Balázs Béla: Tíz évvel Lumiére után
Edison a LumiĂ©re talĂĄlmĂĄnyĂĄnak ismerttĂ© vĂĄlĂĄsa utĂĄn is pesszimista maradt. Kitartott a kinetoszkop mellett, mert e talĂĄlmĂĄny igen jĂł ĂŒzletnek bizonyult â" Ă©s mert Black Maria filmjei â" mint az akkori egyetlen âfilmgyĂĄrâ termĂ©kei hatĂĄrtalanul nagy jövedelmet biztosĂtott szĂĄmĂĄra. HiĂĄba akartĂĄk Edison munkatĂĄrsai â" Dickson Ă©s a többiek â" arra bĂrni, hogy a kinetoszkĂłpbĂłl ĂĄltalĂĄnos, mindenki ĂĄltal megvĂĄsĂĄrolhatĂł vetĂtĂ”kĂ©szĂŒlĂ©ket csinĂĄljon, Edison egy ideig mĂ©g mereven arra az ĂĄllĂĄspontra helyezkedett:
âĂgy jĂł, ahogy Ă©ppen van!â
LumiĂ©re emberei azonban, akik az Ășj vilĂĄgot filmszalagjaikkal Ă©s kĂ©szĂŒlĂ©keikkel meghĂłdĂtottĂĄk, nem csinĂĄltak Ă©rtelmetlen Ă©s cĂ©ltalan munkĂĄt. Az elsĂ” nyilvĂĄnos film-elĂ”adĂĄson â" az igazi 35 mm-es filmmel! â" LumiĂ©re avantgardistĂĄit visszatartottĂĄk AmerikĂĄban: Mesguich Ă©s munkatĂĄrsai maradĂ©ktalan sikerrel dolgoztak!
New Yorkban a Madison Squaren a Music Hallban megjelentek Mesguich Ă©s emberei az elsĂ” vetĂtĂ”-kĂ©szĂŒlĂ©kekkel, megtartottĂĄk az elsĂ” filmvetĂtĂ©seket Ă©s elkĂ©szĂtettĂ©k az elsĂ” filmfelvĂ©teleket Ăszak-AmerikĂĄban. Ezek, az AmerikĂĄban megrendezett elsĂ” eurĂłpai filmelĂ”adĂĄsok egĂ©sz New Yorkban, Ă©s csakhamar az egĂ©sz USA-ban nem sejtett lelkesedĂ©st idĂ©ztek elĂ”. A közönsĂ©g el volta ragadtatva attĂłl, amit lĂĄtott, Ă©s a lelkes tömeg nem akarta elengedni az elsĂ” eurĂłpai film- Ă©s mozi pionĂrokat. Mesguich nem tudott LyonbĂłl elegendĂ” felvevĂ”- Ă©s vetĂtĂ” kĂ©szĂŒlĂ©ket beszerezni, Ă©s LumiĂ©re-Ă©k gyĂĄra nem tudott sĂșrlĂłdĂĄsmentesen eleget tenni Mesguich termelĂ” keresletĂ©nek
MozilĂĄz ĂĄrasztotta el AmerikĂĄt. A franciĂĄknak hat hĂłnap elegendĂ” volt, hogy egĂ©sz AmerikĂĄt legyĂ”zzĂ©k. A film e Kolumbuszai New York utĂĄn PhiladelphiĂĄban, CsikĂĄgĂłban, Washingtonban, Szt. Louisban, Baltimore-ban stb. tĂ»ntek fel â" Mesguich gyakran Ă©jjel utazott, hogy a következĂ” napon a mozi-kĂ©szĂŒlĂ©ket Amerika valamelyik nagyobb vĂĄrosĂĄban felĂĄllĂtsa.
VĂ©gtelen mennyisĂ©gĂ» eurĂłpai filmszalag fogyott el, több tucat Ă©s több szĂĄz francia gyĂĄrtmĂĄnyĂș vetĂtĂ” kĂ©szĂŒlĂ©k jött ĂĄt az ĂłceĂĄnon az USA-ba, hogy megnyissa ott egy Ășj kultĂșra, egy Ășj mĂ»vĂ©szet â" Ă©s milyen mĂ»vĂ©szet! â" ajtajĂĄt. Az amerikai kinematogrĂĄfia pionĂrjai több mint hĂșsz francia producer volt, Ă©s e tĂ©nyt nem szabad a vilĂĄgnak soha elfelednie! A fĂ©ltĂ©keny jenkik csakhamar a franciĂĄk nyomĂĄba lĂ©ptek. Edison Ă©s a többi amerikai âfilmemberâ nem akartĂĄk tĂșl sokĂĄig az eurĂłpai film Ă©s az eurĂłpai filmtechnika gyors elĂ”rehaladĂĄsĂĄt tĂ©tlenĂŒl szemlĂ©lni, Ă©s ellentĂĄmadĂĄsra fegyverkeztek fel.
