Gyenes ZsoltKozák Zsuzsanna
Optikai játékok készítése
a rajzórákon
A múlt században elterjedt optikai játékok mint a filmhez hasonló technikai trükkmódszerek az érzéki csalódásokon alapulnak.
A mesterséges kép, mely közvetlen manuális emberi beavatkozás
nélkül készült, napjaink egyik központi problémájaként jelenik meg.
A klasszikus avantgárd optimizmusa a fény évszázada
A valóság hű megörökítése (leképezése) az ember(iség) ősi
A természetben látható valóság leképezése, megjelenítése (az
ember közvetlen beavatkozásának kiiktatásával) az úgynevezett
Az elsőként megjelenő, korszakalkotó eljárás, a
A
Bemutatás, szemléltetés céljából aránylag könnyen készíthetünk camera obscurát. Egy jól záródó doboz (pl. fém teásdoboz) egyik felét kinyitjuk, pauszpapírt, zsírpapírt fektetünk rá a keretre, és a szemben elhelyezkedő pl. gombostűvel ejtett lyukon keresztül megjelenik a szemben felfedhető látvány azonosnak tűnő képe. Egészen parányi nyílás használatakor vagy kevés kinti fénynél nem jelenik meg a kép, illetve csak halvány tónusokban észlelhető. Leggyakrabban a szemléltetésre szánt készülékek kevésbé alkalmasak a kinti látvány maradandó rögzítésére, fénykép készítésére. Ahhoz, hogy olyan lyukkamerát építsünk, amellyel fotók is létrehozhatók, kísérleteznünk kell. Néhány, már kipróbált jellemző értéket lentebb ismertetek, ám az egyéni utak, lehetőségek végtelen számú megoldást tartalékolnak.
Sajátos fényképezőgépünk készülhet talált tárgyból
(annak átalakításával), vagy megépíthetjük magunk is. A saját építésű
sötétkamránkat célszerű fotókartonból elkészíteni (így nem kell a
belső felületét feketére befesteni). Könnyen megtervezhető és összeállítható,
illetve ragasztható egy hasáb formájú doboz. Jól megválasztott tárgyak
átalakításával (teás-, kakaós-, cipősdoboz, vízvezetékcső, teáskanna,
fénymásoló hengerdobja stb.) időtállóbb eszközt hozhatunk létre, és
kevesebb energiabefektetéssel, hamarabb érhetünk el (látványosabb)
eredményt. Természetesen a felépített kamera is készülhet pl. fából,
és szabadabb irányításunk mentén elképzeléseinket könnyedebben valósíthatjuk
meg vele. Bármilyen megoldást választunk, fontos, hogy a szerkezet
belső felülete fekete legyen. Ha körülményes, illetve nincs lehetőségünk
feketére festeni (fújni) a belsejét, akkor fotókartonnal is bevonhatjuk
azt, és alakíthatjuk úgy is, hogy kivehető legyen (ennek jó néhány
előny lehet: cserélhetőség, a teljes belső negatív forma újraalakíthatósága,
a nyílás módosítása stb.). Visszatérve a gép formájára: lehet téglatest,
hengeres, kúp alakú, zongora formájú (a fotópapír ívelt vonalban
van elhelyezve benne), és a jellege lehet nagy látószögű, tele,
lépcsős stb. Több nyílást is készíthetünk a
