoba, amikor nincs benne senki!
Valahogy azt érezte ez a kisfiú, hogy rokona ez a szoba. Mintha
a testvére lenne, vagy talán ő maga lenne ez a belakott,
zsúfolt, de ugyanakkor üres tér, amiben nem ver visszhangot
semmi közönségesen emberi, és amely tisztán tud ragyogni
délután. Újra és újra megpróbálta elképzelni, hogy ő
sincs a szobában, és mégis látja: valahogyan felszívódik a
fénytől ragyogó falakba és a kopott bútorokba. Csak a
szemgolyó nélküli tekintete marad meg, amely mint a falakról
visszaverődő ragyogás, betölti egész valóját, ahogy
magába néz.
Végül a fiú megértette, hogy mindez
lehetetlen. És ez fájt neki. De nem úgy, mintha a lábára
esett volna valami, vagy megvágta volna magát, hanem csak úgy,
mintha megbánt volna valamit, vagy mintha nyúlna valamiért,
amit nem érhet el, mert alacsony hozzá. És miközben fájt,
valahogy megmaradt ígéretnek is: talán egyszer majd sikerül
egybeolvadni azzal, ami az ő tárgyi mása, talán egyszer majd
feloldódhat, felszívódhat a tiszta ragyogásba és
ürességbe: önmagába, a békés, örömteli semmibe.
Drótkeret
Elmesélek neked egy kis történetet,
aminek alig van tartalma.
Tudod, sokáig éltem a Bakáts tér 5. szám
alatt. Pontosan ötvenöt évig. Ott is születtem. Gyakorlatilag
ugyanabban a szobában töltöttem ezt az egész időt, ahová
tizennégy éves koromban anyám utasítására kerültem. Ez
volt a lakás cselédszobája: egynyolcvanötször kettőhetven
alapterületű kicsiny helyiség. Itt lakott előttem haláláig
anyám apja, érces hangú, ellenállhatatlan nagyapám.
Annyira megkedveltem ezt a lukat, hogy talán
nem is hiszed el. Itt értek első tapasztalataim a nőkkel, itt
olvastam késő éjszakáig, készültem a vizsgáimra, itt
voltam beteg, és itt írtam első irodalmi megnyilatkozásaimat.
Vagyis egész életem itt telt el. Kilenc évvel ezelőtt adtuk
el a lakást máról holnapra. Lelki beteg voltam tőle. Nagyon
nehéz volt a búcsú. Ezért egy délelőtt, mikor a Zsuzsa sem
volt otthon, végigmentem az egész lakáson, és videóra
vettem. Persze feltörtek az emlékek, mint a kőolaj a törött
kútból. Annak ellenére törtek fel, hogy semmi sem maradt
azokból a tárgyakból, lakberendezési eszközökből, amiket
gyerekkoromban láttam, megszoktam. De pusztán a hely, ahol
álltam, előhívta, hogy mit éreztem ott, amikor hároméves
voltam, és mit, amikor negyven. Láttam, hogy hol aludt el
régen halott nagyanyám fejét a varrógép peremére hajtva;
hol voltam az ’56-os földrengés alatt, és hol állt az
akvárium, aminek a vize hullámzott a földlökések hatására
reggel fél hétkor. Hol néztem a holdat egy májusi éjszakán,
mert velünk élő unokatestvérem felébresztette bennem a
férfit. Hol totyogott a galambom, a Tubi, aki amikor
meggyógyult, és közönyösen teleszarta a lakást, kirepült
az ablakon. Persze kerestem a régi lakók nyomait is. 1998-ra
azonban már semmi sem maradt belőlük. A hosszú évek alatt
mindent kicseréltünk Zsuzsával. Még az 1944–45-ös ostrom
idején kötelező elsötétítés rajzszegeit is (némelyik
szög alatt még volt egy tenyérnyi légópapír) kihúztuk az
ablakkeretekből úgy 1985 táján, fatapasszal eltüntettük a
lukakat, majd lefestettük a fát.
De hoppá: egyvalaki mégis itt hagyta a keze
nyomát! Alig vettem észre, annyit láttam: a konyha
ablakpárkányán ottmaradt minden renoválás ellenére a
nagyapám által odaszerkesztett drótkeret, ami az ablakba
kitett virágcserepeket védte a lezuhanás ellen. Ő 1957-ben
halt meg. A keretet valamikor 1953 táján csinálhatta. Még
emlékszem rá, ahogy segítettem neki hajlítani, egyengetni a
nagyon merev, de azért rugalmas drótot. Egyetlen más tárgy
sem maradt utána. Fénykép is csak egy. De már senki sem nézi
ezt a képet rajtam kívül (én se nagyon), mert mindenki
halott, aki ismerte. Pedig hetvenkét évet élt egy mozgalmas
korban. Talán már a sírját sem találnám a rákoskeresztúri
temetőben, csontjait felitta az anyaföld. Csak a drótkeret
élte túl, mert a rozsdamentes acél ellenállt mindennek:
napnak, fagynak, esőnek, rozsdának, időnek.
Ez a keret a nagyapám egy darabja. A kerek
világmindenségben testének már minden atomja, elektronja
szerteszóródott. Gondolatait, érzelmeit, örömeit és
szenvedéseit már nem találod sehol. Pedig huszár volt a
világháborúban, ott volt Przemyşl alatt a nagy csatában. És
hihetetlen módon túlélte! De csak azért, hogy a drótkeret az
ablakban feszülhessen még akkor is, amikor ő már nincsen
sehol.
Valamelyik
este eszembe jutottam.
Víztorony
Emlékszem, hogy a víztorony aljában
álltam én. Vártalak, hogy jössz sétálni. Helyetted azonban
egy titkosrendőr jött oda, de nem látszott rajta, hogy
titkosrendőr. Így szólt: – Maga kire vár? – Tamásra –
válaszoltam talpraesetten. Hülyén nézett rám. – Ki az a
Tamás? – kérdezte, miközben odajött még egy titkosrendőr.
– Kénes Tamás matematikus – válaszoltam, de éreztem, hogy
itt nekem már nem terem fű. – Tudod, mit? Takarodj innen a
picsába! – mondta unottan a titkosrendőr, aki nem látszott
annak.
Irány Európa!
Nagyon szeretem a virslit. Mármint a jó
virslit. Ez azonban ritkaság: manapság a város egyetlen
pontján lehet ilyet kapni: a Metro Áruházban, a város
szélén.
Valaha, a rendszerváltás előtt, a létező
és fejlett szocializmusban a virsli általában jó minőségű
volt: a birka vékonybelébe töltötték, állaga rugalmas volt,
és ugyanakkor foszlós, mint a jó kenyér. Beleharapáskor
pattant a birkabél, és a dolgozó szájában gyengéden
szétrobbant az enyhén fokhagymás íz. Volt valamilyen leve is,
amit nem tudnék különösebben körülírni, de isteni volt. Az
évek során, ahogy enyhült a diktatúra, a virsli állaga egyre
romlott. Először megjelent a pestiesen kotonos virslinek
nevezett valami, ami leginkább egy esőkabátos gumibothoz
hasonlított, mert birkabél helyett PVC-fóliába burkolták.