Rövidesen bejelentettĂ©k a szent hĂĄborĂșt az eurĂłpai invĂĄziĂł ellen, Ă©s e harcot legközelebb a âsajĂĄtâ, amerikai, nyersfilm tekercsek elÔållĂtĂĄsĂĄval foglalkozĂł gyĂĄrtĂłvĂĄllalatok Ă©s filmszĂnhĂĄzak felĂ©pĂtĂ©se követte. EgyenlĂ”re nem akarjuk mĂ©g a âmodernâ filmgyĂĄr szĂłt hasznĂĄlni!
VegyĂŒk figyelembe a fogalmakat, melyeket alkalmazunk. MozgĂłkĂ©pszĂnhĂĄzak Ă©s gyĂĄrtĂłhelyek! Ki beszĂ©lt akkor mĂ©g mozirĂłl? Az egĂ©sz vilĂĄgon csak a âmozgĂłkĂ©pszĂnhĂĄzâ utĂĄn rövidĂtettĂ©k egy hazai megfelelĂ” szĂłvĂĄ â" a szĂł modern Ă©rtelmĂ©ben vett filmgyĂĄrakrĂłl egyĂĄltalĂĄn szĂł sem volt. Hol volt akkoriban mĂ©g a filmipar, filmmĂ»vĂ©szet, filmtudomĂĄny, filmtechnika a szĂł nemesebb Ă©rtelmĂ©ben, Ă©s hol voltak mindazon jelensĂ©gek, melyek az Ășj talĂĄlmĂĄnyt követtĂ©k!
â" American Biograph!
â" America for America! â" bömböltĂ©k mindenhol a konkurensek, Ă©s LumiĂ©re ellen tĂĄmadtak. Aki ismeri az amerikai pszichĂ©t, az tudja, hogy az amerikai sovinizmusnak gyĂ”zni kellett, s Ăgy az amerikai gyĂĄrtmĂĄnyok csakhamar valĂłban visszavonulĂĄsra kĂ©nyszerĂtettĂ©k az idegen filmeseket, mozisokat.
AmerikĂĄban a vilĂĄg legnagyobb film- Ă©s mozi-kultĂșrĂĄja alakult ki, Ă©s Mesguich emberei visszakĂ©nyszerĂŒltek EurĂłpĂĄba.
Ăk mentek azutĂĄn OroszorszĂĄgba, Ă©s tartottĂĄk meg Nyizsnij-Novgorodban (ma Gorkij) az elsĂ” ottani filmelĂ”adĂĄsokat. Ăk csinĂĄltĂĄk MoszkvĂĄban is az elsĂ” filmfelvĂ©teleket. Ez 1897 Ă©vĂ©nek vĂ©gĂ©n törtĂ©nt!
A film az egĂ©sz vilĂĄgon elterjedt, Ă©s LumiĂ©re helyĂ©be, aki naiv, jĂłakaratĂș idealista, Ă©s âcsakâ feltalĂĄlĂł volt, lĂ©pett ĂŒzleti utĂłda: Charles PathĂ©, Ă©s vele egyazon idĂ”ben LĂ©on Gaumont.
Louis LumiĂ©re azt mondta: Ă” föltalĂĄlĂł, a film azonban most ĂŒzlettĂ© vĂĄlik, s Ă” nem akar rĂ©szt venni a film ilyen irĂĄnyĂș fejlesztĂ©sĂ©ben. Nem Ă©rt az ĂŒzlethez, Ă” mĂ»kedvelĂ” (idealista), föltalĂĄlĂł; tĂ”le az ĂŒzleti viszĂĄlyoskodĂĄsok idegenek, Ă©s a jövĂ”ben csak tovĂĄbbi filmtechnikai felfedezĂ©sekkel foglalkozik, anĂ©lkĂŒl, hogy a filmĂŒzletekben szemĂ©lyesen rĂ©szt venne.
1â"2 Ă©v. Ăs a vilĂĄg parlagon heverĂ” föld volt a mozi Ă©s film szĂĄmĂĄra. Az Ășj Ă©vszĂĄzad elsĂ” Ă©veiben a filmek Ă©s kinotechnikai eszközök kistermelĂ”i Ă©s elÔållĂtĂłi mellett megalakultak a nagy cĂ©gek Ă©s nagyvĂĄllalatok, Ă©s ezzel az egĂ©sz film- Ă©s mozitechnika a helyes Ăștra jutott:
a modern mozgóképmûvészet kezdetéhez!
