Nyugat · / · 1935 · / · 1935. 9. szám · / · Figyelő
Mennyi furcsa és jellemző elszólás! Előszöris világos hogy a többes első személy itt egy generációt jelent, s a különös, hideg és védekező hang egy ifjabb nemzedék hangja az öregebbekkel szemben. Szinte követeli hogy fölfigyeljenek rá. Persze amit itt mond, az elsősorban engem személyileg érint. Hadd induljak hát ki ebből a személyi részéből a dolognak. Bevallom, az első érzésem valami értetlen csodálkozás. E hang ellenmondó s indokolatlan. Értem, ha valakit «megnyugtat» az hogy nem kell idegen dogmákat «vállalnia»; noha akkor sem tudom, mért van itt szükség egyáltalán a megnyugtatásra, mi okozta a nyugtalanságot, mi szükség ártatlan irodalmi fejtegetések olvastára mindjárt dogmát szimatolni s védekező pózba helyezkedni? De ami a dolgot főleg különössé teszi, az hogy az irónak igazában nincs is kifogása a dogma mint dogma ellen. Hisz maga mondja hogy az ő nemzedékének is «megvan a magáé». S idegen tanitások átvétele ellen sem tiltakozik elvileg. Csak épen tőlem nincs szüksége a tanitásra, sem neki, sem nemzedékének; mert, ahogy kifejezi, «megkapják azt másoktól».
Bizony elég csüggesztő ilyesmit olvasni az irónak, aki mindig táplál magában egy szemert a tanítóból is, s szeretné gondolatait áthagyományozni az ugynevezett utókorra. Nem szivesen látja hogy tanításait a fiatalabbak a
Ahogy mondtam, az első érzésem a szomoru csodálkozás volt: miért tiltakoznak ezek a fiatalabb irók annyira épen az én gondolataim hatása ellen, s miért megnyugtató számukra hogy a tanitást megkapják «másoktól», s nem kell azt tőlem átvenniök? S amint az okokon tünődöm, sok minden jut eszembe. Végig gondolom Halász Gábornak és kortársainak viszonyát hozzám és az én nemzedékemhez, ugy amint az több éven át, furcsán, kialakult. Nem érdektelen irodalompszihológiai tanulmány. Gondolom, érdekelheti a közönséget is. Engem magamat pedig, amit e tanulmány során fölfedezek, az nemcsak «megnyugtat», hanem akár arra is alkalmas hogy büszkévé tegyen.
Noha épen nem tiszta öröm.
*
És persze semmise véletlen. Ez az elszánt és minduntalan megismételt nyilvános tagadás alig származhatik egyébből, mint a tartozásnak tulságosan is erős érzéséből. Ez a folytonos lázadás az eltitkolhatatlan függőség rossz lelkiismeretét árulja el. Fiatalok rendesen akkor lázadnak elődeik ellen, ha gondolkodásuk nagyonis külömböző azokétól, a
Nehéz és problematikus feladat; mert megölni a szellemi életben csak azt lehet aki már ugyis halott. Senkitsem lehet megölni amig igazán él - sőt benne él épen abban aki meg akarja ölni.
*
Ez a fogyatékossági érzés szülte a «nemzedéki elmélet» hangoztatását is. Ami külömben nem pusztán magyar, hanem európai jelenség. Hisz Európában mindenütt gyengébb nemzedékek léptek az irodalom szinpadára, az elmult nagy század utolsó irógenerációjának hatalmas alakjai után. S a generációs elmélet egykicsit párhuzamos a fajelmélettel. Amint a legyőzött és poziciójukat vesztett fajok egyéb híjján magát a fajt igyekeznek ranggá és pozicióvá avatni: ugy avatják irodalmi ranggá és értékmérővé ezek a magukat gyengének érző generációk magát a generációt - a generációhoz-tartozást. A korszellem sugallatát követve a generáció is kollektív és hadakozó szervezetté válik, amelynek «megvannak a maga dogmái», s amelynek elfogultságai «kötnek és köteleznek». Az elfogultság nem is bűn többé, sőt dicsőség és kötelesség, ha ennek az ifjabb nemzedéknek dogmáiból és irányzataiból következik. De azonnal megbocsáthatatlan rögeszmévé válik és bűnös elfogultság bélyegét kapja minden vélemény mely az idősebb generáció szellemiségét árulja el. Bizonnyal voltak és vannak elfogultságok bennünk öregebbekben is. De mi azt tartottuk dicsőségünknek ha azok fölébe tudtunk emelkedni, s gondolkodásunkat sikerült függetleníteni minden generációs megkötöttségtől. Az uj nemzedék szerint azonban ilyen, nemzedéki korlátoktól független gondolat nyilván nem is létezik, vagy ha mégis létezni mer, akkor az «szigoruan magánügy».
