Baán Tibor
Marsall László:
Holnapután?
Széphalom Könyvműhely,
2005
Marsall László hetvenedik életévén
túl is megmaradt a költészet garabonciásának, aki
Kierkegaard szavaival "önmagát folytonosságban választja,
és így önmagát sokféleképpen meghatározott
feladatként birtokolja". Ez a fajta alkati meghatározottság
magyarázza, hogy Marsall lírája következetesen ellenáll a
klasszicizálódás kísértésének, jóllehet a versvilága
mögött munkáló világkép a Vízjelek (1970) című
első kötete óta változatlanul érvényes, mi több:
működőképes, mint, teszem azt, a másodfokú egyenlet
megoldóképlete. S hogy miképp kerül ide a matematika, a
humán irányban tájékozódó bölcsészek "réme"? Nem
véletlenül. Marsall, miközben Weöres Sándor intelmeit
követve elsajátította a vers zenei formálásának
csínját-bínját, egyszersmind könnyed szökkenéssel túl is
lépett a hagyományos verselés kötöttségein, mikor
költészetét valósággal beoltotta a matematika
szellemével. Természetesen ez a szellem, hasonlóan más
szellemekhez, nem könnyen definiálható. Annyi azért minden
további nélkül megállapítható róla, hogy sajátos
gondolkodásmódot jelent. A költőt – mint ezt maga
nyilatkozta Pósa Zoltánnak (Magyar Napló, 2003/12.) – a
lehetőségek rendszere érdekli, "ami olyan tartomány,
ahol az ember számára elképzelhető számtalan lehetőség
közül valamelyik bekövetkezik". Ebben az összefüggésben
az én (vagy Marsall László karinthys kifejezését használva:
"énke") a lehetőségek kombinációjából adódó
kiszolgáltatottságát ugyanúgy érzékeli, mint a
kombinációk kozmikus gazdagságát. Lényegében ez a fajta
létmegélés, amely a személyiséget mint világfüggvényt
határozza meg, kilépést jelent az én börtönéből. Az én
nemcsak az énben rejtőzik, hanem a kozmikus törvényt
működtető legközönségesebb hétköznapi folyamatokban,
abban a megvalósulási mezőben, ahol a lehetőségek percről
percre, óráról órára változnak. Marsall a létezésnek ezt
a zajtalan precizitással működő rendszerét, eltérően
mesterétől, Weöres Sándortól, nem az ősi mítoszok
mozdulatlan s ily módon örökké aktuális ősképeivel fejezi
ki: a tudatába áramló világfolyamot mint az én időbe vetett
létezésének egyenletét vizsgálja. Ez a magyarázata annak,
hogy költészete, miképp a csillagrobbanás utáni anyaghalmaz,
egyre újabb és újabb alakváltozáson megy keresztül. Hogy
miféléken, arról sokat elárul a költő legújabb
verskötete, a Holnapután?.
Marsall László őszikéinek ez a
gyűjteménye, ha mutatja is az egyre nehezebben működő test
kifáradásának bizonyos jeleit, az öregedéssel együtt járó
létaggodalmat, mégis imponálóan gazdag, öntörvényű,
merészen szókimondó, bizonyos hangfekvésekben pajzánul
erotikus költészet. A hét ciklust és egy záróverset
tartalmazó kötet egyik legfontosabb, mindenesetre
legaktuálisabb verscsoportja a Tőzsér Árpád-i
helyzetértékelésre rájátszó, kötetnyitó Hotel
"Mittel-Európa" körül helyezkedik el. Marsall az
utóbbi ötven év néhány történésének képeiből –
"Váratlan repedés hasítja / a történés szövetét / s a
nemzeti zászlóból kivágattatik / az idegen hatalom /
kalászos csillagos címere", majd később: "A szabadsággal
telő tüdő / sírjukból kiszippantja / a Pilvax kávéház
ifjait is / Petőfi Kossuth aurája / világol szívben és
téreken" – jut el a kiábrándító jelenhez. Így: "A
csonkaországban itt / Sem a helytartók sem a megalázottak /
Nem nézhetnek / A Napba nem a földre / Egymás szemébe soha
többé ugyanúgy / Mint annakelőtte." Az elhasadt idő
című vers Marsall politikai-etikai állásfoglalása.
