„Az HBO havi előfizetési díja egy átlagcsalád egyszeri mozizásánál is kevesebb”

Interjú Minda Judittal, az HBO közép-európai központjának programigazgatójával

A Muszter történetében először e-mail interjúban sikerült szóra bírnunk a „mozicsatorna” illetékesét. Minda Juditnak a fokozódó versenyhelyzettel, a csatorna piaci pozíciójával és távlati terveivel kapcsolatos kérdéseinket küldtük el.

Kérem, néhány mondatban ismertesse az HBO indulását.
Az HBO 1972-ben indult az USA-ban, mint a világ első kábelen fogható előfizetős (pay-TV), folyamatosan és reklámmentesen filmeket vetítő csatornája. Magyarországon 1991 szeptemberében jelent meg, egy nappal megelőzve a közép- és dél-amerikai HBO indulását.

Hogyan nőtte ki magát az amerikai fizetős kábelcsatorna egy nemzetközi hálózattá?
A tulajdonosok ráéreztek arra, hogy máshol is van igény a reklámmentes televízió iránt, mely minőségi, de szórakoztató filmeket sugároz. Természetesen a terjeszkedéshez elengedhetetlenül szükséges volt a kábelinfrastruktúra fejlődése, majd később a digitális platformok megjelenése. Ma az HBO Közép- és Dél-Amerika, valamint Ázsia számos országában is működtet csatornákat. Európában Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon, Romániában, Moldovában, Bulgáriában, Szlovéniában és Horvátországban vannak érdekeltségeink. Legifjabb családtagunk az HBO Adria, mely szeptember végén indult Szlovéniában és Horvátországban.

Mennyiben más egy európai ország HBO-ja az amerikaihoz képest?
Az amerikai HBO filmkínálatának túlnyomó részét angol nyelvű filmek teszik ki, emellett számos saját gyártású sorozatot is bemutatnak. A digitális infrastruktúrának köszönhetően – mely sokkal fejlettebb az USA-ban, mint Közép-Kelet-Európában – az amerikai HBO ma sokkal több csatornát és programcsomagot kínál fel előfizetőinek, mint mi.

Mennyire beszélhetünk nemzeti sajátosságokról az egyes európai csatornák műsorosztását illetően?
Ez egy jó kérdés. Az európai HBO-k műsorkínálatának túlnyomó része ugyanaz, de vannak tartalmi és szerkesztési sajátosságok, melyek az adott ország igényeihez igazodnak.

Hogyan lehet egy központból hét különböző HBO-t irányítani?
Mivel 2000 augusztusa óta – amikor Budapestre került az európai HBO központja – előfizetőink száma növekedett, nem szerénytelenség, ha azt mondom, lehet. Hogy miként? Az maradjon üzleti titok...

Merre terjeszkednének a közeljövőben?
Keletre és délre.

Mi a különbség a magyar HBO és HBO2 között? Utóbbiról sokkal kevesebbet tudni, és nem is foghatja akárki…
Az HBO2 az HBO első kiegészítő csatornája, melynek vétele sajnos műszakilag korlátozott a kábelrendszerek technikai fejlettsége miatt. Azok az HBO előfizetők, akik hozzáférhetnek az HBO2-höz, nem fizetnek emelt árat, az előfizetési díj változatlan. Programkínálat szempontjából azt jelenti, hogy az HBO2 az HBO-n is vetített filmeket más műsorstruktúrában, eltérő szerkesztési elveket követve mutatja be. Az HBO2 főműsoridőben az HBO műsorától garantáltan eltérő műfajú filmeket sugároz. Az HBO2 elsősorban a szélesebb választékot biztosítja előfizetőinknek, akik egy adott időpontban mindig két különböző film között választhatnak. Az HBO2-vel kiaknázzuk a digitális programkínálatban rejlő lehetőségeket. Ez egy lépés afelé, hogy minden előfizető egyszer majd maga döntse el, mit kíván nézni egy adott időpontban...