Ilyen magánügy Halász Gábor szemében az
Megkisérlem ezeket az ellenmondásokat kicsit kitapogatni. A kép melyet ilymódon egy egész nemzedékről festek, bizonnyal igazságtalan és egyoldalu. Ahogy az a kép is melyet e nemzedék kritikusai a mienkről festenek, gyakran bevallottan s programmszerüen igazságtalan. Hidegségemet ők nem vethetik szememre: ez az az «elfogultság, amely köt és kötelez». Próbakép egyszer a saját mértékeikkel mérek. Az enyimekkel talán máshogy ütne ki: kedvezőbben. Egy nemzedék értéke az én szememben nem függ az előzővel való szembenállásának szögétől. S én nem egy költőjét ennek a nemzedéknek igazán szeretem. És sokratartom. De itt nem is annyira a költőkről van szó. Inkább a kritikusokról: a «kritikai nemzedék» kritikusairól, akikben ez a «generációs tudat» dolgozik s termi különös ellenmondásait.
*
Halász Gáborban tökéletesen tudatos nemzedékének ez a konzervativizmusa. A hajlamból ő csinált legvilágosabban programmot. Irásaiból ultra-tradicionális világnézet, s valami neoklasszicista irodalmi felfogás árad. Nyilvánvaló hogy az én irodalmi gondolataimnak is konzervativ oldaluk érintett benne leginkább rokonhurt. Ezt «termékeny konzervativizmusnak» minősíti most is. S ezt a jelzőt bátran lehet az ő konzervativizmusára is alkalmazni, mindaddig, amig következetes marad önmagához, s az irányok és eszmék változásai közt arra fordítja a figyelmet ami legalább az irodalomban független-érvényü, maradandó és tovább-tenyésző.
De mi lesz ebből a konzervativizmusból, ha a nemzedéki szellem veszi át a diktaturát? A nemzedékeknek kétségtelenül megvan a maguk kollektiv ízlése, megvannak a divatos véleményeik, jelszavaik és itéleteik. Ami az irodalomtörténeti itéleteket illeti: minden nemzedéknek megvannak például a kedves irói, s megvannak pillanatnyilag lebecsült és divatból-kiment csihásai is (ahogy a német mondja: Frügelknabe)
Ugy van: a közvetlen hagyományokat nem lehet egyszerüen megtagadni. Ez nem sikerülhet Halász Gábornak és kortársainak sem akiknek számára a közvetlen hagyományt mi öregedő bátyáik jelentjük, magával avval a ténnyel hogy vagyunk és előttük vagyunk. Annál kevésbbé mert ők maguk érzik legjobban hogy nem sikerülhet. Ahogy mondtam: józan, óvatos és tanulékony generáció ez, amilyenre a magyar szellem életének ép ma szüksége is van. Sok tekintetben kitünő generáció, minden fogyatékossági érzése mellett is: tökéletesen hivatott érteni, óvni, kiteljesíteni, a kor igényeihez alkalmazni s jövendő koroknak átszolgáltatni mindazt amit mi továbbadtunk neki. De lázadó gesztusai furcsa paradoxonként s önmagukat meghazudtolva hatnak. Mintha valami hiányt akarnának, ahogy mondani szokták, «tulkompenzálni» a lázadás folytonos vágyával és ábrándjával. Némely idegorvosok szerint a vágyálom is tulkompenzálás. E «fiatalok» egy uj józanságnak, s a hazugság és romantika megvetésének pózában járják a világot, kegyetlenül szeretnék leálcázni az emberi önáltatást, s vágyaik legbenső templomában mégis egy romantikus, sablónos irodalmi recept szerint elképzelt, lázadó, mindent fölboritó és senkitől sem függő fiatalság önáltató s hazug képe lebeg. Néha azt képzelik hogy lázadásuk már meg is történt. «A tiltakozásunk támadó volt» - irja Halász Gábor - «világnézetet, morált, esztétikumot göngyölített föl szenvedélyes rohamával. Merev szembeállításokkal dolgoztunk, és a meglepő ellentétekből diadalmasan csiholta ki a türelmetlen fiatal intellektus uj igazságait». Hökkenve kérdezzük: melyek azok az uj igazságok, mikor történt a szenvedélyes roham, és hol vannak a meglepő ellentétek? Volt-e valaha generáció, mely ennyire nem ismerte önmagát?