***
Az elsĂ” filmek egĂ©sz egyszerĂ»en fotografĂĄlt szalagok voltak. Utcai esemĂ©nyek vagy önkĂ©ntelen Ă©s Ă©ppen ezĂ©rt naiv, egyĂŒgyĂ» törtĂ©netecskĂ©k a rendĂ”rrel, a kĂ©mĂ©nyseprĂ”vel, a kertĂ©sszel a kertben, a pĂ©ksegĂ©ddel vagy inassal, oly tĂ©mĂĄk tehĂĄt, melyeket nem kellett kitalĂĄlni, kikeresni â" hanem amelyek önmagukban ab ovo lejĂĄtszĂłdtak. A szĂŒzsĂ©k az utcĂĄn hevertek (a szĂł teljes Ă©rtelmĂ©ben!).
EzekbĂ”l az utcai gondolatokbĂłl adĂłdtak a rövid 18â"25â"30 mĂ©ter hosszĂș kĂ©pszalagok, melyeket mĂ©terre ĂĄrusĂtottak az egĂ©sz vilĂĄgon. A vĂĄrosok akkori mozitulajdonosai â" kĂŒlönösen a nagyvĂĄrosok kĂŒlterĂŒletĂ©n â" ezeket a fix ĂĄron vĂĄsĂĄrolt filmszalagokat oly hosszĂș idĂ”n keresztĂŒl jĂĄtszottĂĄk mozibĂłdĂ©ikban, mĂg csak egyrĂ©szt e filmtekercsek tönkre nem mentek, mĂĄsrĂ©szt, amĂg csak megfelelĂ” közönsĂ©g akadt, melynek e kĂ©peket elĂ”adhattĂĄk. AzutĂĄn kölcsönösen kicserĂ©ltĂ©k e mĂ»sorokat, a filmengedĂ©ly, a szerzĂ”i jog, az elĂ”adĂĄsi jog ugyanis mĂ©g teljesen ismeretlen fogalom volt.
A kezdeti filmtekercs 20â"30 mĂ©terrĂ”l csakhamar 80â"100â"150 mĂ©terre hosszabbodott. 200â"250 mĂ©teres filmek mĂĄr valamely szenzĂĄciĂłs film csĂșcsai voltak, melyeket a sajtĂł is, mint mĂ©g âsoha nem voltâ mĂ»vĂ©szi Ă©s technikai teljesĂtmĂ©nyt dicsĂ”Ătett.
E filmek tulajdonkĂ©ppen riportĂĄzsok voltak, kezdetleges beszĂĄmolĂłk. Az akkori mozgĂłkĂ©pszĂnhĂĄz mĂ»sorĂĄn 8â"12 rövidfilm szerepelt. A filmszalagok, melyek elĂ”bb esemĂ©nyeket adtak elĂ”, azutĂĄn termĂ©szetfelvĂ©teleket a vilĂĄg minden fontosabb orszĂĄgbĂłl, exotikus vidĂ©kekrĂ”l hozott ĂĄllatfelvĂ©teleket, tovĂĄbbĂĄ ateliĂ©n kĂvĂŒli, vagy teljesen a primitĂv ĂŒvegcsarnokokban forgatott burleszkeket, vĂgjĂĄtĂ©kokat, komĂ©diĂĄkat, melyek az egyszerĂ» nĂ©zĂ”k nevetĂ” ingerĂ©t, nevetĂ” kedvĂ©t vĂĄltottĂĄk ki.
Ezen egyĂłrĂĄs vagy mĂĄsfĂ©lĂłrĂĄs mĂ»sor okozta felvidulĂĄs elengedĂ”nek mutatkozott az akkori ember szĂĄmĂĄra â" nem ĂĄllĂtottak fel nagy követelmĂ©nyeket a mozival szemben. A mozgĂłkĂ©pszĂnhĂĄzakat â" Ăgy hĂvtĂĄk kezdetben ezeket a vĂĄllalatokat â" a filmkultĂșra elsĂ” Ă©veiben ez mĂ©g nem volt valĂłjĂĄban filmkultĂșra, egyszerĂ» raktĂĄrakban, boltokban helyeztĂ©k el, oly boltokban, melyekben nĂ©hĂĄny nappal azelĂ”tt mĂ©g egy azĂłta tönkre ment ĂĄruhĂĄz kĂnĂĄlta ĂĄruit eladĂĄsra, vagy kis kĂĄvĂ©hĂĄzakban s vendĂ©glĂ”kben, melyeknek hĂĄztulajdonosai a moziban több ĂŒzleti fantĂĄziĂĄt lĂĄttak, mint eddig bĂ©rleti lehetĂ”sĂ©geikben.