Hogyan áll össze a napi/heti/havi programja a csatorná-nak?
Először éves műsorterv készül, amelyet hónapokra, majd napokra bontunk. Alapelvünk, hogy előfizetőinknek minden hónapban kiegyensúlyozott műsorkínálatot biztosítsunk. Filmjeink többsége mozifilm, mely magas mozibevételt produkált, és egy-két évvel a mozibemutató után az HBO-n éli meg országos tévépremierjét. Évente több mint 300 új filmet mutatunk be. Filmkínálatunk 50 százalékát partnerstúdióink biztosítják (Warner Bros., Sony és Disney). A fennmaradt mennyiséget a többi hollywoodi stúdiótól, független filmgyártóktól, valamint hazai filmforgalmazóktól szerezzük be. Nagy sikernek tartom, hogy a nyolc hollywoodi stúdióból az HBO-nak hattal többéves, exkluzív szerződése van. Ezek az MGM, a Paramount, a 20th Century Fox, a Disney, a Sony és a Warner Brothers.

A cég számára bevált a reklámmentes koncepció?
Az HBO egyik legnagyobb értéke az, hogy filmjeinket 100 százalékban reklámmentesen vetítjük. Ez azt jelenti, hogy nem szakítjuk meg reklámblokkokkal a filmeket, vagyis teljes hosszában, megszakítás nélkül vetítjük őket, de két film között sem húzzuk az időt reklámokkal. (Természetesen a csatorna saját programját ajánljuk az egyes produkciók között.) Az HBO ma az egyetlen reklámmentes oázis a televíziós piacon. Üzleti szempontból nagy kihívás, de még mindig megéri…

Hány háztartás előfizetője jelenleg a szolgáltatásnak? Mik a terveik a következő évre? Rövid és hosszú távú elképzelések?
Európában egymillió körül mozog a szám, Magyarországon már évek óta stabil az előfizetőink száma. 2005-re több nagy, a mozikban sikerrel vetített filmet tartogatunk nézőink számára, mint például A Karib tenger kalózai: a fekete gyöngy átka, a Mátrix Forradalmak, a Csodálatos Júlia, A hős, A Gyűrűk Ura: a király visszatér, a Kill Bill I–II, a Jégkorszak, a Harry Potter és az azkabani fogoly, a Titokzatos folyó, a Hideghegy, Az utolsó szamuráj, a Hogyan veszítsünk el egy pasit tíz nap alatt, a Nagy hal, a Trója, az Elveszett jelentés, a Lara Croft II: az élet bölcsője, a 21 gramm, A vágta – hogy csak néhányat említsek. Előfizetőink továbbra is élvezhetik a Szex és New York sikersorozat legújabb epizódjait. Az év elején indul a Joey című vígjáték, mely az HBO egyik legsikeresebb sorozatának a Jóbarátoknak a nyomdokaiba szeretne lépni. Ismét közvetítjük az Oscar-díj átadását, valamint az Európa-filmdíj és az Emmy-díj átadását. Továbbá lesznek koncertek, új és már bevált sorozatok. És több magyar filmet is műsorra tűzünk, például a Kontrollt, a Rap, revü, Rómeót, a Mixet, a Monte Carlót és a Magyar vándort. 2005-re egy meglepetést is tartogat üzletcsoportunk, egy új, az HBO műsorkínálatát kiegészítő előfizetős csatorna beindítását a régióban. De erről talán máskor…

Az egyes tematikus blokkok bővítését tervezik-e?
Igen.

Miért szűntek meg a hétvégi gyerekblokkok?
Az egyre több, kimondottan gyerekcsatorna megjelenése miatt családi blokká alakultak át, ami szombatonként látható este hétkor.

Hányszor vetítenek egy filmet a csatornán?
Egy év alatt körülbelül tizenötször.

Az utóbbi időben több olyan film is sugárzásra kerül, mely néhány éve „utolsó alkalommal az HBO-n” címkével ment a csatornán. Mi az oka ennek a változásnak?
Előfizetőink kérésének eleget téve újra bemutatunk HBO-sikerfilmeket, de ez a gyakorlatban a műsorkínálat elenyésző mennyiségét teszi ki.

A moziban feliratos filmeket az HBO, a forgalmazó, vagy a két cég közösen szinkronizálja?
A moziban bemutatott filmek magyar változatának gyártásával a forgalmazó foglalkozik.

