Finta József
Forma, tér, konstrukció
és spirituális tartalom az építészetben
Kérdező:
Varga Mária
– Amióta erre a beszélgetésre
készülök, nagy csodálattal tekintek az építészekre. Nem
elég, hogy ebben a szakmában össze kell házasítani a
művészetet és a tudományokat, illetve ezek különböző
válfajait, de figyelemmel kell lenni az épített és a
természeti környezetre, az éghajlati viszonyokra, az anyagi
lehetőségekre, hogy csak néhány momentumot említsek. Hogy
lehet mindezt pár év alatt megtanulni az egyetemen?
– Semmiféle szakmát, tudományt,
művészetet nem lehet megtanulni az egyetemeken. Ha valaki
bármilyen hivatásra készül, e felkészülési folyamat már
jóval az egyetem előtt kezdődik (néha – vagy inkább
általában – minden tudatosság híján), az egyetem pedig
csupán egy starthelyzetet teremt meg. Olyan, mint a startgép a
futóknál, elrugaszkodási pont, eszköz, amely a „verseny”
első mozdulatát segíti. Az építészet – illetve a
tervezés – igen bonyolult optimalizációs folyamat, amelynek
roppant sok összetevője, motiválóeleme van, s mindezek
együttes figyelembevételével lehet egyáltalán gondolkodni a
ház jövőjén, megformálni első alapképletét a műnek.
– Amikor egy épület tervezéséhez fog,
mit tekint elsődleges szempontnak? Az adott épület
funkcióját, a környezethez való illeszkedést vagy éppen a
markáns kiválást, esetleg valami egyebet?
– Az épület befogadó környezete, annak
megannyi tulajdonsága alapvető meghatározója a teljes
tervezési folyamatnak, a tervezői akaratnak. Engem elsősorban
ez a környezet inspirál – még akkor is, ha a minősége nem
túlzottan lenyűgöző. Persze a tervezés első fázisában,
első vázlataiban benne kell már legyen a jövendő egész, az
épület környezeti kapcsolatrendszere, funkcionális rendje,
tereinek-formáinak egész struktúrája, az az élet, amely majd
a házba költözik. Lehet szempont egy „markáns kiválás”
indulata is – ám ezt az indulatot szintén az adott környezet
„kezdeményezi”.
– Egyik előadásában arról beszélt,
mennyire megihlette önt gyermekkorában a szűkebb pátria,
Kalotaszeg építészete, a csűrök, haranglábak, fatornyok
szerkezete. Laikus szemmel nézve a népi építészet hatása
nem tűnik meghatározónak az ön munkásságában,
épületeiben. Azt hittem, ez a fajta hatás inkább az organikus
építészetben erős.
– Kalotaszeg, amely gyermekkorom legnagyobb
élménye volt, s ahova ma is – évente legalább egyszer – haza-hazalátogatok,
nem ereszt el magától. A népi építészetet – de
különösen a kalotaszegi csűrök, házak, tornácok,
haranglábak, templomtornyok építészetét – jómagam konstruktivista
karakterű építészetnek tartom, abban az értelemben
persze (nem filozófiai alapon), ahogyan e konstrukciók
szerkezeti tökéletességükkel és szépségükkel
meghatározták az építmény arcát. Az organikus
építészet hivatkozásai sokkal érzelmibb – filozófiaibb,
spekulatívabb – alapúak, az enyém gyakorlati, tapasztalati,
saját élményekből táplálkozó – de egyben e
tapasztalatokat, élményeket teljesen átíró.
– Az ön munkáit a „konzervatív
modern” kategóriába sorolta egy elméletíró. Mások is a
modernista kánonba illesztik, ha legismertebb épületeit –
rendőrszékház, Westend City Center – említik, de van, aki
fölemleget némi posztmodern kitérőt is. Ön mely irányzathoz
sorolná az épületeit? Egy helyen „érzelmes funkcionalistának”
vallja magát. Mit értsünk ezen?
– Az „érzelmes funkcionalizmus”
kifejezést 1982-es doktori disszertációmhoz találtam ki.