Ilyenfajta direkt megnyilvánulásokra a költő csak
kivételesen nehéz történelmi időkben vállalkozik, talán
azért, mert pontosan tudja, hogy az emberi természet
rendkívül nehezen változik. A lélek mélységeibe vetett
alapkésztetések a szép eszmék ellenére újra meg újra
felszínre törnek. "Zsarnokok ülnek alattvalói ölben /
homályos közös levéltárban / felváltva olvassák az
egyetlen / megmaradt fia-könyv egyetlenegy lapjáról / a
Halotti Beszédet" (Szélküszöb).
A fenti idézetekből kitűnik, hogy Marsall az
emberi lét távlataiban gondolkodik. A politika mint a
szabadság elosztásának, az élet berendezésének napi
gyakorlata meglehetősen borongós ég alatt zajlik.
Történelmünk szemhatárát vizsgálva szimbolikus erejű, a
történelmi eszme mozgását kifejező képes beszédet (ilyen a
"szabadsággal telő tüdő", amely "sírjukból
kiszippantja a kávéház ifjait is"), gondolati műveleteket
kifejező szentenciákat (utalok itt a nép ölében ülő
zsarnokokra) használ. Ezek a hétköznapi beszéd logikájából
következő, Kassák által is kedvelt közlésfajták
(metaforák s nem utolsósorban metonímiák) épp csak
felöltöztetik a költő mondanivalóját, aki határozottan
törekszik sokfelé ágazó mondandójának közérthető
kifejezésére. Ugyanezt szolgálja, hogy Marsall epikolírikus
verseiben a prózaíró álruháját ölti magára. Olyasféle
narrátorként beszél, mint aki egy banális történetet
kíván közölni. Csakhogy ez a történet világmagyarázattá
terebélyesül. Marsall ugyanis a közölt élethelyzetet mint
forrásban lévő szituációt ábrázolja, vagyis olyan tények
és történések által meghatározott rendszerként, amelynek
elemei éppen most nyerik el végső jelentésüket; de talán
ennél is fontosabb annak érzékeltetése, hogy a tények
kombinálása mintegy magában rejti másfajta létsíkok, valóságmintázatok
létezését. Jó példa erre a korábbi művekből ismert
költő alteregó feltűnése a kisKluzsinszky a XXI. századi
Áruházban című versben. A "vastag, álomtalan
alvásból" ébredő hős (születési éve 2046) első útja a
tükörhöz vezet: "Ugrom, hogy a tükörben / lássam
képemet, pillanatig – alacsonyka vagyok? / vagy a tükör
mászott magasabbra? Mindegy, rohanok / a legközelebbi Cummings.Co.Marketingbe,
/ az azték piramis alakú, lépcsőzetesen képzett, / üveges
küllemű maxi-Árudába..." Marsall iróniája a
gőzhengerként nyomuló, éntelenítő, álvágyakat gerjesztő,
pillanatbuborékokat fújó, az emberi méreteket meghaladó
gólem-globalizmusnak szól. De érdemes eltöprengeni azon a
jelképes mozdulaton is, amivel a hős belenéz a tükörbe,
ellenőrzi magát. Vajon létezik-e még? Ugyanaz, aki tegnap
volt, vagy már valaki más? Van abban valami kafkai, hogy az én
úgy véli, összement, s ha nem, akkor a tükör mászott
magasabbra. Az én és a tükör, miképp a turbósított
világ, szüntelen mozgásban van, elveszett minden
viszonyítási lehetőség.
Marsall új könyvének további ciklusaiban (Monológok
alkonyodáskor, Agráriák, Álcák és maskarák,
Balsors-etűdök, Ördög-gödrő, Társaim az idők
teljességében) továbbra is az idő és a létezés
összefüggéseit vizsgálja. A költő közben önmaga létére
is reflektál, mégpedig a tőle megszokott módon
"tömény-keserű" vagy éppen "merengős-borongós"
iróniával. A versek – mint valami döcögős úton
közlekedő hintók, szekerek – nem kínálnak sima utazást.
Az olvasásba révedő minduntalan felijed, meglepődik, szinte
zsigeri kapcsolatba kerül a szöveggel. A múlt rekvizitumai (a
vers-én léte mint fóliánsba dugott "ördögbojtos vékony
könyvjelző" [Vékony könyvjelző], Strauss keringője
mint "bárhányadik volt és eljövendő / Világháború
üdítő habfürdője", "Fausztusz Doktor árnyképe tatárok
nyilaival átlőve" [Trilógia/1]) nemcsak e líra
vizuális fantáziájáról adnak képet, hanem az öregedés
metafizikai kalandjáról is, amelyben a világ körvonalai
valósággal remegni látszanak. A múlt eseményei összeérnek
a jelennel. Egymásban tükröződnek. A lírai én, a
megkerült, az elveszített, az általános alany névtelen
mezébe öltöztetett, felpillant a Napra. A létezés
"Napkaland". Spirituális egyesülés a kozmosszal. Innen
nézve, vagyis onnan, ahonnan egykor a "Negyvenegy öregek",
a lét új értelmezési tartományt kínál a szemlélőnek. A
szemlélő pozíciójából ugyanis másképpen látszik a lét.
