Balázs Béla: Tíz évvel Lumiére után

Edison a LumiĂ©re talĂĄlmĂĄnyĂĄnak ismerttĂ© vĂĄlĂĄsa utĂĄn is pesszimista maradt. Kitartott a kinetoszkop mellett, mert e talĂĄlmĂĄny igen jĂł ĂŒzletnek bizonyult â€" Ă©s mert Black Maria filmjei â€" mint az akkori egyetlen “filmgyĂĄr” termĂ©kei hatĂĄrtalanul nagy jövedelmet biztosĂ­tott szĂĄmĂĄra. HiĂĄba akartĂĄk Edison munkatĂĄrsai â€" Dickson Ă©s a többiek â€" arra bĂ­rni, hogy a kinetoszkĂłpbĂłl ĂĄltalĂĄnos, mindenki ĂĄltal megvĂĄsĂĄrolhatĂł vetĂ­tĂ”kĂ©szĂŒlĂ©ket csinĂĄljon, Edison egy ideig mĂ©g mereven arra az ĂĄllĂĄspontra helyezkedett:

“Úgy jĂł, ahogy Ă©ppen van!”

LumiĂ©re emberei azonban, akik az Ășj vilĂĄgot filmszalagjaikkal Ă©s kĂ©szĂŒlĂ©keikkel meghĂłdĂ­tottĂĄk, nem csinĂĄltak Ă©rtelmetlen Ă©s cĂ©ltalan munkĂĄt. Az elsĂ” nyilvĂĄnos film-elĂ”adĂĄson â€" az igazi 35 mm-es filmmel! â€" LumiĂ©re avantgardistĂĄit visszatartottĂĄk AmerikĂĄban: Mesguich Ă©s munkatĂĄrsai maradĂ©ktalan sikerrel dolgoztak!

New Yorkban a Madison Squaren a Music Hallban megjelentek Mesguich Ă©s emberei az elsĂ” vetĂ­tĂ”-kĂ©szĂŒlĂ©kekkel, megtartottĂĄk az elsĂ” filmvetĂ­tĂ©seket Ă©s elkĂ©szĂ­tettĂ©k az elsĂ” filmfelvĂ©teleket Észak-AmerikĂĄban. Ezek, az AmerikĂĄban megrendezett elsĂ” eurĂłpai filmelĂ”adĂĄsok egĂ©sz New Yorkban, Ă©s csakhamar az egĂ©sz USA-ban nem sejtett lelkesedĂ©st idĂ©ztek elĂ”. A közönsĂ©g el volta ragadtatva attĂłl, amit lĂĄtott, Ă©s a lelkes tömeg nem akarta elengedni az elsĂ” eurĂłpai film- Ă©s mozi pionĂ­rokat. Mesguich nem tudott LyonbĂłl elegendĂ” felvevĂ”- Ă©s vetĂ­tĂ” kĂ©szĂŒlĂ©ket beszerezni, Ă©s LumiĂ©re-Ă©k gyĂĄra nem tudott sĂșrlĂłdĂĄsmentesen eleget tenni Mesguich termelĂ” keresletĂ©nek

MozilĂĄz ĂĄrasztotta el AmerikĂĄt. A franciĂĄknak hat hĂłnap elegendĂ” volt, hogy egĂ©sz AmerikĂĄt legyĂ”zzĂ©k. A film e Kolumbuszai New York utĂĄn PhiladelphiĂĄban, CsikĂĄgĂłban, Washingtonban, Szt. Louisban, Baltimore-ban stb. tĂ»ntek fel â€" Mesguich gyakran Ă©jjel utazott, hogy a következĂ” napon a mozi-kĂ©szĂŒlĂ©ket Amerika valamelyik nagyobb vĂĄrosĂĄban felĂĄllĂ­tsa.

VĂ©gtelen mennyisĂ©gĂ» eurĂłpai filmszalag fogyott el, több tucat Ă©s több szĂĄz francia gyĂĄrtmĂĄnyĂș vetĂ­tĂ” kĂ©szĂŒlĂ©k jött ĂĄt az ĂłceĂĄnon az USA-ba, hogy megnyissa ott egy Ășj kultĂșra, egy Ășj mĂ»vĂ©szet â€" Ă©s milyen mĂ»vĂ©szet! â€" ajtajĂĄt. Az amerikai kinematogrĂĄfia pionĂ­rjai több mint hĂșsz francia producer volt, Ă©s e tĂ©nyt nem szabad a vilĂĄgnak soha elfelednie! A fĂ©ltĂ©keny jenkik csakhamar a franciĂĄk nyomĂĄba lĂ©ptek. Edison Ă©s a többi amerikai “filmember” nem akartĂĄk tĂșl sokĂĄig az eurĂłpai film Ă©s az eurĂłpai filmtechnika gyors elĂ”rehaladĂĄsĂĄt tĂ©tlenĂŒl szemlĂ©lni, Ă©s ellentĂĄmadĂĄsra fegyverkeztek fel.

