a borítólapra  Súgó epa Copyright 
Közgazdász fórum21. évf. 3. (136.) sz. (2018.)

Tartalom

  • Tóth Gábor ,
    Széles Zsuzsanna :

    A számviteli beszámolás minőségének alakulására számos tényező hatással van. Tekintve, hogy a pénzügyi kimutatások szolgálnak a gazdasági szereplők döntéseinek alapjául, a minőséget befolyásoló tényezők kutatása, megismerése nagyon fontos feladat. A kutatás célja a beszámolási minőséget meghatározó tényezők megismerése. A tanulmányban bemutatjuk a nemzetközi szakirodalom szerint legfontosabb befolyásoló tényezőket, majd 63 Magyarországon működő vállalkozás 1998–2016 közötti üzleti évéről közzétett éves beszámolóit elemezzük. Az adatok kiértékeléséhez az elhatárolásokat, a cash flow-t, az eredmény változékonyságát, a veszteségek időbeni kimutatását és a meghatározott eredményre való törekvést vizsgáltuk. A kutatás során 13 beszámolási minőséget meghatározó tényezőt elemeztünk, köztük a nyilvános részvénytársasági forma és a Big Four könyvvizsgáló cégek (Ern st & Young, Deloitte, KPMG és PricewaterhouseCoopers) által elvégzett könyvvizsgálat hatását is. A kutatás eredményei szerint az önkényes elhatárolásokat, illetve a veszteségek időben történő kimutatását vizsgálva is magasabb a nyilvános részvénytársaságok beszámolási minősége a nem nyilvános részvénytársaságokhoz viszonyítva. Nem egyértelmű azonban a Big Four társaságok könyvvizsgálatának számviteli beszámolók minőségére gyakorolt hatása, az eredmény változékonyságát vizsgálva negatív, az alacsony összegű nyereségre való törekvés esetén pedig pozitív hatást azonosítottunk.

    Kulcsszavak: eredménymanipuláció, Jones-modell, számviteli minőség, veszteségkimutatás.

    JEL kód: M41.


    Since financial statements are at the base of economic players’ decisions, the quality of these statements is very important. The aim of our research is to examine the influencing factors of accounting quality. First we present the most important influencing factors according to international literature, then we analyse the financial statements of 63 Hungarian companies from 1998 to 2016. To evaluate the data, we examined accruals, cash flow, volatility of earnings, timely loss recognition and earnings management towards target. During the research, 13 determinants of accounting quality were analyzed. Our results suggest that publicly listed companies have higher accounting quality than non-listed private companies. The results are mixed in connection with the eff ect of being audited by the Big Four companies (Ernst & Young, Deloitte, KPMG és PricewaterhouseCoopers): earning management towards target shows an increase, but the volatility of earnings indicates a decrease in accounting quality.

    Keywords: accounting quality, earning management, Jones model, timely loss recognition.

    JEL code: M41.

  • Bella Máté ,
    Szodorai Melinda ,
    Váradi Kata :

    A 2008-as gazdasági világválság rávilágított a pénzügyi rendszer instabilitására, amelynek következményei azóta is kihatnak a mindennapjainkra. Az elmúlt tíz évben a hatóságok sok intézkedést hoztak annak érdekében, hogy a rendszerkockázatokat hordozó intézmények minél ellenállóbbak legyenek a jövőben hasonló vagy akár súlyosabb gazdasági sokkhatásokkal szemben. A bankok és a központi szerződő felek a pénzügyi piacok fontos közvetítői, amelyek bizonyos kockázatokat (például hitelkockázatokat) átvállalnak a többi piaci szereplőtől. Tanulmányunk célja összehasonlítani, hogy az alkalmazott módszertan, illetve az eredmény szempontjából miben térnek el a két különböző pénzügyi intézménycsoport esetében az európai hatóságok által készített EU-szintű stressztesztek.

    Kulcsszavak: központi szerződő fél, stresszteszt, kockázatkezelés.

    JEL-kód: G15, G18, G23, G28.


