Ács Margit
Történelmi tudatunk
lassú gyógyulása
Török
Bálint: Farkas esz meg, Medve esz meg... – Szent-Iványi
Domokos és a Magyar Függetlenségi Mozgalom
Szent-Iványi Domokos Teleki Pál
tanítványa, megbecsült munkatársa, politikai hagyatékának
hű követője volt. Lényeglátó, művelt elme, képzett
diplomata, ritka jelenség a magyar politikai életben.
Reálpolitikus, aki azonban tenni is akart, cselekvően
befolyásolni a történéseket, nem csupán idomulni a
lehetőségekhez. A külpolitikai erőviszonyok függvényében
gondolkodott az országról, de – messze túllépve a politikai
elit és osztálya, a felső középosztály szűk szemhatárán
– nélkülözhetetlennek tartotta a korszerű, európai
államszervezet kiformálódásához a nagy társadalmi reformot,
különösen a paraszti osztály felemelkedését – ahogyan
mestere, Teleki Pál is. A negyvenes évek politikai életének
szürke eminenciása volt; Teleki öngyilkossága után a
hivatalos politikán belül maradva, de szerény pozícióba
visszavonulva legális és illegális eszközökkel a
náciellenes csoportok tevékenységét igyekezett a baráti és
munkatársi köréből létrehozott Magyar Függetlenségi
Mozgalommal összevonni. E tevékenység két fő célja az adott
időszakban a zsidómentés és a háborúból való kiugrás
volt. Szerepe a kormányzó megbízásából Moszkvában
tárgyaló delegációban, amely az ideiglenes fegyverszünetet
megkötötte a szövetségesekkel, és a debreceni kormány
megalakítását előkészítette, már korántsem a szürke
eminenciásé, azonban – vélhetően kicsinyes személyi
okokból – mégsem ő kapta meg a külügyminiszteri tárcát,
és ezért a koalíciós időkben is a háttérből szolgálta
tanácsaival (a kisgazdapárt paraszti csoportjához, Nagy
Ferenchez kötődve) a politikai közéletet. Az úgynevezett
köztársaság-ellenes összeesküvési perben koholt vádak,
rettenetes kínzásokkal kicsikart vallomások alapján tíz
évre ítélték (szerencséje volt, egyik vádlott-társát,
Donáth Györgyöt kivégezték). 1956-ban szabadult, de csak
1972-ben emigrált Bécsbe. Addig fordításból,
nyelvoktatásból élt, emlékiratát írta, és írta
összefoglaló műveit Magyarország 1918–1968 közötti kül-
és belpolitikájáról. Emigránsként is ezeken a műveken
dolgozott. Kéziratai máig kiadatlanok, holott fontos forrásai
a történetírásnak. 1980-ban halt meg; 1998-ban hamvai
hazatérhettek a Farkasréti temetőbe.
Török Bálint monográfiájának olvasása
előtt – mondhatni – nem is hallottam Szent-Iványi
Domokosról, hiszen a futólag felbukkanó név a
történettudományi munkákban nem hagyott bennem semmi nyomot.