Rövidesen bejelentettĂ©k a szent hĂĄborĂșt az eurĂłpai invĂĄziĂł ellen, Ă©s e harcot legközelebb a “sajĂĄt”, amerikai, nyersfilm tekercsek elÔållĂ­tĂĄsĂĄval foglalkozĂł gyĂĄrtĂłvĂĄllalatok Ă©s filmszĂ­nhĂĄzak felĂ©pĂ­tĂ©se követte. EgyenlĂ”re nem akarjuk mĂ©g a “modern” filmgyĂĄr szĂłt hasznĂĄlni!

VegyĂŒk figyelembe a fogalmakat, melyeket alkalmazunk. MozgĂłkĂ©pszĂ­nhĂĄzak Ă©s gyĂĄrtĂłhelyek! Ki beszĂ©lt akkor mĂ©g mozirĂłl? Az egĂ©sz vilĂĄgon csak a “mozgĂłkĂ©pszĂ­nhĂĄz” utĂĄn rövidĂ­tettĂ©k egy hazai megfelelĂ” szĂłvĂĄ â€" a szĂł modern Ă©rtelmĂ©ben vett filmgyĂĄrakrĂłl egyĂĄltalĂĄn szĂł sem volt. Hol volt akkoriban mĂ©g a filmipar, filmmĂ»vĂ©szet, filmtudomĂĄny, filmtechnika a szĂł nemesebb Ă©rtelmĂ©ben, Ă©s hol voltak mindazon jelensĂ©gek, melyek az Ășj talĂĄlmĂĄnyt követtĂ©k!

â€" American Biograph!

â€" America for America! â€" bömböltĂ©k mindenhol a konkurensek, Ă©s LumiĂ©re ellen tĂĄmadtak. Aki ismeri az amerikai pszichĂ©t, az tudja, hogy az amerikai sovinizmusnak gyĂ”zni kellett, s Ă­gy az amerikai gyĂĄrtmĂĄnyok csakhamar valĂłban visszavonulĂĄsra kĂ©nyszerĂ­tettĂ©k az idegen filmeseket, mozisokat.

AmerikĂĄban a vilĂĄg legnagyobb film- Ă©s mozi-kultĂșrĂĄja alakult ki, Ă©s Mesguich emberei visszakĂ©nyszerĂŒltek EurĂłpĂĄba.

Õk mentek azutĂĄn OroszorszĂĄgba, Ă©s tartottĂĄk meg Nyizsnij-Novgorodban (ma Gorkij) az elsĂ” ottani filmelĂ”adĂĄsokat. Õk csinĂĄltĂĄk MoszkvĂĄban is az elsĂ” filmfelvĂ©teleket. Ez 1897 Ă©vĂ©nek vĂ©gĂ©n törtĂ©nt!

A film az egĂ©sz vilĂĄgon elterjedt, Ă©s LumiĂ©re helyĂ©be, aki naiv, jĂłakaratĂș idealista, Ă©s “csak” feltalĂĄlĂł volt, lĂ©pett ĂŒzleti utĂłda: Charles PathĂ©, Ă©s vele egyazon idĂ”ben LĂ©on Gaumont.

Louis LumiĂ©re azt mondta: Ă” föltalĂĄlĂł, a film azonban most ĂŒzlettĂ© vĂĄlik, s Ă” nem akar rĂ©szt venni a film ilyen irĂĄnyĂș fejlesztĂ©sĂ©ben. Nem Ă©rt az ĂŒzlethez, Ă” mĂ»kedvelĂ” (idealista), föltalĂĄlĂł; tĂ”le az ĂŒzleti viszĂĄlyoskodĂĄsok idegenek, Ă©s a jövĂ”ben csak tovĂĄbbi filmtechnikai felfedezĂ©sekkel foglalkozik, anĂ©lkĂŒl, hogy a filmĂŒzletekben szemĂ©lyesen rĂ©szt venne.

1â€"2 Ă©v. És a vilĂĄg parlagon heverĂ” föld volt a mozi Ă©s film szĂĄmĂĄra. Az Ășj Ă©vszĂĄzad elsĂ” Ă©veiben a filmek Ă©s kinotechnikai eszközök kistermelĂ”i Ă©s elÔållĂ­tĂłi mellett megalakultak a nagy cĂ©gek Ă©s nagyvĂĄllalatok, Ă©s ezzel az egĂ©sz film- Ă©s mozitechnika a helyes Ăștra jutott:

a modern mozgóképmûvészet kezdetéhez!