Készülékünk használhatósága szempontjából döntő a nyílás(ok) elkészítése, méretének meghatározása. Ennek mértéke 0,090,6 mm között bizonyul megfelelőnek. Kameránk testébe előbb egy nagyobb lyukat vágunk, majd erre erősítjük azt a vékony lemezt (alumíniumfóliát), melybe a kis nyílást ejtjük (az alufóliát tanácsos két papírlap közt tűvel rózsatüskével kilyukasztani). A gyakorlati munka sikerességét elősegítve felsorakoztathatunk néhány, régóta használt képletet, összefüggést.1 A nyílás és a film (fényérzékeny anyag, fotópapír) távolsága szempontjából: d = 0,0016 F (nyílás átmérője = 0,0016 fókusztávolság). Használható a következő táblázat is: ha a kamrahossz (doboz mélysége, gyújtótávolság, F) = 10 mm, akkor a legjobb nyílás átmérője (d) 0,09 mm. Ez alapján a következő értékpárok vázolhatók fel: 20 mm/0,1 mm; 30 mm/0,2 mm; 50 mm/0,3 mm; 100 mm/0,4 mm; 200 mm/0,5 mm; 300 mm/0,6 mm; 400 mm/0,6 mm. A felsoroltakhoz képest, mind a nagyobb, illetve mind pedig a kisebb nyílások életlenséget okoznak. Egyébként a mélységélesség gyakorlatilag végtelen a jelzett paraméterek mentén. Technikailag problémát okozhat a fényérzékeny anyag (dokufotópapír, síkfilm stb.) rögzítése a hátlaphoz. Létrehozhatunk pl. papírsínt, illetve cellux vagy kétoldalú ragasztó segítségével rögzíthetjük a fényérzékeny felületet. Gondolnunk kell kameránk zárjának működésére is; a lyukat egy elforgatott (fekete) papírlappal vagy egyszerűen fekete ragasztószalaggal is megoldhatjuk. Még egy fontos tényezőről kell szólnunk, ez az expozíciós idő meghatározása. Ennél is figyelembe vehetünk (kiindulásként) egy táblázatot; mely szerint a napfényes és a borús idő között kb. négyszeres szorzóval számolhatunk. (Ne feledkezzünk meg a hosszabb expozíciós idők miatt a camera obscura biztonságos rögzítéséről sem.)
Igen látványos megoldás lehet a camera obscura jelenség bemutatására, ha egy nagy méretű, jól záródó dobozt tudunk úgy kialakítani, hogy benne megjelenjen a kinti látvány valós képe. A megfelelő nyílás kialakításával például tanítványaink egyenként bebújva, a doboz belsejében tekinthetik meg a csodát.
Miután megtapasztalták a
A
Egy érdekesnek tűnő analógia vázolható fel a camera obscura
mint elsötétített kamra és a laterna magica (varázslámpás) között.
A sötétkamra megfelel a vetítőteremnek (
Érdekes talán megjegyezni, hogy a tudomány területéről indult
szerkezetek, eljárások (vetítések, optikai szerkezetek, játékok) igen
rövid idő alatt a kocsmák, vásárok, búcsúk közkedvelt szórakoztató
készülékeivé váltak (vö. a mozifilm tömegeket kielégítő szerepével).
Ahhoz, hogy sokan láthassanak egy képet,
A
Azt már az ókorban is sejtették, hogy bizonyos vegyületek érzékenyen reagálnak a fényre, de a fény által előállt változásokat csak a tényleges fotográfia feltalálásával tudták tartósan rögzíteni (Joseph Nicéphore Niépce, 1827, illetve Louis-Jacques-Mandé-Daguerre, 1839 a dagerrotípia mint széles körben használható, reprodukálható eljárás). Amióta a kinti látványt az ember mechanikusan le tudta képezni, mindig is fűtötte az a vágy, hogy azt a tökéletesebb illúzió elérése céljából meg is mozgassa. A kisebb kitérők mentén haladva, melyek választott problémánk teljesebb felvázolásához kívánnak csatlakozni, jutunk el az optikai játékokhoz. A mozgófénykép felfedezéséhez a pillanatfelvételeken keresztül vezetett (közvetlenül) az út (Eadweard Muybridge, 1872, Etienne-Jules Marey, fotópuska, kronofotográfia, 1882).