Ha a fenti biográfiát nézzük, talán nem is csodálkozhatunk
rajta, hiszen tevékenysége érdekében háttérben kellett
maradnia, és mi, az ötvenes–hatvanas–hetvenes évek
iskoláiból kikerültek a második világháború előtti,
alatti magyar történelem Szent-Iványinál pozicionáltabb
politikai szereplőiről is alig-alig tudunk valamit. Pontosabban
mondva magáról a történelemről tudunk máig keveset, s
általában azt is a torzító, egyoldalú pártállami
történeleminterpretáció makacsul bennünk ragadt maradványai
befolyásolják. Legfeljebb azok mentesek ettől a többnyire
akaratunk és tudomásunk nélkül hordozott ballaszttól, akik a
családjuk "magán-történetírása" révén már Sára
Sándor dokumentumsorozata előtt is ismerték a magyar nép
valós szerepét, kiszolgáltatottságát, sokarcúságát a
háborúban. A nyolcvanas években néhány tényszerű
történelmi feldolgozás, nyilvánosság elé került emlékirat
meglazította a hivatalosan érvényben lévő előítéletek
rácsait, és a kilencvenes években bőséggel jelentek meg
olyan dokumentumkönyvek, amelyek alkalmasak lettek volna rá,
hogy fel is feszítsék e rácsokat. Azokban, akikhez eljutottak,
meg is történt az áttörés. Csakhogy nem sokan működtetnek
otthon háztáji szellemi műhelyt; a többség fel sem fogta, mi
a tétje az ötven-hatvan évvel korábbi, bonyolult politikai
útvesztőkben való eligazodásnak. Vagy ha rájött is, hogy
aktuális politikai csata része Magyarország második
világháborús történelmének a korábbinál árnyaltabb
megítélése – s erre egyetlen újságolvasónak sem volt
nehéz rájönnie –, annál haragosabban fordult el a
dologtól. S mire haragudott természetesen? A problémára
magára: a magyar történelemre. A történettudományi
szakmunkák az objektivitásra való törekvés jegyében
születnek ugyan immár másfél évtizede, s hosszú távon
bizonyára szolgálni is fogják történelmi emlékezetünknek
mind az önemésztő, mind az önigazoló reflexektől való
megszabadulását (szükségképpen adódó tévedéseik,
esetleges lavírozásaik, fel nem ismert vakfoltjaik ellenére),
de arra a nagy áttörésre a történelmi tudat populáris
szintjén, amire szükségünk volna, ezek az adatok fedezékébe
visszahúzódó szövegek akkor sem alkalmasak, ha netán a
tudós szerző személyesen rokonszenvezne is efféle igénnyel
– de hát ez sincs mindig így. A második világháborúban
való magyar részvétel mérlegelő megítélésének szorongó,
ingerült hárítása autoimmun betegséget váltott ki: önnön
szöveteit kezdte kivetni magából a nemzeti tudat és
érzület.
Teleki Pál kulcsszerepet tölt be a
történelmi mérleg felállításánál. Nemcsak
öngyilkossága, már azt megelőzően a német befolyást és a
nyilasok térhódítását akadályozó politikája vagy akár a
lengyel menekültek (köztük lengyel zsidók) befogadásának
nagy jelentőségű gesztusa is alapjaiban ingatja meg a
Hitler-csatlós Magyarországról szóló dogmát. Másfelől
viszont az ő nevéhez fűződnek a zsidótörvények, amelyek a
magyar zsidóság számára érzelmi és egzisztenciális
traumát jelentettek, és máig hatóan megrontották a
zsidóság többségének viszonyát a nemzeti fogalomkörben
jelentkező gondolatokhoz, érzülethez, elkötelezettséghez.
Zsidóknak, nem zsidóknak tehát kényelmesebb volt az a
történeleminterpretáció, amely nem tett különbséget a
nyilasok és a kormányzó, valamint a különböző kormányok
között, hanem babonás irtózattal elítélte az "úri
Magyarországot", "Horthy-fasizmusról" beszélt, s
legfeljebb a doni bakákról ismerte el, hogy nem önszántukból
mentek ki az orosz frontra. Sokkal nehezebb feszélyező
igazságok között egyensúlyozni, számon tartani az
árnyalatokat a magunk morális fölényében vakon bízó
kiátkozás, megbélyegzés helyett. S bár nehéz volt elviselni
a derék parasztfiúkból lett csendőrök, keretlegények vagy a
szegény prolikból lett kisnyilasok aljasságának mementóit,
talán még nehezebb tudomásul venni, hogy Magyarország úgy
vett tevékeny részt sok százezer polgára elpusztításában a
Donnál és a lágerekben, városai szétbombázását, polgári
lakossága megtizedelődését is előidézve, hogy egy töredék
kivételével senki sem akarta a háborút és a deportálást.
Persze az elszakított területek visszacsatolását ugyanakkor
nem lehetett nem akarni, s a kényszerpályán, a zuhanásban
már nem ért sokat szándék, akarat.