Ki nem elĂ©gĂthetĂ” vagy egĂ©szen olcsĂł fapadok vagy szĂ©kek nem sok pĂ©nzĂ©be kerĂŒltek azoknak az embereknek, akik hittek abban, hogy a mozin igen hamar meggazdagodhatnak. A nagyvĂĄrosokban egyetlen segĂtsĂ©ggel Ășj Ă©s Ășj mozikat lĂ©tesĂtettek, Ășgy hogy nĂ©mely nagyvĂĄrosban mĂĄr kezdetben megfigyelhetĂ” volt a filmszĂnhĂĄzak tĂșlkĂnĂĄlata.
Ha manapsĂĄg a rĂĄdiĂł viszonyĂĄt szembeĂĄllĂtjuk a mozi fejlĂ”dĂ©si viszonyĂĄval, Ășgy a következĂ” helyzetet talĂĄljuk:
A mozi a perifĂ©riĂĄk szĂłrakozĂł helyisĂ©ge volt, kĂŒlönösen a mozikultĂșra egĂ©szen kezdeti idejĂ©ben, vagyis tehĂĄt legföljebb 1904â"1905-ben. A lakossĂĄg egĂ©szen alsĂł rĂ©tegei hĂłdoltak a mozinak, Ă©s e primitĂv moziĂŒzemek plakĂĄtjai oly formĂĄban jeleztĂ©k mĂ»soraikat, hogy gyermekeknek, katonĂĄknak, Ă©s altiszteknek, Ă”rmestertĂ”l lefelĂ©, a belĂ©pĂ” dĂj felĂ©t kell csupĂĄn fizetniök. A vĂĄros belsĂ” negyedeiben az elsĂ” Ă©vek folyamĂĄn egyĂĄltalĂĄn nem voltak mozik, Ă©s ha csinĂĄltak is, az csakhamar becsukhatta kapujĂĄt.
Egy budapesti mozitulajdonos â" MagyarorszĂĄgon Ă©s egyben egĂ©sz KözĂ©p-EurĂłpĂĄban az elsĂ” â" egyĂĄltalĂĄn nem szĂĄmolt a mozi lĂ©lektanĂĄval â" hol volt akkoriban mĂ©g a filmpszicholĂłgia? â" Ă©s nagy anyagi ĂĄldozattal mozit Ă©pĂtett a magyar fĂ”vĂĄros legelegĂĄnsabb ĂștvonalĂĄn: az elĂ”kelĂ” Ă©s gazdag lakosok ĂĄltal lakott AndrĂĄssy-Ășton.
A jĂłember, aki akkoriban mintegy 30.000 arany koronĂĄt vesztett e kĂsĂ©rleten, egyĂĄltalĂĄn nem gondolt arra, hogy a mozgĂłkĂ©pmĂ»vĂ©szet ezen elsĂ” Ă©veiben nem fogja tudni megnyerni a belvĂĄros közönsĂ©gĂ©t a mozi szĂĄmĂĄra. Nem, a belvĂĄrosi, Ășgynevezett elĂ”kelĂ” közönsĂ©g pillantĂĄst sem vetve ment el a mozi kapuja elĂ”tt, Ă©s akkoriban legfeljebb csak Ășgy gondolt a mozira, mint a hĂĄziasszony, aki a gyerekeket, a cselĂ©deket, vagy a komornĂĄt kĂŒldte oda. EzĂ©rt mentek tönkre a mozik a nagyvĂĄrosok szĂvĂ©ben az elsĂ” öt-hat Ă©vben, Ă©s fejlĂ”dtek csak a kĂŒlvĂĄrosokban vagy a perifĂ©riĂĄkon. TovĂĄbbi pĂ©lda: a mozikultĂșra kezdeti Ă©veiben sok vĂĄndormozi tanyĂĄzott EurĂłpa orszĂĄgaiban. Sokan HamburgbĂłl vagy Calais-bĂ”l indultak, Ă©s valahol Jassiban vagy Csernovitzban fejeztĂ©k be Ăștjukat. A közbeesĂ” idĂ”ben a nagy Ă©s közĂ©pvĂĄrosok Ă©vi vĂĄsĂĄrain vagy vĂĄsĂĄrterein ĂĄllomĂĄsoztak, Ă©s csak egĂ©szen ritka esetekben kerestĂ©k fel a kisvĂĄrĂĄsokat vagy a nagyobb falvakat, melyek esetleg egy bizonyos vidĂ©k közĂ©ppontjai voltak. E â" többnyire â" magĂĄt Bioszkopnak nevezĂ” ponyvamozik magukkal cipeltĂ©k elektromos berendezĂ©sĂŒket, teljes, több ezer mĂ©terbĂ”l ĂĄllĂł filmraktĂĄrukat, Ă©s 1â"20 hĂ©tig azon a helyen jĂĄtszottak, ahol közönsĂ©g akadt, azutĂĄn pedig odĂ©bbĂĄlltak, Ă©s mindezt elölrĂ”l kezdtĂ©k. A vĂĄndormozik azonban mindenkĂ©ppen elĂŒltettĂ©k minden meglĂĄtogatott helyen a filmkultĂșra növĂ©nyeit. A film igazi pionĂrjai voltak, Ă©s csak 1900 utĂĄn lĂ©tesĂtettek ĂĄllandĂł helyeken mozikat. Ez esetekben az ember megemlĂtheti a rĂ©gi mondĂĄst: egy mozi mĂĄr tavaszt csinĂĄlt, mert sok vĂĄrosban csakhamar az egyes utcĂĄkat vagy szĂ©lesebb utakat mozikkal töltöttĂ©k meg.