Ugyanakkor az állaga megsápadt, mintha követte volna a vörös
diktatúra kifakulását: piros helyett vértelen rózsaszínű
lett, elvesztette foszlósságát, és furcsa módon minél
enyhébb volt a diktatúra, annál inkább hasonlított állaga a
gumibotra. Ez a sok szója következménye volt, amely egyre
szemérmetlenebbül pótolta a húst. Persze közben megindult a
propaganda: a szója egészséges, a hústól ellenben
kristályosat fog pisálni a túl mohó dolgozó. De pártunk és
kormányunk gondoskodik róla, hogy ennek legyen egészséges
alternatívája.
Emlékszem, egyszer, amikor még hittem a
KISZ-ben, és szobám falára Marx képe volt felcsirizelve,
bizalomtól és falánkságtól indíttatva először főztem meg
vagy tíz pár kotonvirslit. Micsoda zabálás lesz itt
mindjárt! – gondoltam. A baj ott kezdődött, hogy a koton,
ahelyett hogy erotikusan kifeszült volna, mint a birkabél a
forró vízben, főzés közben összerácosodott, megtöppedt,
mint a nagyapám farka a hidegmedencében. De még tartott a
bizalom: belevágtam a kotonba, és elkezdtem enni. Valami nem
stimmelt. Mivel azonban lassú felfogású és hűséges vagyok,
valamint még országban és népben gondolkoztam, bízva a
Köjálban tovább ettem. Mígnem tele lett a pofám
összerágott celofánnal, amit a legnagyobb jóakarattal sem
voltam képes lenyelni.
Ettől kezdve megrendült a bizalmam a
szocializmusban. És a folyamat nem állt meg itt, hanem
rohamosan kiterjedt a Kommunista Kiáltványra, a Tőkére,
egészen a Természet dialektikájáig, valamint A
család, a magántulajdon és az állam eredete című
alapmunkára, amely kimutatta, hogy a polgári házasságban a
nő prostituált. Már nem hittem ezt feltétlenül. Viszont
haladéktalanul előfizettem a Beszélőre.
Bonyolította azonban a helyzetet, hogy
valamiképpen mégis kellett lennie valami alapvető
összefüggésnek a proletárdiktatúra és a virsli között,
mert a világon a legjobb virslit az NDK-ban állították elő,
ráadásul nem is élőben, hanem konzervben. Valahogy a német
géniusz legjobb hagyományai testesültek meg ebben a
termékben: a fent felsorolt állapothatározók, úgymint
pattogás, foszlósság, enyhén fokhagymásság, misztikus lé
kifolyása beleharapáskor, a füstöltség foka, a junkeresen
barnáspiros – hogy ne mondjam, pirospozsgás-szoláriumos –
küllem, mind ideális fokon valósul itt meg: Rilke párosult
benne Rosa Luxemburggal.
Mindennek egy csapásra vége lett, amikor
leomlott a berlini fal. Idáig szállt a betonpor belőle, mert
az első szabad választás után a virsli a Kádár-rendszerbeli
romlásának egyenes folytatásaként szinte megszűnt létezni
Budapesten. Ellenben hízni kezdek az ismerőseink kutyái, mivel
soha nem látott mennyiségben dobtuk ki a többi étel között
a virslit is. Egy jó darabig azt hittük ugyanis, hogy a
szabadság és a demokrácia egyben meghozza a kotonvirsli
végnapjait is végre, és a fogyasztói verseny, a piacgazdaság
kikényszeríti a minőségi jólétet. Nem így történt. A
szója mindent elöntött, és hisztérikusan ingadozva hol
kotonos gumibottá, hol műanyag tubusba töltött fogpasztává
változtatta a virslit. Kezdtem becsülni Honeckert, később
Gysyt, akik jó apákként nyilván kitartóan őrködtek
továbbra is a virsli néphűsége felett. Nálunk csak pár
éve, amióta a polgári demokrácia inkább hasonlít a
Rákosi-diktatúrára, mint az angol parlamentalizmusra, kezd a
virsli felnőni újra platóni ideájához. De csak a
német–svájci tulajdonú üzletekben, amelyek azonban
kizárólag a város peremén, a valamikori Dzsuvában telepedtek
meg, és amelyekhez minden két hétben gépkocsis expedíciót
kell indítani, hogy minőségi árut kapjunk.
De engem megtört az élet és a
rendszerváltás. Tizenegyedik éve munkanélküli vagyok –
bár tavaly óta sikerült beslisszolni a tisztes szegénységet
nyújtó nyugdíjas létbe, úgyhogy napjaimat komor
elszigeteltségben, valamint ennek következtében tömeg- és
emberiszonyban morzsolgatom, mint valaha a zsellérek a
kukoricát. Nem szeretek kimozdulni az odúmból. Feleségemen
ezzel szemben időről időre elhatalmasodik a vásárlási
ebola. Ilyenkor ámokfutásba kezd, amit csak
szobaszökőkutakkal, füstöltszalonna-táblákkal és
méregdrága körömlakkal lehet átmenetileg enyhíteni. Ezeket
a rohamokat kihasználva szoktam megbízni őt a minőségi
virsli beszerzésével. Ő általában megbeszéli a sógorommal,
aki Pomázon lakik, hogy jöjjön be érte Pestre. Neki
útközben le kell küzdenie a Cora és Suba álnevű Kirkéket,
akik mindent fogyasztó disznóvá változtatják a
legszegényebb magyart is. Ha megjön, akkor összeszedik az
összes nejlonzsákot, műanyag ládát, és kalandozni indulnak
a Metróba. Ez a csodavirsli őshazája, amely úgy bujkál ott
előlük, mint a csodaszarvas Hunor és Magor előtt Meótisz
mocsaraiban.
Namármost. Ha valami közbejön, és a
sógorom nem tud bejönni Pomázról, akkor meg vagyunk lőve.
Üres a ház, nincs kacagás – a hűtő egyszerre csak
kiürül: hétszámra csak egy fonnyadt zeller és némi zacskós
tej didereg benne, mivel nekem ember- és tériszonyom van, a
feleségem pedig nem tud vezetni. Vagyis nincs, aki kimenjen a
Dzsuvába bevásárolni. Pontosan ez történt már vagy egy
hónapja. Ugyanis a sógorom élettársának van egy nővére,
annak pedig volt egy lánya, a lánynak pedig egy dúsgazdag
férje, aki használtautó-kereskedő. Történt egy napon, hogy
eladtak egy Audit Százhalombattára, ami azonban egyik reggel
nem indult. A felháborodott vevő felhívta őket Pomázon, hogy
őt várják Nürnbergben egy fontos tárgyalásra, de az autó
nem indul, ami disznóság. A komprádor ezért autóba vágta
magát, maga mellé vette aggódó nejét, akivel egyébként nem
elválaszthatatlanok. Irány Batta, ezerrel! Mikor is
kideríthetetlen okból Budapesttől két és fél kilométerre
százhatvannal belerohantak egy álló kamion hátuljába. Ezt
még megúszták volna, viszont az utánuk jövő nyolc másik
autó, vakon bízva az előttük haladó judíciumában,
őbeléjük rohant hátulról. A sógorom élettársának
keresztlánya ettől a helyszínen meghalt, a férjét pedig
kórházban próbálják összeállítani eredeti fényképek
alapján. Hogy mi van az Audi gazdájával, nem tudom.