Amikor tehát hálásan üdvözlök minden
tényfeltáró munkát, amikor például Csicsery-Rónay István
több mint egy évtizede sorjázó könyvecskéire nézek,
amelyek a negyvenes évek demokratikus politikai erőiről adnak
számot, s dokumentálják, hogyan számolta fel ezeket a két
diktatúra (egyébként Csicsery-Rónay
sokat tett Teleki Pál politikusi arculatának megrajzolásáért
is), s most, amikor Török Bálint Szent-Iványi Domokosról
szóló, e sorozattal rokon szellemű monográfiájára igyekszem
felhívni a figyelmet, egyáltalán nem a lelkiismeretünk
tehermentesítésére tett kísérleteknek látom e munkákat.
Ezen időszak a bűnbakkereső démonizálás és szorongásos
hárítás reflexét váltotta ki sok-sok évtizeden át, nem
épült be történelmi folytonosságunkba, holott szüntelenül
szó van róla. De hát miért volna a történések világos
ismerete eleve szerecsenmosdatás?! S ha voltak – márpedig
voltak – olyan személyek, olyan szerveződések, akik, amelyek
mindent megtettek ezekben az időkben is, amire emberség,
erkölcs kötelez, joguk van – eddig is joguk lett volna – a
méltánylásra. Ismétlem, nem felmentésként, nem a bűnök
eltussolására szolgál beírásuk a történelmi emlékezetbe,
hanem a mindenkori Jó erejének bizonyítására, s bizalmunkat
erősíti e mindenkor lehetséges Jóban, sokkal inkább, mint a
kollektíve kisajtolt, zavaros bűntudat.
Általában nem az öntudatos ember
lelkiismeretlen, hanem a tartását vesztett, a semmirekellő.
Így lehet ez a nemzetekkel is. Akik azért félnek egy budapesti
Teleki-szobortól, egy árnyalt Horthy-képtől, mert úgy
vélik, hogy ezzel a magyarság le akarja dobni magáról a
felelősséget meggyilkolt és halálba küldött polgáraiért,
nem számolnak azzal, hogy a nemzet történelmi tudatából ki
lehet ugyan iktatni az önbecsülést, de azzal együtt a
felelősségtudatot, a lelkiismeretet is – ahogy ezt meg is
tapasztaltuk az elmúlt fél évszázadban.
Persze joggal feltehető a kérdés: mire való
a felelősségtudat, a lelkiismeretesség, ha épp Teleki Pál
vagy akár Szent-Iványi Domokos – s az összes magyar
antináci – példája mutatja, hogy végső soron nem tudták
megakadályozni a tragédiasorozat bekövetkezését? Csakhogy
elég sok életet megmentettek így is. S megmentették azt a
fontos illúziót (?), ideát (?), hogy egy valamirevaló
embernek így illik viselkednie.
Szent-Iványi Domokos feledésbe merülését
feltehetőleg az is magyarázza, hogy Teleki Pálhoz kötődött,
s mint tudjuk, ez nem épp a legjobb útlevél még ma sem a
megbecsüléshez. Teleki 1939-ben hozta létre a Tájékoztató
Osztályt, melynek élére Szent-Iványi Domokost állította.
(Török Bálint megemlíti, hogy Nagy-Britanniában az
Information Bureau-t, Franciaoszágban a Service d’Informationt
hozták létre ebben az időben.) Az osztály közvetlenül a
miniszterelnök rendelkezése alatt állott, s oly nyilvánvaló
volt, hogy Teleki az új, IV. osztállyal egy második
külügyminisztériumot hozott létre, hogy Csáky István
külügyminiszter be is adta lemondását. Teleki megvédte
elképzelését, de a minisztert is lebeszélte a lemondásról.
