1 | Magyar nyelv és irodalom (Kerber Zoltán), történelem (Ranschburg Ágnes), matematika (Somfai Zsuzsa), idegen nyelvek (Petneki Katalin), földrajz (Ütőné Visi Judit), fizika (Radnóti Katalin), kémia (Fernengel András), informatika (Kőrösné Mikis Márta), biológia (Franyó István), természetismeret (Havas Péter), testnevelés (Gergely Gyula), ének-zene (L. Nagy Katalin), rajz és vizuális nevelés (Bodóczky István), életvitel, technika (Hamrák Anna), modulok (Jakab György), osztályfőnöki (Szekszárdi Júlia). Ezúton köszönöm kollégáim áldozatkész munkáját. |
2 | Kitekintettünk olykor-olykor a középiskolára és a kezdőszakaszra is, például a matematika esetében (C. Neményi Eszter), de a munkacsoport szakembereinek döntése alapján először a hagyományos „felső tagozatban” kezdtük el a vizsgálódást. Tettük ezt azért is, mert úgy gondoltuk, hogy a problémák jó része itt keletkezik: ötödik osztálytól kezdődik el igazából a „tantárgyiasodás”. |
3 | |
4 | Erről a problémáról érdekes vitát folytatott Halász Gábor, Horváth Zsuzsa és Nahalka István az Új Pedagógiai Szemle kerekasztalvitájában: A korszerű tantárgyi fejlesztések lehetőségei és akadályai. Vita a hazai tantárgystruktúráról és a tantárgyak helyzetéről. Új Pedagógiai Szemle, 2002. 6. sz. Szerk.: Kerber Zoltán |
5 | Ez a téma a CIDREE kollaboratív programjainak is egyik fontos eleme. (Delivering cross-curricular themes to schools) http://www.cidree.org/activity.html?sysid=5 |
6 | Lásd bővebben Forgács Anna – Horváth Zsuzsanna: Nemzeti alaptanterv, helyi tanterv. In Irodalomtanítás az ezredfordulón. Celldömölk, 1998, Pauz-Westermann Könyvkiadó. |
7 | Az informatikával kapcsolatos részhez Kőrösné Mikis Mártának, a tantárgy témavezetőjének a háttéranyagát használtam fel. |
8 | A történelemmel kapcsolatos részhez Ranschburg Ágnes, a tantárgy témavezetőjének háttéranyagát használtam fel. |
9 | Az idegen nyelvvel kapcsolatos részhez Petneki Katalinnak, a tantárgy témavezetőjének háttéranyagát használtam fel. |
10 | Az osztályfőnökivel kapcsolatos részhez Szekszárdi Júliának, a tantárgy témavezetőjének háttéranyagát használtam fel. |
11 | A technikával kapcsolatos részhez Hamrák Annának, a tantárgy témavezetőjének a háttéranyagát használtam fel. |
12 | A természetismerettel kapcsolatos részhez Havas Péternek, a tantárgy témavezetőjének a háttéranyagát használtam fel. |
13 | A matematikával kapcsolatos részhez Somfai Zsuzsánaka, a tantárgy témavezetőjének a háttéranyagát használtam fel. |
14 | Az obszervációs kutatás jövőre a kezdőszakasz és a középiskola vizsgálatával folytatódik. |