Alföldy Jenő
Metafizikai realizmus
Balázs
József: A torcellói Krisztus
Összetévesztitek
a Halállal,
Holott Ő a halálnak is ura
S akkor vagytok a közelében,
Ha kötekedtek a halállal.
Ha így szóltok:
éljen az Élet,
Derít rátok a halál ura,
Derít rátok s örül az Isten,
Ha így szóltok: éljen az Élet.
Ady Endre: A
vidám Isten
Öröm, hogy hosszú idő után ismét
remekművet köszönthetek a hazai regényirodalomban, de
elszomorító, hogy szerzője, Balázs József már egy évtizede
halott.
A torcellói Krisztus posztumusz mű: a
nyolcvanas évek elejéről származik. A könyv gondozója s az
utószó szerzője, Vasy Géza szerint az író filmes
elfoglaltságai, majd rövidesen rátörő betegsége miatt nem
tudta sajtó alá rendezni művét, ezért nem adták ki
mindeddig. (A nyolcvanas évek óta kiadott irodalmi lexikonok
mégis tudnak róla.) A filológia majd pontosabban kideríti,
mennyiben tekintette munkáját befejezettnek Balázs József,
és mennyiben nem, s miért nem jelentette meg.
A szöveggondozás szerkesztői szinten még
tökéletesíthető, de nekem úgy tetszik, a regényt késznek,
befejezettnek vehetjük. Érzésem szerint csak az itáliai
utazás Torcello utáni részletein lehetett volna még csiszolni
valamit, hogy minden ponton szervesüljenek az alaptörténettel.
A kompozíció így is az újabb magyar regényirodalom
bravúrteljesítményei közül való. Az időkezelés Bulgakov A
Mester és Margarita című regényére emlékeztető
szinkronitást mutat Jézus passiója és a jelen között, a
stílus kiérlelt, a jellemrajzok hitelesek, s a tájleírások
olykor nemcsak hangulatosak, hanem mágikus kisugárzásúak.
Vasy a Fábián Bálint találkozása Istennel és a Magyarok
című regénnyel kiegészülő trilógia harmadik darabjának
nevezi A torcellói Krisztust: a Fábián család
nemzedékeinek a 20. század utolsó negyedéig átívelő
története egészül ki vele, amely körülbelül az első
világháború és a hetvenes évek közepe közti időt öleli
fel. Így van ez akkor is, ha a családtagok életkora néhány
esztendővel eltolódik az egyes regényekben.
A trilógia harmadik darabja rekviem a magyar
parasztságról, s vele egy életformáról, a paraszti
életideálról. Balázs József realista író, tartózkodik a
múltat színesítő illúzióktól, de ez – számos
elődjéhez hasonlóan – nem zárja ki, hogy hősei ideákban
gondolkoznak, miközben az élet és a történelmi korszak
kőkemény realitásaival birkóznak. Ez a rekviem hitelt
érdemlő kifejeződése annak az értelmiségi reménynek is,
hogy ami szép és jó volt a falusiak sok évszázada
érlelődő életformájában – erkölcs, tisztesség,
szolidaritás –, a megváltozott körülmények között is
átmenthető, továbbvihető.
Mondogatják egy-egy szerzőről a 20. század
közepe (a nagy szociográfiaíró nemzedék távozása) óta,
hogy "az utolsó népi író" – hol Galgóczi
Erzsébetről, hol Szabó Istvánról, hol Bertha Bulcsuról, hol
másról. S rendre kiderül, hogy nem apad ki egykönnyen az
érzékenységnek és az emlékezetnek ez a forrása: íme
Balázs József, aki még csak hatvanas éveinek elején járna,
ha még köztünk lehetne, íme regénye és trilógiája,
amelyet Kodolányi János és Tamási Áron nemzedéke is
igencsak megsüvegelne. Ám az írói szenzualitás ezúttal
olyan sejtelmekről és belső indíttatásokról is hírt ad,
aminőket ilyen formában még nem tapasztaltam irodalmunkban. Ki
tudja, vajon Veres Péter nem mellékelne-é a
süvegemelgetéshez némi dorgálást is, amiért Balázs József
– noha lábát jól megveti a földi valóságban –
el-elrugaszkodik a talajtól, s a tapasztalati világon túli,
transzcendens valóság tartományaiba merészkedik. A hazai
népi irodalom (amelynek majd minden európai és Európán
túli műveltségben megvannak a megfelelői) az epikában
többnyire a romantika és a szociografikus ihletésű realizmus
között ingadozik, s nagyobb értékeit az utóbbi változatban
aratta le, akkor is, ha a realizmust olykor a "tündéri"
jelzővel párosítják. Balázs a realisták közé tartozik, de
egy új érzékenység többletével – metafizikai
érzékenységgel megtoldva.