Hiszem (morális értelemben), hogy a háznak feltétlenül,
optimálisan működnie kell, s hogy az építészet
szolgálat és szolgáltatás (s ilyen értelemben ez akár funkcionalista
hit is lehetne). Ugyanakkor hiszem azt is, hogy az
építészeti mű egyben szobor is a térben, amely
érzelmeket ébreszt, érzelmeket manipulál. Nem kétséges,
hogy egy negyvenkilenc éves pálya alatt az ember alakul,
változik: fejlődik, és talán visszafejlődik. Számtalan
impulzus éri, alakítja, különösen az információs kor
közepében – és hatása alatt – dolgozván. Így a ’80-as
évek közepén valóban erősen hatott rám a posztmodern
(például a Taverna Szálló vagy a József Attila–Bajcsy-Zsilinszky
úti sarokház, de még a Kempinski Hotel esetében is). Most
inkább a „high-tech” iránt érzek vonzalmat, bár nem
minden kritika nélkül. Ilyen házam például a rendőrségi
székház, amely kétségkívül a high-tech technológia felé
fordul, ám szoborszerűségével már talán nem olyan
konstruktív-technicista karakterű, mint az említett irányzat.
Mindig is izgatott a ház viselkedése az egyetemes térben,
s egyre jobban érdekel az, ahogyan saját tereim fogadják-formálják-irányítják
a beléjük érkezőket, bennük élőket.
– Mely épületeit érzi a
legsikerültebbeknek? Összhangban van a hivatásos bírálók
véleményével?
– Legkorábbi épületeim közül a
salgótarjáni Fő téren álló kereskedelmi központot, azaz a Pécskő
áruházat tartottam a legtöbbre. Az elmúlt cirka tíz évem
„kedves” házai: a rendőrségi székház, a Bankcenter
belső térvilága, a Westend viselkedése a Váci úton, a
városmajori Ér- és Szívsebészet részét képző Cardiovascularis
Központ, az esztergomi fürdő s egy kis villa a
Gellért-hegyen, a Rezeda utcában…
– Milyenfajta épületeket tervez a
legszívesebben? Lakóház, középület, pláza…
– Bármilyen épületet szívesen
tervezek, ha érdekel a feladat (talán börtönt nem, az
funkciójában taszít). Szeretem az olyan tervezéseket, amelyek
várost, illetve városrészt alakító tényezők, akciók is
lehetnek, illetve amelyeknek belső térvilága izgat. A plázákat
például nem szeretem, ha csupán „árugyárak”, ám ha
városi feladatuk van, s izgalmas térstruktúrájuk lehet, akkor
tervezési feladatként elfogadom ezeket is. Szeretnék már
újra templomot tervezni (egy templom épült fel
Százhalombattán), de egyelőre nincs reményem effajta
feladatra.
– Már nem az emberek igényeihez
keresünk technikát és gyártót, mondta egy neves külföldi
pályatársa, hanem a technikai és gyártási lehetőségekhez
keresünk (generálunk) újabb és újabb fogyasztói igényeket.
Magyarországon is ez a helyzet? De kérdezhetem úgy is:
találnak elég fizetőképes keresletet az újdonságokra ebben
a költséges „műfajban”?
– Magyarországnak ma, jelen
gazdasági helyzetében nincs elég ereje arra, hogy az
úgynevezett presztízsépítészetet pártolja, szponzorálja.
Sajnos, kevés pénzből tervezünk, s a befektetők,
kivitelezők még megtervezett házainkat is lesilányítják. A
hazai piac teljesen nyereségorientált, jobbára „lerabló”
piac, igen kevés humán töltettel…
– A plázát, a „fogyasztás
templomát” ideológiai értelemben igazi posztmodern
épületnek tekinthetjük. Azt mondják, a posztmodern kor egyik
jellemzője az igények és a gyártmányok sorrendjének fent
említett felcserélődése. Ezzel csak azt a kérdést akartam
bevezetni, hogy szívesen alkotta-e meg a Westendet. Mindenesetre
a hely nagyon népszerű a hasonló építményekkel
összehasonlítva…
– Azt hiszem, a posztmodern filozófia
bonyolultabb annál, ahogyan a kérdést feltette, lázadása az
úgynevezett modern ellen (a modern életforma ellen)
összetettebb probléma. A plázákat a piac találta ki, ezek
simán és egyszerűen fogalmazva nyereséggyárak, s egy
viselkedési álkultúrát is indukálnak. A Westend talán
ennél több, térstruktúrája izgalmasabb, összetettebb, s
általa egy egész városrészt szerettünk volna átformálni
– azaz a sínek felett egyesíteni a Teréz- és az Újlipótvárost.
Épp ez az urbanisztikai probléma érdekelt legjobban a Westend
tervezésében!
