Nyugat · / · 1935 · / · 1935. 8. szám · / · Figyelő · / · Illés Endre: Feketevíz
De az ifjúság kemény éneke a vállalt feladatnak csak az egyik része. A
Kodolányi a
Ez a tízéves kisgyerek kérlelhetetlen tisztánlátással és ellentmondást nem tűrő lelki fejlődéssel méri meg osztályát, s találja minden tagjában, intézményében, funkciójában súlytalannak, értéktelennek és leváltani valónak. Ő a tanítónő kegyességében és májfoltjaiban nemcsak a tanítónét útálja meg, amit egy tízéves kisfiútól igen természetesnek találunk, de ezekben a májfoltokban a polgári osztály hullafoltjait látja azonnal, amit már nem tudunk elhinni. Azt is elfogadjuk, hogy ennek a kisgyereknek jobban esik hosszú csavargás után barátjánál a hideg paraszti babfőzelék, mint otthon a kutya korbács szomszédságában elfogyasztott pecsenye. Elhisszük, hogy a szíve majd kiugrik bordái közül, amikor hajthatja a lovakat, megfoghatja az ekeszarvát, elhisszük a kaland izgalmát és szomjuságát, mienk az elkeseredése és daca, - de hamisnak érezzük a végső szólamot:
Ez a kisgyermek nem akarhat paraszt lenni, - paraszt
Hiába állítja Kodolányi az egész regényt a társadalomkritikai nagy cél szolgálatába: ez a tízéves gyerek nem változhatik át -
Mindkettő
Úgy látszott, az ormánsági élet őszinte és megrendítő rajza olyan örök mondanivalója lesz Kodolányinak, amelytől igazságkeresése soha nem fog tudni elszakadni. A
Éppen Kodolányi mondta el a kezdet éveiben Böbék Samu felejthetetlen történetét, az öreg parasztét, aki inkább felgyújtja a házát, s nekimegy a Drávának, csakhogy öröksége ne jusson gyerekei kezére. Most Kodolányi szükségesnek tartotta éppen ennél a Böbék Samunál a lényegbeli korrekciót: A Feketevízben csendes, bölcs, indulatnélküli öregember lett, tiszta s halk nagyapa, a tornácon ül naphosszat, öröme s élete a békés sütkérezés. «Ezek hát azok a gaz parasztok, - így szól a Feketevíz, - akikről Obrincsák azt mondta, hogy sok baja lesz velük apának, - gondolja Laci. Mogorván köszön. Az ősz öreg szívesen, szeliden fogadja. Nem látszik olyan rossznak, amilyennek Obrincsák mondta.» De ez az Obrincsák éppen Kodolányi volt a
A másik kulissza: a középosztályrajz. Kodolányi «uri» alakjainak vérében mindig kevés volt a haemoglobin, s mindig kacérkodtak kissé a papirossal. Senki nem tudott oly zord tisztviselő-apákat és oly ellenszenves vénkisasszonyokat rajzolni, mint ő. Túlzó elfogultsága, amely sokszor megmerevítette, most sem engedett. Ez az egyoldalúság nem alkalmas arra, hogy élő polgári figurákat teremtsen, - emberek helyett a bűnök, ostobaságok és kicsinyességek panoptikumbeli merev és torz viaszfiguráit sorakoztatja fel.
De van egy igazibb és keményebb kritika a
Az az enyhülés ez, az a fájdalmas vágy, az a nagy élmény, amely Swiftből árad, a megrendítő negyedik úton, a nemes lovak birodalmában. Mély és keserű megvetése az embernek, szinte ájulás a mocskos emberi dolgok láttán, örökös émely már az emberszagtól, - és ha csak egy percre szabadulhat a közösség kínzó, vádra és védekezésre kényszerítő szorításából, - az megrendítő boldogság.
Olyan boldogság, amely után sokszor csak az ámokfutó késével lehet visszatérni a társadalomba.