A realista regénysík
Fábián Kristóf, a regény főhőse
első generációs értelmiségi fiatalember. A regény
jelenidejében válaszúthoz érkezik, s az útkeresés
állapotában látjuk. Egy városi kutatóintézetben dolgozik,
ami úgy hangzik, mintha valamilyen szép állása volna, de a
tetszetős látszat mögött csak az elidegenült modern élet
hátrányait érzékeli. Olyan részfeladatokat kap, amelyeknek
célját és értelmét nem lehet belátni, mert az intézményt
öncélúan működtetik. Az alkalmazottak magas beosztású
kutatók átláthatatlan érdekeit szolgálják, anélkül hogy
szaktudásuknak és hivatástudatuknak megfelelően kikérnék
véleményüket. A hetvenes évek langyos diktatúrájának
szellemét érzékeljük ezekben a viszonyokban. Kristóf
barátnője, Betti, a csinos presszósnő afféle
menyasszonyjelölt, de kapcsolatuk lazulóban: a szeretkezések
után alig van miről beszélniük. Közös itáliai utazásra
készülnek, attól a reménytől hajtva, hogy egy távoli,
vonzó világ majd feltárja előttük titkait, megnyitja
látókörüket, és segít nekik dönteni az életcélok
meghatározásában.
Kristóf hazalátogat szüleihez, a Kraszna és
a Szamos közti kelet-magyarországi faluba. Szíve nemcsak a
családhoz, hanem a helyhez, a régi környezethez és
életformához is vissza-visszahúzza. Mérlegeli, hogyan tudna
rendszeres és értelmes foglalkozáshoz jutni szülőföldjén.
Menekülne városi szoba-konyhás szegénységéből az ugyancsak
ínséges, de legalább nem sivár falusi környezetbe. Kristóf
nem mondható különleges képességű egyéniségnek, a
történet folyamán nem sok jelét adja annak, hogy szakmáját
hivatásának tekinti, vagy egyéb ambíciók fűtik. Egyetlen
tulajdonsága van, amely különössé teszi személyiségét: a
lelki érzékenység, a fogékonyság a transzcendencia iránt. Sok
részletet kiemelhetnék a regényből (nehéz lemondanom arról,
hogy fölidézzem a fenyőfavásárlást, az ötvenhatos
jelenetet vagy az idősebb Fábián halálát), de a
leggyönyörűbb az, amikor a gyermek Fábián Kristóf hosszú
hónapok óta hazavárja apját a hadifogságból, s amikor
csakugyan eljön a nap, megérzi, hogy úton van
hazafelé, s lélekszakadva szalad anyjához, hogy a jó hírt
tudassa vele: "Holnap reggelre hazajön édesapám." És
reggel, amikor még alszik, az apa csakugyan megérkezik, s egy
szelet csokoládét helyez a fiú párnájára, hogy ha
felébred, azt lássa meg először. Micsoda filmjelenet
lehetne...