– Igaz, hogy a posztmodern elmélete
bonyolult és összetett, de én is „egyik jellemző”
vonásról beszéltem. Azt is érzékelem, hogy a
meghatározások, kategorizálások még kevéssé
kristályosodtak ki. Engem mindenesetre meglepett az is, hogy
neves pályatársa, Makovecz Imre munkáit – különösen a
siófoki evangélikus templomot –, illetve az általa művelt
organikus építészetet több elméletíró a posztmodern
kategóriába sorolta.
– Makovecz Imre kiváló formaalakító
művész, de hogy építészeti, stiláris, filozófiai
értelemben hova tartozik (s hová helyezi ő saját magát), azt
megválaszolni nem az én feladatom és gondom.
– A posztmodern építészet talán
legjelentősebb képviselője, Robert Venturi mondja valahol,
hogy „a rendetlent, de életszerűt többre becsülöm a
nyilvánvaló egységnél”. Az „iróniával alkalmazott
konvenciót” preferálja a „modern elitizmus” helyett. Ön
szerint az egyszerű civilek milyen épületekben laknak, milyen
épületekbe térnek be szívesen? Vagy erről inkább
pszichológust kellene kérdezni? Szeretik a furcsa, groteszk
megoldásokat? Vannak erről visszajelzések?
– Nem igazán hiszek a spekulatív
építészeti filozófiákban – bár nem vitatható, hogy a
posztmodern filozófia, így Venturi hite is a klasszikus, de
főként az úgynevezett szériamodern ellenében született,
abból a tanácstalanságból, amelyet e globalizált,
leszegényített modern az emberek és az építészek között
okozott. A posztmodern ironikus visszafordulása a múltba
átmeneti idejű és sehová sem vezető lázadás, ám arra
kétségkívül felhívta a figyelmet, hogy egy társadalom
ellenében nem lehet építészetet csinálni. Nem véletlen,
hogy például a baltikumi országokban, ahol az északi,
érzelmesebb, formáltabb modern gyökeret vert, a posztmodern
nem talált talajra. Nálunk a legnagyobb baj az, hogy
vizuális-esztétikai értelemben alulnevelt, alultanított
társadalom vagyunk, amely épp eme hiányai miatt nem képes
valós igényeit megfogalmazni. Ez nem pszichológiai kérdés,
ez egyértelműen a hiányzó kulturáltság kérdése.
– Egyik nyilatkozata szerint ön jobban
szereti a „karcsú óriásokat” a „terpeszkedő
törpéknél”. Utóbbi fajta épületre mondana egy példát?
Egy világvárost csak felhőkarcolók reprezentálhatnak?
– Ezt a nyilatkozatomat csupán a budapesti
városvezetés konzervativizmusával szemben fogalmaztam meg, s
csupán a toronyházak (90–110 méter közötti magasságú
épületek) méretére, formájára vonatkoztattam. Ma Budapesten
csak 55 méteres házat lehet építeni „toronyként”, s
csupán bizonyos helyeken lehet a 70 méter körüli magasságig
menni. Egy 55 méteres ház nem is alacsony, nem is magas, szinte
kódoltan rossz arányú, tömegű. Hiszem, hogy a
Hungária-gyűrű mentén s például Újpesten, Csepelen lehetne
magasabb házakat (karcsú óriásokat) emelni, ám semmiképpen
sem a történelmi belvárosban, de annak tágabban értelmezett
területein sem!
– Ön, aki elméletíróként is
működik, nem lát bizonyos szempontból párhuzamot a
középkori gótika kontra reneszánsz és a modern kontra
posztmodern irányzatok között? Arra gondolok, hogy az
ellentétpár első fele az elvontságot, a testetlenséget, a
fölfelé irányultságot, míg másik fele a testiséget, az
életszerűséget, az absztrakció helyett a bonyolult
kiismerhetetlenséget helyezi előtérbe. Különbség persze,
hogy a modern–posztmodern relációjában Isten hiányzik a
képből.
– Nem igazán látok ilyen párhuzamot; a
posztmodern nem az életszerűség, a testiség elmélete és
gyakorlata, sokkal inkább egy viselkedés és kifejezésforma
lázadásáé! Isten a jelen egész képéből hiányzik, de ez
– sajnos – nem elsősorban építészeti kérdés, sokkal
inkább az emberiség egészének filozófiai és morális
problémája vagy inkább tragédiája. Egyébként számomra a
gótika az a stílus, amely közel hozza hozzám Istent, s
amelyet a legtöbbre becsülök az építészet egész
történetéből. E stílusban vált tökéletes eggyé a forma,
a tér, a konstrukció és a spirituális tartalom.