A film kezdetben tizenhat, majd huszonnégy állóképet vetít a
szemünkbe másodpercenként. Tehát a film (mozgókép)
A taumatróp egy átlója körül forgatható korong, mindkét oldalán képpel (legelső és legismertebb változata a madár és kalitka), mely képek (rajzok) a forgás révén egyesülnek, egybeolvadnak. A forgó csoda feltalálása két tudós: W. H. Fitton és Dr. J. A. Paris nevéhez fűződik (Paris 1826-ban kezdte el árusítani találmányát). Hosszabb iskolai gyakorlat után a következőkben leírt megoldást tartjuk a legsikeresebbnek: Egy körülbelül 2,5 cm-es sugarú kört rajzolunk körzővel áttetsző (vékony) papírra. Erre készül az egyik rajz, pl. egy autó (1. ábra). Fontos, hogy a rajz később jól látszódjon, így fekete tussal vagy filctollal érdemes kihúzni és a felületeket tónusozással (vonalkázással, folthatásokkal) gazdagítani, illetve kiemelni. Előre meg kell terveznünk, hogy mi lesz az a két képrészlet, mely egyesülni fog. Egy másik hasonló lapra (vagy ugyanazt a lapot félbehajtva használva) szintén rajzolunk egy az előzővel azonos méretű kört. Az áttetsző lap segít abban, hogy az első rajzunk körvonalát átmásoljuk ceruzával a második körbe. Ezek után igen pontosan készíthetjük el a második képet, az előző kiegészítését (pl. a lelátót, az utat, a gyepet), így a rajzok összeolvadása átfedésektől mentes lesz. Kivágjuk a korongokat, majd felragasztjuk egy megegyező méretű kartondarabra. Ügyelni kell arra, hogy a képek egymáshoz képest fejjel lefelé kerüljenek a kartonpapírra! A körnek a rajzhoz képest vízszintesen lévő átlója mentén fúrunk két lyukat (kb. 3-5 mm-re a kör szélétől). Fűzzünk a nyílásokba (egyenként) cérnát vagy vékony fonalat, kössük meg. Ujjaink között megsodorva a fonalat a korong pörögni kezd, és elénk tárul az összeadódott látvány. A korongokra rajzolás helyett fotókból kivágva, kollázstechnikával is készíthetünk jól működő taumatrópábrát.
1. ábraEgy angol matematikus, Peter Mark Roget 1825-ben, majd néhány évvel később Michael Faraday írták le az ún. sztroboszkóp jelenséget (pl. két kocsikeréken egyszerre átnézve; bizonyos forgási sebességeknél az egyik kerék állni látszik, avagy a szemlélő térbeli elhelyezkedése úgy befolyásolhatja a retinán keletkező utóképet, hogy különböző, ténylegesen nem lejátszódó mozgáshatások keletkeznek). A felismerés gyakorlati megvalósulása a fenakisztoszkóp elnevezésű eszköz lett. Joseph Plateau, belga fizikus készítette el az első ilyen szerkezetet az 1830-as évek elején (fantoszkóp). Az osztrák Simon Stampfer, aki ugyanabban az időben hasonló kutatásokat végzett, lényegében az említettel megegyező találmányát sztroboszkópnak nevezték el. Ez a működési elv már ugyanaz, mint a mozié, és egyben a rajzfilm ősének is tekinthető. A csodakeréknek két korongja van, az egyiken levő kivágásokon (nyílásokon) át a másikon megjelenő rajzokat lehet figyelni. A rajzok a korongok forgása közben mozgást érzékeltetnek. Plateau rajzos kereke könnyedén átalakítható egy másik, módosított változatra. Ha az ábrák közé réseket vágunk, és egy tükörrel szembefordulva a megpörgetett korong nyílásain keresztülnézünk, az animált ábrák mozogni látszanak (2. ábra).
2. ábraAz elsajátítandó ismeretek (tartalmak) és az azoktól elválaszthatatlan (kreatív) gyakorlatok (módszerek) több évfolyamban újból és újból megjelenve, egymásra építve alkalmazhatók. A technikai kép témaköre a 7. évfolyamon, a mozgóképkultúra és médiaismeret oktatásának legelején, indításként alkothatja a tananyagot. Ekkor a tartalmak fő összefüggéseit tárgyalhatjuk (mesterséges kép származtatása, leképezés, rögzítés, vetítés, álló- és mozgókép stb.). Az optikai játékok elkészítése ennél a korosztálynál feltétlenül kiemelten szerepeljen (ezek a tevékenységek jelölik ki az utat). A témakör mélyebb elemzését, filozófiai tartalmú megközelítését a 10. évfolyamban célszerű megvalósítani. Ekkor is társuljanak gyakorlati munkák az elméleti ismeretekhez (például zoetróp építése, szalagok megrajzolása).
Az eddigiekből is következik, hogy az óratípus jellege a fiatalabb korosztálynál a gyakorlati tevékenységekre összpontosít (optikai játékok készítése), és ahhoz kapcsolódnak (egyéb) ismeretek, tartalmak. Később az arány fordítottan változhat. A felvázolt téma megvalósítására 14-16 tanóra szükséges. Kicsit részletesebben, felbontva egységekre: bevezetés 2 óra, camera obscura 2 óra, taumatróp 2óra, fenakisztoszkóp 4-6 óra, zoetróp-szalagok rajzolása 4 óra.