Valószínűleg még mindig kint áll a kapu előtt a
bőröndjeivel, és várja a komprádort. Azt viszont biztosan
tudom, hogy a hűtőben már csak egy fonnyadt negyed zeller van,
mert a sógorom élettársa keresztlányának a temetése miatt
családi gyász van, és ezért a feleségem sem jár dühöngeni
a Metróba.
In God we trust
Istenben bízunk! De ez is
félreérthető, mert mint a Babylon-programból megtudom, a GOD
felfogható a Global Out Dial, vagyis a Korlátlan
Kitelefonálási Lehetőség az Egész Világra rövidítéseként,
ami egy új dolog. Egy telefonszolgáltatás, amely megváltja az
emberiséget! Call us! Now! Majdnem olyan, mint Isten,
csak teljesen tranzisztorizált.
S ne félj, hogy a lét
velünk elakad
Tűző szeptemberi nap égetett. Az a
fajta, amelyikben még utoljára kidühöngi magát a nyár.
Lábam alatt csörögtek már a maguk köré pöndörödött
gesztenyelevelek, ahogy gázoltam a gazon át. Gázoltam a
gazonát. Miért kell gázzal kezelni a… mit is? Gabonát vagy
gazonát? Mi lehet az a gazona? Valami vegyszer. Esetleg
kegyszer. Volt egyszer egy kegyszer, szakálla volt vegyszer.
Szóval ilyen játékos hangulatban gázoltam a
gazon át a kripta felé. Frissen épült kripta volt, csupa
fekete márvány. Többféle fekete márvány. Kis, takaros
épület volt csupa sötét színű márványból vastag
bronzajtóval, kétoldalt bronzkandeláberekkel. Az épület nem
volt hivalkodó: kisebb volt, mint egy hajdani zöldvillamos,
vagyis utcai vécé. És ez a villamos sem indult sehová. Utasai
nem siettek, ott hevertek a bronz mögött, hulltukban is
igényesen. Zöldvillamos igényesnek kiadó.
A kripta körül még ott volt a sóder
maradéka, ami a nyári betonozásból feleslegessé vált. A
zsalu elhasznált deszkáit is szanaszét dobálták. Több üres
sörösüveg jelezte továbbá, hogy nemcsak kemény és
céltudatos munkával telt az idő. Ahogy ott kódorogtam
fütyörészve a sóder körül, árgus szemekkel kutatva
érdekesebb kavics vagy kotorék után, valami barnába
botlottam. Könnyű volt, mert fennakadt a gaz tetején.
Belerúgtam, hogy lássam, mi az. Pillekönnyen odébb repült.
Közelebb léptem, lehajoltam, és akkor láttam, hogy egy
koponyatető. Világosan látszottak a recézett, likacsos
varratok, amelyek egykor talán égő szerelmek, gyökvonások
és latin szavak felett lüktettek.
Sajnos, ez akkora közhely, hogy maguktól
süppednek le egymás után a billentyűk a számítógépem
klaviatúráján. Viszont nem közhely az – vagy ha mégis,
hát üsse kő –, hogy ezt a szegény flótást, akinek a
fejtetőjét rugdalom, kidobták a szemétre, hogy helyet
csináljanak a márványvillamosnak. Persze lehet, hogy
eredetileg is a családhoz tartozott, csak a bánatos kádári
évek alatt nem volt rá se pénz, se engedély, hogy felhúzzák
fölé ezt a hetven-nyolcvan millió forintot – esetleg többet
– érő esőkunyhót. Mert ugyebár ez itt a nemzet nagyjainak
a sírkertje. Kizárólag bőröndgyárosok,
termény-nagykereskedők, színészek, államférfiak,
sakkbajnokok s a vörös államvallás mártírjainak temetője,
ahová valami gyüttment újgazdag nem ásathatta el magát.
Amióta azonban a demokrácia átsöpört az országon, mint a
külvárosi forgószél a szemeteskonténerek felett, már csak
pénz kérdése az, hogy mekkora darab márvány alá fekszik
valaki.
Lehet tehát, hogy szegény jó koponyatetőt
többedmagával előbb kiásták a besörözött legények, a
maradványokat összegyűjtötték egy vadonatúj, ropogós
nejlon szemeteszsákba, amit azután letettek a bokor alá, amíg
elkészül az új otthon. Ez a darab talán kimaradt vagy kiesett
a zsákból, és szegény jó fejtető már kiabálni sem tudott,
mert nem volt mivel. Mert, ugye, egy tenyérrel még lehet
tapsolni – ha hihetünk a koannak –, de kiáltani száj és
tüdő nélkül már végképp lehetetlen.
Kíváncsi lennék, hogy ezalatt mit csinált a
kedves rokon, aki megrendelte a márványhajlékot. Olykor
biztosan kiment megnézni a legényeket. Talán sört is vitt
nekik. Vagy csak kiküldött maga helyett valami lótifutit? De
szerintem az se törölt ki egyetlen tengerízű csöppet sem a
szeme sarkából. Csak hát a dohány! Honnan volt a dohány? És
honnan nem hiányzott? Tellett-e villamosbérletre, amikor a
kriptaépítés dandárja volt? Jött-e akkoriban a gázszámla?
Csupa izgató kérdés, amire sajnos tudom a feleletet.
Szégyelled a mobilodat,
avagy mitől lángolnak az erdők
A mai európai gazdasági rendszer
ideológiája, a szabad és becsületes verseny hazugság és
primitív mitológia. Bár ne volna igazam! De napjainkban a
Földközi-tenger mentén lángoló erdők földrésznyi füstje
sem tudja elhomályosítani, hogy üzleti érdekből
gyújtogattak szabad és becsületes versenytársaink. Egyre
több bizonyíték van ugyanis arra, hogy az erdők nem véletlen
hanyagságból kaptak lángra, hanem építési területek
megszerzése végett, mert a leégett erdők helyére a
szabadság nagyobb dicsőségére nem szabad erdőt telepíteni,
csak építkezni. És egy ilyen merész húzás kimondhatatlan
versenyelőnyt jelent annak, aki nem szégyelli megtenni, és nem
rest marmonkannát ragadni.
Aki járt már Görögországban, az tudja,
hogy ott sok helyen már fű sincsen. Nagy érték ott a fa.
Annál is inkább, mert arrafelé a mezőgazdaság alapja az
olajfa, amely rendkívüli növény. Csak ötvenéves korában
kezd teremni, és kétezer évig is szüretelhető. Persze csak
akkor, ha nem gyújtják fel. Amikor én évekkel ezelőtt ott
jártam, még nem égtek. Ergo Jézus kora óta nem jutott
senkinek sem eszébe, hogy a szabad és becsületes verseny
érdekében felgyújtsa. Csak most érett meg erre az idő.
Eltűnődtem rajta, hogyan is mehet végbe egy
ilyen szabad és velejéig becsületes gazdasági tranzakció.
Nyilván nem az építési nagybefektető megy ki
benzineskannával vagy gázöngyújtóval az erdő, ültetvény
szélére. De mindenütt van falu bolondja, egy féleszű gyerek,
egy palimadár, akinek a tűz okozza a nagy, színes,
szélesvásznú orgazmust, habár ehhez némi kézimunkázás is
kell az ilyennek. Ezek az emberek általában nem verdesik fejük
tetejével az IQ-plafont. Agyuk a tévé által turbósított
képregényeken pallérozódott, ahol például egy gyönyörű
férfi azért kap meg egy gyönyörű nőt, mert a csillogó
mobilja önbizalmat öntött belé.