A regény másik főszereplője a szülőföld
egykori földbirtokosa, Kászoni Béla. Irodalomtörténeti
elődeit Illyés Ebéd a kastélyban és Sánta Ferenc Húsz
óra című művészi riportjának deklasszált földesurai
közt kereshetjük. De nem csupán bennük, noha negyvenötben, a
demokratikus átalakulás idején Kászonit megfosztják
vagyonától, csak házát és a hozzá tartozó telek egy
részét hagyják meg neki, és a hatalomváltás pillanatában
mélyről feltörő indulatokkal alázza meg a falu népe
(Kristóf apja, Fábián András ekkor még nincs otthon,
hadifogságát tölti Franciaországban). Ám Kászoni nem csak
a volt birtokukon tengődő urakkal rokonítható, hanem – az
ötvenes évek elején tetőző terror idején – azokkal az
epikai hősökkel is, akiket a Horthy-korszakban elfoglalt magas
hivatali rangjuk, vagyonuk miatt fővárosi otthonukból
kitelepítettek az ország különböző (lehetőleg minél
távolabbi) falvaira, tanyáira. Ezek a régi vágású urak és
nagypolgárok az esetek többségében nem ellenséges
fogadtatásban részesültek a falu népénél s a még
nyomorúságosabb tanyavilágban, hanem – a diktatúrával
szembeni közös ellenszenvnek s a szegénységből fakadó
eredendő szolidaritásnak köszönhetően – segítő kezek
fogadták őket. (Párhuzamot kínál ehhez Galgóczi Erzsébet Vidravas
című regénye, amely két-három évvel Balázs regényének
elkészülte után jelent meg, de az írónő hosszú ideig
dolgozott rajta, így nagyjából egy időben keletkezett a két
mű.) Kászoni Béla sajátos módon éli át falujában a
könyörtelenség s a könyörületesség fokozatait. Idővel
elfogadja őt a falu, s ez alighanem annak az erkölcsi
elismerése, hogy negyvenötben nem menekült külföldre vagy
egy nagyobb város "embersűrűs vadonába", hanem
szegényen és szerényen meghúzódott falujában, amelynek
lakói újabb megpróbáltatásokat és csapásokat szenvedtek el
a földosztás után, az első téeszcsészervezés idején s az
ötvenhatos forradalom utáni megtorlás évadján. Balázs így
sem valamiféle politikai "osztálybéke" képét
körvonalazza művében a volt földbirtokos és a falusiak
kölcsönviszonyában – arra való tekintettel, hogy az úr és
a parasztok ősei egyaránt a falu temetőjében nyugszanak –,
sokkal inkább két kultúra találkozását bontja ki
Kászoni és a Fábián család között (és éppen ebben alkot
párhuzamot a mű Galgóczi Vidravasával).
Egyik legfontosabb epikai szálnak mondható a
regényben Fábián Kristóf és Kászoni Béla többszöri
beszélgetése. Említettem Kristóf különleges
érzékenységét, amit megtoldhatok a részvétre való
képességével. Pedig nem nevezhető "jónak született"
gyereknek – nem romantikus regénnyel van dolgunk –, mert
afféle vásott gyerekként a szomszéd fiúval összebeszélve
úgy megtréfálják a már öregedő Kászonit, hogy az kis
híján halálra rémül. Gyermeki kegyetlensége a baromfiudvar
törvényén alapul: az aprójószág is mindig azt csépeli a
maga fajtájából, amelyik szárnyaszegetten, betegen gubbaszt.
Ez a múltból fölidézett jelenet azért fontos, mert így már
Kászoninak is van mit megbocsátania jótevőinek, azaz
leszármazottuknak. (A regény jelenében Kristóf szülei megállapodnak
az elmagányosodott és lerongyolódott öreggel, hogy magukhoz
veszik és eltartják, ha házát és telkét a fiúra íratja.
Az érdek nem hiányzik döntésükből, de elsősorban az
emberség vezeti őket.)
Sajátságos barátságféle alakul ki az öreg
és a fiatal férfi közt. Túlzás volna kapcsolatukat mester
és tanítvány viszonynak nevezni – Kristóf általában is
ironikusan távolságtartó az emberekkel, Bettivel,
munkatársaival, itáliai utastársaival, csupán szüleit,
főként apját tiszteli kétely nélkül, maradéktalanul. A
fiút elsősorban egyfajta kíváncsiság vonzza a
"mássághoz". Tudni szeretné, amit ő tud – igaz, ennek
is megvannak a határai: Kristóf érzelmi alkata, úgy tetszik,
éppúgy védekező és kirekesztő, mint nyitott és elfogadó.
Amikor Kászoni megkérdi, meséljen-e neki a régi világról, a
háború előtti falu életéről, a fiú élénken tiltakozik.
