a borítólapra  Súgó epa Copyright 
Közgazdász fórum23. évf. 1. (142.) sz. (2020.)

Tartalom

  • Benedek Botond :

    A kutatók és a vállalati szakértők a 80-as évek végétől kezdődően próbálják meghatározni a gépjármű-biztosítási csalások felderítésére használt mutatókat, mindazonáltal a mai napig nem létezik egy egységes és széles körben elfogadott lista. Ezért, jelen tanulmányban a szakirodalom alapján összeállítottam a gépjármű-biztosítási csalások felderítésére használt mutatók rangsorát, gyakoriság és szignifi kancia szerint. Továbbá egy, a romániai biztosítók körében végzett kérdőíves kutatás alapján összeállítottam a Romániában legtöbbet használt és legfontosabbnak ítélt mutatók listáját. Végül elkészítettem e mutatók aggregált rangsorát. Az eredmények csekély különbségeket mutatnak az aggregált rangsor és a romániai kutatás, illetve a szakirodalom alapján felépített rangsorok között, így az aggregált rangsor jó kiindulópont lehet a jövőbeli kutatásokhoz.

    Kulcsszavak: gépjármű-biztosítás, biztosítási csalás, csalások felderítése, csalásjelző mutatók.

    JEL kódok: G22, G30, G35, G40.


    Researchers and industry experts have attempted to identify key fraud indicators in the automobile insurance industry since the ‘80s. However, as of today, one cannot speak of a widely accepted list of fraud indicators. Therefore, this study presents a ranking of automobile insurance fraud detection indicators based on their frequency and signifi cance in the literature. Moreover, based on a survey of Romanian insurance companies, I built up the list of most used indicators in Romania. Finally, I constructed the aggregated ranking of these indicators. The results show only slight diff erences between the aggregated, the Romanian and the literature-based rankings, therefore the aggregated ranking can be considered a good starting point for future research and practice.

    Keywords: automobile insurance, insurance fraud, fraud detection, fraud indicators.

    JEL codes: G22, G30, G35, G40.

  • Vizeli Ibolya ,
    Alt Mónika-Anetta :

    Kutatásunk célja azonosítani azokat a tényezőket, amelyek hatással vannak az erdélyi Z generáció attitűdjének alakulására a közeli (angolul near fi eld communication vagy NFC) mobil fi zetési technológiával szemben. Az adatgyűjtés online és személyes megkérdezés révén valósult meg 2019 márciusa és júniusa között. Kényelmi mintavételi eljárással 181, 16-24 év közötti erdélyi válaszadót értünk el. Az adatok elemzésére a parciális legkisebb négyzetek - strukturális egyenletek modellezési technikát (PLS-SEM) használtuk. Az eredmények alapján az észlelt élvezeti érték, az észlelt hasznosság, a szubjektív norma és az észlelt kompatibilitás szignifi káns és pozitív hatással van az NFC mobil fi zetési technológiával szembeni attitűdre, az attitűd szignifi káns pozitív hatással van a technológiával szembeni használati szándékra, ami pedig pozitív hatást gyakorol az NFC mobil fi zetési technológiát alkalmazó kiskereskedelmi egységekkel szembeni lojalitásra.

    Kulcsszavak: közeli (near fi eld communication - NFC) technológia; kiskereskedelem; technológiaelfogadási modell, strukturális egyenletek modellezés (SEM), Z generáció.

    JEL kódok: M31, O33, L86.


    The aim of this paper is to explore factors that infl uence Transylvanian Generation Z consumers’ attitude towards the use of the near-fi eld communication (NFC) technology for payment at retailers through their mobile phones. The data was collected during March-June 2019 through personal and online surveys. Using the convenience sampling procedure, we reached 181 respondents aged 16-24 years from Transylvania, Romania. Data was analysed using partial least squares structural equation modelling (PLS-SEM). Results show that perceived enjoyment, perceived usefulness, subjective norm and perceived compatibility have a signifi cant positive eff ect on attitude, whereas attitude has a signifi cant and positive eff ect on the technology usage intention, which in turn has a signifi cant and positive eff ect on the intention to increase loyalty to retailers that use this technology.

    Keywords: near-fi eld communication technology, retailers, technology acceptance model, structural equation modelling (SEM), Generation Z.

    JEL codes: M31, O33, L86.

  • Pop Rebeka-Anna :

    Az Y és Z generációk képezik a turisztikai szektor fő célcsoportját. Ezen generációk társadalmi magatartása jelentősen eltér elődeikétől, ami főként annak köszönhető, hogy a digitális forradalom világában nőttek fel, és a közösségi média elsődlegesen befolyásolja mindennapjaikat. A turisztikai szektor felismerte a közösségi média infl uencerek (social media infl uencer - SMI) növekvő jelentőségét és a bizalom fontosságát az ügyfelekkel való hosszú távú kapcsolatok fenntartása érdekében. Jelen tanulmány célja megvizsgálni a közösségi média infl uencerek iránti bizalom hatását az Y és Z generációk utazási döntési folyamatának első szakaszára, vagyis az utazás iránti vágy felkeltésére, az információkeresésre és az alternatívák értékelésére. Ugyanakkor, a tanulmány feltárja a két generáció közötti magatartásbeli különbségeket a fogyasztói utazás (customer journey) elmélete alapján. Az adatok elemzése a SmartPLS és SPSS programok segítségével történt egy 162 fős online megkérdezés alapján. Az eredmények igazolták a SMI-ek iránti bizalom pozitív hatását az Y és Z generációk vásárlás előtti szakaszára, és szignifi káns különbséget mutattak ki az Y és Z generációk döntési magatartása között.

    Kulcsszavak: Y generáció, Z generáció, közösségi média infl uencer (SMI), bizalom, utazási döntés.

    JEL kódok: M31, M37, Z32.


    Generations Y and Z represent the main target of the tourism industry. These generations’ social behaviour diff ers from their predecessors’ because they grew up in the world of the digital revolution and social media which greatly aff ect their everyday life. The tourism industry has recognised the growing presence of social media infl uencers (SMI) and the importance of trust to maintain a long-term relationship with the customers. This paper aims to analyse how trust in SMIs infl uences the fi rst stage of these generations’ travel decision-making, including the arousal of the desire to travel, information search and evaluation of alternatives. The diff erences of these generations’ travel behaviour are also presented based on the customer journey theory. The data collected from an online survey with 162 participants was analysed using the SmartPLS and SPSS software programmes. The results indicate that the trust that generations Y and Z have in SMIs has a positive impact on the fi rst stage of their travel decision-making and that there are signifi cant diff erences between Generation Y and Generation Z regarding the roles of SMIs in travel decisions.

    Keywords: Generation Y, Generation Z, social media infl uencer (SMI), trust, travel decision.

    JEL codes: M31, M37, Z32.