– Jorgosz! – szól hát hozzá egy menő
fenegyerek a kocsmában, aki látja, hogyan bámulja Jorgosz a
tévében a legújabb mobil reklámját, amin egy virsliszájú
modell érzékien suttog a készülékbe, bele egyenesen Jorgosz
agyába. – Volna egy kis munka a számodra! Szeretnénk egy
kicsit bulizni az este. Ki kellene vinned pár dolgot a ligetbe,
tudod, az erdőszélre. Meg gyűjthetnél egy kis fát is a
tábortűzhöz. Meggyújthatnád, és ha már jó a parázs,
akkor felhívsz egy olyan mobilon, ni, hogy mehetünk.
– Hogyan hívhatnálak fel? Tudod, hogy
nincsen nekem olyanom!
– Nesze, itt van egy, neked adom.
És pár eurós befektetéssel már ég is az
erdő. Innen csak egy lépés a háború, amit azért folytatnak
majd a szabad és becsületes férfiak, hogy valaki egy
légkondicionált iroda mélyén a gazdasági versenyben kiváló
eredményeket érjen el, és elnyerje honfitársai
megbecsülését. Mintha valami ilyen folyna már manapság is
Irakban és Csecsenföldön. Alig várom, hogy a történelmi
egyházak papjai nálunk is megcsókolják a hadizászlót, a
géppisztolyok csövét, behintsék szentelt vízzel, és
megáldják a biológiai és vegyi bombákat, valamint később
felkínálják a lelki vigaszt a lábatlan honvédeknek, akik a
becsületes és szabad háborúban kissé megrövidültek.
Azt gondolod, kedves olvasó, hogy mindez
lázálom? Hogy minket nem ér el? Akkor hadd osszam meg veled a
gondomat! Nézem a tévét, tallózom az internetet, és egyre
gyakrabban böki ki a szememet a mondat: Szégyelled a
mobilodat? Mitől olyan aljas ez az ártatlan kérdés?
Attól, hogy tényleg szégyellem: régi már, négyéves. Habár
már akkor sem volt rá szükségem, amikor megvettem, most már
mégis feszengek, ha kézbe veszem. Nem lehet ugyanis rá
csengőhangokat letölteni, nem lehet sudokut játszani rajta,
és főleg lehetetlen a lábtárogatón játszó fiatal
művésznők műsorában gyönyörködni. Ehhez kell ugyanis a
3G! Mert persze a szabad és becsületes verseny a mobilokba is
betört: olyan friss húst vehetek magamnak, amilyet csak akarok.
Van külön pornó kispénzűeknek, de valutagazdagoknak is. A
lelkem mélyén már biztos vagyok benne, hogy venni fogok egy
kb. nyolcvanezer forintos, 3G-s, ultralapos készüléket, amin
szabad perceimben majd nézhetek reklámokat is, például a
vezető fogkeféről, ami persze további lelkifurdalást fog
okozni, mert az én fogkefém sem igazi márka, úgyhogy nem is
vagyok már férfiasan tökéletes. Nem tudok még wapolni sem
– bár 3G-vel már tehetném –, ami különösen megalázó.
Így azután töketlenségem tudatában szorongva fogom nézni a
pornót a mobilomon annak ellenére, hogy azt már legalább nem
kell szégyellnem, mert ultralapos és 3G-s lesz, bármit
jelentsen is ez.
Vagyis a bennünket körülvevő és a
messziről bűzlő szabad és becsületes verseny a mobilunkon
kezdve mérgezi az életünket. Fogyasztói kretént formál
belőlünk: emberi gyengeségeinket kihasználva fölösleges
fogyasztásra csábít. A fogyasztáshoz pedig pénz kell. És
hol van pénz? Ott, ahol a tőke lehetőséget ad rá. Vagyis be
kell állnunk a sorba, a tőke megvezetett kiszolgálójává
kell válnunk, és ezzel bezárul az életünk rossz köre.
Hiszen termelni csak akkor lehet, ha van kereslet a termékre. Ha
nincsen kereslet, akkor teremteni kell! Ezért kell wapolni,
sudokut játszani, keresni a friss husikákat. Értelmetlen
szükségleteket beültetni a bérrabszolgák agyába. Akik
sohasem lesznek elégedettek, mert ha megelégednének, akkor
leállna a termelés, a Molochként imádott növekedés. Mert a
mindenáron való termelés csak a minden határon túl növekvő
igényeken alapulhat, az örök kielégületlenségen. A
kielégületlenség szüli azután a versenyt, amely, mint
láttuk, szintén nem ismer határokat és gátlásokat. És
akkor a tőke bohócává silányulunk mindnyájan, akik
megvezetve a rossz igényektől, rossz alternatíváktól véres
haláltáncban fejezik majd be ámokfutásukat, amit akkor
kezdtek el, amikor szégyellték a mobiljukat és a versenyben
lemaradt fogkeféjüket.
Verseny az Édenben, avagy
„Ne nevess korán”-t játszanak a rablók
A www.virtus.hu-n egy
Gyurcsány-rajongó írt egy szép, naiv, felszínes cikket,
amiben benyalt a kormányfőnek. A cikk alapja egy nagyon
primitív szociológia. A hódoló úgy gondolja, hogy azért
élünk, hogy versenyezzünk: ki tud jobban érvényesülni abban
a társadalomban, amit nem ő választott magának, hanem amibe
beleszületett akarata ellenére, és amiben a hódolófélék
állapítják meg a játékszabályokat.
Vagyis megírta a kapitalizmus apológiáját,
ami elég furcsa százötven évvel Marx és kb. hatvanöt évvel
Hitler után, aki a mai szabadmadaras szociáldarwinizmus
kimagasló híve volt. A társadalmi verseny ugyanis leánykori
nevén szociáldarwinizmus. Ezért ne lepődjünk meg, ha majd
megjelennek a géppisztolyos, drótkerítéses versenyzőtársak!
Amit a hódoló összehord ebben a cikkben, az
persze primitív ideologizálás. Mert például elfelejtkezik
olyan egyszerű dolgokról, hogy egy valódi versenyen a
versenyzők teljesítenek ugyan, de nem a többiek kárára.
Milyen lenne egy autóverseny például, ha menet közben
leszívhatnám az előttem haladó kocsi benzinjét? Vagy a
huszonkét körös versenybe a huszonegyedik körben állnék
csak be, mert a versenybíró a sógorom? Vagy mindenkinek a
sebessége függvényében le kellene adni valamennyit a
benzinjéből, amit azután ellenőrizetlen módon
visszaosztanának a versenyzőknek? Vagy lennének, akik száz
liter benzinnel indulnak a rajtnál, mások pedig csak hússzal?
Vagyis a szabadság elkötelezett hívei
megfeledkeznek az adózásról, a kizsákmányolásról, a
csalásról, a rablásról, a kezdeti feltételek
egyenlőtlenségéről stb. Vagyis ami a társadalomban ma és
már lassan húsz éve van, az nem becsületes verseny. Hogy
mást ne mondjak, 1990-ben a mai nyertesek ellopták a benzint a
privatizáció során azoktól, akik ma lúzerek.
