a borítólapra  Súgó epa Copyright 
Közgazdász fórum22. évf. 1. (138.) sz. (2019.)

Tartalom

  • Săplăcan Zsuzsa ,
    Alt Mónika Anetta ,
    Pop Rebeka-Anna :

    Jelen kutatás célja, hogy feltérképezze a sikeres marketingszakember kompetenciáit, és rávilágítson a kompetenciaprofil dinamikus természetére. A kutatásba 18, marketingkompetenciákat vizsgáló szakcikk került be a 2002-2018-as időszakból. A kutatásból egyértelműen látszik, hogy körülbelül 5-7 évente megjelenik egy átfogó marketinges készség kutatási hullám, amely jelentős változást hoz a kompetenciastruktúrában. A 2000-es évek végére széles körben vizsgálják az alapvető készségeket és a klasszikus marketingtudás fontosságát, és megjelennek az első digitális marketingeszközök is. A 2010-es évek második felében felerősödik a digitális marketing tudás iránti fi gyelem. Ugyanekkor megjelennek a digitális marketingen belüli szakosodási elemek is, mint a közösségimédia-marketing és más nagyon konkrét digitális marketing eszközök. A következő ötéves ciklusban a digitális marketing szakosodása és ezáltal a kompetencialista bővülése és mélyülése várható. A kutatás eredményeit oktatási intézmények hasznosíthatják a marketingoktatási programok kialakítása és fejlesztése során, ugyanakkor a kompetenciakutatáshoz is erős módszertani alapot kínál.

    Kulcsszavak: marketing, digitális marketing, készség, tudás, kompetencia.

    JEL kódok: M31, M53, J24.


    The present study aims to reveal the skill profi le of a successful marketing specialist and capture the dynamic nature of these skills. The study relies on 18 scientifi c papers published in the period of 2002-2018. The literature review shows that a comprehensive marketing skill research wave, which reshapes the competence profi le, occurs every 5-7 years. In the 2000s, general skills and basic marketing knowledge were widely researched and digital marketing knowledge was fi rst gained through skills-focused studies. In the second half of the 2010s, the interest in digital marketing knowledge intensifi ed. At the same time, digital marketing became more specialised, bringing new digital tools in the spotlight of skills-focused research, such as social media marketing and other tools. In the next fi ve years, a wider and more thorough competence list is expected, as the digital marketing function keeps diversifying. The results of the present research can be used by educational organisations for programme development, but they also provide a valuable methodological base for skills-focused research.

    Keywords: marketing, digital marketing, skills, knowledge, competencies.

    JEL codes: M31, M53, J24.

  • Vígh Enikő Zita ,
    Fertő Imre :

    A mezőgazdaság a klímaváltozás hatásainak leginkább kiszolgáltatott ágazat, a hatások időben és térben diff erenciáltan jelentkeznek és eltérő károkat okoznak. A legtöbb kutatási eredmény arra a következtetésre jut, hogy a negatív időjárási események hozzájárulnak a gyenge mezőgazdasági hozamokhoz, néhány tanulmány azonban megkérdőjelezi a negatív hatásokat, mások egyenesen pozitív eredményekkel számolnak. A z elemzésben szisztematikus irodalmi áttekintés módszerével azokat a nemzetközileg elismert, lektorált folyóiratok hasábjain megjelent publikációkat vizsgáltuk, amelyek a klímaváltozás és a gazdasági hatékonyság közötti kapcsolatot tárgyalják. A Prisma-ajánlás alapján kialakított protokoll segítségével elemezzük a téma beágyazottságát a nemzetközi irodalomban, a vizsgálatban szereplő kutatások földrajzi lefedettségét, a kulcsmegállapításokat, valamint a felhasznált adatforrások típusait. Az áttekintett cikkek alapján a mezőgazdasági folyamatokra az extrém klimatikus események közvetlen hatásai, a növények és állatok biológiai fejlődési fázisainak átalakulása, a humánerőforrás klímapercepciója és befolyása a gazdálkodásra, a környezeti és az abiotikus feltételek megváltozása, valamint az üzemi jellemzők hatnak a leginkább.

    Kulcsszavak: mezőgazdaság, növénytermesztés, klímaváltozás, szisztematikus irodalmi áttekintés.