Az Ășgynevezett âjĂł Ă©s nagyâ közönsĂ©g azonban mĂ©g mindig nem kereste fel a mozit, s ez mĂ©g mindig nem lett volna a âjobbâ tĂĄrsasĂĄg talĂĄlkozĂł helye. Ezzel szemben a rĂĄdiĂł felvirĂĄgzĂĄsĂĄval kapcsolatban az ellenkezĂ” jelensĂ©get figyelhetjĂŒk meg. Az elsĂ” rĂĄdiĂłkĂ©szĂŒlĂ©kek â" a telepes rĂĄdiĂłk â" igen drĂĄga kĂ©szĂŒlĂ©kek voltak. A kisember Ă©s a közĂ©posztĂĄly alsĂłbb rĂ©tegei nem tudtak vĂĄsĂĄrolni maguknak semmifĂ©le rĂĄdiĂłkĂ©szĂŒlĂ©ket, mĂ©g kevĂ©sbĂ© a munkĂĄsok vagy parasztok. A rĂĄdiĂłzĂĄs kultĂșrĂĄja felĂŒlrĂ”l terjedt lefelĂ©, a 100â"500â"1.000 dollĂĄros kĂ©szĂŒlĂ©kek ĂĄrai lassankint morzsolĂłdtak le, Ășgy hogy sok-sok Ă©v telt el, amĂg az elektromos ĂĄrammal ellĂĄtott kĂ©szĂŒlĂ©kek idĂ”szakĂĄban a rĂĄdiĂł olcsĂłbb lett.
A modern kultĂșra kĂ©t fontos tĂ©nyezĂ”je Ăgy kĂŒzdött az ember kegyĂ©Ă©rt: a mozit alulrĂłl felfelĂ©, a rĂĄdiĂłt felĂŒlrĂ”l lefelĂ© kell terjeszteni! A harmincas Ă©vekben aztĂĄn talĂĄlkozott a kettĂ”: a mozi bevonult a belvĂĄrosba, Ă©s fĂ©nykĂ©pezett szĂnhĂĄznak vagy filmpalotĂĄnak neveztĂ©k el, a rĂĄdiĂł kivonult a perifĂ©riĂĄra â" ahol hatalmas kulturĂĄlis esemĂ©nyt jelentett â" Ă©s elĂ”kelĂ” nevet kapott: a földkereksĂ©g csillogĂĄsa (Rundfunk) lett. TermĂ©szetesen minden megfontolt ember örvendett a fellendĂŒlĂ©snek, Ă©s a vilĂĄg kĂ©t kulturĂĄlis tĂ©nyezĂ”vel gazdagabb lett.
***
A kezdeti film tehĂĄt kulturĂĄlisan primitĂv jelensĂ©g volt, mely az ember mindennapi kulturĂĄlis szĂŒksĂ©gletĂ©t a 20. szĂĄzad elsĂ” Ă©veiben kielĂ©gĂtĂ”en betöltötte. A szĂĄzadfordulĂł egyszerĂ» emberĂ©nek milyen igĂ©nyei voltak? EgĂ©sz napon ĂĄt dolgozott, majd belĂĄtogatott valamely egyszerĂ» kĂĄvĂ©hĂĄzba, ott igĂ©nytelen zenĂ©t hallgatott, Ă©s ĂŒnnepnap volt szĂĄmĂĄra, ha moziba mehetett. MĂ©g 1910 elĂ”tt sok eurĂłpai kĂĄvĂ©hĂĄzban filmeket adtak elĂ”, Ă©s a kĂsĂ©rĂ” zenĂ©t a nem tĂșl magas szĂnvonalon ĂĄllĂł sramli vagy helyi cigĂĄnyzene szolgĂĄltatta. Az emberek egy âfekete kĂĄvĂ©â mellett ĂŒldögĂ©ltek, Ă©s ĂłrĂĄkon keresztĂŒl elszĂłrakoztak az akkori francia burleszkek, komĂ©diĂĄk stb. egyszerĂ» szalagjain. E filmekhez a muzsika akkor divatos modern dalokat vagy slĂĄgereket jĂĄtszott, esetleg rĂ©szleteket valamely operettbĂ”l pl. a âVĂg özvegyâ-bĂ”l vagy az âĂlomkeringĂ”â-bĂ”l, Ă©s az emberek örĂŒltek az Ă©letnek. Muzsika, fekete kĂĄvĂ© Ă©s mozi, s rĂłla az emberek heteken ĂĄt beszĂ©ltek.