Mi alapján dől el, hogy mely filmek kerülnek feliratosan is vetítésre? (Minden héten hétfőn a nyolcórás műsorsávban egy amúgy szinkronizáltan vetített film eredeti nyelven, feliratozva is megtekinthető az HBO-n.)
Elsősorban a nagy közönségsikerekre esik a választás, de gyakran döntünk aszerint, hogy mely filmeknél ad valami pluszt a feliratos változat a film értékéhez. Nem egy produkciót tesz hitelesebbé és élvezhetőbbé az eredeti hang.

A szinkronra mennyi figyelmet szentelnek? Egy film szinkronos premierje gyakran az HBO-n van, melyben ismert sztárok sokszor megszokott hangjukon szólalnak meg, de előfordul az is, hogy teljesen szokatlan, új hang szinkronizál egy-egy hírességet…
Az HBO számára kulcsfontosságú a színvonalas magyar változat. Nincs tudomásom róla, hogy a nagy sztárok magyar hangja ne a megszokott magyar hang lenne.

A magyar filmek kiválasztása mi alapján történik a csa-tornán?
A legnagyobb kihívás a jogok beszerzése és a jogdíj megfizethetősége. A magyar filmek többségének finanszírozásába beszállnak a magyar kereskedelmi és közszolgálati televíziók, és ilyenkor nem tudunk hozzájutni a vetítési jogokhoz.

Mely magyar forgalmazókkal állnak szerződésben?
Még mindig igen nehéz magyar filmet vásárolni, elsősorban a koprodukciós és tulajdonjogi viszonyok miatt. Az elmúlt évben sikeres üzleti kapcsolatot alakítottunk ki a TV2 filmforgalmazási csoportjával, valamint a Laurin filmmel. A Budapest Filmmel, az InterCommal és a Moképpel hagyományosan jó a kapcsolatunk.

Az európai filmek száma mintha nőne az utóbbi években, ráadásul több, itthon eddig nem látott alkotás is kerül a programba…
Nagyon fontosnak tartottuk bővíteni az európai filmkínálatot, és ez a törekvés bevált, hiszen előfizetőink nagyon pozitívan értékelték az európai filmek nagyobb számú megjelenését az HBO programkínálatában. És már második éve közvetítjük az Európa-filmdíj átadását is.

Milyen (saját gyártású) tévésorozatok megjelenése várható a közeljövőben az HBO-n?
2005 őszén az amerikai vadnyugat meghódításával foglalkozó izgalmas, új HBO-produkció kerül bemutatásra, mely az HBO hagyományosan provokatív, az élet árnyas oldalát kendőzetlenül bemutató stílusában készült. Eredeti címe Deadwood. Emellett a már említett Joey és az Angyalok Amerikában című sorozat is bemutatásra kerül, utóbbi igazi sztárparádéval, többek között Al Pacinóval.

Tervezik-e a játékfilmek mellett más jellegű (esetleg saját gyártású) programok készítését, sugárzását?
Már két éve dolgozunk egy nagyszabású projekten, és reményeink szerint 2005 végén erről már többet tudok mondani…

Jelenleg több mint 45 csatorna fogható magyar vagy részben magyar nyelven. Mennyiben jelent ez a dömping közvetlen, illetve közvetett konkurenciát? Vannak csak játékfilmeket sugárzó adók is, s bár ezek tematikusak, illetve rétegmozikat adnak, de mégis hasonló a profiljuk, ráadásul az egyes szolgáltatók műsorcsomagjában vannak, azaz kvázi ingyenesek.
1991-ben, amikor az HBO megjelent Magyarországon, két másik, magyar nyelven sugárzó tévéadóval kellett felvennie a versenyt, a Magyar Televízió egyes és kettes csatornájával. Ma a magyarul fogható tévéadók száma meghaladja a harmincat. De olyan csatorna, ahol reklámmentesen, megszakítás nélkül, kiváló hang- és képminőségben, sztereó és dolby surround extrákkal lehet olyan szintű filmkínálatot találni, mint az HBO-n és az HBO2-n, nincs egy sem. Az HBO havi előfizetési díja egy átlagcsalád egyszeri mozizásánál is kevesebb. Ez a tény önmagáért beszél. Bízom abban, hogy műsorkínálatunk folyamatos bővítésével és új szolgáltatásaink bevezetésével sikerül versenyképesnek maradni a piacon.

Szerkesztette: Kárpáti György
Fotó: Somlói Kolos