Furcsa önvédelem működik benne: attól tart, hogy nem bírja
elviselni, ha megtudja, hogy az a világ, amelyet az iskolában
és mindenhol ócsárolnak, semmivel sem volt rosszabb, mint a
hetvenes évekbeli, ha másféle bajok és megaláztatások
gyötörték is az embereket.
Értelmes fiatalember lévén, neki sincsenek
pedig illúziói. Látja otthon szülei küszködését a
nyomorító munkával, szegénységgel, ezért a városban
szeretne boldogulni. Az idegeit felzaklató idegen
kőrengetegből viszont már néhány hét elteltével menekül
haza, az ismerős, idegnyugtató táj, a szülők jól ismert,
kedves és megbízható egyformaságához. Mivel érzi, hogy sem
itt, sem ott nincs jó megoldás, egy harmadik lehetőség tartja
vonzásában: egy nagyobb utazás Itáliába, ahol fogalmat
szerezhet az emberiségről, láthatja a tengert, a középkori
és még régibb műemlékeket. Annak a képeslapon látott
freskónak az eredetijét például, amelyet a padláson talált
Kászoni régi kacatjai között. Ez a képeslap a Velencéhez
közeli szigeten levő, torcellói kápolna freskóját
ábrázolja, azt a megkapóan szép Krisztus-alakot, amely az
ismertnél vonzóbb és igazabb világ és a hit felé hajtja
Kristófot.
Titkos vágyainak akart és akaratlan
táplálója Kászoni, aki minden találkozásuk alkalmával
szóba hozza az élet és a halál, a hit és a remény nagy
kérdéseit. Bölcselkedései nem gondolati erejükkel keltik
föl a fiú figyelmét, inkább a sors beszédes példáival.
Mindenekelőtt azzal, hogy az öreg mindenét elveszítve,
rokonok és hozzátartozók nélkül is elfogadja sorsát,
mindazt, amit az élet adott neki, illetve amit elvett tőle.
Gyakran hivatkozik Bakcsó Bandira, akit a faluban bolondnak
tartanak, de Kászoni őt tartja a legbölcsebbnek az ismerősei
közül, mert sosem volt semmije, és nem vágyik semmire.
Balázs József a sztoikus buddhista filozófia egyik
alapelvének spontán, ösztönös követését rajzolja meg
Bakcsó és Kászoni példájával. Az előbbi maga választotta
életmódjával, az utóbbi értelmező, egyetértő szavaival
világítja meg ezt az életfilozófiát Kristóf számára.
Semmin sem kell változtatni, mert a világot úgyis mindig
ugyanazok a törvényszerűségek jellemzik, miközben
szüntelenül más-más arcát mutatja. Az évszakok évről
évre visszatérnek, a nap ugyanúgy járja útját, mint
kétezer évvel ezelőtt, az emberi élet mindenképpen a
halállal ér véget, és rendre új életek jönnek a világra.
Balázs József művének harmadik
főszereplője Kristóf apja, Fábián András. Kristóf
számára ő az az ember, "akinek a létezése a világ
tökéletességét, helyénvalóságát jelentette számára".
Ő a sok évszázados magyar parasztság jelképes alakja, rövid
ideig tartó tévelygéseivel együtt (Kristóf érzelmeinek
közvetítésével) eszményített alaptípusa. Ő az, aki
önkéntelenül, eredendő hajlamától vezettetve mindig a
tisztességes megoldást választja. Lázadozik a falu bolsevista
zsarnoka ellen, aki nemrég őt magát is megalázta és
megfenyegette, de amikor ötvenhatban egy sértett meg akarja
lincselni a funkcionáriust, Fábián András lefogja és
lefegyverzi a támadót. Ő az, akinek sorsa ugyancsak
szimbolikusan magába sűríti mindazt, amit a magyar parasztnak
el kellett szenvednie az évszázad középső évtizedeiben. A
világháborús frontszolgálatot, a hadifogságot, majd a
földosztás rövid ideig tartó örömmámora után a kisemmiző
terménybeszolgáltatást, majd a korai halált. Amikor a
rátörő betegség végez vele, úgy érezzük, az utolsó
paraszt ravatalához járulnak a falusiak, akik már nem igazán
parasztok: mindnyájan, akik még várnak valamit az élettől,
önként vagy kényszerből előbb-utóbb elhagyják a
hagyományos életformát, különben átgázolna rajtuk az új
és ismeretlen világ. Kristófban mégsem a félelem, hanem a
haláltudat uralkodik el, amikor apjától örökre el kell
búcsúznia. A halál lesz a legfőbb bizonyosság, ebben a
tudatában erősíti meg a minduntalan erről beszélő Kászoni
Béla is. A regény megírása után nem sokkal súlyosan
megbetegedő, munkaképességét elvesztő és hosszas szenvedés
után ötvenhárom évesen távozó Balázs József (ennyi idős
Fábián András is, amikor meghal), úgy tetszik, a
megnyugvást, a halál elfogadását kereste és találta meg
művében.