Miért gondolja bárki, hogy a gazdasági
verseny – ami majdnem minden más társadalmi eredmény alapja
– az emberi élet egyetlen és üdvözítő formája? Akkor
miért harcoltak ellene már az Óbirodalomban, a Bibliában
és a Kommunista Kiáltványban is? És harcolnak ellene
most is mindenhol, ahol erre adottak a feltételek.
Ám legyen! Legyen a kapitalizmus maga az
Éden! De győzzétek meg erről a munkanélkülieket, a
betegeket, az öregeket és azokat, akiknek van munkájuk ugyan,
egészségesek és fiatalok is, de nem akarnak versenyezni, mert
nem érdekli őket!
Egy becsületes versenyből ki lehet szállni:
nem kötelező az autóversenyzés. De próbálna szegény lúzer
nem fizetni adót vagy alkudozni a munkaadójával, majd
meglátná, hol, melyik hivatalban lakik az Úristen.
A megalázottak és
megszomorítottak
X. úr nagy művész: apológián
játszik. Ez egy olyan hangszer, amelyet a mindig mindennel
elégedett emberek számára talált fel az Úristen. Aki
apológiát fúj, az érvényesülni akar ott, ahol éppen lehet.
Most Magyarországon a politika egy ilyen felkapaszkodási
terület. Ha jó pártnak toljuk a szekerét, akkor előbb-utóbb
felvesznek minket is a szekérre, és majd mi is élvezzük
mások izzadságos erőlködését, amíg a szekeret tolják.
A felelős értelmiségi azonban nem ilyen. A
viszonyok felmagasztalása végett nem rágalmazza meg az
embereket messiásvárással, hülyeséggel, lustasággal,
irigységgel. Persze vannak ilyenek is szép számmal, de a zöm
nem ilyen. A zöm tehetetlen balek, aki elhiszi azt, amit a
rendszer támogatói írnak: hogy minden csak rajtunk múlik,
mindenki a maga szerencséjének kovácsa, ki mint vet, úgy
arat. És miközben olvassa ezeket a kenetes sorokat, kilopják
még a tömést is a fogaiból.
A többség a viszonyok, az állam és a
társadalom kiszolgáltatottja. Nincsen tőkéje, nincsen, aki
becsületesen foglalkoztassa. Nem kíváncsiak a véleményére,
nincsenek választási alternatívái, nincsenek hiteles
informátorai. Manipulálják. És ha mégis ki akarna törni,
akkor a hódoló értelmiségiek (tényleg azok?) lebeszélik
róla: nem lehet semmin sem változtatni, bár vannak még
hibák, de mindig is lesznek stb.
Így jutottunk el odáig, hogy az értelmiség,
a szakszervezetek, a pártok, a média mind elfordul a valódi
gondoktól, és tudatosan szedálni igyekszik azokat, akik nem
akarnak bérrabszolgák, ízléstelen csőcselékemberek,
fogyasztói idióták lenni.
Hihetetlen anyagi és szellemi rombolás
történt ebben az országban az elmúlt tizenhét év során. Az
előző rendszer is rossz volt (részben ennek isszuk most a
levét), de az a lesüllyedés, ami most tapasztalható, nem
írható, csak kis mértékben, az előző rendszer rovására.
A kapitalizmus csak a lakosság kisebbik
részének, kb. öt-tíz százalékának jó, a többiek
vesztesek. Ugye, nem hisszük el, hogy aki nem gazdag, az egyben
hülye és értéktelen is? Ilyen alapon Ady, József, Móricz,
Kosztolányi mind hülye és messiásváró volt? Meg az a sok
névtelen, aki csak tette a dolgát, miközben a feje felett az
uralkodó réteg csak magával törődött, és belesodorta az
országot két világháborúba?
Haragos kémények
Olyan korban élünk, amikor ha valami nem
hasznos – például nem lehet beverni a falba és ráakasztani
egy télikabátot –, akkor nem fontos. Sőt! Lesajnálni való,
szinte büntetendő. Meg is büntetik a mindenhová
beékelődött fölösleges instanciák akaratlanul is. Ha
mással nem, azzal, hogy páriává teszik azt, aki nem tud akár
passzívan is valami hasznot hajtani: reklámot nézni, szavazni
gépiesen, adót fizetni, előfizetni, befizetni, kifizetni,
adakozni. A haszonelvű, hedonista csőcselék világa ez, ahol
egy húron pendül a nagytőkés, a hajléktalan és közöttük,
mint hamburgerben a töltelék, az egész társadalom. Ami ma
csupán egy nagy kapillaritás: ide-oda áramlik benne a zsozsó,
öncélúan, vég nélkül, értelem nélkül, mert ha létre hoz
is valamit, előbb-utóbb otthagyja, mint eb a szarát, hogy
valahol máshol halmozódjon, ahonnan azután újra kifolyik
majd, és ami ma trendi volt, az holnapután már szánalmasan
szégyellnivaló lesz. Kinek van szüksége valamire, ami nem
eladható? A virág is csak üzletnek érdekes: egy szál rózsa
egy vizitdíjat ér. Ma még.
Ezen dohogtam a fürdőköpenyemben ma reggel,
mert találtam valamit egy könyvben, ami időn és téren át
visszhangot vert bennem. Azt írja benne valaki, hogy amikor
gyerek volt, úgy tűnt neki, hogy a Nagytemplom két tornya két
óriási emberarc, ami egymásra néz időtlenül. Namármost, mi
a hozadéka ennek az én életemben? Nem kell-e leolvasnom ettől
a vízórát, nem kell-e meggondolnom, hogy mennyit tankolok, nem
kell-e postára vinnem a csekkeket, amelyeket leoszt nekem valami
sipista minden hónap elején? És amin örökké garantáltan
rajtavesztek, míg ő közömbösen, személytelenül besöpri a
nyereményét. De bizony, leolvasom, elviszem, tankolok és
elvesztem. És? Akkor miért forgatom elmémben ezt a hírt a
Nagytemplom tornyairól, mint gyerekkoromban a narancsgerezd
formájú savanyúcukrot a számban?
Azért, mert hároméves lehettem, amikor egy
zivataros májusi reggelen ültem a szabászasztalon. Nagyanyám
és nagynéném ajnároztak, mert éppen lábadoztam egy súlyos
gyomorrontás után. Készült a reggeli a konyhában, amely
műhely, szalon és nappali volt egyszerre. A várakozás
unalmában bámultam a kinti tűzfalat, amely százméteres
sávban lezárta harmadik emeleti szemhatárunkat a maga vedlő
vakolatával, mint valami pöffeszkedő kínai erődítmény. A
tűzfal tetején esőáztatta tömzsi kémények sorakoztak:
levágott fejek vagy a bábszínház paravánja fölé emelkedő
beszélő alakok. Mögöttük az ég fekete volt, mert dráma
volt az égben: óriások birkóztak életre-halálra, hatalmas
fellegek kavarogtak, rontottak egymásra ebben a ferencvárosi Mahábháratában.
Mindezt a nap éles fénye döfte át a konyha irányából,
tőlünk, a mi lélekfurdalásunkból, mintha Isten ujja némán
mutatna az elrettentő példára előttünk. Az ázott arcú,
lesunyt fejű, fájdalomtól síró kémények tekintete úgy
fúródott a szomszédjukéba, mintha csak Isten jelenléte
tartaná vissza őket attól, hogy egymásra törjenek.