*
De nekem, uj könyvemet illetőleg, nincs kedvem vitázni a kritikusokkal. Az én kritikám alighanem sulyosabban ütne ki mint az övék. Magam legjobban leleplezhetném ennek az «irodalomtörténetnek» hibáit és hiányait. Nagyonis gyorsan kellett megirnom - dehát máskép sohasem irtam volna meg. Mindig irigyeltem azokat az irókat akik rendszerrel, napról-napra és beosztás szerint tudnak dolgozni, mint a tudós vagy a hivatalnok. Meg kell alkudnom magammal: sajnos, nem tartozom közibük. A nyugalmas munkát nem ismerem. Izgatott iram, vagy halogató, végtelen kételyek: a kettő közt nincs számomra középut. Az «irodalomtörténet» terve oly vakmerő volt, hogy meg sem valósulhatott volna, ha időt engedek magamnak a halogatásra és kétkedésre. Most örülök hogy a könyv megvan ugy ahogy van. Azon töröm magam hogy hiányait némi átdolgozással pótoljam.
Persze, ahogy mondtam, a tudományos munka nem igy készül, s én nem is igénylem a magamét annak. Ez távol van tőlem. Mégis, most hogy a kész könyv előttem áll, meg kell mondanom, egyáltalán nem tudom azt pusztán lirai vallomásoknak látni. S kivált a második kötetre nézve, nem hihetem hogy semmi egyéb ne volna ez, mint «egy izlésforma önarcképe». Annyira nem hogy mindazt ami e kötetben csupán izlés és itélet, szinte másodsorban érzem csak fontosnak. Igaz, eredetileg az
A kritikát azonban makacsul csak személyi véleményeim érdekelték, ami voltakép nagyon megtisztelő reám nézve. Melyik irót (vagy irodalmat) emelem a másik fölé: ez volt mindig a főkérdés. A klasszifikálást kivánták tőlem, szimplán és egyénien, akár valamely társasjátékban. S még azt sem igen engedték meg hogy szempontjaim legyenek, a külömböző értékszférák szerint. A legkomolyabban szememrevetették hogy Platónnak több helyet juttatok az irodalomtörténetben, mint Aristotelésnek, pedig az is volt legalább akkora filozófus. Még Halász Gábor is mélyreható pszihológiai következtetéseket fűz ahhoz hogy Schopenhauerről és Nietzschéről többet beszélek mint Kantról vagy Spinózáról. S nem jut eszébe az az egyszerü magyarázat hogy az irodalom történetét irom, s nem a filozófiáét.
Ahogy mondtam, eszem ágában sincs tudományos érdemeket igényelni. Az irodalomtörténet egysége egyelőre ugy állt előttem, mint egy művészi egység. Mint egy regény meséjének egysége, melynek hősei, az irodalomtörténet alakjai, Goethék és Byronok, Hugók és Tolsztojok, megjelennek és eltűnnek hogy gazdagodva és változva ismét fölbukkanjanak; hatnak egymásra és véleményeket formálnak egymásról. Ilyen regényt irtam én az irodalom történetéből, legalább művészi és hevenyészett képet kívánva adni egységéről és összefüggéséről melyet a tudomány mindeddig a maga időrendi valóságában ábrázolni elfelejtett.
Olykor az író könnyelmübb és előreszaladó gondolata hasznos sugallatot adhat a tudománynak. Hiszem hogy minden hibái mellett, az én könyvemben is van valami ilyen termékeny előreszaladás. De nem az egyes irók megitélésében kell azt keresni, nem egyéni véleményeimben, vagy irodalmi élményeimről tett vallomásban. Ezek lehetnek végleg szubjektivek. De nem szubjektiv maga az összefüggés, az irodalom történetének tényleges, időbeli lefolyása, amelyet a magam eszközeivel, dióhéjban, rajzolni próbáltam. S amelyet a tudomány, fölhalmozott és megszürt anyagából, talán pontosabban kiépített módszerrel fog valamikor rekonstruálni.
Merthisz a tudomány is egyre inkább kritika alá fogja mesterséges kategóriáit s mindig többé-kevésbbé önkényes abstrakcióit. Az «angol lira» és «Goethe epikája» csupán abstrakció, s egymásután következő irói arcképek mozaikjából még nem lesz irodalomtörténet. Az irodalomtörténet igazi valóságát, mint minden históriáét, az idő hordozza, melyet a tudomány rendszerint fölényesen összedarabol és szétrak a saját gondolati skatulyáiba. S én elbízottabb perceimben néha ugy érzem hogy az én kapóra-megpróbált módszerem nemcsak hogy nem «teljesen szubjektív», hanem még sokkal objektivebb s a valósághoz illeszkedőbb, mint ezek a tudományos skatulyák és kategóriák.
S hát még: mint a nemzedékek itéletei!