***

Az elsĂ” filmek egĂ©sz egyszerĂ»en fotografĂĄlt szalagok voltak. Utcai esemĂ©nyek vagy önkĂ©ntelen Ă©s Ă©ppen ezĂ©rt naiv, egyĂŒgyĂ» törtĂ©netecskĂ©k a rendĂ”rrel, a kĂ©mĂ©nyseprĂ”vel, a kertĂ©sszel a kertben, a pĂ©ksegĂ©ddel vagy inassal, oly tĂ©mĂĄk tehĂĄt, melyeket nem kellett kitalĂĄlni, kikeresni â€" hanem amelyek önmagukban ab ovo lejĂĄtszĂłdtak. A szĂŒzsĂ©k az utcĂĄn hevertek (a szĂł teljes Ă©rtelmĂ©ben!).

EzekbĂ”l az utcai gondolatokbĂłl adĂłdtak a rövid 18â€"25â€"30 mĂ©ter hosszĂș kĂ©pszalagok, melyeket mĂ©terre ĂĄrusĂ­tottak az egĂ©sz vilĂĄgon. A vĂĄrosok akkori mozitulajdonosai â€" kĂŒlönösen a nagyvĂĄrosok kĂŒlterĂŒletĂ©n â€" ezeket a fix ĂĄron vĂĄsĂĄrolt filmszalagokat oly hosszĂș idĂ”n keresztĂŒl jĂĄtszottĂĄk mozibĂłdĂ©ikban, mĂ­g csak egyrĂ©szt e filmtekercsek tönkre nem mentek, mĂĄsrĂ©szt, amĂ­g csak megfelelĂ” közönsĂ©g akadt, melynek e kĂ©peket elĂ”adhattĂĄk. AzutĂĄn kölcsönösen kicserĂ©ltĂ©k e mĂ»sorokat, a filmengedĂ©ly, a szerzĂ”i jog, az elĂ”adĂĄsi jog ugyanis mĂ©g teljesen ismeretlen fogalom volt.

A kezdeti filmtekercs 20â€"30 mĂ©terrĂ”l csakhamar 80â€"100â€"150 mĂ©terre hosszabbodott. 200â€"250 mĂ©teres filmek mĂĄr valamely szenzĂĄciĂłs film csĂșcsai voltak, melyeket a sajtĂł is, mint mĂ©g “soha nem volt” mĂ»vĂ©szi Ă©s technikai teljesĂ­tmĂ©nyt dicsÔített.

E filmek tulajdonkĂ©ppen riportĂĄzsok voltak, kezdetleges beszĂĄmolĂłk. Az akkori mozgĂłkĂ©pszĂ­nhĂĄz mĂ»sorĂĄn 8â€"12 rövidfilm szerepelt. A filmszalagok, melyek elĂ”bb esemĂ©nyeket adtak elĂ”, azutĂĄn termĂ©szetfelvĂ©teleket a vilĂĄg minden fontosabb orszĂĄgbĂłl, exotikus vidĂ©kekrĂ”l hozott ĂĄllatfelvĂ©teleket, tovĂĄbbĂĄ ateliĂ©n kĂ­vĂŒli, vagy teljesen a primitĂ­v ĂŒvegcsarnokokban forgatott burleszkeket, vĂ­gjĂĄtĂ©kokat, komĂ©diĂĄkat, melyek az egyszerĂ» nĂ©zĂ”k nevetĂ” ingerĂ©t, nevetĂ” kedvĂ©t vĂĄltottĂĄk ki.

Ezen egyĂłrĂĄs vagy mĂĄsfĂ©lĂłrĂĄs mĂ»sor okozta felvidulĂĄs elengedĂ”nek mutatkozott az akkori ember szĂĄmĂĄra â€" nem ĂĄllĂ­tottak fel nagy követelmĂ©nyeket a mozival szemben. A mozgĂłkĂ©pszĂ­nhĂĄzakat â€" Ă­gy hĂ­vtĂĄk kezdetben ezeket a vĂĄllalatokat â€" a filmkultĂșra elsĂ” Ă©veiben ez mĂ©g nem volt valĂłjĂĄban filmkultĂșra, egyszerĂ» raktĂĄrakban, boltokban helyeztĂ©k el, oly boltokban, melyekben nĂ©hĂĄny nappal azelĂ”tt mĂ©g egy azĂłta tönkre ment ĂĄruhĂĄz kĂ­nĂĄlta ĂĄruit eladĂĄsra, vagy kis kĂĄvĂ©hĂĄzakban s vendĂ©glĂ”kben, melyeknek hĂĄztulajdonosai a moziban több ĂŒzleti fantĂĄziĂĄt lĂĄttak, mint eddig bĂ©rleti lehetĂ”sĂ©geikben.

