Hanti Krisztina
Horváth (EÖ) Tamás:
Vizek fészke
Írott Szó Alapítvány –
Magyar Napló Kiadó, 2005
Horváth (EÖ) Tamás Vizek fészke
című első kötete vegyes érzelmeket kelt. Szerzőjéről
ugyanis nem állítható, hogy minden novellájában ugyanolyan
magas szinten teljesít, így a novellák megítélése sem lehet
egységes. Hozzávetőlegesen megvalósul az aranymetszés a
kötetben, ámde itt a fogalom kifordításáról van szó.
Esztétikai értékeket állítva a középpontba meghúzható az
a képzeletbeli vonal, mely úgy osztja két részre a
novellákat, hogy az egész kötet értéke úgy aránylik a
nagyobb részt magában foglaló, magas kvalitású írásokhoz,
mint az a kisebb részt jelentő, gyengébb minőséget
felvonultató novellákhoz.
A kötet elejét lapozgatva az a majdani
meggyőződés formálódott bennem, hogy valójában két dolog
szükséges az íráshoz: ötlet és annak megvalósítása. A Vizek
fészke fonák-aranymetszésben szerepet játszó kisebbik
része csak az egyik összetevőjét tartalmazza az előbbieknek.
E novellák többségükben a sámánok,
varázslók transzcendens, misztikus világába vezetik az
olvasót. A szerző nagy ötlete abban áll, hogy az írót
azonosítja a sámánnal mint egyfajta szellemi vezetővel, és
rajta keresztül ábrázolja az alkotó, a világot jobb útra
terelő ember hétköznapi nehézségeit, mindennapos
küzdelmeit, a „megnemértettség” kínos jelenlétét.
Ámde a megszokott írói eszköztár számos
kelléke hiányzik. Például el-elmarad a szereplők
bemutatása, jellemzése, s erre megszólaltatásuk után sem
kerül sor. A nehezen követhető esszéisztikus gondolathalomból
szinte sohasem kerekedik összefüggő történet. A hatalmas
ecsetvonásokkal megfestett tájleírások és a beszélő
érzékeny lelkiállapotának képszerű jellemzése miatt
elvész a figyelem a történetről. Megesik, hogy elindul
valahonnan egy cselekményszál-kezdemény, de az hamar el is hal
néhány mondat, néhány bekezdés után, és megmaradnak az
egymás asszociációiból kifejlő gondolatforgácsok. Ettől
aztán az olvasó csak kapkodja a fejét. Épphogy
belehelyezkedik az egyik rövid bekezdés cselekménymenetébe,
mikor egy éles váltással más helyszínre, más szituációba
csöppen. Az egyik novellában így jutunk el a leginkább
emlékező jellegű gondolatfutamok heves áradatának közepette
a vidéki tájképtől a fakult filmhíradókon át a mákos
rétesig (ami talán, jobb híján, az Eltűnt idő nyomában
teasüteményének magyar változataként azonosítható).
Tulajdonképpen idősíkváltásokat kellene felfedeznünk a
szöveg rétegei között, de ez olyan kidolgozatlanul valósul
meg, hogy csaknem azt érezheti az olvasó, Freud egy
páciensének naplóját olvasgatja. Máskülönben – ha már
Freud – nagyon fontos szerep jut itt az álmoknak és
látomásoknak. „Azt hiszem, nem vagyok itt. Lehunytam a
szememet, és ami velem történik (itt és most), az egy
feloldható, lidérces álom” – olvassuk az Antoine
álmai című novellában. Az álom a kulcsszó, az
vezet az „itt és most”-ból tovább vagy a képzelet, vagy
az emlékezés birodalmába. Más írások is összefüggésbe
hozhatók az álommal és a vele járó misztikussággal.
Valamiféle letisztult végkövetkeztetést fogalmaz meg velük
kapcsolatban a Síppal, dobbal… című elbeszélés:
„Ébredvén meg kell tagadnunk őket, visszagyömöszölnünk
lelkünk homályzugaiba. Vagy cipelni gerincroppanásig.
