Szentmártoni János
"hol minden részlet
ismerősen földi,
de teljessége valóságfölötti"
Ágh
István: A megtalált időből
"...Ágh Istvánnak (...) sikerül az
elvesztett és elveszett gyerekkori vidék kellékeivel
bebútorozott világnak abban a szegletében, amelyet elfoglal,
hazát lelnie, szülőföldjére ismernie. Azzal egy időben,
hogy számba veszi a múlt veszteségeit, újra is teremti azokat
(...) egy élhetőbb jelen érdekében" – írtam a költő Semmi
sem úgy című, előző kötete kapcsán. De míg e belső
folyamatból ott még csak ízelítőt kaphattunk, az új könyv
már a leghatározottabban ennek a spirituális honfoglalásnak a
bizonyítéka, illetve lírai dokumentuma. Az Ágh-versek minden
emelkedettségük dacára voltaképpen dokumentálnak, s még
olyan eseményeket is igyekeznek rögzíteni, amelyekről a
költőnek nem lehetnek biztos, konkrét emlékei. Apró
kockákból áll össze az Ágh-univerzum, amelynek
felfoghatóságát, érzékelhetőségét éppen a részletek
fényei biztosítják – hála a költő mozaikrakó
mesterekével rokon elmélyültségének és
koncentráltságának. Ezek a részletek, bár egy földi (valós)
élménykör darabjai, még akkor is, ha a – nem létező vagy
bizonytalan emlékek újraélésére siető – képzelet
segítségével vannak rekonstruálva, összképük azonban
(egyrészt e mnemotechnikai eljárás, másrészt Ágh István
költői látásmódjának következtében) valóban mintha valóságfölötti
volna (Ámulat). Hatását akkor éri el igazán a
befogadóban, ha az idővel kilép a részletek bűvköréből,
és kellő távolságból tekint rá az egészre, csakúgy, mint
az ókori mozaikokra. Hiába hát a megélt vagy elképzelt
konkrétumok tárháza – annak igazi mélysége, a lényege
víziószerűen mutatkozik meg előttünk, megsejtetve velünk
egy élet és általában az emberi élet végső igazságait,
anélkül, hogy dogmákat erőltetne ránk. Így fordulhatnak a
primer történetek, tapasztalatok – az amorf ösztönök és
emlékezet előtti valóságanyag közegéből felszínre bukva
– mentális katarzisba is akár. Mindezért írhattam a már
említett kritikában: "Ágh István nagy formátumú
költészetében a valóságos látszat és a
látomásszerűen föltárulkozó valóság egymáson
áttükröződve van jelen. Mint amikor az ablaküveg előtt
állva egyszerre érzékeljük a kinti világot és a benti
visszfényét, önmagunk arcképével. Ez csak úgy lehetséges,
hogy az Ágh-versek olyan létszinten alakulnak, készülődnek
napvilágra, ahol egységben működnek még az alkotó szellem
reális és szürreális érzékszervei. Így történhet, hogy
ugyanolyan hitelességgel kelnek életre gyerekkori hiedelmek,
mint megtörtént események. Ebből adódik az is, hogy hiába
az alapvetően prózai, enjambement-os dikció – maga a vers
mintha lebegne, szolid ünnepélyességben, álombeszédként a
valóság fölött." Mindennek legfőbb forrása természetesen
egy olyan kor(szak), amikor a mese, a babonák szálai még
beleszövődtek a valóság szövetébe – a világ, főleg egy
gyermek képzeletében, így lehetett csak teljes. (Gondoljunk
például a barát és szellemi rokon Lázár Ervin novelláira.)
Ágh István líráját persze kezdettől jellemzi mindez, de a
gyökerekre irányuló figyelem-összpontosítás az utóbbi
években fölerősödött (a költő életkorából is
adódóan), s olyan rendhagyó, egy oktavával megtoldott
szonettformában sűrűsödik össze, amely formailag is a
tartalom esszenciáját hivatott kicsapatni: többségében
rímtelen, áthajlásos, rendszerint tizenegy szótagú sorokból
épül. Nemcsak technikailag, hanem a fölvázolt aprólékos
tartalmi építkezés okán is leginkább Szabó Lőrinc Tücsökzenéjére
emlékeztet A megtalált időből.