Ki nem elĂ©gĂ­thetĂ” vagy egĂ©szen olcsĂł fapadok vagy szĂ©kek nem sok pĂ©nzĂ©be kerĂŒltek azoknak az embereknek, akik hittek abban, hogy a mozin igen hamar meggazdagodhatnak. A nagyvĂĄrosokban egyetlen segĂ­tsĂ©ggel Ășj Ă©s Ășj mozikat lĂ©tesĂ­tettek, Ășgy hogy nĂ©mely nagyvĂĄrosban mĂĄr kezdetben megfigyelhetĂ” volt a filmszĂ­nhĂĄzak tĂșlkĂ­nĂĄlata.

Ha manapsĂĄg a rĂĄdiĂł viszonyĂĄt szembeĂĄllĂ­tjuk a mozi fejlĂ”dĂ©si viszonyĂĄval, Ășgy a következĂ” helyzetet talĂĄljuk:

A mozi a perifĂ©riĂĄk szĂłrakozĂł helyisĂ©ge volt, kĂŒlönösen a mozikultĂșra egĂ©szen kezdeti idejĂ©ben, vagyis tehĂĄt legföljebb 1904â€"1905-ben. A lakossĂĄg egĂ©szen alsĂł rĂ©tegei hĂłdoltak a mozinak, Ă©s e primitĂ­v moziĂŒzemek plakĂĄtjai oly formĂĄban jeleztĂ©k mĂ»soraikat, hogy gyermekeknek, katonĂĄknak, Ă©s altiszteknek, Ă”rmestertĂ”l lefelĂ©, a belĂ©pĂ” dĂ­j felĂ©t kell csupĂĄn fizetniök. A vĂĄros belsĂ” negyedeiben az elsĂ” Ă©vek folyamĂĄn egyĂĄltalĂĄn nem voltak mozik, Ă©s ha csinĂĄltak is, az csakhamar becsukhatta kapujĂĄt.

Egy budapesti mozitulajdonos â€" MagyarorszĂĄgon Ă©s egyben egĂ©sz KözĂ©p-EurĂłpĂĄban az elsĂ” â€" egyĂĄltalĂĄn nem szĂĄmolt a mozi lĂ©lektanĂĄval â€" hol volt akkoriban mĂ©g a filmpszicholĂłgia? â€" Ă©s nagy anyagi ĂĄldozattal mozit Ă©pĂ­tett a magyar fĂ”vĂĄros legelegĂĄnsabb ĂștvonalĂĄn: az elĂ”kelĂ” Ă©s gazdag lakosok ĂĄltal lakott AndrĂĄssy-Ășton.

A jĂłember, aki akkoriban mintegy 30.000 arany koronĂĄt vesztett e kĂ­sĂ©rleten, egyĂĄltalĂĄn nem gondolt arra, hogy a mozgĂłkĂ©pmĂ»vĂ©szet ezen elsĂ” Ă©veiben nem fogja tudni megnyerni a belvĂĄros közönsĂ©gĂ©t a mozi szĂĄmĂĄra. Nem, a belvĂĄrosi, Ășgynevezett elĂ”kelĂ” közönsĂ©g pillantĂĄst sem vetve ment el a mozi kapuja elĂ”tt, Ă©s akkoriban legfeljebb csak Ășgy gondolt a mozira, mint a hĂĄziasszony, aki a gyerekeket, a cselĂ©deket, vagy a komornĂĄt kĂŒldte oda. EzĂ©rt mentek tönkre a mozik a nagyvĂĄrosok szĂ­vĂ©ben az elsĂ” öt-hat Ă©vben, Ă©s fejlĂ”dtek csak a kĂŒlvĂĄrosokban vagy a perifĂ©riĂĄkon. TovĂĄbbi pĂ©lda: a mozikultĂșra kezdeti Ă©veiben sok vĂĄndormozi tanyĂĄzott EurĂłpa orszĂĄgaiban. Sokan HamburgbĂłl vagy Calais-bĂ”l indultak, Ă©s valahol Jassiban vagy Csernovitzban fejeztĂ©k be Ăștjukat. A közbeesĂ” idĂ”ben a nagy Ă©s közĂ©pvĂĄrosok Ă©vi vĂĄsĂĄrain vagy vĂĄsĂĄrterein ĂĄllomĂĄsoztak, Ă©s csak egĂ©szen ritka esetekben kerestĂ©k fel a kisvĂĄrĂĄsokat vagy a nagyobb falvakat, melyek esetleg egy bizonyos vidĂ©k közĂ©ppontjai voltak. E â€" többnyire â€" magĂĄt Bioszkopnak nevezĂ” ponyvamozik magukkal cipeltĂ©k elektromos berendezĂ©sĂŒket, teljes, több ezer mĂ©terbĂ”l ĂĄllĂł filmraktĂĄrukat, Ă©s 1â€"20 hĂ©tig azon a helyen jĂĄtszottak, ahol közönsĂ©g akadt, azutĂĄn pedig odĂ©bbĂĄlltak, Ă©s mindezt elölrĂ”l kezdtĂ©k. A vĂĄndormozik azonban mindenkĂ©ppen elĂŒltettĂ©k minden meglĂĄtogatott helyen a filmkultĂșra növĂ©nyeit. A film igazi pionĂ­rjai voltak, Ă©s csak 1900 utĂĄn lĂ©tesĂ­tettek ĂĄllandĂł helyeken mozikat. Ez esetekben az ember megemlĂ­theti a rĂ©gi mondĂĄst: egy mozi mĂĄr tavaszt csinĂĄlt, mert sok vĂĄrosban csakhamar az egyes utcĂĄkat vagy szĂ©lesebb utakat mozikkal töltöttĂ©k meg.

