Nyugat · / · 1939 · / · 1939. 10. szám · / · FIGYELŐ
Aki e sorokat írja, abba a korba jutott, amidőn kiadója azt a kérdést intézi hozzá, hogy nem írná-e meg önéletrajzát? Az én válaszom nagyon gyors és határozott: sohasem fogok önéletrajzot írni. Ennek két oka van. Az egyik, hogy magát az önéletrajzot, a saját biográfiát alapjában elhibázott műfajnak tartom. Még a nagy Goethe
Mindezeket a meggyökeresedett meggyőződéseimet föl kellett függesztenem akkor, amidőn kezembe került Móricz Zsigmond
Mikor Móricz Zsigmond új könyvét elolvastam, nemcsak egy igazi magyar remekművet ismertem meg benne. Úgy érzem - és ez talán még fontosabb -, hogy a most divatos falu- vagy fajkutatásban a legmélyebb, de legeslegmélyebb biológiai és lélektani kútfúrást Móricz Zsigmondnak ez a könyve végzi. Mélyebbre a magyar lélekkutatás sohasem fog megérkezni, mert ez a páratlan alkotás, amelyet Móricz Zsigmond a saját gyermekkorán átfúrva és a saját vérmérsékletének önkéntes kitárásával a magyar olvasóközönségnek ad.
Ezt a véleményt fenntartom, dacára annak is, hogy éppen azokat a részeket, amelyekről az író azt hiszi, hogy politikailag a leghelyesebben tárják fel Tisza Kálmán korszakát, a legkevésbé tartom nevezetes felfedezéseknek. Olvasás közben attól félek, hogy Móricz úgy fog vele járni, mint egy legutóbbi házassági regényében, amely főként Bécsben játszik, és benne az akkori osztrák főváros kávéházi asztalánál előre bejósolta, hogy Ausztria önálló fejlődése most fog kezdődni, és egy olyan osztrák programot adott, amelyre a történelem néhány hónap múlva tökéletesen rácáfolt.
Móricz könyve lényegében nem valamely társadalmi réteg bemutatása, nem kortörténet. De magának a lélektani folyamatnak a hátgerincen és vérkeringésen át való mélységes levezetése még talán egyetlen magyar műből sem ütközött ki oly eredeti erővel, mint ebből az életregényből. Ha kritizálni akarok, azt is szabad mondanom, hogy az első részben, amely a "Csécse, boldog sziget" címet viseli, még kissé nehézkesen indul a nagy önboncolás, az olvasót néha-néha fárasztja a sokféle papi családnak a családfaültetése. Különös az, hogy külföldi nagy írók, ha életrajzot írnak, éppen a gyermekkort és annak kis eseményeit tudják csipkeszerű modorban feltüntetni, amire a legékesszólóbb példa éppúgy Romain Rolland
Viszont nem hiszem, hogy valaha bármilyen bíráló túlzásnak mondaná azt, amit itt leírok: hogy "Pthrügy, a feledhetetlen szenvedések" könyve a legtökéletesebb mesterművek egyike, amely a legnagyobb oroszokra (nem Tolsztojra, hanem Turgenyevre és Gorkijra) emlékeztet, de ennek dacára végtelenül magyar. Móricz Zsigmond életének regényében remekművel ajándékozott meg mindnyájunkat.