– Hát igen, egy modern „érzelmes funkcionalistához”
éppen ez illik… Egy elméletíró azt is nyilatkozta valahol,
hogy 2001. szeptember 11-én megszűnt a posztmodern
építészet. Olyasmivel indokolja, hogy a valódi rombolás
hiteltelenné tette a dekonstrukció műveletét – ha jól
értettem. De mások is a posztmodern végét hirdetik. Ön hogy
látja ezt a kérdést?
– Nem hiszek a dátumokhoz kötött
filozófiákban, de a posztmodern nem a dekonstrukció. A dekonstruktivizmus
az egyik legintenzívebben élő mai formai irányzat, a
jelen terméke. A posztmodern egyébként – legalábbis mint
építészet – valóban meghalt, még akkor is, ha a vulgáris
napi építészetben és Amerikában fel-felüti a fejét.
– Egyik, az Akadémián elhangzott
előadásában „ikon-szobor-jelépítészetről”, „biomorf-dekonstruktivista-hibrid”
terekről, high-tech struktúrákról, virtuális 3D-s
technikákról beszél. Hogy vajon ezek fogják-e
„megvezetni” az építészet jövőjét, avagy a humán
igények, az élet komplex minősége teremti meg a hozzá illő
építészetet. Először is: mit jelentenek az említett
szakkifejezések?
– Nehéz lenne röviden beszélni az általam
említett – s a biológia, az antropológia területéről
„ellesett”, a science fiction díszletillusztráció
fantáziáit az építészetre áttevő, a dekonstruktivizmuson
is túllépő „szabadságfokú” térálmokat a legfejlettebb
számítógépes, virtuális 3D-s technikákkal létrehozó
építészetről, amely már megvalósult házakkal is próbálja
bizonyítani igazát, s azzal a feltételezéssel készíti
terveit, hogy ez a jövő építészete. Fantasztikus
ház-szobrokról és eleddig elképzelhetetlen léptékű és
bonyolultságú „áramló” terekről-térrendszerekről van
szó, amelyek formai értelemben kétségkívül lenyűgözőek,
ám előállításuk még igen bonyolult technikát (no meg magas
anyagi ráfordítást) igényel. A nagy kérdés azonban nem az,
hogy ezek az elképzelések technikai értelemben reálisak-e,
hanem az, hogy az ember ilyen terekben akar-e a jövőben élni,
hogy ez az építészet kellően humán töltetű-e. Javítja az
élet komplex minőségét ez az eleddig soha nem látott tér-
és formavilág, vagy elbizonytalanítja a belé helyeződő
emberi mozgásokat; irritál, vagy nyugalmat is képes árasztani;
egyediségében hat, avagy lehet belőle egyszer
szériaépítészet is?
– Ön az említettekre nem lát valós
humán igényeket?
– Bizonyos egyedi esetekben ez az előbb
említett lépték-, forma- és térvilág létjogosultságot is
nyerhet, általánosítva azonban, mint egy új építészet
deklarációja, számomra elfogadhatatlan.
– Föltette azt a kérdést is, vajon a
jövő budapesti építészete számol-e a Duna adottságaival,
az észak–déli levegőáramlási struktúrákkal, amelyeket a
mai gyakorlat figyelmen kívül hagy. Hogyan kellene számolni
ezekkel az adottságokkal?
– A Duna adottsága egyrészről
életforma-alkotó lehetőség, a városi élet áramló fóruma,
a város főutcája, másrészt az észak–déli
(északnyugati–délnyugati) irányú általános pesti
széljárás levegőtisztító hatását kínálja a város
egésze, de különösen parti területei, beépítései
számára. Ezzel az adottsággal nem számolni, ezt nem
kihasználni már több mint felelőtlenség.
– Egyes írásaiban ön a legkorszerűbb
technológia alkalmazása mellett száll síkra, máshol viszont
a technicizálódást kárhoztatja a világ elembertelenedése
miatt. Nincs ebben valami ellentmondás? Vagy ha van, hogyan
lehetne feloldani?
– Minden kor – így a
stíluskorszakok (gótika, reneszánsz, eklektika stb.) –
saját legfejlettebb építéstechnikáját használta épületei
megvalósításához, miért lenne ez ma másként? Ám a
technika csupán szolgálat, lehetőség, eszköz ahhoz, hogy az
általunk megkövetelt, kívánt élettereket létrehozza.
Amennyiben ez az alá-fölé rendeltség megfordul, s a –
bármilyen fejlett – építésztechnika érdekében formáljuk
házainkat, készítjük terveinket – nos, ez vezethet a mű
elembertelenedéséhez, humán tartalma elvesztéséhez.