Az Ășgynevezett “jĂł Ă©s nagy” közönsĂ©g azonban mĂ©g mindig nem kereste fel a mozit, s ez mĂ©g mindig nem lett volna a “jobb” tĂĄrsasĂĄg talĂĄlkozĂł helye. Ezzel szemben a rĂĄdiĂł felvirĂĄgzĂĄsĂĄval kapcsolatban az ellenkezĂ” jelensĂ©get figyelhetjĂŒk meg. Az elsĂ” rĂĄdiĂłkĂ©szĂŒlĂ©kek â€" a telepes rĂĄdiĂłk â€" igen drĂĄga kĂ©szĂŒlĂ©kek voltak. A kisember Ă©s a közĂ©posztĂĄly alsĂłbb rĂ©tegei nem tudtak vĂĄsĂĄrolni maguknak semmifĂ©le rĂĄdiĂłkĂ©szĂŒlĂ©ket, mĂ©g kevĂ©sbĂ© a munkĂĄsok vagy parasztok. A rĂĄdiĂłzĂĄs kultĂșrĂĄja felĂŒlrĂ”l terjedt lefelĂ©, a 100â€"500â€"1.000 dollĂĄros kĂ©szĂŒlĂ©kek ĂĄrai lassankint morzsolĂłdtak le, Ășgy hogy sok-sok Ă©v telt el, amĂ­g az elektromos ĂĄrammal ellĂĄtott kĂ©szĂŒlĂ©kek idĂ”szakĂĄban a rĂĄdiĂł olcsĂłbb lett.

A modern kultĂșra kĂ©t fontos tĂ©nyezĂ”je Ă­gy kĂŒzdött az ember kegyĂ©Ă©rt: a mozit alulrĂłl felfelĂ©, a rĂĄdiĂłt felĂŒlrĂ”l lefelĂ© kell terjeszteni! A harmincas Ă©vekben aztĂĄn talĂĄlkozott a kettĂ”: a mozi bevonult a belvĂĄrosba, Ă©s fĂ©nykĂ©pezett szĂ­nhĂĄznak vagy filmpalotĂĄnak neveztĂ©k el, a rĂĄdiĂł kivonult a perifĂ©riĂĄra â€" ahol hatalmas kulturĂĄlis esemĂ©nyt jelentett â€" Ă©s elĂ”kelĂ” nevet kapott: a földkereksĂ©g csillogĂĄsa (Rundfunk) lett. TermĂ©szetesen minden megfontolt ember örvendett a fellendĂŒlĂ©snek, Ă©s a vilĂĄg kĂ©t kulturĂĄlis tĂ©nyezĂ”vel gazdagabb lett.

***

A kezdeti film tehĂĄt kulturĂĄlisan primitĂ­v jelensĂ©g volt, mely az ember mindennapi kulturĂĄlis szĂŒksĂ©gletĂ©t a 20. szĂĄzad elsĂ” Ă©veiben kielĂ©gĂ­tĂ”en betöltötte. A szĂĄzadfordulĂł egyszerĂ» emberĂ©nek milyen igĂ©nyei voltak? EgĂ©sz napon ĂĄt dolgozott, majd belĂĄtogatott valamely egyszerĂ» kĂĄvĂ©hĂĄzba, ott igĂ©nytelen zenĂ©t hallgatott, Ă©s ĂŒnnepnap volt szĂĄmĂĄra, ha moziba mehetett. MĂ©g 1910 elĂ”tt sok eurĂłpai kĂĄvĂ©hĂĄzban filmeket adtak elĂ”, Ă©s a kĂ­sĂ©rĂ” zenĂ©t a nem tĂșl magas szĂ­nvonalon ĂĄllĂł sramli vagy helyi cigĂĄnyzene szolgĂĄltatta. Az emberek egy “fekete kĂĄvĂ©â€ mellett ĂŒldögĂ©ltek, Ă©s ĂłrĂĄkon keresztĂŒl elszĂłrakoztak az akkori francia burleszkek, komĂ©diĂĄk stb. egyszerĂ» szalagjain. E filmekhez a muzsika akkor divatos modern dalokat vagy slĂĄgereket jĂĄtszott, esetleg rĂ©szleteket valamely operettbĂ”l pl. a “VĂ­g özvegy”-bĂ”l vagy az “ÁlomkeringĂ”â€-bĂ”l, Ă©s az emberek örĂŒltek az Ă©letnek. Muzsika, fekete kĂĄvĂ© Ă©s mozi, s rĂłla az emberek heteken ĂĄt beszĂ©ltek.