Majd a Nemzetpolitikai Szolgálatot is felsorakoztatta a náci-,
német- és nyilasellenes propaganda titkos műhelyeként az
előző mellé. Teleki a kormánya jobboldali erői ellenében,
valamint Horthynak a hadsereg iránti elfogultsága miatt
igényelte Szent-Iványi és néhány bizalmi ember segítségét
abban a politikai lavírozásban, amelyre nézve Török Bálint
a korabeli londoni magyar követ jelentését idézi: Alexander
Cadogan, az angol külügyminiszter állandó helyettese és Orme
Sargent, a politikai osztály vezetője "Magyarország
magatartását nemcsak abszolúte értik – írja a követ –,
de többször meleg elismeréssel nyilatkoztak előttem arról,
hogy mi igazán nehéz helyzetünkben eddig mily ügyességgel
tudtuk összeegyeztetni saját érdekeink megóvását és
külpolitikai szabad kezünk biztosítását nemzeti
önérzetünkkel". Teleki maga a Török Bálint által oly
sokszor idézett, roppant tájékozott skót történésznek,
Macartney-nak így jellemezte Hitlerrel (és bizonyos mértékig
Mussolinival) kapcsolatos eljárását: "Azt mondjuk, amit a
diktátorok kívánnak, és semmit sem teszünk."
A Teleki által létrehozott Nemzetpolitikai
Szolgálat két évig állt fenn. Az imént említett Macartney
erről így ír: "Teleki igen komoly erőfeszítéseket tett,
hogy titkos eszközökkel ellensúlyozza a hivatalos
kormánypolitikának az ilyen vagy egyéb hatását (...)
Titokban egy magánnyomdát bíztak meg az anyag nyomtatásával,
és ezt olyan bizalmasan irányították, hogy nemcsak a
szerkesztői munkát (amelynek az irányvonalait Teleki
személyesen adta meg), de még a szedést, csomagolást,
portózást, de még az iroda takarítását is csak magasabb
beosztású és kipróbáltan megbízható személyek
végezték."
A Tájékoztató Osztály feladata egy
kedvező, rokonszenvező kép kialakítása volt, elsősorban a
szövetségesek országaiban. (Jelentős sikere volt például az
USA-ban Kosáry Domokos könyvének Magyarország
történelméről, amelynek megírására Szent-Iványi adott
megbízást, s más országok számára más-más hangsúlyokkal
készült hasonló könyveket megíratni.) Másfelől az osztály
jelentéseire, elemzéseire támaszkodhatott a miniszterelnök,
továbbá propagandaanyaggal látta el a Nemzetpolitikai
Szolgálatot.
Az autoriter hatalom rászoktatja az
alattvalót, hogy sommásan vélekedjék a világ hatalmi
szférájáról. Közhelyszámba megy, hogy a pártállami
diktatúra szinte teljesen elsorvasztotta a társadalom politikai
kultúráját. Nem ismervén a tétjét a politikai viadalnak,
hajlik rá az átlagember, hogy bizalmatlanul és végül
közönnyel konstatálja, amit úton-útfélen ma is hallunk:
"Egyformák ezek!" S ezt nemcsak tájékozatlanságból meg
tudatosan manipulált előítélet alapján mondja, hanem annak
alapján is, amit a párttörténet véres frakcióharcaiból
leszűrt: neki mindegy, hogy Trockij végez-e vele, vagy
Lenin-Sztalin. Ezt bizony el kell ismerni, csakhogy a
többpártrendszer keretében a politika nemcsak a hatalom
megragadásáról szól, hanem többnyire tényleges tartalmi
különbségek rejlenek az egyes csoportosulások
érdekeltségében és abból következő céljaiban. Elég
nehéz Kádár-rendszeri fantáziával elképzelni, hogy Teleki Pál
mint miniszterelnök a kormányzó párt, sőt saját kormánya
ellenében tesz lépéseket, úgyszólván az illegalitás
határát is átlépve. De az elmúlt tizenöt év tapasztalatai
alapján már korántsem oly szokatlan ez a helyzet, s talán a
figyelmesebb polgár azt is észleli, hogy az ő sorsát is
érinti az efféle iszapbirkózás kimenetele. Vagyis számára
is tétje van.