Fájdalomban és kétségben a színeket, az ízeket, a kedves
arcokat. A Hazát. Regö rajta.”
A novelláskötet kiemelkedő darabjai sem
mentesek teljesen a misztikumtól. A szerző főleg a
történetek indításakor szereti rejtélyességével felkelteni
az olvasó figyelmét, de a korábbiakkal ellentétben itt már
arra is odafigyel, hogy ne lépje át a határt a titokzatosság
és terjengősség között. Több az egységes, jól követhető
történet, és a gondolati csapongásokat is sikerül kordában
tartania, funkcionálisan alkalmaznia.
A novellák között találhatunk gyermekkori
visszaemlékezéseket, parafrazeált bibliai történetet,
(nép)balladát. Ez utóbbi, a Rácz Mihály balladája
egyébként a kötet két legmagasabb színvonalú alkotásának
egyike. Ez talán azért lehet így, mert az egész kötet
beszédmódjára oly jellemző sejtelmes titokzatosság itt
bizonyul hitelesebbnek. A késleltetett narráció miatt csak
néhány oldal után derül ki a teljes igazság, hogy miért
fordulnak el a falubeliek a több év után fogságából
szabadult honvédtiszttől. A visszaidézett párbeszédek
szaggatottságának köszönhetően pedig egyre jobban
felerősödik a drámai feszültség a novellában.
A Kikelet című elbeszélés a kötet
legerősebb írása. A cím az ősi szokások
folytathatóságára utal. Tematikájában az előző
fogságnovellával rokon. Egy háromgenerációs
családtörténet rajzolódik ki az analitikus technika
segítségével: adva van egy szituáció (hazatér a fogságból
Messzi Pál, a legidősebb generáció képviselője), s az
előzményekről a cselekmény alakulása során szerzünk
tudomást. A történet középpontjában a szőlőskert áll,
mely nem csupán egy csaknem fél évszázada apáról fiúra
öröklődő családi hagyomány megtestesítője – a
hanyatlás jelképe is. Messzi Pálnak volt a legszebb szőlője,
a legjobb bora a faluban. Az idő előrehaladtával egyre pusztul
a kert, és változik mindenkori művelőjének hozzá fűződő
viszonya is. Egyikük olyan beteg szőlőt nevel, hogy a bort
már másoktól kell megvenni, másikuk fontolgatja, hogy
„kiirtja az egészet, helyébe kukoricát vet”. A kötet
védjegyének is nevezhető misztikusság természetesen itt sem
hiányozhat. Többször visszatérő elem a novellában, hogy a
szereplők titokban úgy tartják, mióta Messzi Pált elvitték
katonának, átok van a telken, ezért eladni sem lehet. Még
mielőtt az öreg érzelmes monológjából kiderülnének a
fogságból való szabadulás körülményei, megismerjük az
unoka történetét. Andrásnak éppen akkor dől romba az
élete, amikor a „lélekben réges-rég eltemetett” öreg
megérkezik. Ettől kezdve egyértelművé válik az ő lelki
rokonságuk. A középső generáció tagjának, Sándornak a
sorsa pedig így majdhogynem érdektelenné lesz a jelen
alakulása szempontjából. Egy ügyesen megoldott kitérőből
tudjuk meg: világéletében menekülni próbált apja emléke
elől. „Talán ő maga sem vágyott egyébre: másfélének
lenni, mint az apja.” Messzi Pál pontosan tudhatta ezt. Ezért
is ragaszkodhatott ahhoz, hogy a szőlőművelés hagyományát
unokájára örökítse át. „Miattad jöttem haza meghalni…
Neked itt a helyed ennél a háznál, ebben a szőlőben.”
Végül mindkét mondat beteljesedik. Nagyapja halála után
András is jól tudja, ő van kiválasztva erre a feladatra.
A Vizek fészke egyenetlen pályakezdő
kötet. A hiányosságok mellett azonban számos ígéretes
írást tartalmaz. A szerző nagy erénye, hogy határozottan
tudja, miről és milyen módon akar szólni.