És a vĂĄndormozik! Ezek mellett mĂ©g magukkal vittĂ©k sajĂĄt elektromos muzsikĂĄjukat, mint pl. a nagy PrĂĄter vagy Luna-park vĂĄllalatok, Ă©s gondoskodtak, hogy a filmek sajĂĄt muzsikĂĄt kapjanak. Hogy Stuart MĂĄria kivĂ©gzĂ©sĂ©nĂ©l keringĂ”t vagy akĂĄr csĂĄrdĂĄst jĂĄtszottak, esetleg a Carmen c. operĂĄbĂłl a TorreĂĄdor-indulĂłt, az az ĂŒzemvezetĂ”nek vagy a mozitulajdonosnak nem okozott gondot: a film film, a muzsika muzsika, a közönsĂ©g örĂŒljön, hogy gondtalan alkalma van arra, hogy a “jelen legĂșjabb szenzĂĄciĂłit” lĂĄthatja! Így teltek az Ă©vek körĂŒlbelĂŒl 1905â€"1908-ig.

Az ĂșjsĂĄgok cikkeiben az ember a moziiparrĂłl olvasott, moziszĂ­nĂ©szekrĂ”l hallott, s mozimuzsikĂĄrĂłl â€" melyet egyes karmesterek mĂĄr gondosan összeĂĄllĂ­tottak â€", azonban az olyan fogalmak, melyek a lĂ©nyeget, a mozi Ă©s a film valĂłsĂĄgos lĂ©lektani vagy mĂ»vĂ©szeti oldalĂĄt Ă©rintettĂ©k, vagy ismertetni kĂ­vĂĄntĂĄk â€", akkoriban mĂ©g ismeretlenek voltak.

Hogyan Ă­rok mozidarabot? â€" olvastuk abban az idĂ”ben az egyik könyv elsĂ” oldalĂĄn, Ă©s sok dilettĂĄns mozidarab Ă­rĂĄsĂĄhoz kezdett. Sem a szĂ­npad mĂ»vĂ©szei, sem hivatĂĄsos Ă©s elismert Ă­rĂłk, a szĂ­nhĂĄzrendezĂ©s mesterei vagy a jövĂ” filmrendezĂ”i nem nyĂșltak szĂ­vesen a mozihoz (Ă©s a filmhez sem). A mozi mĂ©g nem volt szobatiszta foglalkozĂĄs, Ă©s a nagyvĂĄrosok kĂŒlsĂ” fĂ” Ăștvonalainak kĂĄvĂ©hĂĄzaiban vĂĄrakoztak a divatbĂłl kiment vagy ĂĄllĂĄstalan szĂ­nĂ©szek a felvĂ©telvezetĂ”re, hogy valamilyen kis filmszerephez jussanak, Ă©s Ă­gy nĂ©hĂĄny koronĂĄt, mĂĄrkĂĄt vagy frankot keressenek. 1904â€"1905 elĂ”tt alig mert komoly szĂ­nĂ©sz vagy ismert szĂ­nĂ©sznĂ” a filmhez menni. Ki lett kezdetben cameraman? Csak olyan emberek, akik hallottak valamit az elektromos “tudomĂĄnyrĂłl”, Ă©s a legkevesebbet Ă©rtve meg belĂ”le, odamerĂ©szkedtek a felvevĂ”gĂ©p mögĂ©. Oh, mily sok kĂĄvĂ©hĂĄz konyhĂĄja mögötti munkĂĄs, vagy a lakatosmĂ»helyek dolgozĂłja, tanulatlan elektromossĂĄgi segĂ©dmunkĂĄs közeledett fĂ©lelemmel eltelve Ă©s Ăłvatosan a felvevĂ”gĂ©phez, azonban fokozatosan mĂ©gis megtanulta a primitĂ­v felvĂ©teli technika alapfogalmait.

Az elektrotechnikai közĂ©piskolĂĄk tanĂ­tvĂĄnyai mĂĄr valĂłsĂĄggal “elĂ”kelĂ”â€ diĂĄkok voltak, Ă©s igen gyorsan megtanultĂĄk 1900â€"1905 felvĂ©teli technikĂĄjĂĄt. Az elsĂ” cameramanok hamarosan kitermeltĂ©k a mĂĄsodik generĂĄciĂłt, Ă©s a cuttaway-k Ă©s a cilinder helyĂ©be lĂ©ptek az immĂĄr sportruhĂĄs Ă©s sportsapkĂĄs kamera-emberek, akik kilomĂ©ter hosszĂș sĂĄlat viselve a felvevĂ” kĂ©szĂŒlĂ©kek mögĂ© ĂĄlltak.

