Nyugat · / · 1935 · / · 1935. 9. szám · / · Figyelő
Öt évvel ezelőtt írtam először a «Nyugat»-ba Radnóti Miklós verseiről. Az egészen ifjú író első kötete jelent meg akkor.
Mi a tárgya ennek a költészetnek? - kérdezhetjük kissé iskolásan. Mint minden költészetnek, ennek a tárgya is maga a költő. De a költő egyénisége, mint minden emberé, jórészben külső ingerek reflexe. Általános, korszerű vagy örök, természeti, társadalmi és emberi behatásokra válaszol egyénien. Voltaképpen minden költészet ilyen válaszadás; ösztönösebb vagy tudatosabb felelet külső simogatásokra és ütésekre vagy esetleg csak fojtott, homályos jeladásokra. Asszony, természet, társadalom: ezek a legörökebb és legkiapadhatatlanabb forrásai a külső világ simogatásainak, ütéseinek és jeladásainak. Radnóti költészetének is ezek a legerősebb kiváltói. A három elem: a szerelem, a természetimádás és a szociális lázongás szoros egységbe fonódik érzelmi világában. Egy közös ős-érzés forrasztja össze a párjával, az erdővel-mezővel és a kizsákmányolt emberek közösségével. Ez az egy-gyökerű és sokágú Erosz az érzéseknek különös panteizmusát teremti meg sokszor Radnóti lírájában. A természeti és társadalmi vonatkozású képek különös, szinte dionizikus egysége mutatja ezt a legerősebben. Egy hirtelen elboruló tájról például ezt a képet festi:
...Kutyák lábnyoma gyászos paszomány
a vékonyka sáron köröskörül
és lánc, mely csöngve köti össze
fa, madár és szél szipogó ijedelmét;
két csendőr, kiket árnyékuk kisért,
jött a szántáson tollasan által.
Egyik levegős, illatos alkonyati versében a nap bújdosóként jár a «magas füvek között», a pipacsok «tüntetnek», a büntető ég «szuronyos szellővel üzen», de a virág «könnyedén aligha hagyhatja el píros hitét». Ha asszonya, mezei séta közben pipacsra mutat és vidáman füttyent, hirtelen felszökken benne az asszociáció: «Pipacspirossal zendűljön a világ». A szerelem magán-öröme, a harc szociális öröme és a nyár kozmikus öröme oszthatatlan lírai egységben jelenik itt meg. Dús, erős képekben nyilatkozik meg ez az érzés-panteizmus.
A komoly és mégis derűs erdő néha a kedvesre emlékezteti, néha viszont «...asszonyomnak nyakán a konty tán olyan, mint szusszanó pont egy boldog vers után». Minden jelkép a számára, minden tárggyal mély és benső kapcsolata szövődik. Végignéz az egyszerű holmival megrakott asztalon és az máris egy lelkiállapot kifejezőjévé lesz:
«Oly félelemnélküli így az életünk és egyszerű,
mint a papír, vagy a tej itt az asztalunkon
és kegyetlen is,
mint mellettünk a lassú tekintetű
kés».
A kötetnek egyik legszebb verséből való ez a szakasz. Az élet örömeinek és gondjainak majdnem tárgyilagos vállalását érezni ki belőle. Ez a hangulat, mely több versében is visszatér, közeljár a rezignációhoz. Így, mikor halott apjához szól a fiú, aki
«tudja, hogy egyszer elveszti ő is a harcot és elesik
majd! azért hát férfiként idéz, ha ritkán
rólad esik szó és összeszorítja utána a száját.»
Egy másik verse szerint a sors «nehezebb máris, mint a só vagy a bánat». Csaknem rezignált már ez a líra, de mégsem az. Sejti, hogy a harc egyelőre reménytelen, de mégsem tehet egyebet, sorsa és természete szerint. Vállalja a harcos életformát, mert minden más életforma idegen tőle. Úgy áll e tekintetben, mint Malraux regényeinek hősei.
A céltalannak látszó és mégsem céltalan harcot ajánlja önmagának és kortársának, mert, ha harcolsz: «jövendő fiatal koroknak embere hirdet s pattogó hittel számot ad életedről».