Zsille Gábor
Kiss Benedek: Októberi
tücskök
Széphalom Könyvműhely,
2005
A kétszeres József Attila-díjas Kiss
Benedek kilencedik (a gyerekverseket is beszámítva
tizenötödik) kötete korábbi és újabb versek gyűjteménye.
A korábbiakat legutóbbi három könyvéből – Szűkülő
szemmel, A havazás mögött, Nyáresti
delírium – gereblyézte össze. Ám gondos kertészként
nyesegette is őket: az akkori és mostani közlést egybevetve
kiderül, hogy szövegüket átdolgozta, méghozzá
túlnyomórészt rövidítette. E változtatások
bemutatása-elemzése egy külön dolgozat tanulságos témája
lehetne.
A költő rostálgató keze tehát az 1994-ben
megjelent Szűkülő szemmel című kötetéig nyúlt
vissza – nyilván azért, mert legutóbbi válogatott
verseskönyvét 1993-ban adták ki (A világ
örökbefogadása címmel). Új könyve kapcsán emiatt
arra is kíváncsiak vagyunk, mennyire formálta át a költőt
az elmúlt tizenkét esztendő, változott-e a hangja.
Földjéből kiszakadt növény – jellemeztem
Kiss Benedeket a Szűkülő szemmel megjelenésekor. S
valóban: az "alföldül érző és gondolkodó" költő, aki
a Kilencek csoportjának tagjaként Nagy László szellemi
köréhez kötelezte el magát, akkoriban idegenül mozgott a
nagyvárosi környezetben. "Mit kezdjek ezzel az estével /
ebben a nagyvárosban?" – fakadt ki egyik verse
felütésében. Belső száműzetés lehetett ez számára,
kényszer, a sors fricskája? "Itt élek, de lelkem / a 6,20-as
gyorsvonattal / szabad mezőkön száguldozik" – kesergett.
Az újabb versekből mintha hiányozna ez a konok elvágyódás.
Mintha megbarátkozott volna a fővárossal, az állandóság
érzetét remélve tőle. Mi több, a Királyhágó térről,
amelynek egyik patinás épületében lakik, némi betyáros,
pusztai kocsma-nosztalgia kíséretében kiderül, hogy "csuda
jó hely ám / a sok-csodás Budán! / Sovány rózsák között
/ kutyám zöldet legelget, / s hol buszok jönnek-mennek: /
néha kiint hozzám a szép csaposleány".
Az 1994-es kötet címadó versében így ír:
"de szemed egyre szűkül, / és szűkülő szemedben / minden
nő egyre szőkül (...) s nem tudod: öregedés ez / benned,
vagy fiatalság." E szavak tovább kísérik, s az új
kötetben újabb verset nyitnak: "Szemem szűkül, zuhog rám
az éj. / Sárkánytüdők, lombos fellegek / zizegnek és
vörhenyes levél. / Eső ver, és rőt levél temet." (Ember
vagy madár?) És idekívánkozik még egy idézet, a Gesztenyehullás
című versből, amely az 1994-es könyv után a mostaniban is
helyet kapott: "életünk hát így-úgy eltelik! // Így-úgy
telik, s ha megáll az ember / a fasorban, csak mint a kutya / a
törzs mellett: nézi szikkadt szemmel, / mint fakul a lombok
aranya." A szűkülő szem értelme kettős: utalhat éles,
vakító fényre, ám csöndes, befelé töprengő szomorúságra
is. Immár nem könnyű eldöntenem, pályájának jelen
szakaszában melyik értelmezés jellemzi jobban a költőt.
Témáit, verselését tekintve költészete
egyszerűbb lett, áttételek nélküli. Rímelése is egészen
tiszta: túlnyomórészt kereszt- és félrímeket alkalmaz,
ritkábban ráütő rímeket. Rezignáció, halk szomorúság,
fanyar irónia, kedves játékosság húzódik meg soraiban.
Minduntalan hangsúlyt kap a gyerekkor elsüllyedt világa,
szembeállítva a létezés öntudatosabb formáival: a
felnőtté válás, az emberek és a tárgyak iránt érzett
felelősség gondolatával. Látomás és realitás
kettősségéből fokozatosan kerül fölénybe az utóbbi. A
ház egyszerre melegség, illetve bunker, kényszerű oltalom a
keserűség ellen. Önfeledt ugrabugrálása idővel megfáradt,
szemlélődő játszadozássá csendesül. Még a természethez,
az állatokhoz fűződő viszonya is megváltozik, a szimbólumok
átlényegülnek, ezredvégi színezetet kapnak. Találó
példa erre a Napfény-varangy című vers: "Varangyló
napfény / vállamon is – / mi szárny lehetne: / nyűves
bilincs." Vagy az Őszülő Föld indítását is
citálhatjuk: "Madarak tébolydái az erdők, / az ősz, arany
kalitka, / rájuk zárul." 1985-ben publikált Átváltozás
című versében még így írt: "Párkányomon vadgalamb
sziesztázik, / nézem: zsendülő március van. / S egyszerre
vadezüst kavargás, mint / menynyei virágzás bugyra ha
buggyan."
Az évszakok költője, joggal mondhatom róla.
Tavasz-témája kezdettől hangsúlyosan szerepel, s máig jelen
van, virágzik: Juhász Ferenc nem véletlenül nevezte őt
"tavasz-sejtelmű költőnek". Ám az újabb kötetek
alapján ugyanúgy lehet nyár-, ősz-, tél-sejtelmű is:
lapjain ott kavarog mind a négy évszak.
A kötet legerősebb részének a Szép
magyar boroknak dicséreti című ciklust érzem, amelyben
összesen kilenc, újonnan született borvers szerepel. Akár egy
tematikus verseskönyv alapját is jelenthetik. Ha a szerző
személyes közléséből nem tudnám, hogy számuk
véletlenszerűen lett éppen kilenc, most hajlamos lennék
hosszan bizonyítani, milyen nagyfokú költői tudatossággal
van dolgunk. Valóban számos remek érv szólna emellett. E
kilenc borvers kései köszöntő lehet a Kilencek költőcsoport
tagjainak. De a kilenc ókori múzsát is jelképezhetik,
akárcsak Beethoven szimfóniáit. Az is kézenfekvő, hogy a
csodaszarvasról szóló balladára hivatkozzam: a sok-csodás
Buda remek lakóhelyén, a nevezetes Királyhágó téren ott
áll Marton László 2000-ben készült alkotása: a szarvasokká
változott kilenc fiú szobra. Közvetlenül ama szökőkút
mellett, amely a kötet elején külön versben is
megénekeltetik (Szökőkút a megújult Királyhágó
téren).
Verseit olvasva úgy érzem, Kiss Benedek
költészetének magva a szentenciával szemben a piktúrára
helyeződik – leíró részei ugyanis sodróbbak, közelebbről
tárják elém a költő világát. E világ érzékeny, tiszta
gondolkodású művészt, beteljesületlen vágyaival is hiteles
alkotót sejtet. A melankólián, a veszteségek ködén
átragyog az alkonyat fénye, a szamorodni aranya. Októberi
tücskök, hirdeti a cím, s a bor mellett hallgató költő
úgy érezheti: kora estébe fordult már a napja. Ősz van,
késő október. Kopognak a hulló gesztenyék, púposodik az
avar, szűkül a szem. Hanem a délutánok még kellemesek,
jólesik elüldögélni. A tél majd csak később érkezik:
addig bátran ciripelhetünk, akad alkalmas idő erre is, arra
is.