Teleki Pál lavírozásának, a Szent-Iványi
Domokos vezette osztály tevékenységének eredménytelensége a
történelmi nehézkedési erők ellenében hajlamosítja a
közembert és a történészt is arra, hogy semmibe vegye, ne
tartsa számon, arra hivatkozva, hogy a meg nem valósuló
szándék nem lehet a történettudomány tárgya. Ámbár e
logika szerint a bukott szabadságharcok és forradalmak sem
volnának érdemesek felkerülni a történelem lapjaira.
Ablonczy Balázs történettudományi remeklésnek tekinthető
Teleki Pál-monográfiájából például úgyszólván teljesen
hiányzik Szent-Iványi alakja. Neve kétszer fordul elő
(hibásan írva), merőben formális adalékként. A fiatal
történész nem tulajdonít jelentőséget a Tájékoztató
Osztály munkájának s az adott munkatársi körből Teleki
öngyilkossága után kinövő Magyar Függetlenségi Mozgalomnak
sem, s ezek után nem csoda, ha e Teleki jobbik szellemét
megtestesítő csoport figyelmen kívül hagyásával a
miniszterelnöki tevékenység értékelésénél nem számol
kellő nyomatékkal Teleki kettősségével, valamint
kétségtelenül meglévő antiszemita nézetei ellenére
végzett zsidómentő tetteivel sem.
Török Bálint munkája tehát a végleges
elsüllyedés előtt mentette ki a történelmi hulladéktárból
a kínos emlékek módján elfojtásra ítélt negyvenes évek
kiváló személyiségeit, s kiemelte a démonizáló homályból
azokat a szándékokat és cselekedeteket, amelyeket ezek az
emberek életük kockáztatásával – és többen életük
árán – a magyarságért vállaltak.
Nem szoktuk végiggondolni, amit Szent-Iványi
Domokos az emlékiratában (A magyar függetlenségi mozgalom
igaz története) leírt: "A nyílt [látható]
ellenállás egyik fő központja az országgyűlés volt. Már
az a tény is, hogy a második világháború folyamán – a
többi kelet-európai országtól eltérően – Magyarországon,
még ha limitált formában is, parlamenti rendszer lehetséges
volt, s hogy abban pl. szociáldemokrata párt szerepelhetett,
eléggé mutatja, mennyire ellenállt Magyarország a külső
nyomásnak. 260 képviselő közül 30 a balszélhez
[baloldalhoz] tartozott." Rávághatjuk persze, hogy sokra ment
Magyarország a parlamentjével, midőn a Donnál veszett a 2.
magyar hadsereg. Ahogy elhamarkodott és elővigyázatlan volt a
Kállay-kormány tárgyalása is a kiugrásról – maga
Szent-Iványi is bírálta ezt: "A külügyi kiugrási
irányítók tehát felingerelték a németeket, mielőtt a
kiugrás katonai-karhatalmi előkészületeit megtették
volna." No de azt már sokkal kevésbé emlegeti hivatalos
történetírásunk, hogy milyen kicsi fogadókészség
mutatkozott a szövetségesek részéről a magyar szándékokra.
Amint azt sem, hogy a moszkvai fegyverszüneti tárgyalás,
melyen az egyik delegátus Szent-Iványi volt, jól
előkészített volt ugyan, mégsem járhatott kellő
eredménnyel, mert a titoktartási megállapodást megszegve idő
előtt röpítették világgá a hírt a moszkvai és a londoni
adók, a kormányzó csapdába kerülését előidézve.