Izgése és mozgása megállapodni látszik. "Valahol egy
ájult ember éledezik. / Karósorokat lát és ketreceket, /
zárkákat köröskörül. / Még kívül van, mintha volna /
ide-odahaza-sehol" (Trilógia/III).
Az emlékek tükörjátéka, mely magában
foglalja a pályatársakkal való verses üzenetváltás
alkalmait a klasszikusoktól napjainkig (Balassi Bálint,
Szkhárosi Horváth András, Fazekas Mihály, Ady Endre, Csoóri
Sándor, Tóth Bálint, Ágh István, Nagy Gáspár), valamiféle
teljesedést ígér. Találkozást az elmúlást cáfoló
titokkal, hiszen "a halál csak lesipuskás / darabidőre badar
hagymáz / s tűnő képzet a pusztulás" (Agráriák).
Marsall verseiben időről időre megváltoznak az arányok. A
létezőket övező tárgyvilág óriásra nő, vagy éppen
összezsugorodik. Ez a fajta költői-geometriai művelet
ismerős ugyan a költő Szerelem alfapont (1977) című
kötetéből, mégis, mennyire másként hat ezúttal. "A
burgonya-hámozó kése megtorpan egy nagyobbacska /
Krumpli-dudor előtt, s a »hámozzam-levágjam?« té- /
továzás pillanatában a félig lefosztott héjú dagad- / ni
kezd, mintha szétfeszíteni igyekezne a konyha / ajtaját, a
lakás falait, hogy görbül a kés lapja, / fogója törik, már
akkora, mint erozió-koptatta / kiskorú tönk-hegység..." (Kettős
átváltozás) A nagyításnak ez a művelete minden
hétköznapisága ellenére is komoly üzenetet hordoz. Az idő
fenyegetését, amint átgázol életünkön: "Botoznak az
öregecskék" (Igric-gajd).
Mindennek tudásában a költő a humor
éltető melegével gyógyítgatja a létezés hidegét. Ezzel
nemcsak arra célzok, hogy Marsall miképpen közlekedik a
fenséges és a hétköznapi közt, hanem arra is, hogy a
hétköznap eseményeiben (halmazaiban) éri tetten a
valószínűségek mozgását. Keletkezést és elmúlást. Egy
olyasfajta ént rajzol így elénk, aki merő változás. Itt van
és nincs itt. Az én mint az események, tények szerepét
játszó molekulák rezgése. S mégis, ezt az elvont
időélményt Marsallnak sikerül megérzékítenie. Nem
utolsósorban az érzékszervi tapasztalás felidézésével. Mi
több, az életből ellesett beszédfordulatok versbe
applikálásával. Az emelkedettséget jótékonyan
ellenpontozó, életszagú, néha egyenesen vaskos humorral,
jópofa "bemondással", beleértve az elkeseredést kifejező
káromkodást (A haldokló Balassi Bálint utolsó szavai).
Mindezek a különböző nyelvi rétegeket mozgósító
beszédhelyzetek gazdag összetettségben hatnak a kötetzáró El
nem mondott zsoltár elé című versösszegzésben.
A jellegzetes stíluskeverés végeredménye a
személyiség tudatát leképező időélmény. Marsall az
életidő múlásához, öregedéséhez tudatos öniróniával
viszonyul: "Mielőtt az agyam zsugorodva magába roskadna, /
és hasam dinynyéje meglőrincesedne, s venyigévé / aszna a
lábam szára, és ülepem ráncosodna –" Ebben a
látszólagos "tiszteletlenségben" nemcsak a népi
bölcsesség létezési stratégiájára ismerhetünk, hanem az
avantgárd merészségére is, amivel átlépte a konvenciókat.
A stílushumor gazdagon tenyésző vegetációja azonban ne
tévesszen meg senkit. Marsall mélységes felelősséggel
viseltetik létezésünk lehetősége iránt. Verseivel
gondolkodásunk bezápulása, manipulálása ellen érvel.
Láthatatlan, ám mégis létező zárakat nyit, utakat tár a
"Teljesség felé". Hisz a kozmikus Értelemben, mely
létezésünk "napkalandját" figyelmezi.