Sok Ă©v telt el, mikorra mĂĄr a technikai fĂ”iskolĂĄk vĂ©gzett hallgatĂłi a cameraman pĂĄlyĂĄra szĂĄntĂĄk magukat. Nemcsak a technika volt primitĂ­v, hanem a kinematogrĂĄfia ĂŒzleti rĂ©sze is. A filmeket az Ășgynevezett filmtĂ”zsdĂ©n bemutattĂĄk, Ă©s eladtĂĄk a legtöbbet Ă­gĂ©rĂ”nek.

Nagy vĂ­vmĂĄny volt, mikor 1905-ben a gyĂĄrtĂł Ă©s a filmfogyasztĂł â€" vagyis a mozitulajdonos â€" közĂ© beiktatĂłdott a filmkölcsönzĂ”, olyan ĂșjdonsĂĄgkĂ©nt, melyet nolens-volens be kellett vezetni. A filmgyĂĄrtĂłnak arra volt szĂŒksĂ©ge, hogy invesztĂĄlt tĂ”kĂ©jĂ©t minĂ©l hamarabb visszakapja â€" a mozitulajdonos nem tudott minden filmet megvĂĄsĂĄrolni, ehhez nem volt elegendĂ” tĂ”kĂ©je â€" Ă­gy tehĂĄt fokozatosan kifejlĂ”dött a kölcsönzĂ”-foglalkozĂĄs. TĂ”keerĂ”s mozitulajdonosok Ă©s vĂĄllalatok rögzĂ­tett ĂĄrakon tudtak filmeket gyĂĄrtani, ezzel szemben a szegĂ©nyebb Ă©s kisebb mozik arra kĂ©nyszerĂŒltek, hogy a filmeket csökkenĂ” kölcsönösszegekkel vegyĂ©k ĂĄt.

Az 1908â€"1910-es Ă©vek idejĂ©n azutĂĄn az ĂŒzlet teljesen a rĂ©gebbi, Ășgynevezett â€œĂ¶rök” ĂĄrakhoz tĂ©rt vissza â€" Ă­gy neveztĂ©k a mozitulajdonosok humorosan a filmszalagok magas vĂ©telĂĄrĂĄt â€" Ă©s az egĂ©sz vilĂĄgon meghonosodott a ma ismert normĂĄl kölcsönzĂ” vĂĄllalkozĂĄs. Csak a vĂĄndormozik Ă©s a vidĂ©ken, valamint a Közel- Ă©s TĂĄvol-Kelet primitĂ­v ĂĄllamaiban lĂ©vĂ” mozik vĂĄsĂĄroltĂĄk mĂ©g mindig a filmszalagokat, ezek aztĂĄn, az addigi eurĂłpai mintĂĄra, egymĂĄs között kicserĂ©ltĂ©k Ă”ket. Ha ma az akkori sajtĂł cikkeit, tudĂłsĂ­tĂĄsait, aprĂłhirdetĂ©seit olvassuk, Ă©s Gaumont, PathĂ©, Edison, Messter stb. prospektusait olvasmĂĄny gyanĂĄnt ĂĄttanulmĂĄnyozzuk, Ășgy szemĂŒnk elĂ”tt bomlik ki egy olyan idĂ”szak, mely a film- Ă©s moziipar kedzeti jelensĂ©geit tĂĄrja elĂ©nk. A mai szem szĂĄmĂĄra kĂŒlönösen Ă©rdekes, az Ășj generĂĄciĂł filmtörtĂ©nĂ©sze szĂĄmĂĄra szerfelett tanulsĂĄgos Ă©s gyakran humoros, azonban mindenesetre egy olyan idĂ”szak kontĂșrjait lĂĄthatjuk, mely az 1908â€"1910-es Ă©vekkel kezdte meg fejlĂ”dĂ©sĂ©t. A filmtörtĂ©net “ókora” â€" pregnĂĄnsan kifejezve a mai fogalmakat â€" 1908-al vĂ©gzĂ”dik, Ă©s mi mĂĄr a film kezdeti fejlĂ”dĂ©sĂ©t lĂĄtjuk.