A Magyar Függetlenségi Mozgalom zsidómentő
tevékenységének külön fejezetet szentel Török Bálint. A
legjelentősebb akciók kulcsa a kormányzóhoz való közvetlen
kapcsolat megteremtése volt. Így az önmagában is fontos tett,
a koncentrációs táborból szökött foglyok által írt
"Auschwitzi jegyzőkönyv" megszerzése, lefordítása és
külföldre juttatása egyik folyománya az volt, hogy –
eljutván Török Sándor baráti közvetítése révén Horthy
István özvegyéhez, Edelsheim Gyulai Ilonához, akinek igen
nagy befolyása volt a kormányzóra – bizonyára
közrejátszott Horthy döntésében, miszerint leállította a
deportálásokat. A főváros zsidóságát azonban
veszélyeztette Baky László belügyi államtitkár puccsterve,
melyhez csendőregységeket rendelt fel a fővárosba. S ekkor
került sor arra, hogy a kormányzó parancsára a Koszorús
vezette páncéloshadosztály megszállta a fővárost, a
Baky-párti tiszteket lecserélték, és a csendőrök nagy
részét kiparancsolták a városból. A Koszorús-akció
megakadályozta a Budapesten élő mintegy 250 ezer zsidó
polgár deportálását, ami nyilvánvalóan sokuknak nemcsak
haladékot, hanem a menekülést jelentette. Természetesen
évtizedekig elhallgatás övezte e tényt, amelyet pedig
1994-ben Tom Lantos a washingtoni képviselőházi
felszólalásában a következőképpen minősített: "...
Koszorús ezredes példátlan tette az egyedüli ismert tény,
hogy egy tengelyhatalom katonai erővel akadályozta meg a
zsidók elhurcolását..." Koszorús Ferenc neve lassanként
ismertté válik, de Kudar Lajos ezredesé például, aki a
csendőrnyomozó osztály parancsnoka volt, és az ő révén
szereztek tudomást a Magyar Függetlenségi Mozgalom vezetői
Baky terveiről, igen kevesek előtt ismert. Pedig ő fontos
tagja volt a mozgalomnak, sok ember külföldre menekítését
biztosította, és például Wallenberg munkáját is segítette
hamis papírokkal és élelmiszerrel. Ő szervezte meg a moszkvai
tárgyalódelegáció kiszöktetését. Antináci
tevékenységéért életével fizetett: a Gestapo kivégezte.
Legalább a nevét ismernünk illenék, ha már szobrot nem
állítottunk neki.
S ki ismeri Mikó Zoltán vezérkari százados
sorsát? 1944 őszén a Vezérkari Főnökség különleges
csoportjának vezetője volt, s pozícióját az ellenállási
mozgalom szolgálatára használta. Fegyvert, hamis
igazolványokat szerzett, tőle kapott igazolványt Illyés
Gyula, Veres Péter, Tamási Áron, Szabó Lőrinc, Sinka
István, és még sorolhatnánk; együttműködött
Wallenberggel, csak az árulás akadályozta meg, hogy átmenjen
egységével a szentendrei szovjet egységekhez. A nyilasok
vérdíjat tűztek ki a fejére. A szovjet csapatoknál önként
jelentkezett, az NKVD azonnal letartóztatta. Bűne feltehetőleg
nemcsak a Wallenberggel való kapcsolat volt, hanem az is, hogy a
Nemzeti Bank pincéjében a katyni vérengzésről szóló
diplomáciai iratokat helyezett el, amelyek orosz kézre
kerültek. 1945. augusztus 15-én végezték ki.
S ez utóbbi fordulat már átvezet a
Medvéhez, amely Ady Kurucok így beszélnek című
verséből került Török Bálint könyvének élére. Albert
Gábor e könyvről írva (Magyar Napló, 2005. július)
összefoglalóan kimondja: "Mikó Zoltán életének és
halálának története emblematikus, jelkép értékű. Mintha
ez lett volna a sablon, amelyet a személytelen történelem
szinte mintának tekintett, s minden nemkívánatos »jelenséget«
erre a kaptafára húzott. Ennek stációi: önzetlen (mások
szerint: balga) hazafiság, koncepciós perek, hamis vádak,
hazugság és a távolban felderengő börtöncella (25 év
kényszermunka) vagy az akasztófa képe. Ezt látszik igazolni a
kiugrási irodából szervesen kinövő Magyar Függetlenségi
Mozgalom vázlatos története is." Jellemzően aztán
emigráció lett a mozgalom tagjainak sorsa, ahol nem szűntek
meg munkálkodni a magyarságért. Távollétükben még
könnyebb volt kiiktatni a történelmi tudatunkból bátor
becsületmentő – és a szó szoros értelmében életmentő
– szervezkedésüket. De még ennél is nagyobb veszteségünk
kiiktatásuk a magyar politikai életből. Hogy mekkora hiány
ez, Szent-Iványi Domokos egy 1945–46-ban született
tanulmánya egyik gondolatával érzékeltetem, amelyet Török
Bálint is hosszú távú érvényességére utalva idézett.