Ăs a vĂĄndormozik! Ezek mellett mĂ©g magukkal vittĂ©k sajĂĄt elektromos muzsikĂĄjukat, mint pl. a nagy PrĂĄter vagy Luna-park vĂĄllalatok, Ă©s gondoskodtak, hogy a filmek sajĂĄt muzsikĂĄt kapjanak. Hogy Stuart MĂĄria kivĂ©gzĂ©sĂ©nĂ©l keringĂ”t vagy akĂĄr csĂĄrdĂĄst jĂĄtszottak, esetleg a Carmen c. operĂĄbĂłl a TorreĂĄdor-indulĂłt, az az ĂŒzemvezetĂ”nek vagy a mozitulajdonosnak nem okozott gondot: a film film, a muzsika muzsika, a közönsĂ©g örĂŒljön, hogy gondtalan alkalma van arra, hogy a âjelen legĂșjabb szenzĂĄciĂłitâ lĂĄthatja! Ăgy teltek az Ă©vek körĂŒlbelĂŒl 1905â"1908-ig.
Az ĂșjsĂĄgok cikkeiben az ember a moziiparrĂłl olvasott, moziszĂnĂ©szekrĂ”l hallott, s mozimuzsikĂĄrĂłl â" melyet egyes karmesterek mĂĄr gondosan összeĂĄllĂtottak â", azonban az olyan fogalmak, melyek a lĂ©nyeget, a mozi Ă©s a film valĂłsĂĄgos lĂ©lektani vagy mĂ»vĂ©szeti oldalĂĄt Ă©rintettĂ©k, vagy ismertetni kĂvĂĄntĂĄk â", akkoriban mĂ©g ismeretlenek voltak.
Hogyan Ărok mozidarabot? â" olvastuk abban az idĂ”ben az egyik könyv elsĂ” oldalĂĄn, Ă©s sok dilettĂĄns mozidarab ĂrĂĄsĂĄhoz kezdett. Sem a szĂnpad mĂ»vĂ©szei, sem hivatĂĄsos Ă©s elismert ĂrĂłk, a szĂnhĂĄzrendezĂ©s mesterei vagy a jövĂ” filmrendezĂ”i nem nyĂșltak szĂvesen a mozihoz (Ă©s a filmhez sem). A mozi mĂ©g nem volt szobatiszta foglalkozĂĄs, Ă©s a nagyvĂĄrosok kĂŒlsĂ” fĂ” Ăștvonalainak kĂĄvĂ©hĂĄzaiban vĂĄrakoztak a divatbĂłl kiment vagy ĂĄllĂĄstalan szĂnĂ©szek a felvĂ©telvezetĂ”re, hogy valamilyen kis filmszerephez jussanak, Ă©s Ăgy nĂ©hĂĄny koronĂĄt, mĂĄrkĂĄt vagy frankot keressenek. 1904â"1905 elĂ”tt alig mert komoly szĂnĂ©sz vagy ismert szĂnĂ©sznĂ” a filmhez menni. Ki lett kezdetben cameraman? Csak olyan emberek, akik hallottak valamit az elektromos âtudomĂĄnyrĂłlâ, Ă©s a legkevesebbet Ă©rtve meg belĂ”le, odamerĂ©szkedtek a felvevĂ”gĂ©p mögĂ©. Oh, mily sok kĂĄvĂ©hĂĄz konyhĂĄja mögötti munkĂĄs, vagy a lakatosmĂ»helyek dolgozĂłja, tanulatlan elektromossĂĄgi segĂ©dmunkĂĄs közeledett fĂ©lelemmel eltelve Ă©s Ăłvatosan a felvevĂ”gĂ©phez, azonban fokozatosan mĂ©gis megtanulta a primitĂv felvĂ©teli technika alapfogalmait.
Az elektrotechnikai közĂ©piskolĂĄk tanĂtvĂĄnyai mĂĄr valĂłsĂĄggal âelĂ”kelĂ”â diĂĄkok voltak, Ă©s igen gyorsan megtanultĂĄk 1900â"1905 felvĂ©teli technikĂĄjĂĄt. Az elsĂ” cameramanok hamarosan kitermeltĂ©k a mĂĄsodik generĂĄciĂłt, Ă©s a cuttaway-k Ă©s a cilinder helyĂ©be lĂ©ptek az immĂĄr sportruhĂĄs Ă©s sportsapkĂĄs kamera-emberek, akik kilomĂ©ter hosszĂș sĂĄlat viselve a felvevĂ” kĂ©szĂŒlĂ©kek mögĂ© ĂĄlltak.