Ma hatvanhárom vagyok, férfi; aki írta,
éppen kilencven, és nő.
Ő hírneves író, magabízó őstehetség
(bár milyen más tehetség létezik?), én a senki fia, a sok
kopott nyugdíjas közül egy, aki vénségére írogat, mert
irodalmi inkontinenciája van. Ő kálvinista értelmiségiek
dédelgetett szemefénye, én már akkor panelproli, a hedonista
söpredék egyik rekrutája, aki nem hisz semmiben, magában sem.
Az írónőt nem szerettem, mert modorosan nyafogott, és
örökké frissen ondolálták. Egy sorát sem olvastam – nem
követelték az egyetemen –, csak címeket ismertem tőle, és
azok semmi jót sem ígértek. Az író nekem akkor Mann volt,
és Tolsztoj, Németh. Az ő egyik regényének a címe beillett
volna a Szív küldi szívnek szívesen jelmondatának.
Semmiben sem hasonlítunk tehát. Én nem fogadnám el anyámnak,
ő keresztülnézne rajtam, ha történetesen ismerne.
És most kiderül, hogy lényeink egyesültek,
mert olyan fonnyadt virág vagyok, amely tudtomon kívül egy
nemes fának virága. Lemegy-e ettől a benzin ára? Olcsóbb
lesz-e az étolaj? Le kell-e mondania emiatt a
miniszterelnöknek? Bizonyára nem, de azért mégiscsak…
Istent játszani
Álmatlan éjszakáim egyikén a sok
közül azon merengtem a Föld egy sajátos pontján, amelyet
Ferencvárosnak neveznek, hogy vajon csak én vagyok csődben,
vagy az egész Európai civilizáció, beleértve persze
mindazokat a társadalmakat, amelyek akarva-akaratlanul
fehérítik magukat.
A csend majdnem süket volt, csak időnként
hallottam, ahogy a Bakáts téren – ahová ablakaim nyílnak
– e késő éjszakai órán is összemarakodtak a szarni kivitt
kutyák. Ha nem tompultam volna el már régen, akkor talán fel
is keltem volna, hogy ablakomból fotózzam, ahogy a közeli
vigalmi negyed bohém törzsvendégei versenyt hugyoznak a
kutyákkal a templom főkapuját jelképező alacsony rácson
keresztül. Lakásom tehát Európában, Budapesten található,
annak egy kutyaszaros, bár rendkívül divatos terén álló
ház bugyrának sötét mélyén, Anno Domini 2007. Tehát
1944-ben születtem, és habár életem aligha volt olyan
fordulatos, mint nagyanyámé, aki 1891 és 1984 között taposta
e keserű levében fogó sárgolyót, azért én is láttam sok
mindent, pedig alig hagytam el a Bakáts teret. Ha összeadom
kettőnk életét, akkor több mint százötven évről van hol
nagyon pontos, hol elnagyolt képem. Történész és
szociológus is vagyok, tehát már a tanmenet is
rákényszerített, hogy kettőnk élményeit elfogulatlanabb
nézőpontból is ellenőrizzem, de herkópáter legyek, ha
képes vagyok akár a leghalványabb értelmet vagy pisla
reményt kihámozni az eseményekből. Kétségtelen, hogy
sorsunkban sok egyedi, csak ránk jellemző mozzanat is van, de
szerintem ennek csak annyi a jelentősége, mint annak, hogy a
József Attila által látott dinnyehéj jobbra vagy balra
forgott, amikor látta elúszni az akkor még jóval tisztább
Duna sodrában. És mivel Magyarországnak hozzávetőleg
nyolcszáz éve csak annyi önállósága van a
világtörténelemben, mint a parafa dugónak a Csendes-óceán
közepén, ezért amit mi itt átéltünk, az a világ legnagyobb
hatalmainak sorsát indikálja, ugyanúgy, ahogy a parafa dugó
is az óceán áramlatainak engedelmeskedik.
Nem arról van szó tehát, amiről siránkozni
szoktunk: hogy mi, a nemes szitytyák Európa sziú indiánjai
vagyunk, akik a romlott, ostobán haszonleső, aljas fehérek
ellen védjük Csaba királyfi utolsó hadállásait a
csillagporos Hadak Útján. Nem. Bár így lenne, de nem így
van. Hanem úgy, hogy pár év késéssel keresztülmegyünk
minden, alapjában véve beteg és már legelső felbukkanásakor
is ostoba, hazug szellemi fertőzésen, ami hol keletről
nyugatra, hol nyugatról keletre végigsöpör a Földön, akár
a madárinfluenza, előbb a kacsákon, majd rajtunk is. Ne
tévesszen meg senkit, hogy egy-egy szellemi járvány tíz,
száz, kétszáz vagy kétezer évig tart. Nem az a lényeges,
hogy meddig tart egy ilyen járvány, és hogy milyen kiterjedt
és szilárd infrastruktúra épül rá, hanem az, hogy a
következő járvány letarolja az előző szellemi és anyagi
hadállását, majd kiépíti a magáét, vagyis hogy maga a
történelem hitelteleníti saját magát újra és újra.
Persze ezt Madách óta pontosan tudni lehet.
De arra talán még ő sem gondolt, hogy napjainkban
vurstliszerű gyorsasággal kering a történelem, és egyetlen
rövidke életen belül is többször letörli, majd újraépíti
egyik silány rendszert a másik után. Amihez a XIX. században
két zseni kellett – Madách és Arany –, ahhoz ma elég
kinyitni a tévét vagy elővenni egy húsz évvel ezelőtti
napilapot. Az elfogulatlan szemlélő előtt megdől minden tabu,
amit csak őrizgettünk magunkban a sok fordulat alatt,
valahogyan úgy, ahogy a nyomorult hadirokkant melengeti a
keblén kitüntetését, amit a csatatéren elfagyott lábáért
kapott. Nem hiszem, hogy Nietzsche lengő szakállú prófétája
vagyok, mert előbb tapasztaltam legszebb szavaink
kiüresedéseit, mintsem hallottam volna őróla.
Pénz folyik a falból
Van a családunkban egy szegény rokon
gyerek, aki enyhén szólva nem lángész. Egy kis eldugott
faluban él, ahol hírét sem hallották az ATM-nek. A gyerek
nagy nehezen elvégezte az általánost, mivel az apjának sok
birkája van. Ezeknek egy tekintélyes része – hogy, hogy nem
– mind az igazgató-tanító fazekába fulladt bele. Nos, nagy
volt az öröm a családban: a gyerek felnőtt, művelt ember
lett.
– Kérjél valamit, Ákoska! – szólt
hozzá az apja, mert meg akarta adni az ünnep módját.
– Pestre akarok menni, édesapám! – szólt
a gyerek áhítattal.
Meghökkent a család. Abból a nyírségi
faluból egy vagyon az utazás. Ők sem nagyon jártak még
Pesten, talán csak ha kétszer. Akkor is hivatalos ügyben. A
rendszerváltás előtt. De hát egye fene: fölmennek az
István-napi tűzijátékra a gyerekkel. Föl is jöttek, de a
vonat kora délelőtt érkezett, és sok volt még az idő estig.