RelatĂ­v gyors fejlĂ”dĂ©si periĂłdus ez, melyet a hĂĄborĂș elĂ”tti idĂ”k kapitalista gazdasĂĄgi ĂŒtemĂ©nek tulajdonĂ­thatunk. Az elsĂ” vilĂĄghĂĄborĂș elĂ”tti, viszonylag csendes bĂ©keidĂ” a magĂĄntĂ”kĂ©snek, a nagybankoknak, Ă©s az egyes embereknek bĂ”sĂ©ges lehetĂ”sĂ©get kĂ­nĂĄlt arra, hogy a filmprodukciĂłban, vagy mozgĂłkĂ©pszĂ­nhĂĄzak â€" immĂĄr mĂ©g nem mozi â€" lĂ©tesĂ­tĂ©sĂ©ben direkt, vagy indirekt közremĂ»ködjenek. A röviddel az elsĂ” vilĂĄghĂĄborĂș elĂ”tti Ă©vekben megfigyelhetjĂŒk mĂĄr az elsĂ” mozi-konszernek keletkezĂ©sĂ©t, a filmelÔållĂ­tĂĄs elsĂ” nagyĂŒzemeit EurĂłpa sok vĂĄrosĂĄban, az USA-ban (New York Ă©s Hollywood, Chicago stb.). Itt Ă©szlelhetjĂŒk az elsĂ” nagytĂ”ke kölcsönzĂ”kbe valĂł beĂĄramlĂĄsĂĄt. LĂĄtjuk a finĂĄnctĂ”kĂ©nek a filmtechnikai iparhoz valĂł kapcsolĂłdĂĄsĂĄt, azaz a finĂĄnc vilĂĄgnak a film- Ă©s mozitechnika eszközei szĂĄmĂĄra lĂ©tesĂ­tett nagy Ă©s közepes technikai helyeibe valĂł bekapcsolĂłdĂĄsĂĄt. (Debrie, PathĂ©, Gaumont, Kalee AngliĂĄban, Bell Ă©s Howell az USA-ban, SkandinĂĄviĂĄban stb.). Majd kifejlĂ”dik a nemzeti film- Ă©s mozitechnika az egyes orszĂĄgokban is, ahol sok hazai filmtechnikus akad, akik a mĂĄr meglĂ©vĂ” Ă©s a piacon fellelhetĂ” iparcikkek utĂĄnzĂĄsĂĄval vagy a nĂ©lkĂŒl sajĂĄt maguk Ășj film- Ă©s mozieszközöket ĂĄllĂ­tanak elĂ”.

A XX. szĂĄzad elsĂ” Ă©vtizede meghozta a szerfelett gyors fejlĂ”dĂ©st, Ă©s e felemelkedĂ©s keretĂ©ben erĂ”sen megvĂĄltozik a filmmĂ»vĂ©szet jellege, a szellemi Ă©let arculata a filmipar terĂŒletĂ©n, Ășgy hogy az 1908-as Ă©v mĂĄr olyan korszak, mely az eljövendĂ” Ă©vek tudĂłsainak Ă©s a film Ă©s mozi egĂ©sz lĂ©nyege szĂĄmĂĄra Ășj utat mutat, mely lassankint Ășj tudomĂĄnyhoz vezet, Ă©s az egĂ©sz filmĂ©letnek Ășj Ă©s sajĂĄtszerĂ» arculatot kölcsönöz.

E kezdeti szĂ»k ĂștbĂłl bontakozik ki olyan emberek tevĂ©kenysĂ©ge, mint BalĂĄzs BĂ©la, Urban Gad, Max Reinhardt Ă©s több mĂĄsĂ©, akik az elsĂ” vilĂĄghĂĄborĂș elĂ”tt Ă©s utĂĄn az ĂĄltalĂĄnos kinematogrĂĄfiĂĄnak olyan Ășj utakat mutattak meg, melyek tulajdonkĂ©ppen a film lĂ©nyegĂ©nek teljes kimĂ»velĂ©sĂ©hez vezettek.

A mozik filmpalotĂĄkkĂĄ alakultak ĂĄt, a mozidarabokbĂłl filmek lette, a mozi-iparbĂłl â€" melyet tulajdonkĂ©ppen senki sem szeretett â€" kifejlĂ”dött a mĂ»vĂ©szi Ă©s tudomĂĄnyosan fölĂ©pĂ­tett filmgyĂĄrtĂĄs, a mindenfĂ©le Ă©s fajta filmkönyvek bĂ” vĂĄlasztĂ©kĂș irodalma (mĂ»vĂ©szet, technika, jog, gazdasĂĄg stb.) Ă©s e fejlĂ”dĂ©störtĂ©net az Ășj filmtudomĂĄnyhoz vezet bennĂŒnket, vagyis az Ășj filmolĂłgiĂĄhoz, a jĂł Ă©s fĂŒggetlen filmkritikĂĄhoz Ă©s filmelemzĂ©shez, tehĂĄt az Ășjkori filmmĂ»vĂ©szet Ă©s filmtudomĂĄny alapvetĂ” kĂ©rdĂ©seihez.

(Folytatjuk)

FordĂ­totta: SzabĂł IstvĂĄn