A metafizikai regénysík
A realista regény metafizikai vetülete
nem valamiféle csodás jelenésben, hanem az író, illetve
regényhősei látomásaiban válik láthatóvá. Először az
elbeszélő idézi föl a Golgota utolsó stációjához, a keresztre
feszítés helyszínére érkező Krisztust. A kapernaumi katona
arról faggatja a szenvedőt, hogy csakugyan az Isten fia-e, és
az emberiség megváltásáért jött-e a földre. Másodszor
Kászoni és – szavainak hatására – Kristóf vizionálja
Krisztust, azon a napon, amelyen eltemetik apját. A kapernaumi
katona, Kászoni és Kristóf hasonló választ kap Jézustól:
Istenről, a lét értelméről és a halálról a kiszenvedés
pillanatában tudnak meg majd mindent. A Koponyák hegyén
Krisztus a két fölfeszített lator holttestére mutatva mondja:
ők már mindent tudnak.
Nem történik csodatétel a vakbuzgóság
értelmében: a Megváltót és szavait ki-ki a maga módján,
érzelmi alkatának és szellemi színvonalának megfelelően
képzeli el – ezt jelzi is a szerző. A különbség mégis
elmosódik az öreg és a fiú látomása között: a jelenést
úgy éli meg az olvasó, mintha ő maga is látná és hallaná
Krisztust. S a Megváltó egy ideig dodonainak érezhető szavai
egyértelművé válnak, amikor a halálról szólva lezárja
mondandóját.
A regény mégsem ezzel ér véget – nem a
halál a végső szó, hanem a születés. Az apa temetése után
egy öreg pásztor fölidézi Kristófnak az apa
világrajövetelének emlékét: "Nézzél csak abba az
irányba – mutatott a tanya felé. – Fiatal voltam, ott
legeltettem akkor is, éppen akkor volt az első nagy háború...
Akkor született az apád... Nagyapádat kivitték a frontra... No
hát elég az hozzá, hogy én láttam, amikor apádat kitették
a nagy fehér ház tornácára. Pár napos ha volt még.
Nagyanyád meg ott ült mellette, fiatalon, ragyogott az arca és
a szeme, ringatta a kis bölcsőt, gyönyörködött az apádban.
Játszottak, nagyanyád énekelt is neki."
Ezután az író veszi át a szót. Értelmezi
az idős ember szavait, de magasztosan megemelve, mintha kissé
ő maga is elemelkedne a földtől: "A fehér fal előtt, a
felakasztott szita alatt állt a bölcső. Csend volt a tanyán,
a sok lepke némán repdesett a bölcső körül, a vadméhek
telezsongták a gyümölcsfákat, az udvart. A teheneket
legeltető fiú elámult: íme az emberek boldogsága, íme a
világ, amelyet dicsérni és magasztalni kell, mert
megszületett az ember."
A trilógia előbb visszakanyarodik a
kezdethez, Fábián Bálint idejéhez, majd az evangéliumi mű
lezárul, körbeér, és értelmet ad mindennek, a születés a
halálnak és viszont, s a mű elejére helyezett homéroszi és
óegyiptomi mottó konkrét igazolást nyer: jobb nyomorultan is
élni, mint holtan megdicsőülni. A regény szerint nincs
tökéletesebb magyarázat a tautológiánál: a létezés
értelme a létezés maga.
Én nem tudtam, hogy ennyire jó író Balázs
József. (Széphalom Könyvműhely, 2005)