Sok Ă©v telt el, mikorra mĂĄr a technikai fĂ”iskolĂĄk vĂ©gzett hallgatĂłi a cameraman pĂĄlyĂĄra szĂĄntĂĄk magukat. Nemcsak a technika volt primitĂv, hanem a kinematogrĂĄfia ĂŒzleti rĂ©sze is. A filmeket az Ășgynevezett filmtĂ”zsdĂ©n bemutattĂĄk, Ă©s eladtĂĄk a legtöbbet ĂgĂ©rĂ”nek.
Nagy vĂvmĂĄny volt, mikor 1905-ben a gyĂĄrtĂł Ă©s a filmfogyasztĂł â" vagyis a mozitulajdonos â" közĂ© beiktatĂłdott a filmkölcsönzĂ”, olyan ĂșjdonsĂĄgkĂ©nt, melyet nolens-volens be kellett vezetni. A filmgyĂĄrtĂłnak arra volt szĂŒksĂ©ge, hogy invesztĂĄlt tĂ”kĂ©jĂ©t minĂ©l hamarabb visszakapja â" a mozitulajdonos nem tudott minden filmet megvĂĄsĂĄrolni, ehhez nem volt elegendĂ” tĂ”kĂ©je â" Ăgy tehĂĄt fokozatosan kifejlĂ”dött a kölcsönzĂ”-foglalkozĂĄs. TĂ”keerĂ”s mozitulajdonosok Ă©s vĂĄllalatok rögzĂtett ĂĄrakon tudtak filmeket gyĂĄrtani, ezzel szemben a szegĂ©nyebb Ă©s kisebb mozik arra kĂ©nyszerĂŒltek, hogy a filmeket csökkenĂ” kölcsönösszegekkel vegyĂ©k ĂĄt.
Az 1908â"1910-es Ă©vek idejĂ©n azutĂĄn az ĂŒzlet teljesen a rĂ©gebbi, Ășgynevezett âörökâ ĂĄrakhoz tĂ©rt vissza â" Ăgy neveztĂ©k a mozitulajdonosok humorosan a filmszalagok magas vĂ©telĂĄrĂĄt â" Ă©s az egĂ©sz vilĂĄgon meghonosodott a ma ismert normĂĄl kölcsönzĂ” vĂĄllalkozĂĄs. Csak a vĂĄndormozik Ă©s a vidĂ©ken, valamint a Közel- Ă©s TĂĄvol-Kelet primitĂv ĂĄllamaiban lĂ©vĂ” mozik vĂĄsĂĄroltĂĄk mĂ©g mindig a filmszalagokat, ezek aztĂĄn, az addigi eurĂłpai mintĂĄra, egymĂĄs között kicserĂ©ltĂ©k Ă”ket. Ha ma az akkori sajtĂł cikkeit, tudĂłsĂtĂĄsait, aprĂłhirdetĂ©seit olvassuk, Ă©s Gaumont, PathĂ©, Edison, Messter stb. prospektusait olvasmĂĄny gyanĂĄnt ĂĄttanulmĂĄnyozzuk, Ășgy szemĂŒnk elĂ”tt bomlik ki egy olyan idĂ”szak, mely a film- Ă©s moziipar kedzeti jelensĂ©geit tĂĄrja elĂ©nk. A mai szem szĂĄmĂĄra kĂŒlönösen Ă©rdekes, az Ășj generĂĄciĂł filmtörtĂ©nĂ©sze szĂĄmĂĄra szerfelett tanulsĂĄgos Ă©s gyakran humoros, azonban mindenesetre egy olyan idĂ”szak kontĂșrjait lĂĄthatjuk, mely az 1908â"1910-es Ă©vekkel kezdte meg fejlĂ”dĂ©sĂ©t. A filmtörtĂ©net âĂłkoraâ â" pregnĂĄnsan kifejezve a mai fogalmakat â" 1908-al vĂ©gzĂ”dik, Ă©s mi mĂĄr a film kezdeti fejlĂ”dĂ©sĂ©t lĂĄtjuk.