Szent-Iványi a magyarokat a következőképpen bírálja: "1.
politikailag műveletlenek, nyelveket nem tudnak, horizontjuk
kicsi; 2. a tisztességesek közülük teljesen passzívak a
politika terén; 3. az általuk politizálásnak nevezett
tevékenység nem azonos a nyugati demokráciákban kifejtett
politikai tevékenykedéssel, s így abból a közületre, az
államra semmi jó nem származik." Majd később így
folytatja: "Az állampolgárság jogokat, de kötelességeket
is ad. Legfontosabb kötelességünk az állami politikában
részt venni, a kitűnő, tisztességes szakpolitikusokat
támogatni, megakadályozni azt, hogy csirkefogók kerüljenek
hatalomra... A felelősség tehát a tisztességeseken nyugszik;
ha ezek elmulasztják passzivitásukból kifolyólag a politikai
részvételt, a politikai beavatkozást, a helyzet felborul."
Ezt olvasván az ember úgy véli, hogy az
amúgy sem jó politikai kultúránk a kommunista párt puccsa
során szenvedte el azt a végzetes törést, amelynek kihatása
mai fuldoklásunk is.
Török Bálint rendkívül gondossággal
adatolta állításait. Nemcsak azért, mert céhen kívüliként
ügyelnie kell az ellenőrizhetőségre s polemikus álláspontja
miatt külön a tényszerű megbízhatóságra, hanem azért is,
mert feladatának tekintette a források megörökítését,
összegyűjtését is. Nem szorítkozott Szent-Iványi
működésére, hiszen szinte lehetetlen behatárolni e
"szürke eminenciás" hatókörét. Ráadásul az érintett
folyamatok, események vagy alig ismertek, vagy eltorzítottak
nemcsak a köztudatban, hanem a történettudományi szakmunkák
többségében is. Így könyve Szent-Iványi-monográfiának
készült ugyan, de valójában tabló a Magyar Függetlenségi
Mozgalom eredetéről, tevékenységéről, utóéletéről s az
e körben felbukkanó személyiségekről. Török Bálintnak meg
kellett küzdenie saját személyes elfogultságaival is, hogy
könyve meggyőzőerejét, hitelét ne csorbítsa. Végtére is
fiatal korában személyes köze volt a leírtakhoz. Olykor az
érzelem kerekedik felül néhány pillanatra: a meggyőzésre
való erős késztetés. Például amikor a lengyel menekültek
befogadásáról szól, így kezdi a fejezetet: "A magyar
társadalom már jóval a formális ellenállás 1944-es
kialakulása előtt kiállta a történelem vizsgáját."
Fölösleges általánosítás, mind a magyar társadalomra, mind
a vizsgáztató történelemre nézve. Szerencsére rendkívül
ritkán bicsaklik meg ilyen módon Török Bálint objektív,
tényfeltáró hangja: a tények magukért beszélnek.
Műve jelentőségét abban látom, hogy a
korrekt tényfeltárás ellenére a közember számára is
rendkívül jól olvasható, izgalmas, tökéletesen követhető
összefoglalás a korszakról, amelynek emlékeit nemcsak a
szellemi erőszak, hanem maga a nemzettudat is elfojtásra
ítélte hosszú időn át. A gyógyulás érdekében elő kell
hívni a kínos emlékeket is, de hát a múlt
visszaszervülésével, lám, végre hozzájuthatunk jó
emlékeinkhez is. (Európai Protestáns Magyar Szabadegyetem,
2004)