Eltervezték, hogy körbemennek addig a város főbb
nevezetességein. Mert hát ők se igen emlékeznek már azokra,
az Ákos gyerek pedig még talán a hírüket sem halotta.
Körút, Váci utca, Duna-part, szállodák, Vár,
Halászbástya.
Még Ferihegyre is kimentek az új vonattal
repülőgépeket nézni. A nagy izgalomban alig figyeltek
Ákoskára, aki azonban egyre hallgatagabban rótta velük a
várost. Csak akkor figyeltek fel rá, amikor kicsi szünet állt
be a sok felszálló gép között, és keresni kezdtek valami
büfét. Leginkább a narancslevet kívánták meg, amit a
szemük előtt facsartak a jégbe hűtött gyümölcsből.
Hárman voltak, az annyi, mint ezerötszáz forint. Az apa már
éppen nyúlt a pénztárcájáért, amikor hirtelen odafagyott a
keze a farzsebéhez:
– Hol a briftasnim? – Mulatságosan kezdte
magát tapogatni, mintha lövések érték volna egymás után,
és most önkéntelenül ide-oda kapkodna a sebeihez. Nincs
tárca. Úristen, mi lesz most?
– Ne haragudjon, uram – fordult kínjában
az apa a pultoshoz –, de vissza az egész! Elveszett a
pénztárcám, azt sem tudom, hogyan megyünk haza.
Kiverte a víz. Az inge hátulján és a
hónaljában sötét foltok kezdték jelezni az állapotát.
Megverten húzkodta el a gyereket a söntéstől. Csak Ákoska
lett egyre élénkebb.
– Édesapám! Ne búsuljon! (Ilyen népmesei
hangot ütött meg a gyerek, mert kissé retardált volt.)
Idejövet láttam, hogy ezek a pestiek olyan gazdagok, hogy a
falból is pénz folyik. Vegyünk ki onnan mi is! Olyan szomjas
vagyok már, hogy vattát köpök!
– Miket beszélsz, te kis hülye! – fakadt
ki az apja. – Mi jön ki itt a falból?
A gyerek azonban se szó, se beszéd
odavonszolta pár méteren át a szüleit az ATM-hez, ahol éppen
ketten is álltak a sorukra várva.
Nos, ami Ákoska szájából hülyeség, az a
kormány reformjai szerint maga a megváltás. Már akinek. Mert
a kormány feltalálta a falból folyó pénzt: a
tébéjárulékot, amit kötelező fizetni olyannyira, hogy az
adóhivatal hajtja be. És ez a pénz folyik megállás nélkül,
akár van bevétele a cégeknek, az egyénnek, akár nincsen.
Pont olyan, mint egy nagy ATM. Aminél majd sorban állnak.
Kik is? Nem mi, állampolgárok, hanem a
magánbiztosítók. Hatan, esetleg heten. Folyik majd a pénz a
falból nekik. Még csak azzal sem kell vesződniük, hogy
behajtsák tőlünk, mert az állam szolgálatkészen elvégzi
helyettük. Ez jobb, mint a szép emlékű privatizáció. Ott
kellett kicsit ügyeskedni: előbb lerohasztani a céget, hogy
később olcsóbban megvehessem. Megígérni, hogy minden
dolgozót megtartok, és később apránként kirugdosni az
összest, vagy felvásárolni őket. Vagy a jó KISZ-munkámért
hitbizományként megkapni szinte ingyen nagy állami
vállalatokat. De most? A fejlett magyar kapitalizmusban és
demokráciában? Minek most már alakoskodni? Minek a strapa?
Csak tartsuk a kalapunkat oda a tébé csapja alá, oszt hadd
folyjék! Nem is olyan hülye gyerek ez az Ákoska!
A műtrágya meteor
Magyarország Csipkerózsika-álmát
alussza. Kicsit nyomasztó a szundi, de még meteornak nézheti
fejecskéjében a műtrágya bombát, akár a tudós
csillagászok Bonyhádon.
Mikor fognak végre felébredni a felelős
emberek? Vagy már nincsenek ilyenek? Mikor fognak rájönni,
hogy a magukra hagyottak, a kisemmizettek egyszer csak
feltámaszkodhatnak erőtlen karjukra, azután feltérdelhetnek,
és végül talpra állhatnak. Pedig ez bekövetkezik, ha
megértik, hogy nincs hova elmenekülni a nyomor, a
kiszolgáltatottság, a televíziós kreténségek és a
haszoncélú, szervezett félrevezetés elől.
A XIX. században még ki lehetett vándorolni
Amerikába. De ma a szabadság hazája annyi szűrőt és
sorompót állított maga köré, hogy egy tetű sem fér át
alatta. Az Európai Unió sem vendégszeretőbb: neki is csak a
mi piacunk kell, egyébként kívül tágasabb a
bekéredzkedőnek. És ha majd megindul a reményeikben
csalódott emberek visszaáramlása, akik, mint a mohácsi
cigányok, megtapasztalják, hogy itt élned, vegetálnod,
minimálbérért robotolnod, befizetned és meghalnod kell; hogy
Amerika és Európa is visszazavarja őket a putriba, az
albérletbe, a minimálbérbe, a pöffeszkedő újgazdagok
igájába; amikor az újszegények megértik, hogy a kapitalizmus
tárnája rájuk omlott, és nem törődik velük senki – akkor
majd kinyújtják a kezüket a műtrágya, a gázolaj, a
kristálycukor, az étolaj fegyvere után.
Ugyanis tele vannak a bevásárlócentrumok, a
fogyasztás e székesegyházai olcsó és potenciálisan nagyon
hatékony robbanóanyaggal. És ami a bonyhádi gyerekeknek
sikerült, azt majd más is meg tudja csinálni.
Emlékeztek még az Oklahoma City-i Városháza
felrobbantására? Ott egy kisteherautónyi műtrágya elég volt
ahhoz, hogy az állítólagos szabadság, demokrácia és jólét
fellegvára elszálljon egy századmásodperc alatt. És azt nem
az Oszama mumus robbantotta fel, hanem egy tősgyökeres
amerikai.
Vagy látjátok, hogyan vitte el Amerika a
szabadságot Iraknak? Milyen szabadon ölik ott egymást naponta
autóbombákkal! Ez aztán az igazi demokrácia! Az autóbomba
ugyanis nem válogat: megöli a rendőrfőnököt, minisztert, a
sarki rendőrt, a papot, a bevásárló asszonyokat és a
babakocsiban alvó gyereket is. Nem nézi, hogy szunnita vagy
síita módon imádod Allahot.
A szabadság hozta el azt is, hogy
mobilozhatunk. Kádárnak volt annyi esze, hogy évtizedekig ne
adjon telefont a magyaroknak. Most persze már a kis kölykök
nyakában is ott lóg a high tech telefon. Csak arra nem
gondol senki, hogy ennél olcsóbb detonátorról még Oszama sem
álmodik dialízis közben. És mobilokból fillérekért fel
lehet állítani egy lenyomozhatatlan kommunikációs
hálózatot, amivel meg lehet szervezni pillanatok alatt bármit.
A flash mob kedves amerikai népszokása egy pillanat
alatt rémálommá válhat, ha mondjuk taxisblokádra vagy a
hidak lezárására használják.