    The crisis of 2008 had shown the instability of the financial system, and its consequences still aff ect us. In the last decade the authorities introduced several measures in order to ensure the resistance of the systematically important financial institutions to economic shocks. The banks and central counterparties are important participants of the financial markets, who take over several risks (such as credit risk) from market actors. The main goal of our study is to provide a comparative analysis of the applied methods and results of the EU-wide stress tests of these two types of financial institutions, carried out by the European authorities.

    Keywords: central counter-party, stress test, risk management.

    JEL codes: G15, G18, G23, G28.

  • Kovács Gyöngyvér Emese ,
    Csegezi Noémi Szidónia :

    A weboldalak a vállalatok lényeges kommunikációs eszközeivé váltak, hisz általuk ügyfeleket lehet szerezni. A weboldalak elérése számos eszközről történhet. A reszponzív webdesign technikája az eltérő képernyőméretekre jelent megoldást, hisz alkalmazása során a weboldal mind elrendezésben, mind a tartalmát tekintve alkalmazkodik a képernyő méretéhez. Tanulmányunkban romániai turisztikai weboldalakat elemzünk, az elemzés fő szempontjai a reszponzivitás és a felhasználói élmény. Rávilágítunk arra, hogy miért fontos a reszponzív oldalak kivitelezése, melyek a legnépszerűbb felhasználói élményt befolyásoló tényezők, és mire érdemes odafigyelni egy turisztikai oldal tervezésekor.

    Kulcsszavak: reszponzív webdesign, turizmus, felhasználói élmény.

    JEL kódok: L83, L86.


    The corporate website has emerged as one of the most important interfaces through which customers can be reached. Due to the rapidly growing market of mobile devices, users access websites from a variety of devices and search engines. Responsive web design is an approach to the problem of designing websites for the great number of devices, as the web page adapts to the screen size. In our study, we collected and analyzed data from a sample of Romanian tourism websites. We focused on elements that influence user experience and we examined the presence of responsive web design.

    Keywords: company website, responsive web design, tourism, user experience.

    JEL codes: L83, L86.

  • Ilyés Ágnes ,
    Seer László-Csaba :

    Korábbi kutatások már feltárták a vásárlói adatok felhasználásának fontosságát a marketingfolyamatokban, de a vásárlók ezzel kapcsolatos attitűdjeinek vizsgálata még viszonylag új keletű. Kutatásunk célja az volt, hogy megvizsgáljuk egy adatintenzív online szolgáltatás fogyasztói használati attitűdjére ható tényezőket és ezen attitűd hatását a személyes adatok megadásának hajlandóságára. N=268 személyen végzett kérdőíves kutatásunk hipotéziseit a SEM módszertana szerint teszteltük. Az észlelt hasznosság, bizalom, élvezhetőség, egyszerűség pozitív hatást gyakorolt az attitűdre, ami a maga módján pozitívan befolyásolta a szolgáltatás használati, valamint a személyes adatok megadásának hajlandóságát. Ugyanakkor a magánszféra észlelt védelme és a használati attitűd között nem találtunk szignifikáns összefüggést. Az eredmények alapján részletesebb kutatásokat javaslunk az attitűd és a személyes adatok megadásának hajlandósága között, illetve a szolgáltatók számára adatkezelési átláthatóságot, valamint szolgáltatásaik hasznosságának hangsúlyozását javasoljuk.

    Kulcsszavak: személyes adatok, Facebook, online marketing, felhasználási attitűd, internetes szolgáltatás.

    JEL kódok: M31, M37, O33.


    Recent studies point out the importance of personal data in marketing, however they do not explore what consumers think about their personal information being used for commercial purposes. The aim of the study was to examine which factors influence the usage attitude of a social media service, and how the latter influences their willingness to share personal information. We assessed N=268 people and tested our hypotheses with the SEM methodology. Our findings show that perceived usefulness, trust, enjoyability, and simplicity had a positive influence on usage attitude, and this had positive eff ects to the willingness to use the service, and the willingness to share personal information. However, the perceived protection of privacy did not have significant eff ect on the usage attitude. Based on the results, we argue for further research into the relationship between attitude and willingness to share personal information. We recommend data handling transparency and emphasizing the usefulness of the provided online service.

    Keywords: personal information, Facebook, online marketing, usage attitude, internet service.

    JEL codes: M31, M37, O33.