Hogy mennyire egységes, önépítkező (egy
életet részleteiben elemző) Ágh István legújabb
költészete, azt a versek átfedése is mutatja. A Semmi sem
úgy (Nap Kiadó, 2003) első ciklusának címe előre
jelezte, hogy egy készülő, nagyobb kompozícióból csupán
"idézetek" következnek (Idézetek a megtalált
időből), az új könyv címe viszont már a belső időben
hazatalált ember önjóslatának beteljesedését igazolja. Az Idézetek...versei
– persze átgondolt struktúra mentén – szétszóródtak e
kötetben: az első ciklusba hat (Időtlen mályva,
Napimádó, Kísérlet a nem ismert idővel, Első árvaságom,
Téli vadászat, Ballada), a másodikba hét (Eltávozás,
Kiűzetés, Halott, Egyszer volt, Még egyszer, Ketten a hídon,
A magány közhelyeiből), a harmadikba pedig tíz
költemény került (Éjféli árnyékseprő, Az éj kutyája,
Megállóban, Képzelt valóság, Elveszett ókuláré, Ijesztő
arcmás, Holdviszony, Gyerekjáték, Lassú, Zene). Két vers
cikluscímadóvá is emelődött (a Ketten a hídon a
másodiké, Az éj kutyája a harmadiké lett). Bizonyos
művek hangsúlyosabb helyre kerültek, például A magány
közhelyeiből a második ciklus záró, az Éjféli
árnyékseprő a harmadik indító versévé avanzsált. A Zene
című ott is, itt is rangos helyen áll: ott ciklus-, itt
kötetzáró költemény. Új vers harminchét van a könyvben.
Míg az első ciklus (Csupa áttetsző)
a vidéki gyermekkorba kalauzol bennünket, a második a
felnőtté érés útján vezet végig: a gimnáziumi-kollégista
idők otthontalanságérzetétől a Pestre kerülés nagyvárosi
szédületén – csúcsán az 1956-os forradalommal, amelyben a
költő is megsebesül – és a szerelmek, albérletek,
kiskocsmák örvénylő világában való útkeresésen át
egész a második házasságig. A harmadik ciklus már a révbe
ért, idősödő férfi vallomása, összegzése, melyre
árnyékot a semmi képében ólálkodó halál, fényt pedig az
utódok általi megváltódás reménye vet.
A kötetindító Ámulat című vers
remek (az eddig leírtakat is igazoló) fölütés, klasszikus
prológus: látomásáról szinte semmi megfogható nem derül ki
igazán, érezzük mégis, nem mindennapi jelenés kellős
közepébe csöppentünk általa, amelynek élménye kisugárzik
az egész kötetre. Azért sem válhat megfoghatóvá, mert egy
életérzést globálisan hivatott érzékeltetni – mint amikor
egy megtisztult pillanatban föltárulkozik előttünk egy
mélyebb valóság, ahol egyszerre látunk mindent, s a
rádöbbenés katarzisa ámulatba vált. Ez a szellemi
alapállapot a transzban levés tudati formája; egész mélyre
le kell merülni az emlékekért, melyek elrendezését azonban
már az alkotói munka végzi el. Maga az élmény persze sokszor
azért sem konkretizálódhat, mert érzések és utólagos
megérzések válnak gondolatokká a versben, melyeket
rekonstruált történetek igyekeznek egyértelműbbé tenni –
s azért sem, mert nemegyszer a tanult (emberi) nyelv előtti
időkbe vezet vissza, egy ősibb anyanyelvhez, amely inkább még
látás, tapintás, mint beszéd vagy írás. Az a kisgyermek
éled újjá a költőben ilyenkor, aki még harmóniában élt a
természettel, s valamilyen, maga elől is eltakart módon, a
földi élet előtti állapot jelenségeit érzékelni volt
képes:
s már kezdeném a fehérszirmú verset,
de elszáll rögtön, mert folytathatatlan,
ha nincs szavam az első anyanyelvhez,
melyet a beszéd előtt megtanultam
(Időtlen mályva)
Egy kiskamaszkori erotikus élmény máig ható
emlékfénye újraéleti a költővel a teremtésre való első
rácsodálkozás döbbenetét, hogy azt voltaképpen lehetetlen
mesterséges eszközökkel végbevinni (Napimádó) –
később mégis megkísérli: visszahajol a kezdetekhez, a
születése pillanatához (Kísérlet a nem ismert idővel),
a csecsemőkori emlékekhez (Első árvaságom), amelyek
valójában elképzelt emlékek: "valóságos látszat" az
"így is történhetett" tartományából. "Valóságot
álmodtam akkor ébren" – írja a Himlőoltásban,
ahol folytatódik a rekonstrukció: az orvosoktól, az orvosi
szobától való gyermeki rettegést profán módon egy
bombázóraj égzengése csillapítja le.