Csak idő kérdése, hogy az olyan elkeseredett
vagy őrült emberek, akik már magukat sem kímélik,
elballagjanak a gazdaboltba műtrágyáért, a T-Mobilba
Dominóért, és még az áfát is kifizetik majd, nehogy szó
érje a ház elejét.
Nem volna jobb kicsit odafigyelni a tömegekre?
Mert először majd jönnek a Matuska Szilveszter-féle beteg
agyúak, akik Leójuk utasítására robbantanak vonatot, majd
jön a Szír Csoport meg a többi lázas agyú.
Tényleg meg kell ismétlődnie a
történelemnek? Einsteinnel nem értettem egyet (együtt
jártunk szemináriumba), amikor azt mondta, hogy a
történelemnek egyetlen tanulsága van: az, hogy soha, senki nem
tanul belőle semmit. De mára Magyarország urai meggyőztek
arról, hogy pontosan olyanok, mint Mária Antoinette, aki így
kommentálta a korabeli éhezést és kenyérhiányt: „Ha
nincsen kenyér, miért nem esznek kalácsot?” Persze e
sajátos kérdést valószínűleg megbánta a nyaktiló alatt.
De lehet, hogy még ott sem, mert az igazi politikus büszkén
és hülyén hal meg.
A kukac
Van egy szúféle bogár, amely egész
életét akár egyetlen gerendában tölti. Sőt, egész
kukacnemzedékek ugyanabban a mestergerendában követik
egymást. Rájuk igazán nem illik, hogy mások szemében a
szálkát is meglátják, míg magukéban a gerendát sem. Mást
sem látnak ugyanis, csak azt. Pontosabban inkább csak érzik,
mivel a gerendában töksötét van.
A kukac élete – emberi tekintetből –
elég egyhangú. Attól fogva, hogy kikel a petéből –
mondhatnánk, megszületik –, ideje azzal telik, hogy rág. Mi,
akik kívülről rálátunk a gerendára, azt mondhatnánk, hogy
hozzávetőleg nyolc és fél hónapig egyfolytában rágnak bent
a sötétben. Azután egy szép napon – a mi időszámításunk
szerint – féregből kis szürke, de izgékony lepkévé
válnak, és kirepülnek a gerendából. Ez a násznap vagy
esküvő, ahogy tetszik. Habár a Lohengrin-indulót
nélkülözniük kell. Amit pedig mi, emberek az önkormányzat
anyakönyvvezető hivatalának recsegő magnójáról csekély
költség árán élvezhetünk, mialatt a kopott pulpitustól
ünnepélyesen kiballagunk az ujjongó rokonok közé az utcára.
A kukacoknál mindez sajnálatra méltó módon hiányzik.
Annál hevesebb viszont a nász. Körülbelül
akkor kezdődik, amikor kivilágosodik, és addig tart, ameddig a
hímek képesek a nőstények illatanyagát felfogni. Ez csak
napvilágnál lehetséges, mert a nőstény a fény hatására
kezd illatozni. Tehát besötétedésig tart a tánc – így
hívjuk mi, emberek e bogarak megszállott közösülését.
Nincs az az amcsi internetipari pornószínház, ami ezt akár
csak megközelíteni is képes lenne.
A nász alatt állandóan a levegőben vannak,
egyetlen pillanatra sem ereszkednek le pihenni. Míg tart a
tánc, egy hím átlagosan 32 858 nőstényt termékenyít meg
– de ezek között egy-egy többször is előfordulhat. Őket a
kutatók szellemesen feleségeknek hívják, ami persze
megtévesztő. A nászt bonyolítja, hogy háromszor annyi hím
van, mint nőstény. Ezáltal a nőstények többségét – hogy
úgy mondjam – ronggyá szeretik. Az evolúció érdeke ugyanis
az, hogy kivétel nélkül minden nőstény lehetőleg az összes
többi hím genetikai állományát – biblikusan szólva –
megismerje, és ezáltal a legeslegjobbat tudja kiválasztani.
Nagyon sikeres tender ez, bár nemigen
érthető, hogy miért kell az egész életükben csak rágással
foglalkozó egyedeket ilyen iszonyú gondosan kiválasztani.
Végül is a leghülyébb kukac is tud majd rágni, hiszen éhes.
De hát az evolúció – úgy látszik – kicsit sznob:
valószínűleg előfizetett az Elit Magazinra, és ez egy kicsit
összezavarta az arányérzékét.
Nos, amikor lemegy a nap, a násznak szinte
azonnal vége szakad. A hímek, holtfáradtan a sok szerelemtől,
egyszerre csak döglötten hullanak alá a gerenda felszínére.
A nőstények végső tartalékaikat kiégetve még sietve
belerágnak a gerendába, lepetéznek, majd ők is megdöglenek.
Ez egészen kicsit hasonlít Wagner Az istenek alkonya című
zenedrámájára.
Néhány kukac azonban rendellenesen születik
az igen gondos versenyeztetés ellenére is. Ezek érthetetlen
és egyedülálló módon – mivel a sötétben élő állatok
általában fehérek – halványzöldes színűek, és a
hatalmas rágókhoz mérten kicsiny, elkeskenyedő potrohuk
végén apró fekete foltot találunk rajtuk. Ha
elektronmikroszkóppal 850 000-szeres nagyításban
megvizsgáljuk ennek a foltnak a szerkezetét, akkor azt látjuk,
hogy hihetetlen módon a dióbélre vagy inkább az emberi agyra
emlékeztető dudoros, tekervényes szerkezete van. Az állat
ebből a szervéből igen vékony, a pókfonálnál ezerszer –
pontosabban 1258-szor – vékonyabb fonalat bocsát ki. 1999-ben
Schneiderfahni magyar származású izraeli kutatónak sikerült
Berkeleyben a hagyományos elektronmikroszkópot a
kvantummechanikából ismert alagúthatás segítségével
továbbfejlesztenie. Ezáltal lehetővé vált, hogy a
rendellenes szúk (RSZ-ek) által kibocsátott váladékfonálon
elhelyezkedő csomók felismerhetővé váljanak. Két évvel
később a Max Planck Intézet két kínai származású
kutatójának feltűnt, hogy a fonálon lévő csomók közötti
távolságok egy gyakran előforduló – és később Lee és
Tien, a két kutató által egységnyiként definiált –
távolság egész számú többszörösei. Az egységet később
szellemesen zágsónnak nevezték el, utalva az egyik
kutató bőbeszédű anyósának szavajárására. Kiderült
ugyanis Moskowitz és Garfunkel magyar származású svájci
kutatók – volt ötvenhatos menekültek – kutatásaiból,
hogy a fonálon lévő csomók közötti távolságoknak
jelentésük van, vagyis szavak. Például a három zágsón
hosszúságú szakasz a kukacok nyelvén az „Énszerintem”
kifejezésnek felel meg, míg a hét zágsón hosszúságú
szakasz a „Merre van a pénztár?” kérdés helyett áll.
Azért sikerült e jeleket megfejteni, mert ezek a gondolatok
fordultak elő a leggyakrabban.
2002-re tehát világossá vált, hogy a
kukacok gondolkoznak. A közeljövő feladata lesz, hogy egyik
legjelentősebb, a kukacok nyelvén Can’t nevű gondolkodójuk
összegyűjtött és feltekert gondolatainak magyar
fordításával ismertessük meg az online-hírektől felizgatott
laikus olvasótábort.