    JEL kódok: Q12, Q51, Q54.


    The agricultural sector is the most vulnerable to climate change, as the latter’s eff ects are diff erentiated over time and space and can lead to various damages. Most research fi ndings conclude that adverse weather events contribute to weak economic returns, while some authors challenge these results and others even assume positive eff ects. In this paper, we systematically reviewed articles published by peer-reviewed journals discussing the relationship between climate change and economic effi ciency. Based on the PRISMA recommendations, we developed a protocol to assess the international embeddedness of the topic, as well as geographic coverage, key fi ndings and the types of data sources used by the research studies under analysis. Based on the reviewed articles, we have found out that agricultural processes are most vulnerable to extreme climatic events, to changes in plant production and animal breeding development stages, to human resources’ climate perception and coping with climate change, to changes in environmental and abiotic conditions and farm characteristics.

    Keywords: agriculture, crop production, climate change, systematic review.

    JEL codes: Q12, Q51, Q54.

  • Bak Gerda ,
    Kővári Edit :

    Jelen tanulmány a FoMO-t (Fear of Missing Out), a tudatos közösségi média alkalmazást, illetve a hozzá kapcsolódó képességeket és tudást (összefoglaló néven digitális kompetenciákat) ismerteti és vizsgálja. Kutatásunk révén pontosabb képet kaphatunk a közösségi média használati szokásairól, amit azért tartunk fontosnak, mert a digitális kompetenciák használata a rohamosan fejlődő technológiavilágunk velejárója. A feltáró jellegű kutatásunkban kérdőíves felmérés során vizsgáltuk a közösségi média jelentőségét, valamint a közösségi média negatív vonzatáról való tájékozottságot a különböző generációk körében. Továbbá az is érdekelt bennünket, hogy a generációk (elsősorban az X, Y és Z) mennyire aktívak a közösségi oldalakon, és mennyire vannak kitéve a digitális függőség, vagyis a FoMO „veszélyének”.

    Kulcsszavak: FoMO, digitális kompetencia, generáció, közösségi média.

    JEL kód: L82.


    This study presents and explores FoMO (Fear of Missing Out), the conscious use of social media and related abilities and knowledge. These factors are collectively referred to as digital competencies. Understanding the patterns of social media usage is important because digital competencies are essential in our rapidly evolving technology-based world. In our exploratory research, we study the importance of social media and the awareness of its negative eff ects among respondents belonging to diff erent generations (especially the X, Y and Z generations). We were also interested in fi nding out how active they were on social media sites and how exposed they were to the “danger” of digital dependency (FoMO).

    Keywords: FoMO, digital competence, generation, social media.

    JEL code: L82.

  • Lakatos Artur ,
    Bakó Boglárka :

    Tanulmányunk a kilencvenes évek, Románia átmeneti évei válsághelyzetének egyik sajátos aspektusát vizsgálja, amikor - a kommunizmus bukását követően - a romániai gazdaság és társadalom megindult a kapitalista piacgazdasággá alakulás útján. Három erdélyi nagyváros - Nagyvárad, Kolozsvár és Marosvásárhely - esetében vizsgáljuk a szállodaipar fejlődését az adott időszakban. Hivatalos statisztikákra alapozva követjük nyomon a turisztikai szálláshelyek számának alakulását 1990-től 2007-ig, vagyis az 1989-es forradalom azonnali következményeitől egészen a román európai uniós integráció sikeres befejezéséig.

    Kulcsszavak: átmenet, privatizáció, szállodaipar, turizmus.

    JEL kód: Z32.


    This paper deals with the consequences of the transition that Romania went through in the nineties, following the fall of Communism, when the Romanian economy and society strove towards a capitalist market economy. Our study concentrates - through the case studies of three cities - on the evolution of the hotel industry in that period. Based on offi cial statistics, the paper analyses the situation of holiday apartments in three major cities from Transylvania - Oradea, Cluj-Napoca, and Târgu Mureș - year by year. The time frame of the analysis stretches from 1990 to 2007, starting with the immediate aftermath of the 1989 Revolution and ending with Romania’s successful European integration process.

    Keywords: transition, privatisation, hotels, tourism, statistics.

    JEL code: Z32.