Ágh István pár mondatos, egyszerű és
pontos képekkel adja vissza az eseményeket, amelyek látszólag
jelentéktelenek, főleg egy felnőttnek, a gyermek tudatában
azonban életre szólóak, mert újabb és újabb dolgokra
ébresztik rá: Istenre és a félelemre (Gyalogút); a
természettel való együttélés kihívásaira, a vadak isteni
jelenlétére (Kisnyúl); az élet folytonosságát
fenntartó párzás állati mámorára, amely még az első
szembesülés undorán is átüt (Lótetű); a társadalmi
valóságra, amely egyúttal a felnőttek ormótlan világának
betüremkedése a gyermeklétbe (Fűrészsírás); egy
mindent átható felsőbb erő létezésére s az ember
végességére és törpeségére, mindezt egy fa kidöntésének
pillanatról pillanatra rögzített, misztikus mozdulatsorában:
"s valódi volna, ami már mutatvány" (A végső
percben); a balladák valóságára, amikor a teknővájó
cigány és asszonya mint varázserejű, mesebeli figurák
lépnek át a kisfiú képzeletébe (Szólni se mertünk);
a történelmi tényekre, amikor a szegénység szorításában
padlásra rejtett disznó mintha szárnyakat növesztett volna (Feketevágás);
a gyilkosságra s az azt követő bűntudatra, mert amíg a
találkozás a Kisnyúl esetében még kegyelemmel
végződött, a családja előtt gyávának mutatkozni nem akaró
fiú szinte behunyt szemmel s iszonyodva levágja az ebédre
való pulykát, mely álmaiban tovább kísért (Kivégzés);
sorstársainak, a parasztságnak embertelen helyzetére: amint
egy váratlan nyári zivatarral szinte birkózik a gazda a
learatott búzáért, mintha még mindig a maga jussáért
küzdene, egyre elkeseredettebben, s nem a téeszéért: "...ő
meg mint kétrét görbült / szégyen, négykézláb araszol a
kéve- / eresz alatt a sorsa ellenében" (Parasztnyár)...
A valós és elképzelt emlékek mögül
először a Nem a cselek című vers második-harmadik
sorában lép elő az emlékező, aki máig átérzi egy
gyerekkori grundfoci vereségének szégyenét. A Csupa
áttetsző visszarímel a Fűrészsírás favágásos
történetére, csak elvontabb síkon; mintha a gyerekkor drámai
végének baljós előérzetét sugallaná: "valaki úgyis
megadta az árát, / hogy azt a káprázatot tarra vágják".
Ezt a feszültséget tovább fokozza a Téli vadászat,
amely ismét egy álomban zajlik, és szintén
megragadhatatlanul: egy puskadörrenés idézi meg, de mielőtt a
valós vadászat eseménysora kialakulna a költő
képzeletében, máris szimbolizálódik, metaforává lesz a
benne élő "újra-kisfiúban": "s a ragadozó kölyökkori
ábránd / teríti elém a fekete zsákmányt" (édesapja
egykori, szelemenbe rejtett és ottfelejtett ezüst berakásos
puskájával).
E rövid és élesre töltött
költeményekből mennyi minden kiderül Ágh István
gyerekkoráról a nyomorúságon is átvirágzó
sokszínűségével! Kitűnő zárópillanata ennek a Ballada,
amely – híven az eddigiekhez – valóság és képzelet,
álom és ébrenlét mezsgyéjén játszódik. Drámai csönd
uralkodik benne, beteljesítve a Csupa áttetsző keserű
jóslatát – szinte kihallatszik belőle a szekérzörgés, a
lovacska botladozása. Apa és fia felnőttruhát varratni mennek
a "híres szöllősi szabóhoz", amelyre "ráment egy
csikó ára". Valami véget ért, s valami ismeretlen, valami
új veszi kezdetét, amelyről mindketten még csak hallgatni
képesek. S mintha akkori önmaguk – a visszaemlékező
fantáziájában és szívében legalábbis –, csakúgy, mint
az az életszakasz, sőt egy egész korszak, a semmibe szívódna
föl: tulajdon árnyékuk kebelezi be őket, rejti vissza
balladák homályába.
Mégis, ez az idő már elvehetetlen, hiszen időn
túli, időn kívüli. Nem méri óraszerkezet, nem jegyzi
naptár. A fölelevenített és újrateremtett emlékekben él.
Mintha egy lengyel kastély félhomályos,
gótívű cintermében hallanám a
mennyei hangot, átható világos
gyönyörrel tölt el valami szonáta,
s oly szenvedéllyel a szép zongorista
hölgy iránt, mintha ő volna a tiszta,
a kinti fényt kioltó testi áram,
ami a benti
sötétet kigyujtja
(Zene)
Talán nem véletlen záródik a Zene
című költeménnyel A megtalált időből kötet –
hiszen a muzsika (természetéből és lényegéből adódóan)
ugyanolyan megfoghatatlan, mint az emlékbillentyűkön
zongorázó képzelet. Mégis összeáll valami egésszé,
története lesz, illata, színe – ugyanakkor megmarad
lebegő-könnyűnek, minden falon átszüremlik, a legkisebb
zugba is bevilágít. Ahogy a költő pásztázza végig
zseblámpafénnyel életét, melynek során a legapróbb tárgy,
jelenet is fölszikrázik, s múlásában is összeáll valami
egésszé, nemlétében is létező lesz. Élet–halál
körforgásával szembesülve így, a költő ha pontosan nem is
értheti már e megtalált világ lényegét, de érzi
"a lét isteni részét az egészben". Kiküzdött,
kiérdemelt kegyelmi állapot. (Nap Kiadó, 2005)