RelatĂv gyors fejlĂ”dĂ©si periĂłdus ez, melyet a hĂĄborĂș elĂ”tti idĂ”k kapitalista gazdasĂĄgi ĂŒtemĂ©nek tulajdonĂthatunk. Az elsĂ” vilĂĄghĂĄborĂș elĂ”tti, viszonylag csendes bĂ©keidĂ” a magĂĄntĂ”kĂ©snek, a nagybankoknak, Ă©s az egyes embereknek bĂ”sĂ©ges lehetĂ”sĂ©get kĂnĂĄlt arra, hogy a filmprodukciĂłban, vagy mozgĂłkĂ©pszĂnhĂĄzak â" immĂĄr mĂ©g nem mozi â" lĂ©tesĂtĂ©sĂ©ben direkt, vagy indirekt közremĂ»ködjenek. A röviddel az elsĂ” vilĂĄghĂĄborĂș elĂ”tti Ă©vekben megfigyelhetjĂŒk mĂĄr az elsĂ” mozi-konszernek keletkezĂ©sĂ©t, a filmelÔållĂtĂĄs elsĂ” nagyĂŒzemeit EurĂłpa sok vĂĄrosĂĄban, az USA-ban (New York Ă©s Hollywood, Chicago stb.). Itt Ă©szlelhetjĂŒk az elsĂ” nagytĂ”ke kölcsönzĂ”kbe valĂł beĂĄramlĂĄsĂĄt. LĂĄtjuk a finĂĄnctĂ”kĂ©nek a filmtechnikai iparhoz valĂł kapcsolĂłdĂĄsĂĄt, azaz a finĂĄnc vilĂĄgnak a film- Ă©s mozitechnika eszközei szĂĄmĂĄra lĂ©tesĂtett nagy Ă©s közepes technikai helyeibe valĂł bekapcsolĂłdĂĄsĂĄt. (Debrie, PathĂ©, Gaumont, Kalee AngliĂĄban, Bell Ă©s Howell az USA-ban, SkandinĂĄviĂĄban stb.). Majd kifejlĂ”dik a nemzeti film- Ă©s mozitechnika az egyes orszĂĄgokban is, ahol sok hazai filmtechnikus akad, akik a mĂĄr meglĂ©vĂ” Ă©s a piacon fellelhetĂ” iparcikkek utĂĄnzĂĄsĂĄval vagy a nĂ©lkĂŒl sajĂĄt maguk Ășj film- Ă©s mozieszközöket ĂĄllĂtanak elĂ”.
A XX. szĂĄzad elsĂ” Ă©vtizede meghozta a szerfelett gyors fejlĂ”dĂ©st, Ă©s e felemelkedĂ©s keretĂ©ben erĂ”sen megvĂĄltozik a filmmĂ»vĂ©szet jellege, a szellemi Ă©let arculata a filmipar terĂŒletĂ©n, Ășgy hogy az 1908-as Ă©v mĂĄr olyan korszak, mely az eljövendĂ” Ă©vek tudĂłsainak Ă©s a film Ă©s mozi egĂ©sz lĂ©nyege szĂĄmĂĄra Ășj utat mutat, mely lassankint Ășj tudomĂĄnyhoz vezet, Ă©s az egĂ©sz filmĂ©letnek Ășj Ă©s sajĂĄtszerĂ» arculatot kölcsönöz.
E kezdeti szĂ»k ĂștbĂłl bontakozik ki olyan emberek tevĂ©kenysĂ©ge, mint BalĂĄzs BĂ©la, Urban Gad, Max Reinhardt Ă©s több mĂĄsĂ©, akik az elsĂ” vilĂĄghĂĄborĂș elĂ”tt Ă©s utĂĄn az ĂĄltalĂĄnos kinematogrĂĄfiĂĄnak olyan Ășj utakat mutattak meg, melyek tulajdonkĂ©ppen a film lĂ©nyegĂ©nek teljes kimĂ»velĂ©sĂ©hez vezettek.
A mozik filmpalotĂĄkkĂĄ alakultak ĂĄt, a mozidarabokbĂłl filmek lette, a mozi-iparbĂłl â" melyet tulajdonkĂ©ppen senki sem szeretett â" kifejlĂ”dött a mĂ»vĂ©szi Ă©s tudomĂĄnyosan fölĂ©pĂtett filmgyĂĄrtĂĄs, a mindenfĂ©le Ă©s fajta filmkönyvek bĂ” vĂĄlasztĂ©kĂș irodalma (mĂ»vĂ©szet, technika, jog, gazdasĂĄg stb.) Ă©s e fejlĂ”dĂ©störtĂ©net az Ășj filmtudomĂĄnyhoz vezet bennĂŒnket, vagyis az Ășj filmolĂłgiĂĄhoz, a jĂł Ă©s fĂŒggetlen filmkritikĂĄhoz Ă©s filmelemzĂ©shez, tehĂĄt az Ășjkori filmmĂ»vĂ©szet Ă©s filmtudomĂĄny alapvetĂ” kĂ©rdĂ©seihez.
(Folytatjuk)
FordĂtotta: SzabĂł IstvĂĄn